Profesoara Delia Davidescu: Tot ce înseamnă fizică de școală generală ar trebui abordat, în primul rând, experimental. Nu este cazul ca la acea vârstă să facem prea multă teorie / „Marea majoritate a profesorilor de fizică, din zona gimnaziu, liceu, sunt aproape de pensie sau chiar pensionari”, spune aceasta

8.455 de vizualizări
Foto: © Inga Eramasova | Dreamstime.com
Profesoara Delia Davidescu a vorbit, la TVR Info, despre fizica predată în școală: „Tot ce înseamnă fizică de școală generală ar trebui abordat, în primul rând, experimental. Nu este cazul ca la acea vârstă să facem prea multă teorie, chestii abstracte legate de partea de fizică.” Aceasta a precizat că problema începe din școala primară. Delia Davidescu este cadru didactic coordonator al lotului olimpic de Ffzică al României.

Aceasta a adus în atenție și lipsa profesorilor de fizică, deoarece tinerii „nu mai sunt deloc tentați să se angajeze în învățământ”: „Avem o mare problemă, marea majoritate a profesorilor de fizică, din zona gimnaziu, liceu, sunt aproape de pensie sau chiar pensionari. Cei cei care termină acum facultatea nu sunt deloc tentați să se angajeze în învățământ. Mai degrabă, se gândesc spre o parte de cercetare, pe niște granturi, pe niște proiecte și, ori de câte ori li se oferă această posibilitate, spun că nu prea sunt interesați.”

Moderatoare: Am discutat până acum cu domnii profesori despre chimie, despre matematică, vă întreb și pe dvs:. problema în ceea ce privește fizica predată în școală marii mase de elevi, nu doar vârfurilor, nu doar excelenței.

Delia Davidescu: Problema începe din școala primară, când, pe baza rezultatelor testărilor de la clasa a IV-a, s-a constatat că elevii, în bună parte, au acele abilități de citit-socotit necesare, dar, în general, performează destul de prost la partea de științe. Deci, de la început, ca să spun așa, pornesc cu această lipsă. Iar partea efectiv de științe începe să se studieze din clasa a V-a, cu disciplinele biologie, cu fizică și, ulterior, chimie.

Moderatoare: Și care sunt cauzele acestui start prost?

Delia Davidescu: Dacă mă refer la partea efectiv de fizică, deci al cărei studiu începe în clasa a VI-a, tot ce înseamnă fizică de școală generală ar trebui abordat, în primul rând, experimental. Nu este cazul ca la acea vârstă să facem prea multă teorie, chestii abstracte legate de partea de fizică.

Din păcate, laboratoarele de fizică din școli nu au mai fost dotate de foarte mult timp. Colegii mei încearcă să mai facă anumite tipuri de experimente, folosind niște mijloace simple, dar, din punctul meu de vedere, pe lângă aceste mijloace simple, trebuiesc totuși și niște aparaturi de laborator.

Moderatoare: Apropo de chestiunea aceasta de resurse, există și o criză a resursei umane de profesori în cazul acestei materii. Vin profesorii de fizică la catedră să le predea elevilor pe un salariu-promisiune pentru început de 4.000 lei?

Delia Davidescu: Nu prea vin. Avem o mare problemă, marea majoritate a profesorilor de fizică, din zona gimnaziu, liceu, sunt aproape de pensie sau chiar pensionari. Cei cei care termină acum facultatea nu sunt deloc tentați să se angajeze în învățământ. Mai degrabă, se gândesc spre o parte de cercetare, pe niște granturi, pe niște proiecte și, ori de câte ori li se oferă această posibilitate, spun că nu prea sunt interesați. Este o lipsă a resursei umane care se simte și rezultatele se văd. Nu cred că se va rezolva în următoarea perioadă foarte rapid.

Informații de context

În județul Alba, un singur candidat s-a înscris la Titularizare 2023 pentru a preda Fizica și a luat sub nota 3, conform rezultatelor finale ale concursului național. Situația a fost semnalată de către inspectorul școlar general, Cornel Sandu, după cum scrie alba24.ro.

La începutul anului, Măriuca Talpeș, fondatoarea Merito, spunea într-o emisiune la TVR că, în 10 ani, 60.000 de profesori se vor pensiona:

„Trebuie să ne gândim un pic cum intră domnii profesori în sistem, cum ies prin pensionare. Care este mișcarea, dacă vreți, a acestor domni profesori care intră, respectiv ies la o anumită vârstă, 62-65 de ani. Putem, uitându-ne la graficele Eurostat de care ați amintit, să spunem într-adevăr că peste 10 ani aproape 50%, nu chiar 50%, într-adevăr, din profesorii pe care îi avem astăzi la catedră vor ieși la pensie. Sigur că vor fi alți 60.000, în fiecare an 6.000 de tineri profesori care intră în sistem. Întrebarea este dacă acești domni profesori care au intrat după 1989 sunt în marea lor majoritate profesori care au intrat vocațional? Au intrat cu pasiune sau o parte dintre ei au făcut o alegere contextuală?

