Profesoara Mihaela Popa: În acest an școlar a fost o întreagă nebunie, cu documente, hârtii, în care profesorii făceau orice, mai puțin ore în fața elevilor / Zi de zi veneau hârtii de la Minister în care se spunea că se amână aplicarea sau se modifică un articol din lege

11.025 de vizualizări
Mihaela Popa / Foto: Agerpres Foto
Fostul secretar de stat responsabil cu fondurile europene în Ministerul Educației Mihaela Popa a criticat lipsa de predictibilitate a legii educației, cu zeci de modificări și amânări care au avut ca efect în anul școlar 2023-2024 „o întreagă nebunie, cu documente, cu hârtii, în care profesorii făceau orice, mai puțin să facă ore în fața elevilor”, la PrimaNews, pe 9 august.  

„Zi de zi veneau hârtii de la Minister în care se spunea că se amână aplicarea unui articol, se modifică articolul cutare din lege. Ca profesor la catedră m-aș fi așteptat ca o lege nouă a educației să vină cu etape clare de implementare, astfel încât să nu fie o surpriză de la zi la zi”, a susținut Mihaela Popa. 

Declarațiile profesoarei Mihaela Popa despre legea educației:

Ca profesor la catedră m-aș fi așteptat ca o lege nouă a educației, pregătită 10 ani, să vină în momentul în care a fost lansată cu anexe clare. Aceste documente trebuiau să fie în momentul în care legea a apărut în dezbatere în 2022, cu etape clare de implementare, astfel încât să nu fie o surpriză de la zi la zi. 

După cum ați observat, deja sunt zeci de modificări în noua lege a educației, nu mai vorbim și de amânări. Deci, noua lege a educației încă nu produce niciun fel de efect.

Totodată, trebuie să constat că Ministerul se contrazice în fiecare an. A schimbat Fișa de evaluare în fiecare an. Noi am dat semnale că o gradație de merit nu trebuie făcută de la centru, ci că trebuie autonomie pentru școli. S-ar putea ca eu ca școală să îmi doresc pe această perioadă să nu mai am abandon școlar și atunci trebuie să susțin profesorii care se implică. Poate că un alt colegiu național își dorește să aibă cât mai mulți olimpici internaționali. Nu putem să uniformizăm, adică să ne întoarcem la acea uniformă pe care toată lumea să poarte. Totul de la an la an s-a centralizat din ce în ce mai mult în sistemul preuniversitar. 

Vă spun ceea ce s-a întâmplat anul acesta. Zi de zi veneau hârtii de la Minister în care se spunea ca se amână aplicarea unui articol, se modifică articolul cutare din lege, se introduce nu știu ce.

Când stai 10 ani, te aștepți să fie ceva foarte bun. Dacă tot s-a aplicat un articol, lasă-l un an, doi, să vedem ce e bun și ce e rău. A fost o întreagă nebunie, cu documente, cu hârtii, în care profesorii făceau orice, mai puțin să facă ore în fața elevilor.

Am prins și trei ani înainte de revoluție, inspectoratele, cercurile pedagogice. Birocrația nu s-a schimbat deloc din vremea comunismului, modul de acțiune a inspectorilor, modul de a intra un tânăr în sistem. A fost o încercare bună a ministrului Marga în 1996, în care a început cu liceele cu școlile reprezentative eu atunci eram director de școală. Directorul era ales de școală de profesorii din școală. Deci, politicul ieșea pe ușa din spate, angajările la fel. Asta dă putere școlii. O școală bună se dezvoltă, preia și altă școală, devine consorțiu. Cele slabe se dizolvă.

Dacă nu o să avem acest curaj, o să băltim în aceleași cercuri pedagogice în care servim o pizza înainte sau după în care un profesor ține acolo o oră, ceilalți fac ce vor în spate.

Noi în Parlament introducem prin lege disciplină, mai există o țară care face așa ceva? Cât mai putem adăuga? Copiii pleacă de acasă la 5:30, 6, mai ales în orașele mari, fac șapte-opt ore, fără să fim în stare sa să le asigurăm mâncare. Ne batem joc de sănătatea acestor copii și ne întrebăm de ce nu captăm atenția copilului.”

  • Formarea profesorilor și profilul profesorului au fost temele principale discutate de Mihaela Popa, fost secretar de stat în Ministerul Educației și Adrian Opre, decan al Facultății de Psihologie și Științele Educației, Universitatea „Babeș‑Bolyai” din Cluj‑Napoca din emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Manoila de pe 9 august, de la PrimaNews.

12 comments
  1. Sa se creeze posturi suficiente de secretari, administratori, pentru solutionarea atributiilor legate de burse, tichete sociale, manuale, lapte, corn, mar. Sa nu mai cada,in sarcina profesorilor diriginti aceste chestiuni cu caracter birocratic !

  2. 40 de ore pe săptămână este activitatea didactica a unui profesor. În aceste 40 ore poate completa toate hârțoagele și să și facă orele așa cum trebuie. Așa scrie legea!

