Profesoara Daniela Robotă din Iași, la conferința internațională UNESCO dedicată cadrelor didactice: Profesorii trebuie să aibă credința că ceea ce fac ei contează – aceasta le va forma motivația, reziliența și performanța, dar e nevoie și de recunoaștere externă

2.909 vizualizări
Profesoara Daniela Speranta Robota / Sursa: Captura Youtube-Unesco
“Dacă eu am încredere în mine și în competențele mele, acest lucru va da contur motivației mele, rezilienței mele, va genera performanță”, dar pentru aceasta un profesor are nevoie și de recunoaștere externă pentru ceea ce face – acesta a fost mesajul transmis de o profesoară din Iași, Daniela Speranța Robotă, în cadrul unei conferințe internaționale găzduite de UNESCO săptămâna trecută, cu ocazia Zilei Internaționale a Profesorului. 

Aceasta – profesor consilier școlar la CJURAE Iași și la Colegiul național din Iași – a fost invitată în calitatea de laureat al European Innovative Teaching Award 2022, premiu acordat de UE profesorilor cu rezultate deosebite în proiecte cu finanțare europeană, potrivit Comisiei Naționale pentru UNESCO

  • Mesajul profesoarei din Iași s-a regăsit într-o bună măsură și în cel transmis ulterior, tot în conferința UNESCO, de către directorul Departamentului pentru Educație al OCDE, Andreas Schleicher – detalii aici

Profesoara Daniela Robotă a pornit de la exemplul premiului pe care l-a primit pentru un proiect de introducere a unor instrumente digitale la clasă, în cadrul unui liceu tehnic, înaintea pandemiei Covid-19,  proiect care a ajutat în momentul perioadelor de carantină din pandemie și de școală online, transformându-i pe participanții la proiect în multiplicatori ai informației despre instrumentele digitale de predare.

Ea a folosit acest exemplu pentru a argumenta că recunoașterea pe care o primesc cadrele didactice și credința pe care și-o formează că pot acționa și pot schimba lucrurile au un efect major asupra performanței lor. 

Potrivit profesoarei Daniela Robotă:

“Clasele [cu instrumente digitale, din cadrul proiectului pre-Covid] au eficientizat activitatea noastră, pentru că au mutat predarea online, la distanță și au transferat puterea în mâinile elevilor. Ne-au oferit, totodată, timpul suplimentar necesar pentru a exersa. Iar un alt efect foarte bine primit de profesori a fost acela că au devenit utilizatori timpurii ale unor resurse online și ale unora dintre platformele de e-learning care, ulterior, s-au răspândit global în educația online. Dar când ești utilizator timpuriu, capeți încredere în ceea ce faci. Te simți competent. Aici este cheia. Iar transformarea pedagogică a constat în acest tranzit de la imaginea clasică a profesorului din clasă la cea a profesorului online, pe care a trebuit să o acceptăm ca parte a profesiei noastre. Știu că sună controversat, dar încă trebuie să aflăm locul potrivit al contribuției pe care online-ul o poate avea în educație. (…)

Premiul pe care l-am primit ulterior, în 2022, a venit când toate aceste efecte se produseseră deja. Ceea ce a făcut el este să contribuie la evaluarea externă, pentru că există această teorie potrivit căreia, pentru a fi satisfăcut la muncă, trebuie să ne știm meritele. Trebuie să avem un nivel ridicat de încredere în capacitatea noastră de acțiune. Aceasta se obține printr-un echilibru între motivația internă și recunoașterea externă. Iar premiul european pentru inovație în predare a contribuit la evaluarea externă. (…)

Iași este un oraș (…) la granița Uniunii Europene. Aici, în orașul meu, există un număr mare de proiecte precum cel pe care l-am implementat. Alături de mine sunt mii de profesori care implementează astfel de finanțări zi de zi. Deci nu am câștigat acest premiu din întâmplare, dar sunt o reprezentantă a unei comunități largi de oameni care au la fel de mult succes.

Proiectele (…) au efectul bulgărelui de zăpadă, pentru că implementarea acestor proiecte capătă propria viață atunci când se transformă într-o obișnuință. De aceea această autoeficacitate m-a făcut să mă gândesc că, dacă am început ziua sub sloganul că profesorii contează, aș reformula: profesorii trebuie să creadă că ceea ce fac ei contează. Dacă ei cred acest lucru, atunci vor avea acest nivel ridicat al încrederii în propria capacitate.

