Profesoara Carmen Beraru cere reguli pentru profesorii mentori și denunță „denigrarea și sabotajul din partea colegilor cu experiență” în cadrul dezbaterii publice organizate de Ministerul Educației: Acești profesori trebuie sa le ofere debutanților nu doar cunoștințe, ci și sprijin emoțional și moral

0 vizualizări
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Regulamentul de organizare și funcționare al școlilor ar trebui să le impună profesorilor mentori să aibă un comportament adecvat față de debutanți – este propunerea profesoarei debutante Carmen Beraru, de la Colegiul Tehnic din Rădăuți, care a intervenit în dezbaterea online organizată de Ministerul Educației. Propunerea, spune aceasta, vine după ce s-a confruntat cu atitudini ostile din partea profesorilor cu experiență.

„În loc să perpetueze ierarhii rigide sau să manifeste superioritate, acești profesori ar trebui să îmbrățișeze un spirit de colaborare și susținere, oferind debutanților nu doar cunoștințe, ci și sprijin emoțional și moral”, a spus profesoara la dezbaterea referitoare la noile standarde profesionale.

„Eu una am simțit denigrarea și sabotajul din partea colegilor cu experiență în momentele în care am obținut rezultate remarcabile cu elevii”, a mai menționat aceasta.

Redăm intervenția integrală din dezbaterea organizată de Ministerul Educației:

Carmen Beraru: O să am și eu câteva aspecte de spus ca și profesor debutant și o să mă leg un pic de tradiția educațională japoneză, deoarece relația dintre maestru și discipol este mai mult decât un simplu transfer de cunoștințe. Întocmai, este un proces de formare profundă, unde mentoratul se manifestă printr-o combinație de respect, responsabilitate și cultivare continuă a virtuților profesionale. Profesorii cu experiență, având grade didactice, dețin nu doar cunoștințe avansate, ci și o autoritate morală care îi poziționează ca modele de etică profesională pentru colegii debutanți. În acest context, se așteaptă ca acești profesori să adopte un rol activ în ghidarea și susținerea morală a debutanților, contribuind astfel la formarea acestora nu doar ca educatori, ci și ca membri integri ai comunității academice. Această relație mentor-discipol presupune o implicare profundă din partea profesorilor cu experiență, care trebuie să vadă în fiecare debutant un viitor custode al valorilor educaționale.


În loc să perpetueze ierarhii rigide sau să manifeste superioritate, acești profesori ar trebui să îmbrățișeze un spirit de colaborare și susținere, oferind debutanților nu doar cunoștințe, ci și sprijin emoțional și moral. Astfel, s-ar crea un mediu educațional în care respectul și colaborarea sunt fundamentale, iar debutanții sunt încurajați să își dezvolte competențele într-un mod în care reflectă cele mai înalte standarde profesionale. În această lumina, profesorii cu grade devin nu doar educatori, ci și arhitecți ai culturii  academice, economice, contribuind la modelarea unui mediu educațional unde valorile umane și profesionale sunt interconectate. Aceasta nu este doar o responsabilitate profesională, ci o obligație morală, care are un impact destul de profund asupra întregii comunități educaționale. Prin manifestarea unei atitudini de mentorat și susținere față de profesorii debutanți, cadrele didactice experimentate asigură continuitatea și îmbunătățire a calității educației, formând nu doar profesor competenți, ci și indivizi capabil să inspire și să ghideze, la rândul lor, generațiile viitoare


În concluzie, consider că acest act normativ ar trebui să includă nu doar reglementări privind competențele și valoarea cadrelor didactice, ci și norme clare care să protejeze integritatea personală și profesională a profesorilor debutanți. Tema pe care o punctez este esențială, deoarece eu una am simțit denigrarea și sabotajul din partea colegilor cu experiență în momentele în care am obținut rezultate remarcabile cu elevii prin promovarea competiției și a performanței. Lipsa de sprijin și protecție în astfel de situații subliniază necesitatea unor măsuri concrete pentru a asigura un mediu educațional bazat pe respect reciproc și colaborare, care să permită fiecărui profesor să-și îndeplinească potențialul fără teama de represalii sau marginalizare. Și totuși, aceste aspecte, dacă ar fi integrate în actul normativ, ar contribui semnificativ la îmbunătățirea climatului educațional, cât și la consolidare a unei culturi academice mult mai sănătoase.

