Profesoara Paloma Petrescu: Am auzit că trebuie să sprijinim elevii buni. Buni la ce? La note sau că și știu să facă lucruri / Bacalaureatul ar trebui să aibă 4 probe, iar cultura generală să se finalizeze în clasa a X-a

Foto: © Adamgregor | Dreamstime.com

 „Am auzit recent că trebuie să sprijinim elevii foarte buni și elevii buni. Când un elev este bun și bun la ce? La note sau că și știe să facă niște lucruri? Bacalaureatul ar trebui să aibă 4 probe, în funcție de filieră, iar etapa de cultură generală să se finalizeze la sfârșitul clasei a X-a, a declarat Paloma Petrescu, fost secretar de stat în Ministerul Educaţiei, profesor de chimie la Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” din Constanța, la dezbaterea Rolul Bacalaureatului în învățământul preuniversitar și perspective de reformă, organizată de Asociația „Ține de Noi”. Paloma Petrescu a fost secretar de stat în Ministerul Educației în perioada februarie 2005 – iulie 2006.

Paloma Petrescu susține că bacalaureatul structurat în funcție de filieră ar putea educa oamenii în ceea ce privește filiera tehnologică: „Nu mai trebuie să gândim că elevii care ajung la liceu tehnologic au ajuns acolo din cauza unui eșec“. 

Intervenția profesoarei Paloma Petrescu la dezbaterea Rolul Bacalaureatului în învățământul preuniversitar și perspective de reformă:

„Am auzit nu demult o discuție în care se vorbea despre faptul că trebuie să sprijinim elevii foarte buni și elevii buni. Când un elev este bun și bun la ce? La note? A luat note bune și asta înseamnă că este un elev bun sau că și știe să facă niște lucruri? 

Programele școlare trebuie revizuite urgent și asta pentru că, în viziunea mea, ar trebui ca etapa de cultură generală să se finalizeze la sfârșitul clasei a X-a. Atât. Până acolo, clasele a XI-a și a XII-a să fie un fel de pre specializare în funcție de domeniul spre care se orientează. 

Elevul să opteze la sfârșitul clasei a X-a pentru 4, 6 discipline dintr-o listă presetată, evident, unde să fie și cereri pe care le considerăm obligatorii, ca de exemplu consilierea și orientarea în carieră. Ar mai fi și limbă și comunicare și, desigur, competențe digitale și limbă străină, limbă și nu literatură.

Aceste 4, 6 discipline pentru care elevul optează trebuie să fie structurate. Sigur ele vor avea o programă, dar programa trebuie să se finalizeze în luna decembrie a clasei a XII-a. În perioada ianuarie – iunie, până la examenul de bacalaureat, să fie o perioadă strict pentru pregătirea pentru acest examen. În felul acesta, elevii din ciclul superior al liceului vor avea atenția centrată pe disciplinele de bacalaureat și pe cele de admitere la facultate.

Ar fi bine ca cele 4, 6 discipline pe care le parcurge, evident să fie promovate la sfârșitul clasei a XII-a, ele să aibă un număr de credite alocate și se încheie cu evaluare. 

În viziunea mea, examenul de bacalaureat ar putea să fie cam așa:

Limbă româna, dar limbă română, scris și oral, urmărindu-se evidențierea capacității de comunicare, corectitudinea limbii vorbite și scrise, capacitatea personală de exprimare a unor idei, creativitatea în elaborarea unui eseu pe o temă dată, descrierea unui proces, a unui echipament utilizat în domeniul pre specializării, dacă vorbim de tehnologic. 

De exemplu, la liceele de artă, elevii de clasa a XII-a de la profilul de muzică organizează un concert. Ce ne interesează mai mult? Dacă știe ce a vrut să spună poetul în opera sa, lucru pe care l-am evaluat pe parcursul liceului în cadrul evaluărilor continue sau dacă într-adevăr știe să cânte și dacă se descurcă pe scenă în fața publicului?

Apoi, o altă probă ar fi aceea de științe. Probă scrisă într-o abordare însă transdisciplinară sau pentru liceele tehnologice o probă practică și pentru cele vocaționale, la fel o probă practică. 

O limbă străină ar fi a treia probă, doar oral, de comunicare. Zic eu că este suficient.

Proba a patra să fie un un proiect realizat și susținut în domeniul specializării, pe baza unor repede și bibliografii minimale stabilite înainte, în întâlniri anterioare, în luna decembrie a clasei a XII-a dintr-o listă presetată la nivelul liceului. Deci, ceea ce se întâmplă acum nu mai este de mileniu III.” 

Foto: © Adamgregor | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version