Profesoara și lingvista Gabriela Pană Dindelegan: Programele școlare au redus continuu studiul latinei, după cum au eliminat și gramatica din liceu. Modelul altor țări neromanice, ca Anglia sau Germania, care păstrează latina în programa obligatorie, ar trebui să dea de gândit Ministerului Educației

15.693 de vizualizări
Foto: Institutul de Lingvistică al Academiei Române
Studiul limbii latine și al gramaticii în școlile din România a suferit o reducere semnificativă în ultimii ani, ceea ce afectează formarea lingvistică și intelectuală a elevilor, avertizează lingvista Gabriela Pană Dindelegan la emisiunea Academica, de la Radio România Actualități. În timp ce țări precum Anglia și Germania păstrează latina în programa obligatorie, în România, latina a fost restrânsă la o singură oră în gimnaziu, fără accent pe aspectele lingvistice fundamentale. Institutul de Lingvistică a propus reintroducerea gramaticii în liceu și extinderea studiului latinei, dar deocamdată inițiativele nu s-au concretizat, rămânând doar la stadiul de promisiuni, spune aceasta.

Profesoara Gabriela Pană-Dindelegan, care a predat la Facultatea de Litere a Universității din București, actual membru titular al Academiei Române și coordonatoare a mai multor cărți normative publicate de Institutul de lingvistică „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti” a subliniat într-un interviu pentru Radio România Actualități (RRA) că, deși România face parte din familia țărilor cu limbi romanice, latina, componentă esențială în înțelegerea profundă a limbii române, a fost neglijată în sistemul de educație.

În plus, lingvista remarcă diferența față de alte state europene, inclusiv țări neromanice, care păstrează latina în curricula lor, exemplificând prin „Germania și Anglia, care includ studiul obligatoriu al limbii latine în școală.” În România, situația este diferită, unde, deși au existat propuneri și promisiuni din partea autorităților din educație în istoria recentă, nu s-au implementat încă măsuri concrete, potrivit lingvistei.

„Limba română e o limbă foarte veche. E o limbă începând cu secolul al IV-lea, al V-lea – primele momente de constituire, demne de constituire a limbii române ca limbă distinctă romanică. (…) Din păcate, programele de învățământ [N. Red. școlare] au redus continuu studiul limbii latine în toată școlaritatea, după cum au eliminat și studiu gramaticii din liceu. Învățarea limbii latine, pe lângă rolul esențial pe care îl are în modelarea gândirii elevilor, este și un important act de cultură pe care școala ar trebui să-l cultive”, a spus Pană-Dindelegan.

Iar ea a continuat: „Modelul altor țări, chiar și țări neromanice – ați spus de Bulgaria, aș adăuga Germania și Anglia – care includ studiul obligatoriu a limbii latine în școală, ar trebui să dea de gândit Ministerul Învățământului român pentru repunerea latinei și a gramaticii în drepturi. Institutul de Lingvistică, în al cărui consiliu științific activez, a făcut și face demersuri nenumărate în vederea modificării programelor de învățământ. Avem promisiuni, trebuie să privim cu încredere.

Le-am propus gramatica în liceu, măcar sub aspectul cultivării limbii, nu sub aspectul teoretic al gramaticii – deci aspect normativ. Și latina să se facă mai mult. Am înțeles că la momentul de față e o singură oră pentru gimnaziu și nu e latină, ci de fapt aspecte culturale ale latinei, proverbe, zicale. S-au făcut propuneri, există și promisiuni, e ceva timp de când făcut. Cred că anul trecut. Dar aspectele normative nu se pot discuta în sine fără cunoașterea profundă a gramaticii. Numai prin cunoașterea gramaticii poți să eviți, ești conștient de tipul de eroare și poți să le eviți. De fapt, lucrurile se îmbină. Nu se pot discuta separat”.

Întrebată în aceeași emisiune de moderator de ce crede că elevii sunt speriați de gramatică, profesoara a răspuns: „Cere multă rigoare. Ca la matematică. Orice greșeală te poate face să construiești incorect o frază”.

