Profesoara finalistă în Global Teacher Prize, Ana-Maria Rusu, și-a dorit să devină cadrul didactic pe care nu l-a avut și înțelege copiii care pun mereu întrebări. A aplicat în competiție „dintr-o simplă curiozitate“ și spune că a scris că „am inventat predarea muzicii cu resurse și costuri zero“

3.141 de vizualizări
Foto: Ana-Maria Rusu / Facebook
Ana-Maria Rusu, profesoara finalistă în Global Teacher Prize, și-a dorit să devină cadrul didactic pe care nu l-a avut și înțelege copiii care pun mereu întrebări, „fără să le mai treacă prin filtrul gândirii, adică dau așa drumul la vorbă”, după cum a spus într-un interviu la Radio România Actualități. Edupedu.ro a scris că aceasta predă Educaţie muzicală la Colegiul Naţional “Unirea” şi Şcoala Gimnazială nr. 5 “Anghel Saligny” din Focşani și a fost selectată în Top 50 Global Teacher Prize, printre cei mai buni profesori din lume, conform site-ului Fundației Varkey.
  • În trecut, doar 2 profesoare din România au mai fost selectate în această prestigioasă competiţie în topul 50 global: Mirela Tanc, profesoară de Limba şi literatura română la Oradea, şi Manuela Prajea, profesoară de Matematică la Drobeta-Turnu Severin la acel moment, în prezent stabilită în S.U.A, unde continuă să predea la un colegiu.

În interviul de la Radio România Actualități, aceasta a problematizat cum sunt privite în general muzica, sportul și desenul de către societate: „Educația muzicală, educația fizică și desenul sunt niște ore extrem de iubite. Problema nu e asta. Problema este percepția generală despre notele la aceste obiecte.”

Într-un interviu pentru Știrile TVR, profesoara a spus că, în momentul în care a aplicat pentru această competiție, aceasta a povestit cum a ajuns să predea educația muzicală cu resurse zero, având în vedere posibilitățile pe care le oferă școala românească elevilor și profesorilor: „am scris că am inventat predare muzicii cu resurse și costuri zero și că poți ține o lecție grozavă de educație muzicală pe un câmp sau un deșert din Africa.”

Ana-Maria Rusu: „Eu mărturisesc că am aplicat dintr-o simplă curiozitate. Nu m-am gândit nicio clipă că o să se ajungă aici. Am primit un link, toamna trecută, de la un prieten și, pur și simplu, nu am făcut altceva decât să fiu curioasă să deschid acel link. Mi se pare un ingredient foarte valoros. A fost o provocare pe care sistemul românesc nu ți-o oferă. Hai să văd cum mă pot eu autoevalua pe niște criterii cu care nu sunt neapărat familiară.”

Corespondent RRA: Ora de muzică este adresa privită ca fiind dispensabilă, dar aceasta nu este percepția pe care o au și elevii, după cum spune Ana-Maria Rusu.

Ana-Maria Rusu: „E privită ca o cenușăreasă, dar să știți că nu de către copii. Copiii nu văd această materie și eu știu clar că și dvs., când ați fost elev, nu ați văzut această materie ca o cenușăreasă. Educația muzicală, educația fizică și desenul sunt niște ore extrem de iubite. Problema nu e asta. Problema este percepția generală despre notele la aceste obiecte. Evaluarea este problema, nu materia. (…)

„Mi-am dorit tot timpul să fiu profesorul acela pe care nu l-am avut, eu fiind un copil extrem de agitat. Știți copiii aceia care pun mereu întrebări, fără să le mai treacă prin filtrul gândirii, adică dau așa drumul la vorbă, copiii aceia care au curiozități din afara orei, ei au ceva de întrebat. Eu am fost copilul acela, eu îi văd pe copiii aceștia la școală cum eram eu. Și atunci, pentru mine, este poate mai ușor. Și mi-a fost ușor și chiar am crezut pentru multă vreme, cred că vrea 8-9 ani, că toți profesorii de muzică predau ca mine, găsind soluții care să acopere o nevoie.

