Profesoara și lingvista Rodica Zafiu: Școala n-ar trebui deloc să stimuleze învățatul pe de rost, dictatul de comentarii e o formă de plagiat. Dar este greu, pentru că munca profesorilor ar fi de 10 ori mai grea să dea feedback fiecărui elev

7.595 de vizualizări
Rodica Zafiu / Foto: captură – Youtube Academia Română
Școala ar trebui să le dea tinerilor curajul să spună ceva valabil, cu propria minte, pentru a descuraja practica învățatului pe de rost de comentarii ori de a descărca referate de pe Internet. Cele două sunt forme de plagiat, iar elevii care optează pentru ele, fără să fie sancționați de cele mai multe ori, pot fi studenții care copiază la facultate, spune profesoara și lingvista Rodica Zafiu într-un interviu acordat HotNews.ro.

Zafiu a început de la a vorbi despre experiența ei de școală, în care „am prins o perioadă când nu se învățau comentarii pe de rost. Stăteai cu profesorul de vorbă, se mai puneau întrebări, te mai gândeai, căutai prin cărți”. Profesoara, cercetător lingvist la Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti” al Academiei Române și membru corespondent al Academiei, a mărturisit că nu a copiat niciodată.

Întrebată de unde a plecat acest fenomen al plagiatului, mai ales în facultăți, lingvista a subliniat că în mediul universitar ajung să studieze elevi nesancționați în școală pentru eseuri sau referate descărcate de pe Internet:

„Din păcate vin de multe ori tineri care au practicat copiatul și descărcatul de texte. Unii spun că preferă să copieze pentru că n-au timp, unii pentru că, de fapt, nu sunt siguri pe ei. Dar în mare măsură e vorba de obișnuință. Dacă a mers de foarte multe ori să descarci de pe internet, profesorul nu le-a recunoscut, nu ai luat notă mică, nu ai fost dat afară din școală pentru asta, probabil că tentația să continui e mare”.

Iar Zafiu a continuat în interviul citat făcând referire la dictatul de comentarii:

„Chiar dictatul de comentarii e o formă de plagiat, pentru că cineva reproduce niște texte pe care altul le-a făcut, nu încearcă să exprime o idee cu propria minte. Asta ar trebui să facă școala, să le dea tinerilor curajul să spună ceva valabil, cu propriile cuvinte și cu propria minte. Și atunci, s-ar mai reduce tentația. În realitate, contează foarte mult și ce cer profesorii, și cum sunt examenele”.

„Munca profesorilor ar fi de 10 ori mai grea dacă ar avea și timp și disponibilitate să le dea elevilor feedback”

Rodica Zafiu a mai declarat pentru HotNews că „sigur că studenţii care copiază au și zone în care se exprimă liber, probabil pe Facebook, în discuțiile cu prietenii. Acolo nu au o asemenea spaimă de cuvânt. Dar şi-au dezvoltat, probabil din școală, teama că un limbaj mai înalt, precum cel dintr-o analiză de text sau dintr-un comentariu, nu e la îndemână pentru ei. Aşa că trebuie neapărat să-l ia din altă parte: alții au spus-o, e mai simplu, e mai sigur și nimeni nu ne pedepsește”.

„Şcoala tocmai nu asta ar trebui să facă. N-ar trebui deloc să stimuleze învățatul pe de rost, ci să verifice tot timpul cum se formează competențele de exprimare personală. Dar e mult mai greu. Pentru că munca profesorilor ar fi de 10 ori sau mai mult mai grea dacă ar avea și timp și disponibilitate să le dea elevilor feedback. Pentru că, atunci când vrei să dezvolți modul de exprimare al unor tineri, trebuie să corectezi lucrare de lucrare, nu să verifici doar că ceva acolo s-a scris și e bine”, a adăugat Zafiu.

Profesoara de la Facultatea de Litere a Universității din București a mai vorbit și despre expresia „nu ne folosește în viață”, care, potrivit acesteia, apare ca o plângere în legătură „cu multe lucruri care se fac în școală”. „Exprimarea în limba română chiar ne folosește în viață”, spune Rodica Zafiu.

„Efectiv, în societate, noi judecăm oamenii după felul în care vorbesc. Se aduc exemple de persoane care au ajuns în funcții importante și vorbesc prost și fac greșeli de exprimare și nu știu să lege un un discurs. E adevărat, dar lumea tocmai observă asta. Îi ironizează. Că au un succes efemer nu înseamnă că sunt modelul la care la care trebuie să ne raportăm. În general, când e de ales între două persoane pentru un post, cineva îl preferă pe cel care știe să își exprime ideile”, a mai afirmat lingvista pentru HotNews.ro.


6 comments
  1. Interesant! Dictatul de texte e plagiat! Să știe și editurile de texte comentate pentru pregătirea diverselor examene. Doamna țintește să fie mentor 🙂 ?

  2. In ultima clasă de liceu am avut o profesoara care aprecia foarte mult eseurile și comentariile făcute de elevi.
    Eu am obținut numai note maxime pentru că îmi plăcea să îmi dau cu părerea despre operele literare studiate; însă “datul cu părerea” nu a fost pe placul celui care mi a citit examenul la bacalaureat și mi a notat teza cu 6,5.
    Autenticitatea e pentru cei autentici!

  3. Constatări si lamentații.

    Sistemul nu e bun, nu e eficient, nu e….

    Dar soluții propuneți?

    Nu. Doar declarații inutile, repetitive, caduce.

  4. ei,inca mutam de la clasa un profesor daca nu dictează….sa nu obosească punandu i sa judece cu mintea lor…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Anca Dragu: În educație rezultatele investirii banilor se văd foarte, foarte greu. Copiii nu votează și atunci această investiție în educație e foarte costisitoare/ Devine o investiție puțin tentantă pentru politicienii care nouă nu ne plac

Preşedintele Senatului, Anca Dragu, afirmă că al doilea domeniu ca importanţă în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă este Educaţia, domeniu afectat de lipsa investiţiilor de-a lungul anilor. „Copiii nu…
Vezi articolul