„Au fost subiecte așa cum era de așteptat, de nivel mediu, care, ca de obicei, nu lasă prea mult loc pentru originalitate sau pentru interacțiunea autentică, personală cu textul literar”, a menționat profesoara Genoveva Cerchez de la Colegiul “Mihail Cantacuzino” din Sinaia pentru Edupedu.ro. Cadrul didactic a trimis pe adresa redactie@edupedu.ro un comentariu despre subiectele pe care le-au avut astăzi de rezolvat absolvenții de liceu.
Descarcă de aici subiectele Bacalaureat 2022 Limba română de la uman și de aici subiectele Bacalaureat 2022 Limba română real.
Aceasta consideră că cele cinci întrebări de la primul subiect nu au fost dificile, dar „ar mai putea pierde câte un punct, două la fiecare răspuns dacă, în loc să formuleze răspunsul, elevii se rezumă la a da citate din text”.
„La primul subiect, cele cinci întrebări nu cred că au ridicat probleme – poate doar caracterizarea Doamnei Elena, dar nu pentru că textul ar fi fost greu ci pentru că uneori elevii nu ştiu să facă diferenţa între trăsături morale, stări, sentimente şi chiar statut social. Inevitabil, vor apărea şi răspunsuri precum: tristeţea sau chiar sărăcia, care nu sunt trăsături morale. Elevii ar fi putut identifica trăsături precum modestia, generozitatea sau înţelepciunea Doamnei Elena. Ar mai putea pierde câte un punct, două la fiecare răspuns dacă, în loc să formuleze răspunsul, elevii se rezumă la a da citate din text.”
În legătură cu textul argumentativ, profesoara este de părere că nu verifică „în mod real gândirea critică a absolvenţilor”: „Nu prea văd ce e de demonstrat când vine vorba de emoţii – emoţiile le ai sau nu le ai atunci când te întâlneşti cu o personalitate. Cel mai probabil, dacă ştii că e o personalitate şi e un om pe care îl preţuieşti vei avea emoţii. Evident că dacă e o personalitate ale cărei valori nu le preţuieşti, nu vei avea cine ştie ce emoţii. Din nou, nu văd ce e de demonstrat sau de susţinut aici şi probabil că majoritatea textelor argumentative vor fi previzibile, dacă nu chiar banale”.
Iată ce a punctat cadrul didactic despre subiectul al II-lea: „La subiectul al II-lea, identificarea perspectivei narative e printre cele mai uşoare subiecte de teorie literară. Riscul aici e ca elevii să fi scris doar „perspectivă narativă obiectivă” şi să nu fi scris numărul minim de rânduri. Sigur, ideal ar fi dacă, pe lângă menţionarea că relatarea se face la persoana a III-a să mai poată demonstra, de exemplu, omniscienţa naratorului. Şi, din punctul meu de vedere, ideal ar fi şi să nu înşire o sumă de termeni precum heterodiegetic, focalizare zero şi altele de felul acesta fără să demonstreze că ştiu şi ce înseamnă şi ce relevanţă au acestea pentru valoarea textului.”
Aceasta spune că Ion Luca Caragiale este un subiect dorit de elevi și ei „ar putea scrie eseuri interesante despre comedie sau despre un personaj al piesei de teatru”: „Despre subiectul al III-lea nu cred că mai sunt multe de spus, pentru că despre subiectul III la bac la română se vorbeşte de câţiva ani buni. Ion Luca Caragiale este, fără îndoială, un subiect dorit de elevi şi s-ar putea scrie eseuri interesante despre comedie sau despre un personaj al piesei de teatru care ne încântă ori de câte ori am citi-o sau vedea-o.”
„Din păcate, citim mereu aceleaşi clişee, citim eseuri evident învăţate mai mult sau mai puţin pe de rost. Dacă s-ar face o statistică pentru a vedea câţi dintre elevii de la uman au caracterizat-o pe Zoe Trahanache, pun pariu că ar ieşi în jur de 80%. Şi nu e neapărat cel mai interesant personaj al piesei. Dar în toate cărţile de pregătire pentru bac, e primul personaj pentru care se oferă modele de eseu.”, susține profesoara.
„Concluzia? Au fost subiecte care testează, ca de obicei, cât de conştiincioşi sunt elevii şi cât de dornici sunt să ia note mari. Aceste subiecte testează prea puţin spre deloc gândirea critică şi originalitatea abordării unui text literar. Altfel spus, şi cu tristeţe, se poate lua o notă rezonabilă la bac fără să fi citit O scrisoare pierdută. O adevărată pierdere!”, a încheiat Genoveva Cerchez
Genoveva Cerchez este profesor de limba și literatura română și instructor de dezbateri academice la Colegiul “Mihail Cantacuzino” din Sinaia.
5 comments
Norocul copilului meu este ca a făcut muuuulta pregătire,cât o casa și o mașină,la mai multe obiecte. Se vrea idei mărețe de la o generație ce a stat doi ani în fata calculatorului, când lipseau profesorii,când nu mergea net-ul.In privința educație trebuia și trebuie sa se acorde o muuult mai mare atenție, sunt viitorul nostru,care de altfel se pare ca este sumbru.Cu respect pentru toate cadrele didactice, dar nu s a procedat corect ,nu ar fi trebuit subiecte ușoare,ci evaluat în amănunt fiecare copil al clasei și luate masuri la nivel de școală, de Minister. VA FI VAI DE NOI CA NAȚIE, AICI SE C AM TERMINA TOTUL!
Aș avea de formulat o observatie cu privire la afirmația doamnei Cerchez: ,,nu văd ce e de demonstrat”. Intr-un text argumentativ, important e cum construiesti argumentele, ținând cont de structura triadică a fiecăruia: enunțare, raționament, exemplificare+impact. Și cel mai dificil e raționamentul (doamna profesoară știe, dacă e instructor al unui club de dezbateri). Indiferent de problematica pusă in discutie. De pildă, acum 10 ani, mulți ar fi spus că nu e nimic de demonstrat cu privire la afirmația:,,Pamântul e plat”. Și s-a dovedit că nu este chiar așa…
Cerința pentru textul argumentativ din acest an este foarte interesantă din perspectiva argumentări. Cine nu e de acord, să redacteze textul și apoi mai stăm de vorbă.
Doamna profesoara, va multumesc, spuneti exact ce trebuie. Vor fi multe comentarii dar e bine ca mai sunt profesori care au decenta si curajul sa afirme ca ceea ce se pretinde este departe de realitatea considerata normala si cea spirituala. Elevii nu invata nimic decat sa memoreze si nimic altceva din adevarata literatura romana. Pacat,
Cu respect. Mihaela, Prahova.
Cu tot respectul pentru colega mea, pentru observațiile pe care le face asupra posibilelor formulări ale elevilor, trebuie sa o contrazic pe alocuri. Un singur exemplu: daca elevul alege sa răspundă prin citate la cerintele 1-5, el nu demonstrează ca a rezolvat cerinta, ci doar ca a copiat un fragment de text.
Si prin aceasta, ca nu este apt sa ajungă la mesajul fragmentului. Foarte bine, a găsit secventa, dar ce poate deduce din ea?!
In item nu i se solicita sa copieze secventa care se refera la ceva, ci sa explice sau sa prezinte.
Susțin părerea dnei Musoiu.