Profesoară de chimie: Aflu că o să închei o singură medie pe an, dar nu mi se spune dacă s-a făcut vreun studiu, care este impactul scontat / E nevoie de măsuri care să ducă la schimbarea modului de predare

60.555 de vizualizări
Foto: © Sarinya Pinngam | Dreamstime.com
În ultimii ani, cuvântul „schimbare” a ajuns să îi agaseze deopotrivă pe profesori, părinți și elevi. Anunțate cu aplomb și, deseori, cu puțin timp înainte de data implementării, schimbările nu vizează aproape niciodată aspecte ce țin de creșterea calității educației și nu sunt însoțite de explicații suficient de lămuritoare, de studii de impact ori mecanisme de suport care să îi sprijine pe profesori în adoptarea lor, scriu cei de la Centrul de Evaluare și Analize Educaționale.

„Nu cred că să modifici structura anului școlar înseamnă să faci schimbare. E nevoie de măsuri care să ducă la schimbarea modului de predare”, spune cadrul didactic.

Centrul de Evaluare și Analize Educaționale a discutat cu Rodica Răcășanu, profesor format în cadrul programului Chimia Altfel și coordonator județean în cadrul mecanismului de sprijin derulat de CEAE pentru profesorii de chimie din Dâmbovița. A fost întrebată ce părere are despre schimbările recent anunțate de Ministerul Educației. 

„Să modifici structura anului școlar nu înseamnă să faci schimbare. E nevoie de măsuri care să ducă la schimbarea modului de predare. Cred că primul lucru care ar trebui să se facă în educație ar fi să se instruiască profesorii și să înțeleagă că, din experți, pot să devină facilitatori ai învățării. Se vorbește despre predarea centrată pe elev, centrată pe competențe. La noi, învățământul e încă centrat pe profesor. Se vorbește de centrarea pe elev de foarte mulți ani, dar eu nu o văd. Nimeni nu e evaluat pe așa ceva, poate doar pe hârtie. Eu nu am văzut o analiză reală”, spune profesoara.

Profesorii au obligația să se perfecționeze continuu și să facă dovada participării la cursuri de formare. Însă, de multe ori, aceasta este doar o formalitate. „Tu, chipurile, ai bifat activitatea respectivă, în goana după acele 90 de credite, care trebuie realizate în 5 ani. Dar ți-ai însușit cunoștințele? Le folosești? Câte sunt pentru relevante pentru obiectul pe care tu îl predai?”, se întreabă Rodica Răcășanu. 

„Venim după doi ani în care fiecare a încercat să-și facă treaba cum a putut. Multă vreme nu ni s-a spus nimic”

Citește articolul integral pe ceae.ro

Foto: © Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


34 comments
  1. Se dorește schimbare?
    Prima schimbare ar trebui sa vina din sistem.Nu trimestrele, nu semestrele și nu modulele vor aduce o schimbare ci modul de abordare a conținuturilor disciplinelor.Atat timp cât manualele care în ultimul timp – aprobate politic – nu mai reprezintă un plus de informație ptr copil, o posibilitate de verificare a informației primite la clasa, vor rămâne tot în acest tip, de felul: mari, grele și create degeaba, nu se crează nici o schimbare.
    Recreați unitățile de învățare, conținuturile, obiectivele și scopurile informaționale, în așa fel încât copilul sa nu mai fie nevoit să-și deterioreze coloana cărând kg de hârtie.Gasiti modalități de reîntinerire a sistemului de învățământ.
    Găsiți sponsori care să-și dorească să creeze in scoli și licee ateliere și școli profesionale și veți revigora învățământul.
    Eu, personal as reveni la admiterea în liceu.Care nu e in stare sa intre sa fie distribuit automat în sistemul profesional, să învețe o meserie.Nu toată generația trebuie sa stea la birou Mai trebuie și forța de muncă profesionistă.Cunosc un.liceu care a revenit la aceasta variantă.Instalator gaze-apa; electrician construcții; zidar-faiantar; strungar; etc iată câteva meserii abordate de acest liceu cu sprijin privat.Asta o consider eu schimbare.Tara nu mai are economie, industrie, agricultură dar noua ne arde de schimbarea modalităților de notare! Jalnic