Eu am găsit niște soluții pentru a acoperi niște nevoi concrete în momentele alea, nevoi pe care am crezut că le au toți profesorii și că toți găsesc același tip de soluții. Uite că n-a fost așa, pentru că, în momentul în care mi-am filmat lecțiile și le postam pe internet, am observat că foarte mulți colegi de-ai mei și învățători din țara asta au găsit în acele bune practici, nu știu ce sunt, niște resurse pe care le consideră foarte, foarte valoroase. Și atunci, asta m-a responsabilizat să le produc cu expertiză în spate și să le ofer lor aceste modele pentru a-i putea ajuta.”

Corespondent RRA: Iar rezultatele nu au întârziat să apară, după cum mai spune profesorul de la Focșani.

Ana-Maria Rusu: „În toți anii aceștia am avut foarte mulți copii care au ales să devină profesori, ceea ce este extraordinar, copii care au renunțat la mate-fizică, la Unirea, și au plecat la Liceul de artă și acum au terminat conservatorul, copii care și-au înființat școli particulare de muzică sau cluburi din astea. (…)”

Cine este profesoara Ana-Maria Rusu

Ana-Maria Rusu este a treia profesoară din România care apare în această galerie cu cei mai merituoși 50 de profesori din lume, conform selecției făcute de juriul Fundației Varkey, după Mirela Tanc în 2021 și Manuela Prajea în 2016.

Ana-Maria Rusu este profesoară de 18 ani, imediat după ce a absolvit Conservatorul la Iaşi, iar în tot acest timp nu a încetat să inoveze şi găsească noi metode pentru a insufla copiilor de la clase o cultură muzicală generală, pe care altfel o pot deprinde mult mai greu mai târziu în viaţă. În plus, a co-fondat platformele Mai multă Educaţie Muzicală în Şcoli şi Grădiniţe (MEMIS) şi www.edumuzicala.ro, cu sute de resurse şi idei de a adapta metode de educaţie muzicală la alte materii, ce sunt accesate de mii de profesori de toate disciplinele şi nivelurile, lunar.

Recent, a creat un ghid de activităţi pentru integrarea elevilor refugiaţi din Ucraina la orele din şcolile din România şi a publicat “Aritmetica sunetelor”, o carte-enciclopedie ce accesibilizează educaţia muzicală pe înţelesul tuturor.

De mai mulţi ani, facilitează ateliere de metode de educaţie muzicală pentru sute de profesori de toate specialităţile, din toată ţara, colaborează cu Cantus Mundi şi dirijează coruri de elevi amatori şi a avut inclusiv olimpici şi foşti elevi de-ai ei, de la licee teoretice, care au devenit muzicieni sau profesori.

În 2019, a susţinut un discurs TEDx, cu o abordare firească a conceptului de profesor, a importanței sale în parcursul traversat de fiecare dintre noi și de conștientizarea scopului său nobil: https://www.ted.com/talks/ana_maria_rusu_intre_meserie_i_voca_ie/transcript?language=ro

Citește și:
ULTIMA ORĂ O profesoară din România a fost selectată în Top 50 profesori din lume la Global Teacher Prize 2023, al Fundaţiei Varkey. Ana-Maria Rusu predă Educație muzicală la Colegiul „Unirea“ și la Școala Gimnazială Nr 5 din Focșani

2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dezbatere publică pentru Strategia națională privind educația de mediu 2023-2030, anunțată de Ministerul Educației pentru vineri, 13 ianuarie / Înscrierile sunt deschise până miercuri

Dezbatere publică pe tema proiectului de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Strategiei naționale privind educația pentru mediu și schimbări climatice 2023 – 2030, anunțată de Ministerul Educației (ME) pentru data de 13…
Vezi articolul

Ministerul Educației nu mai are suficienți bani pentru plata salariilor profesorilor pe septembrie și pentru plata manualelor școlare, așa că a solicitat Guvernului aproape 470 de milioane de lei – document

În lipsa rectificării bugetare, mai multe ministere solicită Guvernului, prin memorandumuri aflate pe agenda ședinței de joi, 14 septembrie, bani mai mulți pentru diverse cheltuieli pe care le vor avea…
Vezi articolul

VIDEO Doar 14 școli fără încălzire la nivel național, raportate în ședința cu prefecții de astăzi. Ministrul de Interne: Îi rog pe prefecți să ne explice cum s-a petrecut acest miracol din 24 august, când au raportat 574 de unități fără încălzire

Prefecții au raportat doar 14 școli la nivel național care nu au până acum încălzire, în condițiile în care acum o săptămână s-au raportat 574 de unități de învățământ aflate…
Vezi articolul