Profesoara de istorie Nicoleta Zărnescu: Euroscepticismul crește din cauza vitezei scăzute cu care se apropie România de standardele statelor occidentale și din incapacitatea de a motiva sectoarele cu posibilități de creștere / Avem o generație care are forța de a inova, dispune de creativitate și cu inocență privește spre viitor

1.231 de vizualizări
Foto: © Ruletkka | Dreamstime.com
Valul de euroscepticism crește din cauza vitezei scăzute cu care România se apropie de standardele statelor occidentale, afirmă profesoara de Istorie Nicoleta Zărnescu. La aceste atitudini de pesimism față de Uniunea Europeană (UE) contribuie și „incapacitatea României de a transforma economia într-una mai eficientă, de a reduce evaziunea fiscală și de a motiva sectoarele cu posibilități de creștere”, declară profesoara într-un interviu pentru Edupedu.ro.

Sesizez o creștere a gradului de euroscepticism. Ceea ce îi face pe mulți să fie pesimiști este viteza scăzută cu care se apropie țara de standardele statelor occidentale. Incapacitatea României de a transforma economia într-una mai eficientă, de a reduce evaziunea fiscală și de a motiva sectoarele cu posibilități de creștere îi face pe mulți să fie pesimiști. În plus, economia subterană pare în creștere, după o perioadă de relativă scădere”. 

„Pe acest fond al escaladării riscurilor și provocărilor cresc accentele ultranaționaliste, suveranismul și euroscepticsmul. Replica vine asociată cu o reactivare a economiei subterane, a polarizării claselor sociale (bugetari de lux, pensii speciale privilegiate) care forțează mult starea de încredere a populației în oferta Uniunii Europene de menținere și monitorizare a parametrilor standard de comportament echitabil și corect a instituțiilor statelor membre”, spune profesoara de la Colegiul Național „Ferdinand I” din Bacău.

  • Aproape 19 milioane de români din cei 22 de milioane sunt așteptați la vot în 2024, anul în care, în România, au loc toate tipurile de alegeri politice posibile: europarlamentare, locale, generale (parlamentare) și prezidențiale.

„Tinerii și cadrele didactice ar trebui să participe la mai multe activități de informare și să se implice în discursul public. Societatea civilă trebuie să fie mai dinamică, ONG-urile și asociațiile specifice să interacționeze mai mult cu mediul educațional. Sunt prea puține intervenții, prea puține informări care să le ofere elevilor și cadrelor didactice tabloul complet al soluțiilor”, a continuat Zărnescu.

„Rețelele sociale sunt inflamate de influenceri sau lideri de opinie care poate că acum 10-20 ani erau ignorați. Scara valorilor pare întoarsă. Spectacolul discursurilor publice chiar dacă nu mai este încărcat de festivismul specific anilor 1990, pare acum mai aproape de show-biz și stand up comedy, decât unul care promovează argumente, convingeri și raționamente tehnocrate”, a mai spus aceasta.

Nicoleta Zărnescu este de părere că „sub umbrela populismului, vectorii euroscepticismului sunt în creștere. De aceea e necesar din partea clasei politice de la București, ca și cea de la Bruxelles, să interfereze cu realitățile evidente și să debaraseze scena strategiilor politice de compromisuri”.

Profesoara de Istorie mai spune că în acest caz ar putea fi implicați mai mult tinerii, care, în viziunea acesteia, au un discurs echilibrat și pot dezminți ipotezele false rostogolite mai ales în spațiul online:

  • „Tinerii și în general clasa medie se regăsesc într-un discurs echilibrat, arcuit pe soluții, pragmatism și transparență. Este necesar ca tocmai aceștia să fie mai implicați, să se pregătească pentru a contrabalansa tendințele revizioniste și ultranaționaliste. Uniunea Europeană nu este un stat supranațional, ci o formă de organizare de tip federal care conservă suveranitatea fiecarui stat membru, deci temerile sunt nefondate”.