  2. Sunt mulți foarte luminați din câte citesc,dacă sar putea sa fie un singur obiect de studiat și tot ati avea obiecții;ca devine plictisitor și ca ingradim libertatea de a studia…..dacă sunt puse în programa sport, desen ,muzica și celelalte obiecte mai ușoare is degeaba…bla,bla.
    Poate vreți sa va duceți sa predați voi fiecare după bunul plac,eu zic ca cel mai bine sa stea părinții să-și facă treaba de părinte și profesorul treaba de profesor.
    Grav este ca acum profesorul este presat din doua părți, dintr-o parte statul cu schimbările de plan școlar și din cealaltă parte părinții cu plozii lor ca vor premiu etc
    Cum poate un prof sa va mulțumească și sa nu ceara nici salariu ca vai doamne el poate munci și pe burta goala,fără ținute, fără papuci sa vina și sa se facă de ras în fata a niște copii de bani gata…..Aș spune mult mai multe dar na nu vreu sa fiu înjurat mult…

  3. Am făcut scoala la 167 acum este o grădiniță nu prea învățăm dar am avut un diriginte de desen care a știut sa vb cu noi ne era mai ceva decât părinți avea un har aparte știa cum sa vb cu fiecare .Cind te ruga ceva sa îți faci temele sa înveți la anumite materii era lege pt noi nu vroiam sa îl facem de rușine era parca o altfel de motivare pe care nu am mai intilnito

    1. Da, aveți dreptate, însă ați făcut parte dintr-o generație care inca mai avea habar de cuvintele magice iar bunul simt era lege.Astazi datorită acelei tehnici împământenite dealtfel de îndobitocire realizată prin masa media, generației actuale ii lipsesc aceste caracteristici.

  4. Profesorul trebuie sa fie Dumnezeu la oră! Autoritatea lui trebuie sa fie de necontestat. El este specialistul care face ca lucrurile sa funcționeze. Notele pe care le dă trebuie înțelese și din punct de vedere moral sau al scăderilor / cresterilor în învățare. Pănă la urmă prea mulți neștiutori își dau cu părerea. Să-și dea, la urma urmei, dar sa asculte de profesor. Trăim într-o societate care pune prea des la îndoială ori sub acuzație profesionistul. Pandemia ne-a demonstrat ca facem o mare greșeala! Ce tot întrebi parinți și elevi despre schimbările pe care vrei sa le faci, dar nu știi daca sunt necesare. Întreaba-i pe profesooniști! Nu mai atacați autoritatea profesorilor in grup, la modil general. Mâine poimâine o sa vonă parinții la școală și impreuna cu elevii vor dicta notele si apoi tot ei se vor plânge ca școala nu i-a învățat nimic pe podoabele lor de copii!

    1. O gândire comunistă. Profesorul trebuie să fie om, la oră, nu Dumnezeu, cum susții (apropo, se vede după scris ce fel de elev/ă ai fost și ce profesori ai avut) și elevii supușii lui. Din cauza unor părinți ca tine și ca a unor profesori, nu se va schimba modul de predare. Comunismul a murit, dar spiritul a rămas același

  5. Ba eu cred, doamna, ca materia dneavoastra-chimia e pe acelasi palier cu muzica, desenul, educatia sociala, educatia fizica, tehnologia, religia si alte umpluturi. Daca ar disparea de tot nu ar fi nicio problema pentru viitorul unui copil.

    1. Dvs sunteti dovada vie ca chimia e foarte importanta si nu are cum sa dispara. Acea reactie dintre celulele de la nivelul creierului dvs are si explicatii in chimie.

    2. Chimia nu folosește la nimic? Dacă nu am avut/ nu ați avut profesor/i care să ne/vă descifreze tainele chimiei e altă poveste. În natură totul e reacție chimică, legi fizice, etc, etc. Școala trebuie să dezvolte cultură generală, cât mai vastă, iar ce facem cu ea , iar altă poveste. Dacă nu, atunci mai bine rămâneam la coada vacii, că acolo e despre …….

