Profesoara Florentina Pavăl, despre subiectele de la Evaluarea Națională 2022, la Matematică: S-a pus accentul pe abilități de calcul, pe creativitate, imaginație, probleme cu soluții multiple

47.760 de vizualizări
Foto: Arhiva personală
“Au fost câteva probleme frumoase în al doilea subiect, probleme pe care, un elev cu imaginație, putea să le rezolve fără calcule doar privind figurile”, a declarat pentru Edupedu.ro profesoara Florentina Pavăl. Absolvenții de clasa a VIII-a au susținut astăzi proba scrisă la Matematică din cadrul Evaluării Naționale 2022.

“Nu au fost capcane în subiecte, dar subpunctul b) de la cea de-a șasea problemă al celui de-al III lea subiect, problema de geometrie în spațiu, s-ar putea să le fi dat bătăi de cap unora dintre elevi, poate și subpunctul b) de la problema 4 din același subiect, pentru că asemănarea triunghiurilor nu este agreată de toți elevii”, consideră aceasta.

Cadrul didactic a mai completat că “au fost câteva probleme frumoase în al doilea subiect, probleme pe care, un elev cu imaginație, putea să le rezolve fără calcule doar privind figurile și 6 din ultimul subiect este o problemă frumoasă, problemă ce admite mai multe soluții”.

Florentina Pavăl predă matematica de peste 30 de ani la Colegiul Național “Nicu Gane” din Fălticeni. Aceasta este cunoscută pe rețeaua de socializare TikTok drept “Profa de mate cool”, având un cont pe care postează videoclipuri explicative despre matematica de gimnaziu și de liceu. EduPedu.ro a realizat un interviu cu Florentina Pavăl în martie 2021.

Precizările complete ale profesoarei:

Rep.: Care este opinia dvs. cu privire la subiectele la Matematică de anul acesta?

Florentina Pavăl: Subiectele au fost accesibile elevilor conștiincioși, acelor elevi care au depus efort constant de-a lungul întregului an școlar. Nivelul de dificultate a fost mediu, cum este firesc să fie nivelul subiectelor unui examen național de evaluare.

Rep.: Subiectele respectă spiritul noii programe școlare, ajunsă pentru a doua oară la finalul ciclului?

Florentina Pavăl: Da, respectă, s-a pus accentul pe abilități de calcul, pe creativitate, imaginație, probleme cu soluții multiple.

Rep.: Care este gradul de dificultate al subiectelor, față de cel de anul trecut?

Florentina Pavăl: Același nivel de dificultate, cerințe ușoare în subiectele I și II și probleme ce necesită cunoștințe serioase în cel de-al III lea subiect.

Rep.: Există un subiect care vă așteptați să le dea mai mari bătăi de cap elevilor sau să conțină un fel de capcană?

Florentina Pavăl: Nu au fost capcane în subiecte, dar subpunctul b) de la cea de-a șasea problemă al celui de-al III lea subiect, problema de geometrie în spațiu, s-ar putea să le fi dat bătăi de cap unora dintre elevi, poate și subpunctul b) de la pr 4 din același subiect, pentru că asemănarea triunghiurilor nu este agreată de toți elevii.

Rep.: Pe de altă parte, există o cerință pe care să o puteți cataloga drept un subiect frumos?

Florentina Pavăl: Au fost câteva probleme frumoase în al doilea subiect, probleme pe care, un elev cu imaginație, putea să le rezolve fără calcule doar privind figurile și 6 din ultimul subiect este o problemă frumoasă, problemă ce admite mai multe soluții. 

Rep.: Respectă subiectele structura celor din testele de antrenament? Și dacă da, în ce măsură?

Florentina Pavăl: Subiectele au respectat 100% structura celor șase teste de antrenament propuse în 2022 și a celor 15 din 2021.

Subiectele I și II – de tip grilă, șase probleme de aritmetică și algebră în primul subiect la care candidații au avut nevoie doar de deprinderi elementare de calcul și șase de geometrie, la două dintre ele răspunsurile puteau fi aflate folosind raportorul”.

Vezi și:
Rezolvarea subiectelor la Matematică de la Evaluarea Națională 2022. Profesoara Florentina Pavăl: Cerințe ușoare în subiectele I și II și probleme ce necesită cunoștințe serioase în cel de-al III-lea subiect
“Se pierde adâncimea literaturii, dar se câștigă sau ar trebui să se câștige capacitatea unei minți de a se descurca într-o lume de texte” – Radu Vancu, scriitor și conferențiar la Litere, despre subiectele la proba de Limba română – Evaluarea Națională 2022
Subiectele de la Evaluarea Națională 2022 – Limba română au fost “de nivel mediu, cu unele probleme de cunoaștere foarte bună a gramaticii” – profesoara de limba română Eugenia Pavăl / “Poate începem, încet-încet, să îi provocăm pe copii la lectură”
Evaluare Națională 2022. Sfaturi pentru elevi de la profesorul de Limba română Cătălin Zaman și modalități de abordare a fiecărui exercițiu