  • Pană-Dindelegan a vorbit și despre anii ei de studenție de la Facultatea de Litere a Universității din București (FL-UB), care s-au înseninat, spune ea, dintr-o lume inițial gri, după ce a avut ocazia să audieze cursurile profesorilor precum Valeria Guțu-Romalo, Alexandru Rosetti, seminarele profesorului Grigore Brâncuș.
  • Ea i-a mai menționat și pe profesorii Florica Dimitrescu și Alexandru Niculescu, „mulți dintre ei foarte tineri atunci, apropiați de vârsta și idealurile noastre”, pe Ion Coteanu, Iorgu Iordan, Sorin State, Solomon Marcus, Mioara Avram, Emanuel Vasilu, Boris Cazac, Matilda Caragiu. „Mi-am dat seama grație acestor profesori remarcabili că profesoratul este cariera mea (…) Miraculos, trei dintre ei rezistă și astăzi. Am avut noroc, făceam cinci ani – numai facultate de limba română. Era o atitudine [de respingere] față de limbile străine și am făcut multă carte, limbă și literatură română”.

Pană Dindelegan a mai făcut și o trecere în revistă a cărților de gramatică utile pentru elevi și lumea școlii, la care au lucrat lingviștii de la institutul Academiei Române recent:

„Toate manualele de limba română au și o importantă destinație normativă, de promovare, cultivare a normelor limbii literare și de sancționare a erorilor lingvistice de diverse tipuri. De aceea, printre preocupările mele profesorale și de cercetare constantă s-a numărat și elaborarea unor manuale și auxiliare destinate special domeniului normativ și prescriptiv. Amintesc mai vechile teste de limba română, apărute în 1999, cu ediții ulterioare 2005, 2007 sau mai noua Gramatică a limbii române pentru gimnaziu, apărută în 2019, cu ediția a doua în 2022.

Aș adăuga și foarte recentele lucrări: Îndreptarul ortografic, ortoepic, morfologic, de punctuație, recent apărut, de câteva zile, la Editura Univers Enciclopedic și „Limba română exerciții normative” – lucrări cu destinație predominant școlară, elaborate special pentru direcția lor normativă. Îndreptarul anterior datează din 1995, sunt aproape 30 de ani de atunci. Între timp a apărut DOOM 2 2005, DOOM 3 2021, incluzând modificări de normă, neologisme noi, reduceri de variante libere, introducere de noi variante, regularizări de paradigmă, completări de paradigme defective și altele”.

Profesoara a mai vorbit în emisiunea de la postul public de radio și despre noul Îndreptar Ortografif, Ortoepic și de Punctuație (ÎOOP 6), lansat recent în librării, cel puțin online:

„Îndreptarul nou are trei obiective: să aducă la zi informația normativă – am spus că au intervenit unele schimbări, să inventarieze termenii cu dificultăți normative – posibil generator de variație și de greșeli și să ofere un instrument normativ suplu, simplu, ușor de folosit, destinat cu predilecție școlii, dar nu numai școlii: tuturor celor interesați să vorbească și să scrie corect românește.

[Îndreptarul în viitoarea variantă online – n. Red.] l-ar ajuta [pe elev – N. Red.] sigur să se corecteze. Și poate mai mult decât DOOM, pentru că îndreptarul este mai suplu, mai ușor de urmărit, mai ușor de manevrat. De altfel, am făcut la un moment dat o propunere Ministerului Educației prin Institutul de Lingvistică dacă nu s-ar putea ca acest îndreptar să fie în ghiozdanul fiecărui elev, începând de la prima clasă de gimnaziu și până la terminarea liceului. (…) Așa era și înainte. Era o întreprindere a părinților sau a profesorilor sau a directorului școlii”.