Din păcate, o strategie greșită a statului român, de a oferi un salariu de debut foarte mic i-a făcut pe mulți să nu aleagă, deși ar fi avut poate pasiune și dorință de a intra în sistem, acest salariu de sub 100 de dolari, mulți ani de zile i-a făcut să nu aleagă în niciun caz această meserie – ne-a adus în sistem profesori nu neapărat care își doreau să intre”, a precizat aceasta.

În august 2021, inspectorul școlar Daiana Bălan (ISJ Bistrița-Năsăud) spunea pentru Centrul de Evaluare și Analize Educaționale că sunt județe din țară în care, în ultimii 10 ani, niciun nou profesor nu a ajuns la catedră să predea fizica:

„Eu sunt inspector de fizică, cu atribuții pe biologie și vă pot spune că la fizică nu a intrat niciun absolvent în ultimii 10 ani. Am avut absolvenți de clasa a XII-a care au dat Bac-ul la fizică și au obținut nota 10, dar au spus clar că nu vor veni în învățământ și se vor orienta probabil către cercetare. Media de vârstă a profesorilor de fizică este de 40 spre 50, iar acum cu pandemia s-au pensionat mulți colegi, care ar mai fi rămas în sistem”, spune inspectoarea Daiana Bălan.

Tot în 2021, la prezentarea raportului detaliat al rezultatelor testării internaționale TIMSS 2019, Lucian Ciolan, prorectorul Universității din București, declara că în 10 ani o să ne confruntăm cu o criză de profesori calificați, mai ales în zona matematicii, unde sunt mai multe ore, dar și în zona științelor, unde peste jumătate dintre profesori au peste 50 de ani.

Foto: © Inga Eramasova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Cristian Hatu, președintele Centrului de Evaluare și Analize Educaționale: Profesorii pot forma competențe care sunt verificate în testarea PISA, dar evaluarea de la noi nu măsoară așa ceva / Vin foarte puțini profesori de fizică noi în sistem, în 5 ani o să fie un colaps
La Fizică, un singur candidat din Alba s-a înscris la Titularizare 2023 și a luat sub nota 3. Șeful inspectoratului școlar: Atât timp cât sunt oameni care sunt la pensie și vor să predea, vor preda aceia. Tinerii nu prea vin
Profesorul Marius Andruh: Sunt noțiuni care nu sunt explicate și elevii le învață pe dinafară, ca să le uite în 2 zile. Calitatea manualelor este o problemă / Radu Gologan: Manualele trebuie simplificate
Radu Gologan: Un profesor, în ziua de astăzi, nu are timp să își facă teste pentru copii care să se potrivească, pentru că trebuie toată ziua să facă hârtii / „Profesorii foarte buni sunt tot mai puțini”, spune vicepreședintele Academiei Române, Marius Andruh

13 comments
  1. Se stie ca stiintele, chimie, fizica, biologie, matematica etc, dar si limbile straine au nevoie de sali speciale numite laboratoare, cu dotarile aferente. In prezent nu mai exista laboratoare in scoli. Chiar daca exista tabla smart si internet, un videoclip nu poate suplini experienta pe viu (eprubeta si spirtiera, bobina cu scantei etc); asa cum promisiunile neonorate fata de profesori nu pot acoperi lipsurile cu care se zbat profesorii si acasa, si la catedra.

    Sa faci ore de stiinte si limbi straine fara laborator si dotari de laborator e ca si cum ai juca fotbal fara mingie.

  2. Va recomand site- ul gratuit de invatare usoara a fizicii si chimiei, numit fizichim.ro. In acest site am incercat sa explic teoria prin experimente simple. Foarte multi copii imi multumesc pentru lectiile de fizica si chimie. Intr-adevar situatia este complicata, insa un profesor trebuie sa ajute copilul sa inteleaga fizica si chimia mai ales prin experimente. Am vazut si eu subiectele pt titularizare si sunt foarte grele. Doresc succes tuturor copiilor si parintilor.

  3. In unele școli generale nici nu exista. Așa că despre ce laboratoare de fizica vorbim? Sau chimie? Nici măcar cercetarea nu este privită bine.. pentru că rezultatele sunt pe termen lung. Ne-am trezit cam târziu.

  4. bună ziua!
    Fiica mea a fost traumatizata de fizoca in clasele a 6 si a 7. Profesorul a mers mult pe partea se teorie si probleme. Punea o problema pe tabla si haideti sa o rezolvam.Nico un experiment! Cautam noi, părinții, acasă pe YouTube si pe alte site-uri ca sa o ajutam sa înțeleagă! .
    o prietena are copilașul in sistem Waldorf si mi- a spus ca in primul an de fizica copii au facut doar experimente.
    Cand am intrebat direcționarea de ce nu schimba profesorul de fizica a spus: nu am de unde sa aleg…. Bine si atunci de ce nu se schimba el, ca mentalotate???? Nu are mai mult de 40 de ani!
    Copii nostri sufera si cred xa sunt incapabili…. Pacat! Fizica este oaterie foarte interesanta și frumoasă daca stii sa o predai la nivelul copiilor.

