Profesoara Silvia Mușătoiu: Titularizarea trebuie reconfirmată la 4 ani, 5 ani

11.451 de vizualizări
Foto: captură Euronews Romania
Titularizarea ar trebui să fie eliminată din sistemul de învățământ sau, cel puțin, reconfirmată periodic, a declarat Silvia Mușătoiu, la Euronews Romania. Profesoară de Matematică la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din București, Mușătoiu mai spune că lipsa unei evaluări riguroase a cadrelor didactice poate avea efecte negative asupra calității educației.

În actualul sistem, titularizarea oferă angajarea pe perioadă nedeterminată a profesorilor care promovează concursul de angajare cu media 7 și care găsesc un post cu viabilitate mai mare de 4 ani. Devenind titular, un cadru didactic poate să își piardă din motivare știind că nu mai există o provocare în a atinge și menține anumite standarde profesionale, potrivit profesoarei. „Sistemul îl ține acolo, pentru că un titular foarte greu iese din învățământul românesc, adică trebuie să facă ceva foarte grav ca să poți să-l dai afară”, spune Mușătoiu.

O soluție propusă de profesoară ar fi reconfirmarea periodică a titularizării, prin evaluări care să garanteze că profesorii nu stagnează atunci când vine vorba despre dezvoltarea lor profesională.

„Eu sunt de părere că titularizarea trebuie să dispară din învățământ sau – să o spunem mai frumos, pentru că sindicatele îmi vor sări în cap – titularizarea trebuie reconfirmată la 4 ani, 5 ani. Exact asta vreau să spun (n.r.: că profesorii uită meserie, pentru că nu îi mai verifică nimeni).

Verificările sunt sumare, uneori formale, nu cred că există o verificare riguroasă, în urma căreia un profesor să fie declarat inapt. Cred că ar trebui să existe o verificare un pic mai serioasă. Se poate forma în continuare un profesor. Sistemul îl ține acolo, pentru că un titular foarte greu iese din învățământul românesc, adică trebuie să facă ceva foarte grav ca să poți să-l dai afară”, a afirmat Silvia Mușătoiu, conform euronews.ro.

Declarația a fost făcută în contextul unei comparații între sistemul de educație din România și cel din Marea Britanie, unde cadrele didactice sunt evaluate continuu și trebuie să demonstreze în mod regulat competența lor profesională. În opinia profesoarei, acest model ar putea fi adoptat și în România pentru a îmbunătăți calitatea învățământului și pentru a motiva profesorii să rămână conectați la schimbările și inovațiile din domeniu.

Informații de context

Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza, profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului. Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție.

Pe de altă parte, un profesor care a obținut minimum nota 7 este posibil să nu poată fi angajat pe perioadă nedeterminată, dacă nu există posturi titularizabile. Practic, în lipsa unui post titularizabil, atât candidații cu nota 5, cât și cei cu nota 10 sunt nevoiți să susțină din nou concursul în anul următor.

După obținerea titularizării, profesorii nu mai trebuie să susțină periodic examene pentru a-și menține postul, iar acest aspect a generat dezbateri asupra eficienței sistemului de evaluare continuă a cadrelor didactice. Criticii susțin că titularizarea limitează responsabilitatea și motivația pentru dezvoltarea profesională continuă, în timp ce susținătorii consideră că aceasta protejează profesorii de presiuni externe și elimină fluctuațiile de personal.

Amintim că sindicatele din educație susțin titularizarea ăn forma actuală, invocând stabilitatea postului și siguranța oferită cadrelor didactice în fața unor eventuale abuzuri sau decizii ale conducerii unităților de învățământ.


21 comments
  1. Exact. Este destul de greu pentru un profesor să vorbească pentru 20 copii (sunt și 30 într-o clasă), să le capteze tot timpul atenția cu metode activ-participative și diverse metode (când ei sunt anihilați de atâta tehnologie)…
    Dacă mai venim și cu învățarea bazată pe nevoile individuale ale fiecărui copil, atunci este cumplit de greu!
    Aceeași dorință am și eu: să vorbească doctorul la vizita pentru toți 20 de pacienți odată, să vedem dacă se descurcă!