    3. Corect, doamna Iuliana!
      Chimia e o umplutură, ca toate celelalte. Da’ mai sunt: fizica, biologia, istoria, geografia, oho, numai umpluturi.
      În fond la școală mergem să învățăm să fim cool, să ne îmbrăcăm mișto, să ne machiem, să ne epilăm, eventual cum să nu rămânem gravide și unde să mergem în vacanțe ca să ne facem selfie.
      ‘Pă care trăim cum trăim, votăm cum votăm, conducem cum conducem, ne purtăm cum ne purtăm. Iar urâții, proștii, nemachiații și neepilații ăștia care învață umpluturi, să plece, naibii, în alte țări, și să ne lase în pace pe noi, ăștia dăștepți și culți, coolți adică, cum s-ar zice, cu școala vieții.

  6. Nu are importanta numărul de vacante, numărul de note sau alte scorneli. Ideea în vest este să-l înveți carte pe elev. Să-l faci să-i placă să studieze. Competiția nu trebuie sa fie la vânătoarea de note, la a fi mai bun decât vecinul. Competiția ar trebui sa fie a elevului cu el însuși.

  7. Profesorii nu doresc schimbări!Ei vor doar salarii mai mari.Credeti ca școală are în centrul ei elevul?Nu,școală se face după nevoile profesorului.Sa nu mai facă ei presiuni asupra părinților cu notele și premiile?Ce catastrofa!

    1. Parțial fals. Credeți că profesorii care sunt și părinți nu au in centrul atenției lor elevul?? Eu nu am copii dar munca mea este centrata spre elev. Păcat că suntem presați de birocrație și încărcați cu comisii energofage. Ca să nu mai pomenesc de secretariatele școlare în care se face mare parte din munca isj-urilor. In afara de acest aspect , DA, recunosc faptul că unii dintre profesori nu au ce căuta în sistem. Își bat joc de munca celor implicați: profesori responsabili, elevi, părinți. In principiu, schimbarea reală tot de la Minister trebuie sa vina doar că la Minister avem nevoie de oameni cu experiență la catedra atât la tara cât și la oraș, atât la liceu teoretic cât și la liceu tehnologic, atât la gimnaziu cât și la școală profesională.

    2. Am avut din clasa a Va si pana la terminarea celor 5 ani de facultate, zeci de materii, predate de zeci de cadre didactice. Putini dintre acestia erau Profesori. Nu pentru ca restul erau “necalificati”, ci pentru ca, pentru cei mai multi, meseria de profesor era un mijloc de asigurare a venitului necesar si poate, de multe ori, si a altor venituri. Nimic mai mult. Mierea si laptele curgeau acolo unde elevul era bine sustinut de un parinte cu dare de mana.
      Doamna Rodica Racasanu a fost, (pe vremea cand eu ii eram eleva (acum 20 ani), si cred ca nimic nu a schimbat acest lucru, un Om minunat, un Profesor adevarat! PREDA chimie, si inca ceva. Emana, din secunda cand intra in clasa, o anume bucurie. Bucuria de a face un lucru pe care il iubesti! Bucuria de a “impartasi” ceea ce cunosti, de a “PREDA” din ceea ce invatase, si nu de a bifa trecerea prin nu stiu ce capitol al materiei.
      Acolo unde nu vedeti omul fericit cu meseria lui, indiferent ca e “profesor”, doctor, tamplar, bucatar sau preot, nu trebuie sa asteptati sa apara vreo minune de rezultat, ci mediocritate, in cel mai bun caz.
      Multumesc Doamnei Profesor, nu pentru chimie, pe care am uitat-o, asa cum uitam cam toate invataturile pe care nu le punem in practica, ci pentru CUM a ales sa PREDEA chimia.