Potrivit lingvistei Gabriela Pană-Dindelegan, limba română este într-un val ascendent de interes la catedrele de romanistică din Marea Britanie:

„Am constatat că există un interes special al lingviștilor străini pentru studiul limbii române. Putem vorbi chiar de fascinația pe care româna exercită asupra cercetătorilor străini. Există trăsături speciale ale românilor care îi asigură în rândul cercetătorilor o poziție privilegiată și, sub unele aspecte, chiar o poziție unică. Caracterizări de tipuri inovatoare și conservatoare în același timp, cea mai latină și cea mai puțin latină dintre limbile neolatine, sunt provocatoare, determinând un interes crescut pentru cercetarea limbii române. Mari romaniști ai perioade actuale, precum șeful romanisticii de la Cambridge și Martin Maiden, șeful romanisticii de la Oxford, vorbesc de minunile, de miracolul limbii române, iar cel de-al doilea – de limba română ca un bulgăre de aur, metaforă frecvent utilizată în studiile lui.

În centrele universitare Oxford și Cambridge se propun numeroase sesiuni științifice destinate limbii române, se țin cursuri de limba română, se propun teze de doctorat și teme de cercetare destinate studiului române. Se editează cărți de largi dimensiuni, destinate descrierii limbii române, elaborată de cercetători români vezi The Grammar of Romanian, apărută în 2013 la Oxford University Press, de 650 de pagini. (…) Este interesant cum s-a modificat indicele HIRSCH. Indicele HIRSCH înseamnă numărul de citări ale unei lucrări în străinătate. De pildă, pentru lucrările românești fundamentale, pentru gramatica limbii române, apărută la Oxford, indicele HIRSCH a depășit cifra de 300. Vedem cât de mare este interesul străinilor pentru limba română, pentru o lucrare apărută de câțiva ani”.

Citește și:
Există componente de limbă română la liceu în programele școlare, dar cum nu sunt pentru Bacalaureat, sunt cam neglijate, spune profesoara și lingvista Rodica Zafiu / Școala ar trebui să se concentreze pe texte, cu răbdare – fără mari cantități de texte, dar cu o bună înțelegere a celor puține
Elevii și studenții pasionați de limbi clasice se pot înscrie la a doua ediție a cursurilor gratuite de latină și greacă veche, organizate de Facultatea de Limbi străine a UB. Lecțiile încep pe 5 octombrie
Ministerul Educației împotriva unui copil. Cazul elevului de gimnaziu din Baia Mare care a ajuns la olimpiada de limba latină pentru clasa a X-a după două procese în instanță și cum Ministerul ar trebui să modifice regulamentele olimpiadelor
Cercetătorul Ștefan Colceriu: Limba latină este o materie inexistentă pentru că nu este disciplină de examen / Reacția de respingere vine după 40 de ani de mental colectiv că latina este inutilă
Șase elevi de liceu, pregătiți de Facultatea de Limbi străine a UB, calificați la Concursul Internațional de Latină – traduceri din Cicero. Competiția începe în Italia vineri, pentru 300 de elevi și profesori din 14 țări
Olimpici internaționali pe banii lor și ai profesorilor. Mai mulți elevi români au fost premiați la două concursuri internaționale de Limba latină, în Italia, la care au ajuns pe cont propriu, concursuri excluse fără explicații de Ministerul Educației din România din calendarul competițional, în urmă cu 2 ani

9 comments
  1. Doamna lingvista, reputata de altfel, traieste in trecut. Sa mearga domnia sa la firul ierbii, la onoratul elev care numai de latina nu se impiedica. Orele de latina sunt un chin pentru profesorii care o mai predau, pentru bunul motiv ca elevii nu sunt interesați de o limba moarta. Care nu le ofera nimic practic. Gata, suntem in alta era. Nu latina le modeleaza creierul copiilor. Sa fim serioși.
    De acord, insa, cu elemente de gramatica si ortografie in liceu. Dar nu ca ora separata. Ci manualele alea alternative proaste, periate bine si introduse capitole practice de norme de gramatica. Vedem bine cat de prost scrie elevii pe net.

