Profesoara Silvia Mușătoiu: Titularizarea trebuie reconfirmată la 4 ani, 5 ani

Foto: captură Euronews Romania

Titularizarea ar trebui să fie eliminată din sistemul de învățământ sau, cel puțin, reconfirmată periodic, a declarat Silvia Mușătoiu, la Euronews Romania. Profesoară de Matematică la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din București, Mușătoiu mai spune că lipsa unei evaluări riguroase a cadrelor didactice poate avea efecte negative asupra calității educației.

În actualul sistem, titularizarea oferă angajarea pe perioadă nedeterminată a profesorilor care promovează concursul de angajare cu media 7 și care găsesc un post cu viabilitate mai mare de 4 ani. Devenind titular, un cadru didactic poate să își piardă din motivare știind că nu mai există o provocare în a atinge și menține anumite standarde profesionale, potrivit profesoarei. „Sistemul îl ține acolo, pentru că un titular foarte greu iese din învățământul românesc, adică trebuie să facă ceva foarte grav ca să poți să-l dai afară”, spune Mușătoiu.

O soluție propusă de profesoară ar fi reconfirmarea periodică a titularizării, prin evaluări care să garanteze că profesorii nu stagnează atunci când vine vorba despre dezvoltarea lor profesională.

„Eu sunt de părere că titularizarea trebuie să dispară din învățământ sau – să o spunem mai frumos, pentru că sindicatele îmi vor sări în cap – titularizarea trebuie reconfirmată la 4 ani, 5 ani. Exact asta vreau să spun (n.r.: că profesorii uită meserie, pentru că nu îi mai verifică nimeni).

Verificările sunt sumare, uneori formale, nu cred că există o verificare riguroasă, în urma căreia un profesor să fie declarat inapt. Cred că ar trebui să existe o verificare un pic mai serioasă. Se poate forma în continuare un profesor. Sistemul îl ține acolo, pentru că un titular foarte greu iese din învățământul românesc, adică trebuie să facă ceva foarte grav ca să poți să-l dai afară”, a afirmat Silvia Mușătoiu, conform euronews.ro.

Declarația a fost făcută în contextul unei comparații între sistemul de educație din România și cel din Marea Britanie, unde cadrele didactice sunt evaluate continuu și trebuie să demonstreze în mod regulat competența lor profesională. În opinia profesoarei, acest model ar putea fi adoptat și în România pentru a îmbunătăți calitatea învățământului și pentru a motiva profesorii să rămână conectați la schimbările și inovațiile din domeniu.

Informații de context

Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza, profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului. Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție.

Pe de altă parte, un profesor care a obținut minimum nota 7 este posibil să nu poată fi angajat pe perioadă nedeterminată, dacă nu există posturi titularizabile. Practic, în lipsa unui post titularizabil, atât candidații cu nota 5, cât și cei cu nota 10 sunt nevoiți să susțină din nou concursul în anul următor.

După obținerea titularizării, profesorii nu mai trebuie să susțină periodic examene pentru a-și menține postul, iar acest aspect a generat dezbateri asupra eficienței sistemului de evaluare continuă a cadrelor didactice. Criticii susțin că titularizarea limitează responsabilitatea și motivația pentru dezvoltarea profesională continuă, în timp ce susținătorii consideră că aceasta protejează profesorii de presiuni externe și elimină fluctuațiile de personal.

Amintim că sindicatele din educație susțin titularizarea în forma actuală, invocând stabilitatea postului și siguranța oferită cadrelor didactice în fața unor eventuale abuzuri sau decizii ale conducerii unităților de învățământ.

Exit mobile version