  2. fiecare comentează în funcție de ce ii doare adică în funcție de interes. Titularii ,ca de ce trebuie reconfirmat postul, ceilalți.care nu sunt titulari, ca trebuie reconfirmarea titulaturi…..asa ca….

  3. >> evaluări riguroase a cadrelor didactice
    Exista o paranoia in tara asta cu evaluarea lol. Se evalueaza tot si nu se schimba nimic.

    Nu ar fi bine sa se discute aspectele astea cu specialisti in resurse umane? Fiecare parerolog, gen doamna din imagine, vine cu idei invechite care nu mai merg asa bine in contextul actual. Sa puna doamna din imagine mana pe o carte de management mai intai. Una din 2024, nu din 1960. Altfel continua discutia simplista: a fi sau a nu fi titularizare. Daca dispare titularizarea ce se pune in loc in contextul in care numarul profilor scade? Ce facem in Romania in contextul coruptiei sistemice? Ce facem in conxtul studiilor superioare de slaba calitate? Ce facem in contextul in care prostia a ajuns la putere si greu mai poate fi data jos de acolo?

    Daca privim in viitor, nu spre trecutul stalinist si maoist, ar trebui introdus in scoli un sistem de performance management adevarat. Pentru asta ar trebui ca o scoala sa se transforme intr-o organizatie apreciativa in care sa se practice un management apreciativ, de catre oameni cu formare in management.

    Dupa o perioada de degringolada scoala romaneasca se transforma intr-o organizatie punitiva, in care nimeni nu este apreciat, este doar asteptat sa greseasca ceva ca sa fie sanctionat cat mai drastic. Scoala a ramas o organizatie care promoveaza frica.

    Cum ar fi un sistem in care sa se uite rolul de angajat? Cum ar fi ca profesorul sa fie un partener al scolii care contribuie la prestigiul ei? Cum ar fi ca el sa fie un talent pe care scoala il apreciaza si il stimuleaza sa se dezvolte? Performance managementul merge mana in mana cu dezvoltarea resurselor umane.

    Cu idei din astea primitive gen ale nu stiu carui profesoras de la nu stiu ce liceu nu ajungem decat intr-o fundatura. Ar trebui sa iasa in fata cei talentati, cu viziune. Cine sa invinga prostia? Dinozaurii?

  4. Atunci care este valoarea gradelor didactice ?? De fapt vreți aranjarea posturilor, asta vreți și asta ați făcut din totdeauna. De acea nu sunt posturi !!!!!!!!!

  5. 2 clase la pregatire la matematica. 100 lei x 50 de elevi inseamna 5000 de lei pe saptamana, bani negri. 20.000 de lei plus salariu 10.000 inseamna 30.000 de lei pe luna.
    Din meditatie din 2 clase x 9 luni = 180.000 lei pe an. Mai lipsesc cativa din cand in cand, mai sunt bolnavi sa zicem 160.000 platiti de parinti.

    160.000 la care trebuie platiti impozit, cas si cass. Firma si casa de marcat. ANAF pune mana si cauta profesorii de matematica la bani.

    Incalcarea legii devine obisnuinta in invatamant. Aici nu se respecta nimic.
    Dar hai sa dam examen de reconfirmare pe post.

  6. Ceea ce propune doamna sau cohorta de aplaudaci ai ministrei înseamnă anarhie.
    Sau un fel de marxism tapetat cu ,,vocea poporului”

    Este o aberație juridică, neconstituțională și total lipsită de orice efect.
    Detaliez.

    Să presupunen prin absurd că se organizează concurs pt sutele de mii de posturi (inclusiv universitar)
    Sa presupunem că vor fi organizate corect.
    Va rezulta o altă ierarhie.

    Cei care nu au prins posturi vor spune ca trebuie concurs anual, ca nu e corect, ca de ce 5 ani ….

    Apoi celelalte sisteme (medical, juridic, functionari, poliție, secretariatul scolii etc vor cere la fel…
    Vă imaginați practic ce urmează?
    Ce efecte ar avea pt statul român?
    Pt economie?

    Continuăm scenariul aberant propus

    Vin oameni noi. Au luat note mari la concurs dar nu au nicio experiență birocratică.
    Nu stiu ce e o comisie, legislație, termene, documente valabile.
    Acești oameni ar trebui sa gestioneze evaluări naționale, examene, concursuri, fonduri europene.