    1. dvs considerati ca un profesor nu isi efectueaza cele 40 de ore cu tot cu hartii si predat? Corect. Aveti dreptate. Profesorul nu are ce face in 40 de ore pe saptamana.
      Toate sarcinile depasesc lejer 40 de ore. La ora 19 seara de la Isj se primeste directiva de catre directori ca au te intocmit pana a doua zi la ora 12 nu stiu ce dosar de hartii, comisii etc. Atunci mesajul este redirectionat profesorilor la ora 20 si atunci distractie. Aceasta situatie se repeta de cel putin 2 ori pe saptamana. Pe langa asta mai sunt lectiile de pregatit, proiecte, sa faca ora mai atractiva, metode, teste, corectarea testelor etc. Aveti dreptate, in lege, in 40 de ore trebuie sa faca toatea astea, dar nu ajung aceste 40 de ore. Sper ca sunteti in sistem si sunteti un super profesor care reuseste sa isi indeplineasca toate sarcinile la timp.

    2. Si cam cand daca in acele ferestre ni se pun in carca lucruri ce nu tin de cariera de profesori, iar acasa ni se cer de pe o zi pe alta statistici, machete, completari in platforme? Profesorul e mereu in urma cu lucrul la mapa cadrului didactic pentru ca efectiv nu mai apuca. Daca mi-as lua-o intr-o saptamana in ferestre si pauze as termina cu laptopul mare parte. Dar noi nu avem parte de ferestre, de pauze, iar orele ne sunt intinse…ai 4 ore intr-o zi, vii de la 8 si pleci la 15. Eu mai iau si tren o ora si 10 minute. Cand sa mai faci tot?

  3. Cum adică ,,in acest an școlar ”

    Nebunia a început in vremea când lucra in Minister.
    Ulterior doar a continuat in ritm alert.
    Acum și mai si ca au schimbat legea fără să aibă pregătite subsecvente pt ea.
    Fix ca in 2011.

  4. Așa a fost în fiecare an dar doamna nu avea de unde să știe! Bun venit in lumea creată de cei din ME, foștii d-voastră colegi!

  5. Ca să nu mai amintim de zecile de dosare cu tot felul de burse pe care profesorii diriginți trebuiau să le parcurgă, să calculeze ( pentru bursele sociale) care e venitul pe membru de familie ( în condițiile în care documentele aduse de elevi erau insuficiente sau neclare ), realizarea lunară de tabele cu elevii navetiști pentru decontare ( rută, nr de km, valoare abonament ).

  6. ”Directorul era ales de școală de profesorii din școală.”

    Era pe dracu’. Erau toți numiți politic în minunatele ”școli reprezentative” și oameni care nu ajungeau la un 5 cinstit în CNU au reușit dintr-o dată și 10 ca să ocupe posturile din aceste școli! Popa are amintiri despre cât de bine i-a fost ei, poate. Dar școlile ”reprezentative” colcăie și acum de oamenii intrați atunci, care n-au știut decât PCR și cât mai multe gradații de merit pe nemerit (se preface să nu e în temă despre asta? Rușine!).

    Constată pe bună dreptate că legislația e impredictibilă și nu se poate aplica – dacă te apuci să aplici o procedură descoperi că legea din spatele ei deja s-a modificat sau articolul care te susține e abrogat, amânat sau modificat ca să nu mai fie aplicabil, și tu cazi de prost! Dar nici când era secretar de stat nu s-a omorât prea mult să sprijine clarificarea legislației, deci acum e lup moralist. De-știa ne-au ajuns câți au fost.

    Ce a realizat ea, concret, poate să arate? Sau e tot pe hârtii și diplome și adeverințe de la niște implicați în PCR cu dânsa? Ce e asta, îi pare rău că nu mai e la ciolan? Să ne dea pace, că mai avem foarte puține zile de vacanță și o luăm de la capăt, nu ca dânsa, în buricul târgului, ci peste tot pe unde sunt școli (unele șantier, altele nedeparazitate sau curățate încă, cu sau fără toalete funcționale, etc). Să ne scutească – dacă vrea ministru, se poate și mai rău ca Deca, de ce n-ar fi loc și de ea?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sindicatele FSLI: Dacă s-ar impozita 300 de pensii speciale consistente, cu 50% într-o lună, suma adusă la bugetul de stat ar fi egală cu cea obținută prin șomajul tehnic aplicat secretarelor și contabililor din educație

Șomajul tehnic în educație pune în pericol siguranța angajaților, a elevilor și chiar a unităților de învățământ, susține Federația Sindicatelor Libere din Învățământ într-un comunicat primit de Edupedu.ro. Sindicatul condus…
Vezi articolul

Asztalos Csaba, președintele Consiliului pentru Combaterea Discriminării, despre legile educației: Posibilitatea colegiilor de a avea admitere proprie e o formă mascată de privatizare a unei părți din învățământul public. Crește piața meditațiilor

Posibilitatea colegiilor de a avea admitere proprie este o formă mascată de privatizare a unei părți din învățământul public, a declarat joi pentru HotNews.ro Asztalos Csaba, președintele Consiliului Național pentru…
Vezi articolul

Cooperativa „munca în zadar”. Cel puțin 888 de școli, obligate să ceară revenirea în activitate cu prezență fizică, deși toți elevii sunt în vacanță. Circuitul hârtiilor degeaba pune în mișcare sute de funcționari în toată țara

8 școli din București își reiau activitatea cu prezență fizică de astăzi, potrivit unei hotărâri a Comitetului Municipiului București pentru Situații de Urgență (CMBSU), potrivit Agerpres. „Nu se întorc elevii,…
Vezi articolul