Proiectul privind profilul profesorului și standardele profesiei didactice a fost pus în dezbatere publică pe 30 iulie în contextul în care acesta ar fi trebuit să fie aprobat prin ordin de ministru până pe 31 mai cel târziu.

„Profilul profesional al unui cadru didactic include ansamblul de competențe necesare pentru realizarea activității didactice. Profilul cadrului didactic este adaptat pe etape ale carierei și pe niveluri de învățământ și determină setul de standarde de calitate pentru programele de formare inițială și setul de standarde profesionale pentru funcțiile didactice. Setul de standarde de calitate pentru programele de formare inițială și setul de standarde profesionale pentru funcțiile didactice sunt aprobate prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației”, se arată în articolul 166, alineatul 1 din noua lege a Educației.

Edupedu.ro a scris pe larg despre prevederile din proiect:


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii care au primit burse sociale sub pragul minim de 200 de lei trebuie să se adreseze secretariatului, spune secretarul de stat în ministerul Educației, Florian Lixandru / Unele școli nu au primit destui bani, dar acest lucru se va regla săptămâna viitoare

Mai mulți părinți au semnalat, în urma articolului Edupedu.ro despre cum se calculează bursele în funcție de numărul de zile de școală, faptul că unele școli au acordat elevilor și…
Vezi articolul

BREAKING Peste 2.000 de școli vor fi tăiate din țintele și jaloanele PNRR, de la dotarea laboratoarelor de informatică sau de la dotarea pentru reducerea abandonului școlar, după cererea de modificare făcută de Guvern / Jumătate din microbuzele școlare verzi dispar din plan / Reforma guvernanței sistemului amânată aproape 2 ani

Mai multe reforme din capitolul PNRR „România educată” au fost „corectate” de Ministerul Educației, conform unui document transmis de Guvern, vineri, la Comisia Europeană, obținut de G4Media.ro și Economedia.ro, consultat…
Vezi articolul

USR solicită demiterea de urgenţă a directoarei ICR Londra, Catinca Nistor / Senatorul Radu Mihail: Ne-a privit în ochi şi ne-a minţit. Acest mod de lucru – minciună şi impostură – devine reţeta de guvernare a coaliţiei PSD, PNL, UDMR

USR îi solicită preşedintelui Institutului Cultural Român „demiterea de urgenţă” a directorului ICR Londra, Catinca Maria Nistor, în contextul în care aceasta „a denaturat adevărul cu privire la studiile sale”,…
Vezi articolul

Miercuri, 14 februarie, profesorii și angajații din Învățământ primesc salariile majorate de la 1 ianuarie 2024 / Directorii de școli și inspectorii primesc cele mai mari salarii și au cele mai ample majorări

Miercuri, 14 februarie, profesorii și angajații din Învățământ primesc salariile majorate de la 1 ianuarie 2024. Amintim că, la sfârșitul lunii ianuarie, aplicația de salarizare pentru angajații din Educație a…
Vezi articolul

OFICIAL Institutul de Științe ale Educației e desființat, după publicarea în Monitorul Oficial a hotărârii privind funcționarea noului Centru de Politici în Educație. Scopul CNPE: „să pună în aplicare Programul de guvernare”

Institutul de Științe ale Educației a dispărut de azi, oficial, după ce în Monitorul Oficial a fost publicat actul care stabilește normele de funcționare ale noului Centru Național de Politici…
Vezi articolul