    1. În primul rând nu ai nimic la îndemână pentru un experiment, nu mai există laboratoare…
      Și cel mai important: NU MAI ARE NIMENI CURAJ să încerce ceva cu niște copii care nu ascultă de nici o regulă, și generează catastrofe ambulante!!!

    2. Salariile neatractive, lipsa laboratoarelor, insuficiente materiale didactice, lupsa de respect a multor părinți și copiii… toate duc la situația actuala. Facultatea de Fizica era grea(acum nu știu cum mai este pentru ca e plin de fabrici de diplome), normal ca absolvenții nu vor salariul jenant de mic din învățământ.

    1. Fizica se învață fara experimente, iar informatica fara calculatoare.
      Frumoasa performanță!
      Când o să apară un ministru al învățământului capabil sa alinieze școala cu evoluția societății?

  5. Noi viitorii pensionari,nu am dat examen de titularizare,dar am dat examen de admitere la facultate.Noi am fost aproape 5 candiadați pe un loc în 1985.

    1. Am dat examen de admitere la facultate (UVET), trei pe loc, în 1995. Apoi am început să dau CNU pentru titularizare, prin 2002, după master. În anul în care m-am titularizat au fost vacante (pentru titularizare) doar 42 de catedre în toată țara. Am ”avut noroc” că am ocupat un post în ultimul an în care a mai existat titularizare la nivel de țară (în etapa a II-a. În județul meu n-au existat posturi în prima etapă).

      Profesor de fizică. Aud constant cât de puțini intră în sistem și cum rămânem fără profesori de științe… și cu toate astea, niciodată nu apar posturi pentru transfer/concurs cu viabilitate de minim 4 ani. Cel mult apar fracțiuni de normă, dar care necesită navetă în trei-patru școli din rural, cu mașina personală. Doar vara asta au fost câteva catedre prin Alba Iulia – unde se plângea inspectorul că n-au candidați. Iar subiectele sunt de tot râsul (în comparație cu subiecte date la alte discipline). Pentru salariile astea, pentru o muncă ingrată, fără un laborator minim dotat (am văzut în lista pozițiilor pers. did. aux. pe la licee mari posturi de laboranți, bibliotecare, consilieri… 90% din școlile mici visează la așa ceva și visează degeaba) – CINE să intre în învățământ ca profesor de științe?

  6. Unde mai exact?
    In majoritatea școlilor nu mai există laboratoare.

    Iar unde există au material didactic uzat moral, defect sau total neadaptat la situația actuală.

  7. Cu ce cer ei la titularizare la fizica nu vor mai avea profesori nici in 200 de ani.

    Daca nu reusesti titulatura pe fizica undeva in primul an dupa absolvirea facultatii esti falit. Si nu ai cum sa te titularizezi ptr ca nu ai deful. Dupa un an doi la gimnaziu sau liceu tehnic sau profesionala ai uitat si ecuatiile maxwell si indicii miller si ecuatiile bernoulli si oscilatorica teoriile de la fizica statistica si nu mai poti lua 7 la examen.

    Eu as face o distinctie si la fizica si la chimie intre profesorii de gimnaziu si cei de liceu. este o diferenta enorma, asa cum e diferit si intre liceu si facultate. daca mai vor si abordare doar experimentala ce sa mai faci. Uitarea este un fenomen natural.

    Se indoiesc ei de vocatia celor intrati dupa 90? dar de faptul ca cei dinainte de 90 nu au dat examen de titularizare are ceva de spus?

  8. V-au trebuit 34 de ani sa va dati seama de acest lucru? Eu asa am invatat fizica in scoala generala si chiar si in liceu. Oricum invatamantul romanesc nu mai are nici o sansa dupa cum a fost condus in acesti ultimi ani. Din dezastru in dezastru. Trist dar adevarat

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consiliul Național al Elevilor critică autoritățile pentru lipsa transportului gratuit pentru elevi din 19 județe: Elevii se află într-o situație dificilă și derutantă, mai ales dacă provin din medii defavorizate și nu își permit abonamentele de transport

Consiliul Național al Elevilor (CNE) critică autoritățile pentru că elevi din 19 județe nu mai primesc abonamente gratuite de transport pentru a ajunge la școală: “Elevii se află într-o situație…
Vezi articolul

Scăderea notei la purtare cu un punct pentru fiecare 20 de absențe nemotivate pe an la elevii de gimnaziu și liceu, propusă în proiectul de statut al elevului – surse / Și elevilor de ciclu primar li s-ar putea scădea calificativul la purtare, gradual

În proiectul de statut al elevului obținut de Edupedu.ro, apare o modificare legată de neparticiparea la orele de curs și prevede sancțiuni și pentru elevii claselor primare, inclusiv la clasa…
Vezi articolul