Apartenența [Colegiului Național din Iași] la o rețea organizație globală [rețeaua de școli UNESCO] contribuie, de asemenea, la un nivel ridicat al încrederii în propriile competențe, pentru că ne pune în față o oglindă, oglinda societății, care reflectă aceste competențe ale noastre. Dacă eu am încredere în mine și în competențele mele, acest lucru va da contur motivației mele, rezilienței mele, va genera performanță. Și acesta este mesajul pe care vreau să-l transmit astăzi. Nu știu dacă e nevoie să mărim numărul de premii, probabil nu, dar trebuie să găsim un echilibru între motivația internă a profesorilor și obținerea validării externe de care au nevoie. Dacă avem încredere în noi înșine, vom ridica profesia”.

Intervenția integrală – de la minutul 58 în înregistrarea conferinței:
Citește și:
Ligia Deca: Guvernele trebuie să investească în profesori prin salarii competitive și stimulente, programe de formare, asigurarea unor condiții decente la locul de muncă – recomandările ONU pentru întărirea educației, prezentate în avanpremieră de ministrul român la UNESCO
Profesorii au nevoie ca statutul social să le fie recunoscut și munca lor apreciată, să lucreze într-un mediu al încrederii, iar salariile nu se corelează automat cu mulțumirea față de profesie – Andreas Schleicher, OCDE, despre lucrurile care fac atractivă cariera didactică

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sindicatele au solicitat Ligiei Deca „în regim de urgență” modificarea unui ordin de ministru pentru ca indemnizația de hrană să fie introdusă în calculul indemnizației concediului de odihnă al profesorilor – document

Federațiile sindicale din Învățământ au depus joi la cabinetul ministrului Ligia Deca o solicitare de modificare a unui ordin de ministru, pentru a putea calcula în indemnizația pentru concediu și…
Vezi articolul

Cursurile online vor fi monitorizate de minister, iar profesorii vor avea ghiduri de predare pe net, după ce ministrul „a agreat” aceasta „necesitate” cu partenerii educaționali la o lună de la închiderea școlilor

Cursurile făcute în mediul online vor fi monitorizate de minister, iar profesorii vor avea ghiduri de predare pe internet, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. Documentul, de tip proces-verbal, enumeră…
Vezi articolul

Conferința „Școala de Bani începe școala” este susținută de BCR

VIDEO Florian Lixandru, secretar de stat: Toate programele, toate planurile care se vor elabora și se vor revizui în spiritul articolului 88 din Legea educației vor avea în vedere includerea noțiunilor cu privire la educația financiară la diverse discipline

Planurile-cadru care vor fi revizuite, programele școlare care vor fi actualizate sau refăcute integral, cum sunt cele pentru liceu, vor conține noțiuni de educație financiară, conform declarației secretarului de stat…
Vezi articolul

Săptămâna viitoare va fi o întâlnire la Ministerul Finanțelor pentru a discuta propunerea de rectificare, a anunțat Ligia Deca, întrebată când se vor plăti stimulentele pentru profesori prevăzute în legea educației

„Am fost solicitați chiar săptămâna viitoare la o întâlnire la Ministerul Finanțelor pentru a discuta propunerea de rectificare”, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, în contextul unei discuții legate de…
Vezi articolul

Marilen Pirtea, rector al Universității de Vest și consilier onorific al premierului Ciucă: Voi pleda pentru ceea ce susțin profesorii / Cu o oră înainte de ședința de Guvern în care a fost aprobată legea educației, ministrul Finanțelor împreună cu alții au scos capitolul de salarizare unde salariul minim trebuia să fie mediu brut pe economie. Dacă eliminăm această piatră de temelie, restul rămâne suspendat în aer și se știa acest lucru

Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, lider PNL și consilier onorific al premierului Nicolae Ciucă, susține revendicările profesorilor în această grevă generală declanșată în sistemul de învățământ. Pirtea…
Vezi articolul

BREAKING Subiectele și baremele de la Titularizare 2023 pentru educatorii și puericultorii din grădinițe și creșe, publicate de Ministerul Educației. Candidații au avut de scris un eseu de maximum 2 pagini în care să prezinte importanța funcțiilor educației. La subiectul I a picat basmul cult

Subiectele și baremele de la Titularizare 2023 pentru educatorii și puericultorii din grădinițe și creșe au fost publicate de Ministerul Educației la ora 15:00. Proba scrisă a concursului național a…
Vezi articolul