Întrebată cum crede că ar putea fi atenuat valul de euroscepticism, prin ce activități și prin ce abordări la ore, profesoara Nicoleta Zărnescu a răspuns:

„Eu cred cu ambiție în puterea cuvântului care formează, care deschide, care ascute minți, care comunică și empatizează cu inimile. Tocmai de aceea am îmbrățișat atât de mult formatul dezbaterilor atât ca metodă didactică interactivă, cât și ca metodă de competiții în formatul academic de tip World Schools (WS) sau Karl Popper (KP), pentru că am înțeles ca elevii doresc să se exprime.

Ei vor să învețe să își exprime opiniile în public, să depășească tracul și nesiguranța vorbitului în public. De multe ori, profit de această apetență și propun teme de cercetare pe anumite subiecte. Informarea corectă, din mai multe surse credibile, eliminarea celor suspecte sau care dezinformează devin tot mai clar pivotul creșterii nivelului de cultură, dar și stimei de sine.

Nu te poți declara antieuropean fără să te fi informat asupra unor definiții, a unor statistici, a unor dovezi și adevăruri. Pe de altă parte, neparticiparea la vot este astfel sancționată. Nu poți condamna o clasă politică dacă tu ești ignorant față de ceea ce se petrece în jurul tău. Ne străduim atât de mult să formăm gândirea critică, să maturizăm nivelul de conștiință publică și politică la tinerii noștri.

Cât mai multe proiecte și jocuri de rol, invitați care să aducă în fața elevilor provocări și posibile soluții pot pune în mișcare o dorință mai mare de participare la transformarea societății în care trăiești într-una mai bună. Investiția în educație este cheia care deschide ușa spre o societate mai pregătită, mai sigură pe ea și mai opacă la compromisuri.

Propunerile către tineri ar trebui să devină realități clare, indubitabile. De multe ori sunt uimită de soluțiile pe care le găsesc tinerii în problemele pe care le ridicăm prin moțiunile supuse dezbaterilor. Deci, avem o generație care are forța de a inova, dispune de creativitate și cu inocență privește spre viitor.

Potențialul lor este valorificat prin proiecte, rezolvare de situații problemă, lucrul în echipă. Mulți dintre ei beneficiază de programele educaționale finanțate de Comisia European: Erasmus+, fonduri structurale, schimburi de experiență, cursuri, formări, mobilități, stagii de practică, jobshadowing etc. ceea ce consolidează amprenta beneficiilor integrării europene”.

Foto: © Ruletkka | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
INTERVIU Semnificația zilelor de 9 și 10 mai, pe înțelesul tuturor. Profesoara de istorie Nicoleta Zărnescu, despre regalitate, alegeri și ziua Europei: Tinerii se regăsesc într-un discurs echilibrat. Este necesar ca tocmai aceștia să fie mai implicați, să contrabalanseze tendințele ultranaționaliste

6 comments
  1. Nu.Este din cauza rusofililor care au rămas blocați în toate sectoarele și sabotează apropierea de UE,sa nu uitam ca noi am fost sub cizma rusă zeci de ani.

  2. Sigur ca-i foarte vizibila treaba ca ,,euroscepticii” isi joaca rolurile lamentabil. Dorel se intreba de unde o fi aparut ,,sosoacele”, c-au stat ,,la cutie” pana-n ,,pandemie”, ca dupa aia au fost ,,activati” o gramada de alti ,,eurosceptici” impartiti prin tot felul de grupulete pe care la misto le mai numesc partide. E tare insa ,,ideea” cu oengeurile care tre’ sa se implice mai mult in educatie. Fiind ,,profa de istorie” (fosta ,,inspectoare si sefa de cacelarie al prefectului) s-a prins ca ciobanii moderni (influencerii, se intelege) nu existau acum 20 de ani. Ce comedie madam? Ca daca te uiti cum i-au facut scapati ,,pe prescriptie” iar acum ,,in prag de alegeri” ii tarasc iarasi prin fata ,,alegatorilor” infinngadu-le figurile in cutiile postale, te apuca lehamitea. Haideti prin scoli cu mai multe ,, jocuri de rol” ca dupa primirea ,,diplomelor” sa stie mai bine analfabetii functional ce au de facut. Da’ Dorel n-are ,,expertiza” ca sa-si dea cu parerea precum profa’ din Bacau.