  8. Cine va oprește să schimbați modul de predare cine va oprește să faceți o evaluare continua și să -i comunicați elevului rezultatul cine va oprește să – i explicați elevului cat este de important sa știe chimie cine va oprește să comunicați cu copii .Învățarea nu este doar predare și ascultare adică note care sant din păcate destul de subiective.

    1. Programa școlară extrem de încărcată și stufoasa. Inspectorii nu sunt interesați de ceea ce s-a reușit sa se dezvolte cu un copil in funcție se resursele lui sau de cât de bine se adaptează profesorul la nevoile elevilor. Ei sunt interesați dacă ai tonele de documente pregătite și dacă ai parcurs materia, nu contează cum. Ce contează dacă elevul nu a înțeles absolut nimic și ca are niște lipsuri mari? Contează ca ai trecut prin materie și ca nu ești in urma. Cam despre asta e vorba. Se aleargă prea mult după parcurgerea materiei stufoase și mai puțin după sedimentarea cunoștințelor și realizarea unui climat in care elevul sa poată înțelege noțiunile și apoi sa învețe sa facă ceva cu ele și sa le vadă utilitatea. Cred ca acolo trebuie lucrat. Momentan nu te poți concentra pe elev. Trebuie sa te concentrezi pe parcurgerea programei pentru ca asta cere sistemul și pentru asta sunt verificați profesorii.

    2. Te opreste de multe ori programa si mentalitatea comunista de “totul trebuie sa fie ca la carte”. Oamenii au nevoie de o anumita structura, profii au nevoie de o anumita structura. Ideal ar fi sa o faca ei si sa fie dupa evaluată si aprobata de altii “mai smekeri”. Daca nu e aprobată, sa primeasca sugestii de “predare creativa”. Pe de alta parte, profesorii pur si simplu nu stiu sa predea incat sa atraga copiii si nici nu prea au de unde sa se informeze. Profele mele de engleza au aflat abia anu asta de conceptul de “meme” la un proiect erasmus si am folosit metoda asta de “invatare”.

  9. Parintii sunt cei care trebuie sa ii lamureasca pe copiii lor ca la scoala merg in primul rand sa invete nu numai pentru partea de socializare. Si nu merg la scoala ca in timpul orelor de curs sa stea pe sub banca cu telefonul pe retele de socializare si pe jocuri.
    Nu merg la școală sa astepte ca profii sa ii amuze si nici sa predea ca pentru inapoiati mental.
    Sa fie atenți la predare, sa fie activi la fixarea noilor cunoștințe, sa întrebe daca nu au inteles ceva, sa isi efectueze temele si totul va fi bine.
    Nu sa astepte de la profesori sa le bage materia in cap prin telepatie.
    Pentru elevii conștiincioși, nu conteaza tampeniile la care este supus învățământul in regimul Câmpeanu.

    1. Aveți perfectă dreptate! Mulți elevi vin la școală doar pentru a socializa, pentru a face parada modei, pentru că îi aduc la școală părinții, care, de multe ori se văd astfel absolviți de o grijă, pentru că sunt în siguranță aici și nu se mai interesează decât dacă au vreun interes( de ex.: plecarea undeva cu biletele cumpărate și nefolosite din cauza pandemiei, indiferent dacă sunt înainte de vreo evaluare sau poate de aceea! sau situația școlară la sfârșit de semestru nu este deloc mulțumitoare pentru cât au „investit”). Numai o echipă
      ( părinți-elevi-profesori) motivată și implicată cu responsabilitate contează cu adevărat în mare măsură în actul educațional. Restul reformelor aplicabile sau nu sunt asemenea mesajului eminescian:
      „Vreme trece, vreme vine,
      Toate-s vechi și nouă toate;
      Ce e rău și ce e bine
      Tu te-ntreabă și socoate;
      Nu spera și nu ai teamă,
      Ce e val ca valul trece;”

