Eliminarea tezelor școlare obligatorii „a fost o mare eroare”, a afirmat recent profesoara de istorie Iuliana Căplescu, de la Colegiul Național „Matei Basarab” din București, la emisiunea InfoEdu de la TVR. Ea consideră că susținerea tezelor îi avantaja pe elevi, deoarece notele de la aceste evaluări aveau o pondere de 25% din media anuală a disciplinei la care se susținea evaluarea scrisă sumativă.
La finalul discuției despre simulările Evaluării Naționale și a Bacalaureatului, s-a pus problema că evaluarea elevilor prin intermediul lor nu este una constantă și dacă ar trebui reintroduse tezele.
„A fost o mare eroare să fie eliminate tezele. E vorba de acea evaluare sumativă în care și copilul și profesorii știu că au mai mult de recapitulat și de consolidat anumiți itemi”, a afirmat profesoara Căplescu.
Mai mult, profesoara consideră că tezele reprezentau un avantaj și pentru mediile elevilor, având o pondere de 25%: „Le aducea 25% în plus la medie, bineînțeles, dacă nota era mare”, a mai spus ea.
Redăm dialogul referitor la reintroducerea tezelor
Moderatoare: Susțineți reintroducerea tezelor, pentru o evaluare constantă, ca să nu avem o simulare în al patrulea an din ciclul respectiv?
Profesoara Iuliana Căplescu: Îmi asum ce zic acum, a fost o mare eroare să fie eliminate tezele. E vorba de acea evaluare sumativă, acea evaluare în care și copilul și profesorii știu că au mai mult și de recapitulat și de consolidat anumiți itemi, corespunzători unei astfel de evaluări.
Plus că unii dintre noi ne mai înghesuim, am văzut că am rămas cu note în urmă, în același modul, în timp ce tezele erau acolo. Plus, le aducea 25%, a fost și 50%, mai bine. Le aducea 25% în plus la medie, bineînțeles, dacă nota era mare.
Informații de context
Reamintim că teza este o evaluare sumativă dată până în 2021 inclusiv, la finalul fiecărui semestru, fiind relevantă prin raportare la conținutul programei școlare parcurse într-un semestru, după cum scria într-un comunicat Ministerul Educației. Tezele se dădeau la clasele de gimnaziu și de liceu, iar programarea lor se făcea de către școală, de regulă în ultimele trei săptămâni ale fiecărui semestru. Teza era obligatorie și reprezenta 25% din media semestrială a fiecărui elev.
Începând cu anul școlar 2022-2023, tezele nu mai sunt obligatorii, dar pot fi susținute de profesorii care decid asta, dar nota de la teză este ca oricare alta din timpul anului. Odată cu noile modificări aduse structurii anului școlar (5 module de învățare în loc de 2 semestre), notele sunt puse de profesor în funcție de numărul de ore alocat săptămânal disciplinei.
Reintroducerea tezelor ca modalitate de evaluare și monitorizare a progresului elevului a fost propusă de peste 2.000 de profesori și directori de școli, potrivit unui raport al Ministerului Educației, publicat la sfarsitul anului trecut.
Vezi aici cum se încheie mediile la finalul anului școlar structurat pe module.
9 comments
Tezele te încurajează să repeți materia iar repetiția este mama învățături, ce nu repeți se uită. Deci sunt de acord cu reintroducerea tezelor care va solidifica cunoștințele elevilor cu atât mai mult e necesar cu cât prostia elevilor și dezinteresul pentru școala actuală e in creștere. Nu mai ajungi în clasa a 8-a și îți dai seama că nu știi nimic.
Da, iera foarte bun ca elevii sa dea teza.. Ei ne cer noua fel de fel.. Dar pe elevi iai distrug total.. Iera mult mai bine si cu trimestre.. Eu m am simtit mult mai bine cu trimestre si in viata mea de elev.. Acum este un haos total..
Corectă este doar reducerea numărului de ore la disciplinele care aveau teze și au fost eliminate. Acest ministru încurajează incultura.
Nu susțin reintroducerea tezelor!
susții prostia?
Iar tragem de aceeași profesori: de limba română, de matematică, istorie, geografie. Profesorul care nu are note destule nu își gestionează corect și eficient timpul. Eu dau evaluări sumative după fiecare capitol, nu susțin reintroducerea tezelor.
Corect! Să introducă teze la toate materiile, dacă vor ….! Să se dea bacul la toate materiile!
Da , susțin introducerea tezelor , in sistemul de învățământ !!!
Mihaela, monamur, importanta TEZEI pt. un elev este alta decât cea a unui test sumativ. Experiența arată că elevii se vor mobiliza mai mult, fiindcă și cuantificarea tezei este alta , in notare, decât cea a unui simplu test, fie el sumativ.