    Concluzie.
    Marxismul a apus de mult. Sa nu îl trezim.
    Avem un concurs național urmat apoi de evaluari anuale, inspecții, grade etc ca in orice țară civilizată, europeană.

    Să nu cădem in populisme ieftine si aberante juridic și practic.
    Entuziasmul de mucava, un fel de ,,woke” est-european, NU este soluția la problema posturilor afectate de corupția actualilor politruci.

    N.B.
    Și eu m-am lovit de această problemă. A trebuit sa ma titularizez in rural.
    (Era singurul post disponibil)

    Sa astept un timp eliberarea posturilor pt transfer in urban.
    Ca mine probabil sunt zeci de mii de oameni.
    Doar în învățământ.

  7. Exact, cine mai da examen de reconfirmare in tara asta? Adica dupa ce ca domeniul acesta nu este prea atractiv, mai pui profesorul sa dea examen din 4 in 4 ani……atunci sa dea examen si medicii, si judecatorii si toata lumea din tara asta. Sa ne tinem doar de examene, ca in rest avem de toate.Halal propunere, doamna profesoara, se pare ca n-aveti ce face de va vin astfel de idei crete.

    1. Exact. Este destul de greu pentru un profesor să vorbească pentru 20 copii (sunt și 30 într-o clasă), să le capteze tot timpul atenția cu metode activ-participative și diverse metode (când ei sunt anihilați de atâta tehnologie)…
      Dacă mai venim și cu învățarea bazată pe nevoile individuale ale fiecărui copil, atunci este cumplit de greu!
      Aceeași dorință am și eu: să vorbească doctorul la vizita pentru toți 20 de pacienți odată, să vedem dacă se descurcă!

  8. Profesorii, după examenul de titularizare susțin la fiecare 4 ani, examene de DEFINITIVAT, GRADUL II și Gradul I (acestea din urmă la Universitățile de profil). Deci, după titularizare sunt evaluați încă 12 ani cu examene serioase.
    Apoi, au obligația formării continue și demonstrarea acesteia prin acumularea de credite profesionale într-un număr stabilit de minister (programe de formare acreditate, autorizate și complementare).
    Deci, nu se plafonează și „nu uită meserie” așa cum se susține.
    Cei care nu-și fac treaba, NU și-au făcut-o niciodată.
    Aș merge pe o evaluare mai complexă la intrarea în sistem (de aptitudini, psihologică reală etc) și pe motivarea profesorilor și oferirea unei susțineri „pe bune” a acestora prin cursuri de dezvoltare personală, grupuri profesionale de cooperare, alocarea de resurse pentru formare, într-un cuvânt FINANȚAREA CORECTĂ A ÎNVĂȚĂMÂNTULUI.

  9. Nu , stimată doamnă! Cu tot respectul profesorii pot fi evaluați de inspectori prin asistențe la ore.Evaluările să se realizeze pe rezultatele elevilor nu pe documente- maculatură!!!Teoria ne omoară! Vai cursuri cu teorii…poftiți în mediul rural și observați activitatea la catedră! Vrem îndrumare, coordonare și control! Nu pe documente!!!Mulțumesc!

  10. Titularizarea incurca? Un cadru didactic care nu are siguranta locului de munca este mai performant?

    Cei care neaga titularizarea ce statut au: angajati pe perioada nedeterminata sau nu?

  11. Titularizarea trebuie desființată.
    Din cauza ei, tineri care sunt capabili și sunt la curent cu tot ce este inovativ, nu pot întra în sistem din cauza unor persoane care au dat acum 15 ani, și nu știu sa deschidă un laptop sau sa facă o captura de ecran (scris în romana, pentru a înțelege și unele cadre didactice) în Windows 10 (asta nu o pot traduce ca mai mult o să-i încurce).
    Lasănd glumele departe, obligatoriu trebuie eliminate.
    Treaba cu protecția personalului, iese din discuție, pentru ca inspectoratul angajează, nu directorul.
    Un inspectorat are câteva sute sau mii de cadre didactice, și problema cu “Pilele” nu prea ține. Sunt prea mulți.
    Pe când un director/directoare, are câțiva zeci.
    Aceasta decizie de a elimina titularizarea sau o data la 2-3 ani dat în luna August, nu în timpul anului școlar, reformeaza o bună parte din sistem.
    Faptul ca doamna profesoara, a conștientizat lucrul acesta, ma face sa cred ca încă mai exista în sistemul de învățământ o raza de speranță.

