Fostul secretar de stat responsabil cu fondurile europene în Ministerul Educației Mihaela Popa a criticat lipsa de predictibilitate a legii educației, cu zeci de modificări și amânări care au avut ca efect în anul școlar 2023-2024 „o întreagă nebunie, cu documente, cu hârtii, în care profesorii făceau orice, mai puțin să facă ore în fața elevilor”, la PrimaNews, pe 9 august.
„Zi de zi veneau hârtii de la Minister în care se spunea că se amână aplicarea unui articol, se modifică articolul cutare din lege. Ca profesor la catedră m-aș fi așteptat ca o lege nouă a educației să vină cu etape clare de implementare, astfel încât să nu fie o surpriză de la zi la zi”, a susținut Mihaela Popa.
Declarațiile profesoarei Mihaela Popa despre legea educației:
„Ca profesor la catedră m-aș fi așteptat ca o lege nouă a educației, pregătită 10 ani, să vină în momentul în care a fost lansată cu anexe clare. Aceste documente trebuiau să fie în momentul în care legea a apărut în dezbatere în 2022, cu etape clare de implementare, astfel încât să nu fie o surpriză de la zi la zi.
După cum ați observat, deja sunt zeci de modificări în noua lege a educației, nu mai vorbim și de amânări. Deci, noua lege a educației încă nu produce niciun fel de efect.
Totodată, trebuie să constat că Ministerul se contrazice în fiecare an. A schimbat Fișa de evaluare în fiecare an. Noi am dat semnale că o gradație de merit nu trebuie făcută de la centru, ci că trebuie autonomie pentru școli. S-ar putea ca eu ca școală să îmi doresc pe această perioadă să nu mai am abandon școlar și atunci trebuie să susțin profesorii care se implică. Poate că un alt colegiu național își dorește să aibă cât mai mulți olimpici internaționali. Nu putem să uniformizăm, adică să ne întoarcem la acea uniformă pe care toată lumea să poarte. Totul de la an la an s-a centralizat din ce în ce mai mult în sistemul preuniversitar.
Vă spun ceea ce s-a întâmplat anul acesta. Zi de zi veneau hârtii de la Minister în care se spunea ca se amână aplicarea unui articol, se modifică articolul cutare din lege, se introduce nu știu ce.
Când stai 10 ani, te aștepți să fie ceva foarte bun. Dacă tot s-a aplicat un articol, lasă-l un an, doi, să vedem ce e bun și ce e rău. A fost o întreagă nebunie, cu documente, cu hârtii, în care profesorii făceau orice, mai puțin să facă ore în fața elevilor.
Am prins și trei ani înainte de revoluție, inspectoratele, cercurile pedagogice. Birocrația nu s-a schimbat deloc din vremea comunismului, modul de acțiune a inspectorilor, modul de a intra un tânăr în sistem. A fost o încercare bună a ministrului Marga în 1996, în care a început cu liceele cu școlile reprezentative eu atunci eram director de școală. Directorul era ales de școală de profesorii din școală. Deci, politicul ieșea pe ușa din spate, angajările la fel. Asta dă putere școlii. O școală bună se dezvoltă, preia și altă școală, devine consorțiu. Cele slabe se dizolvă.
Dacă nu o să avem acest curaj, o să băltim în aceleași cercuri pedagogice în care servim o pizza înainte sau după în care un profesor ține acolo o oră, ceilalți fac ce vor în spate.
Noi în Parlament introducem prin lege disciplină, mai există o țară care face așa ceva? Cât mai putem adăuga? Copiii pleacă de acasă la 5:30, 6, mai ales în orașele mari, fac șapte-opt ore, fără să fim în stare sa să le asigurăm mâncare. Ne batem joc de sănătatea acestor copii și ne întrebăm de ce nu captăm atenția copilului.”
- Formarea profesorilor și profilul profesorului au fost temele principale discutate de Mihaela Popa, fost secretar de stat în Ministerul Educației și Adrian Opre, decan al Facultății de Psihologie și Științele Educației, Universitatea „Babeș‑Bolyai” din Cluj‑Napoca din emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Manoila de pe 9 august, de la PrimaNews.
- Discuția a avut loc în ziua în care Ministerul Educației a organizat în plin concediu al profesorilor, dezbaterea publică pe tema proiectului privind Profilul profesorului și standardele profesiei didactice.