  3. Nu se doreste apropierea de standardele europene deoarece aceasta implica disparitia imposturii si implicit a baronilor locali aparuti prin impostura.
    Cum ar fi sa se desfiinteze memorizarea in scoli si sa se promoveze gandirea critica ? ( asa cum este in alte tari cu care ne place sa ne comparam) Atunci cine ar mai vota o anumita categorie de politicieni ? Deci nu se doreste reforma.

    1. Ca să poți gândi critic trebuie să ai cu ce, inclusiv un volum de cunoștințe, care trebuie memorate.
      O limbă străină nu o poți învăța fără memorare ( cuvinte noi, verbe cu prepoziții, expresii specifice). La fel în chimie, fizică, biologie – cum ai putea exersa gândirea critică față de o afirmație despre un fapt biologic dacă nu știi structura celulei, a țesuturilor etc.
      Memorarea unui volum de cunoștințe e primul pas al învățării.
      Cum ar decurge o intervenție la stomatolog dacă respectivul nu ar avea memorată alcătuirea unui dinte? S-ar uita mereu pe Internet sau în carte?

      1. Totul are un sens – nimic nu este intamplator. Chiar si istoria poate fi predata fara a necesita memorizare – fiecare efect are o cauza, elevii pot cerceta si deduce cauze si efecte. Formarea conceptelor nu necesita memorizare, iar automatismul dintre concepte (logica) nici atat. Cuvintele intr-o limba se invata mult mai usor daca intelegi etimologia acestora – fiecare cuvant are o istorie a sa.
        Un om cult imi spunea ca invatatura reprezinta ceea ce ramane dupa ce uiti.
        Personal, daca depindeam de memorizare nu as fi ajuns sa dezvolt aplicatii software cu zeci de mii de linii de cod. Nimic nu este intamplator totul are o cauza, copiii trebuie invatati sa gandeasca critic din start.

      2. Valul acesta pe care doamna profesoara il clamează se datorează politicienilor care nu au coloana vertebrală în relația cu Uniunea Europeană și SUA în principal si se comporta ca niște slugi ordinare fata de ei si fata de proprii cetățeni se comporta ca niște stăpâni de sclavi.Oamenii s-au saturat de asta.Eu în mod clar m-am saturat.Am lucrat ani multi în Europa și alaturi se alte milioane multe de concetățeni aduceam în tara miliarde de euro cu care se acopereau găurile si furtul ordinarilor ce ne conduceau si încă o fac asta în același timp cu jignirile pe fata asa cum a făcut acel minunat parlamentar care de la tribuna parlamentului ne arata degetul din mijloc si chiar ne gratula cu ce arata în același timp pe toți cei ce trudesc pe afară. In același timp in ultima vreme ne ataca mai ales copii cu mizeriile LGBTQ aduse de afară bagandu-le in cap tot felul de aberații care nu își au rostul in educația nimănui.Si aici aduc o acuza si profesorilor precum acea doamna care se complace sa stea cu capul plecat si sa facă ce i se spune în loc sa se opuna vehement.Ar mai fi multe de spus despre motivele oamenilor dar din păcate eu nu scriu un articol.Ideea este sa nu se mai uite numai la alții ca nu fac si intai ar trebui sa își facă o radiografie dumneaei cu ce a făcut ca să își aducă aportul la bunăstarea tarii și apoi sa acuze.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Inspectorul șef al ISJ Brăila, candidat și el în alegeri, despre clipurile electorale filmate în școli de șeful său de partid, președintele PNL Brăila Alexandru Popa: Vom demara o discuție mâine-poimâine la ISJ, o să vizionăm filmulețele și după aceea o să citim articolul din legea Educației ca să vedem dacă este o încălcare a legii

Cătălin Canciu, șeful Inspectoratului școlar Brăila, care candidează și el din partea PNL, la primăria orașului, pe aceeași listă cu șeful său pe linie de partid, Alexandru Popa, spune că…
Vezi articolul