    2. Inca o schimbare !! Eu ma ingrozesc pt. ca profesorii nu ii invata pe copii , sa invete !!! Predau lectia si la revedere ! Manualele sunt atat de prost facute incat un copil care absenteaza la scoala nu prea are cum sa invete fara ajutorul parintilor acasa. Ex. manualele de la clasa 4 in jos (fica mea trece pe a4-a) , oameni buni nu weexplica nimic in ele si aici ma refer la matematica, engleza, romana !! Plus au materii irelevante pt.varsta lor. Acum sa nu ma luati cu aiureli , dar pe vremea impuscatului manualele erau perfecte , daca lipseai de la scoala puteai invata singur deoarece fiecare lectie noua era exemplicata si explicata ( mai ales matematica) . Acum sunt facute in asa fel incat esti aproape obligat sa inscrii copilul la meditatii ( oare cine da acele meditatii ? ) .Ar ff multe de spus despre invatamantul romanesc , dar din pacate pe noi pe parinti nu me baga nimeni in seama !

    3. Ai mei vin pentru poze pe Instagram, clipuri pe TikTok, fotbal, haine provocatoare si batai ocazionale. Cu totii injura ca birjarii si sunt abia a 7-a. Cand le-am descris aceste probleme parintilor, mi-au sarit in cap. Cica profesorii sunt vinovati pentru ca nu sunt amuzanti. Au ajuns sa se strige intre ei c**e chiar si in ore, iar mie mi-au scos barfe cum ca imi insel sotul si ii injur in clasa.

    4. Perfect spus! Sunt profesor de Istorie,și vad dezinteres total pentru elevii , indiferent cu ce materiale via Media se vine! Pur și simplu au dispărut de tot din această instituție cele două cuvinte cheie Disciplina și Respectul! Asta sa vrut,asta sa dorit!! E o debandadă totala,iar pe deasupra părinții ,in marea lor majoritate,îi încurajează pe elevi la un asemenea comportament! In loc sa vina in sprijinul cadrului didactic,sunt mereu împotriva lui,vor doar note mari pentru copilul sau indiferent de cunoștințele lui acumulate! Asta e realitate! Se dorește,o societate și o generație ușor de manevrat și manipulat!!! Unde ne sunt oameni de valoare,unde e acel Respect pentru instituția numita Școală și pentru cadrul didactic,care vine în fața ta să te învețe,in primul rand că trebuie să fii OM???

    5. Nu contează pentru așa-zișii elevi “constiinciosi” orice fel de tampenie la care este supus învățământul pentru ca acesti elevi, aclamati si ridicati in slăvi, nu sunt decat niste mici robotei care executa ordinele parintilor exigenti, închiși la minte, care nu pot vedea dincolo de orizont, ci privirea lor este atintita catre un singur drum. Evident, nu este valabil pentru toti copiii “conștiinciosi”, unii sunt pur si simplu genii care sunt atrasi de tot ce înseamnă știință. Eu unul, as vrea ca la școală, indiferent ca este vorba de generala, gimnaziala sau liceu, copiii mei sa fie învățați sa isi deschida mintea catre noi orizonturi, sa fie învățați despre viață, despre suișurile si coborâșurile ei si despre ce înseamnă sa fim oameni cu adevărat, pe lângă informațiile pe care le culege de acolo. Vreau sa aspire cat mai mult spre absolut in orice domeniu pe care stiu ca il iubeste si apreciaza cu orice preț.

  10. >>nu mi se spune dacă s-a făcut vreun studiu
    Pffff, ce studiu? Politrucul de la minister si echipa lui de specialisti finlandezi nu au nevoie de studii.

    De 30 de ani se vorbeste fara sa se schimbe mare lucru.

    Individul asta de la minister zis si “Bate campii” sau “Tampeanu” ar trebui dat afara pana nu face praf tot.