  2. Nimic mai fals despre programa obligatorie a limbii latine in Anglia. Poate se invata in unele scoli, asa cum se invata si chineza, spaniola, etc, dar nici vorba de programa obligatorie. Niciunul din copiii mei nu au avut ore de latina si au studiat in scoli diferite.

  3. A educa un copil nu înseamnă să îl faci să studieze multi ani o limba moarta. E revoltător sa mai introduci in acest plan cadru supraîncărcat, mai multa materie de învățat, iar aici, din păcate de memorat, căci nu cred că ar fi abordată practic, că o formare a culturii, a descoperii rădăcinilor cuvintelor românești. Ce spune doamna ar trebui lăsat de studiat specialiștilor. Și acest sistem educațional ar trebui sa mai curețe din stufosul conținut al fiecărei materii și să reducă orelor de studiu. Copiii muncesc/învață mai mult decât un angajat cu normă întreagă.

    1. Așa v-ați revoltat și când a fost introdusă Istoria Evreilor. Holocaustul în clasa a XI-a, necerută de nimeni? Cui v-ați plâns? Cui vă plângeți și ce măsuri concrete luați când elevului i se bagă pe gât, din părți străine sistemului de învățământ, tot felul de aberații gen educație financiară (curs separat), educație pentru sănătate (curs separat), educație rutieră (la toate cursurile posibile), etc? La Religie (facultativă, da neocolită de nimeni, că e un 10 ușor), v-ați înscris copilul?

      Mare furtună în paharul cu apă de câte ori se discută despre a învăța ceva care nu are aplicație imediată, dar ajută la a învăța alte lucruri utile (în cazul de față, e o bază comună pentru cel puțin învățarea limbilor romanice)! Dacă ar fi după unii care nu știu practic nimic despre învățământ, s-ar învăța doar scris, citit și aritmetică, că restul le găsește copilul pe Google!

  4. latina este inutila si sunt dispus sa plec din romania definitiv in orice tara NU se face la scoala; De fapt am studiat-o in mod inutil si nu am avut nevoie de ea
    ;Dar am doar 9,48 la bac,o nota foarte mica ,asa ca nu prea conteaza parerea mea,o sa ramaneti cu cei 90% din tineri care toti iau BAC-ul cu 9,80 sau mai mult.

  5. Da. Propun să implementăm în învățământul dual prima dată, la mecanici de tractor e cea mai mare nevoie de limba latină și de teorie literară și lingvistică.
    Cei cu specializare filologică studiază și acum destui an aceasta limbă atâta de necesara in secolul 21.

  6. In fosta Germanie de Est (fosta tara comunista) limba latina nu prea este invatata. In vestul Germaniei latina este apreciata si multi copiii o invata la scoala ca a doua limba straina, mai mult ca franceza sau rusa. Da, in Germania se invata si limba rusa :).

    In Romania nu explica nimeni de ce ar trebui invatata limba latina la scoala. Ca sa dezvolte gandirea, logica etc. ar trebui studiata mai multi ani, ca in Germania de exemplu. Un an de stiudiu nu face decat sa scoata oamenii din sarite.

    In viziunea stimatei doamne de ce ar trebui invatata limba latina? Pentru ca o invata nemtii? Pentru ca e o limba veche? Serios

    1. nu dezvolta nimic latina. nici la medicina nu se face
      nu convingeti pe mine. schimbati-va locul de munca cu unul mai util si daca va frustreaza acest adevar nu va obositi sa raspundeti

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mesaj către directorii de școli, pentru înscrierea în apelul cu 200.000 de euro per proiect, deschis până pe 16 iulie: E bine ca noi, profesorii, să fim realiști și să ne punem mintea la muncă și să creăm o școală așa cum dorim noi, să încetăm să ne mai văităm că nu ne lasă sistemul – Viforel Dorobanțu, directorul școlii-pilot de la Curcani, Călărași

Îndemn la înscrierea în programul de școli-pilot făcut de unul dintre directorii care derulează un program-pilot încă din 2022, de la prima ediție. Este vorba despre Viforel Dorobanțu, directorul Școlii…
Vezi articolul