3 comments
  1. Sunt profesor de matematică și anul acesta am corectat la EN. Pot afirma că acest model de subiect este o catastrofă pentru evaluarea competențelor elevilor. Argumentez:
    1. utilizarea itemilor de alegere multipla pentru 12 cerințe, adică 60 de puncte din cele 90 posibil de obținut, e o cumplită greșeală – la matematică e imperios necesar să se evalueze raționamentul. Dpmdv jumătate din aceștia puteau fi cel puțin itemi de completare.
    2. Problemele de geometrie plană au fost derutante, figurile realizate la scară au indus elevii în eroare. La problema cu trapez au plecat considerând existența pătratului sugerat de figură fără a demonstra acest fapt, iar la problema cu triunghiuri au aplicat teorema unghiului de 30 în triunghiul al cărui arie era cerută sau au aplicat TP, culmea e că au forțat calculul pentru a obține rezultatul dorit!
    3. A primi figurile geometrice deja construite este total de neînțeles! O componentă importantă a rezolvării unei probleme geometrice este construcția figurii conform datelor.
    4. Subiectul este stufos, o grămadă de pagini, cu prea multe cerințe, care până la urmă nu conduc la mare lucru. Formularea unui enunț la un test, examen trebuie să fie scurt, concis, clar și la obiect! Ascundem incompetența între foi imprimate!
    În mod cert rezultatele la EN nu vor reflecta cunoștințele, competențele elevilor! Sunt mulți cei care vor obține 6-7 pe ” ala-bala- portocala” și în rest blank.
    Ce să mai vorbim, succes la liceu și mai ales la bacalaureatul tehnologic în 2026……
    JALEEEEE….Felicitări ministerului și multe ……succesuri în continuare!!!

  2. Rezumat:
    la subiectul 1, elevii (de clasa a 8-a) trebuiau sa demonstreze abilități de clasa a 5-a.
    la subiectul 2, pretențiile cresc: cu abilități de clasa a 6-a, le rezolvi lejer.
    prima problema de la subiectul 3? exista probleme mult mai dificile în concursurile din ciclul primar! Da, iți trebuie multa imaginație pentru a descoperi un rezultat elementar.
    a doua problema de la subiectul 3? iti trebuie extrem de multa creativitate pentru a simplifica o expresie banala. Și apoi, pentru a-i calcula valoarea.
    problema 3? punctul a) presupune sa demonstrezi o relație complexa, mai exact 0+-1+1+-1=-1. Wow! punctul b) este cu adevărat plin de imaginație, după ce tocmai ai calculat valorile care te interesează (f(0) și f(1), adică). Pe scurt, punctul b) spune cam așa: calculează jumatate din aria unui triunghi dreptunghic, cu catetele egale cu 1. ghici ciuperca ce-i!
    singurele probleme cu putine pretenții sunt 4-5-6. dar la 4, direct din informațiile oferite, rezulta imediat ca înălțimea triunghiului este 5, de unde și aria. iar la următorul punct, trebuie doar sa constați ca ai un triunghi dreptunghic tipic, cu laturile numere pitagoreice (oarecum imediat din datele problemei)
    la 5, o simpla asemănare de triunghiuri și datele problemei iei indica imediat ca avem doua triunghiuri dreptunghice isoscele, cu catete egale, de unde și primul punct. Sa zicem ca punctul b de la 5 ridica putine probleme (nu este chiar elementar).
    Si, pe final, avem și problema care face diferența, pentru ca este de așteptat ca elevii de a 8-a sa aibă probleme reale cu geometria în spațiu.

    În concluzie, un elev mediu nu ar trebui sa aibă probleme în a accesa un punctaj de minim 92 puncte. În afara 5 b și 6, chiar nu exista nicio dificultate reala.
    Subiectele, cu excepția punctelor de mai sus, se rezolva imediat, în circa 30-45 de minute, de către un elev mediu. Nu prea se justifica timpul total de 120 de minute. Iar acolo unde un elev este departe de nota 9, exista semne clare de ‘mathematical/numerical illiteracy’ (innumeracy).

    Subiecte banale, menite a ascunde dezastrul din sistemul educațional.

  3. Mă numesc Bolozan Iulian, din București și pot aprecia subiectele de la Evaluarea Națională, pentru Matematică, astfel:
    1. Subiectele pot fi rezolvate cu ușurință de elevii care au lucrat zilnic acasă fără pregătire suplimentară. Sunt câteva chestiuni de explicitat aici. Exista posibilitatea ca să redacteze corect, și să obțină nota maximă. Evident, anumiți copii nu au deprinderea de a explica ceea ce fac, și scriu rezultatele fără explicații ( în mod special la geometrie ), iar la algebră nu interpretează rezultatele obținute ( nu se uită la datele de existență ).
    De aici, apar diferențele de evaluare. Orice greșeală este depunctată!
    Din acest motiv, subliniez că este necesar să participe la concursuri ( la orice tip de probe, dar mai ales la olimpiadele școlare ), ca să scape de trac!
    2. Sper, să existe multe note care să reflecte situația reală a nivelului de pregătire.
    3. De asemeni, sper să se obțină note care să-i ajute pe cei mai puțin norocoși, având în vedere perioada de pandemie, care a “ alterat “, nivelul de pregătire individuală.
    În ansamblu, cred că sunt 10-12% din copii care vor avea note între 9,40 – 9,90; La polul opus vor fi note de 5,75 – 6,25 pentru 22% dintre copii. Consider evaluarea corectă având în vedere că am o experiență de peste 30 de ani de lucru cu elevii, și cunosc prin ceea ce au trecut în perioada pandemiei.
    Spor, și să auzim de rezultate bune!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Nota 3, primită din greșeală de eleva din Galați care la contestație a luat 8,25, a fost ștearsă din aplicația cu rezultatele Evaluării Naționale. În dreptul elevei nu mai apare că a făcut contestație, iar nota la Matematică a crescut la 8,40 fără explicație / Media a fost majorată

Nota 3, primită din greșeală de eleva din Galați care la contestație a luat 8,25, a fost ștearsă din aplicația cu rezultatele Evaluării Naționale fără niciun anunț al autorităților, al…
Vezi articolul