  11. Eu, consider că ar trebui schimbat modul de predare. Profesorii, ca să își atragă elevii către materia lor, trebuie să o facă mai atractivă. Profesorii, nu trebuie doar să vină la catedră și să le dicteze elevilor și ora următoare să le dea test, pentru că acei elevi, unii dintre ei, poate nu au înțeles ceva la ora respectivă și au nevoie de niște lămuriri, dar unii profesori nu vor să le dea. Sau profesorii, vin la clasă și le spun elevilor: “conspectați din manual”, iar ei vin și stau degeaba, apoi să scrie în condica clasei că au făcut ora, nu e corect așa. Aceasta nu este o metodă de predare corectă. În liceu, am avut asemenea profesori, care ne puneau să conspectăm din manual și dacă întrebam ceva ce nu am înțeles, ni se spunea să facem liniște. Știu că nu sunt dotate școlile cu laboratoare de fizică sau chimie, dar profesorii trebuie să caute o metodă viabilă, pentru a face ora plăcută pentru elevi

    1. Foarte bine punctat!Modul de predare al profesorului se oglindește în performanțele elevilor!Dacă profesorul știe să își predea materia și să o structureze,să o adapteze ,să comunice cu elevul astfel încât acesta să iasă de la oră cu lecția aproape învățată atunci da,putem spune că s-a realizat un învățământ calitativ și interactiv.

      1. Da, in linii generale dar depinde și de elevi și de familiile din care provin. Mă pot da peste cap sa le explic cat mai bine că unii elevi tot nu vor să recepționeze mesajul. Inevitabil notele și rezultatele la evaluare vor fi între 1 și 10 chiar daca le-am predat tot eu variante diferite.

    2. Cum poți face electroliza interesantă dacă nu ai un laborator?! Există laboratoare virtuale și clipuri pe YouTube, dar NIMIC nu înlocuiește experimentul în laborator, în special cel individual.

      Am cumpărat din banii mei ce îmi permiteam – becuri, baterii, lupe, oglinzi, electrozi de mici dimensiuni – și am încropit niște experimente absolut FUNDAMENTALE și SIMPLE la nivel de clasa a 6-a (noroc că au supraviețuit conductoare și întrerupătoare făcute acum 50 de ani). Pentru clasele de la a 7-a în sus NU mai am aproape nimic în laborator (cu excepția unor dinamometre tot de 50 de ani, a unor spirtiere pentru care cumpărăm separat tot noi gaz, a unor planuri înclinate făcute de elevi din ce au putut și a unor balanțe periculoase – dacă un elev e mai zmeu și lovește pe cineva cu suportul acela metalic, poate nenoroci pe cineva). Ultima dotare a fost în 2008-09, și CINEVA foarte deștept de sus a decis că ne trebuie calculatoare, nu material didactic specific. Calculatoarele acelea sunt acum de mult depășite, și oricum ni le-au luat imediat pentru sala de TIC, că doar nu aveam bani și pentru licențe de programe mai complicate, senzori sau alte sf-uri.

      Și ajung copiii să spună că fizica e grea, că experimentele virtuale sunt interesante dar cam atât, că de ce le trebuiește lor să știe orice din fizică. Și nu e suficient să le spun eu că dacă nu cunosc fizică, biologie și chimie, riscă să moară în lumea prezentă, că e nevoie să cunoască măcar atât cât să nu se otrăvească, să nu se electrocuteze, să nu incendieze locuri, să nu devină pericole pentru ei înșiși și pentru alții…

      De asta e nevoie de studiul științelor, dar de la bun început e nevoie de elementele de bază, iar astea se deprind în laborator, nu din cuvinte și jocuri, oricât de meșteșugite.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Inspectoratul Şcolar Dolj anulează concursul de profesor consilier la CJRAE, după ce mai multe persoane fără studii de specialitate au fost deja angajate: A fost o scăpare, probabil a comisiei de selecţie a dosarelor

Mai multe persoane fără studii de specialitate au fost angajate pe posturi de profesor consilier în cadrul Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) Dolj, deşi, conform Centralizatorului privind…
Vezi articolul

India a devenit a patra țară care a aselenizat o navă spațială / Ce se află în spatele cursei către Polul Sud al Lunii: interesul pentru gheața selenară, resursă pentru viitoare curse spațiale

India a aselenizat cu nava spațială Chandrayaan-3 pe Lună, devenind astfel a patra națiune care reușește o astfel de performanță. Misiunea ar putea consolida statutul Indiei de superputere globală în domeniul…
Vezi articolul