  12. anul asta la deschiderea noului an școlar langa cei doi directori stătea și un jandarm, nu știu exact gradul, mă întreb dc trebuia să stea acolo și nu în altă parte dacă chiar trebuia să se asigure securitatea la careu.
    Propunerea mea este că la intrarea în școală toți copii sa fie scanați că la aeroport, sa se facă investiții în acest sens.
    In orice ghiozdan poate exista diverse produse periculoase.

  13. De ce sa elimini titularizarea, si asa se obtine greu pentru cei care vor in sistem, e o prostie, nu are nici o treaba titularizarea cu faptul ca profesorul isi pierde chipurile din motivatie. Un profesor bun va avea intotdeauna motivatie. Asta e rostul lui. Daca e asa sa dea toti bugetarii din 4- 5 ani testare pe post, asa ar fi corect.

    1. Dansa mai are puțin și iese la pensie …. pana acum de ce nu a spus nimic ? Examenul de titularizare este un examen greu . Și în străinătate exista profesori titulari și suplinitori … Se poate înlătura un prof. din învățământ chiar daca este titular în cazul în care se constata abateri … Suntem evaluați mereu și in cazul în care profesorul preda la o clasa în care nu se învață pt. ca nu vor sa învețe tot profesorul este de vina pt. rezultatele slabe ??? Ce criteriu de performanta poți sa ii aplici unui profesor de sprijin pt. Un copil care nu poate sa învețe și care își însușește foarte greu noțiunile de baza ? Ar trebui ca în programa lor sa fie incluse și abilități de viata … adică sa fie ordonați, harnici … o calificare din care sa poată trai …

  14. Doamna preda disciplina matematica. Stiti voi profesor de matematica care nu castiga din meditatie mai putin de 5000 de lei pe saptamana? Eu zic ca prima sa fie verifica doamna si colegii dansei de la liceu. O sa fac cateva plangeri -ma exact la ANAF – ca cei de la Ministerul Educatiei nu fac nici un efort sa respecte legea. Lege care spune ca nu ai voie sa faci meditatii!

    1. 1. Doamna nu da meditații.
      2. Doamna, și scriu cu litera mare nu întâmplător, este o profesoara exemplara!

      Si o rugaminte, incercați sa aruncați cu noroi doar când știți despre ce vorbiți!

  15. Pai atunci sa sustina examen si judecatorii, procurorii, politistii, functionarii publici. Eu zic ca primul lucru sa sustina concurs inspectorii scolari. Si ce ar fi cel mai interesant profesorii de la liceele de “top” sa se transfere periodic la liceele mai putin performante. Vine copilul cu 9.60 media la admitere si tu te plictisesti. Vino la un liceu tehnologic sa vezi atunci probleme.

    1. Profesorii/educatorii/învațătorii sunt singura categorie de bugetari care dau/repetă un examen luat .
      Nu am văzut nici un polițist, judecător, porcuror,medic, funcționar public să mai dea vreun examen după ce l-a luat în prealabil.
      In plus de asta : eu ca să fiu profesor de chimie pentru clasele VII-VIII, primesc subiecte din materia de clasele VII-XII; păi dacă vreau să predau la liceu, să dau din materia de liceu.
      Nu am văzut la volanul camionului pe vreunul cu permis categoria B sau vreun pilot cu permis de vânătoare.
      Este total aberant modul în care se punctează la corectat tezele : am uitat să trec coeficientul stoechiometric “2” in fața moleculei de CO2 din reacția de fermentație alcoolică și nu am primit nici măcar 0,5 puncte. Nu se acordă punctaj intermediar,nici la matematică din ce am înțeles…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Niciun răspuns al Ministerului Educației în privința celor peste 40.000 de profesori evaluatori de la simulările examenelor naționale și care n-au fost plătiți pentru corectură, semnalează sindicatele din Învățământ

Ministerul Educației nu a venit cu niciun răspuns vizavi de nemulțumirea profesorilor care au avut de corectat un număr mare de lucrări la simulările examenelor naționale, fără să fie remunerați…
Vezi articolul