Regulamentul de organizare și funcționare al școlilor ar trebui să le impună profesorilor mentori să aibă un comportament adecvat față de debutanți – este propunerea profesoarei debutante Carmen Beraru, de la Colegiul Tehnic din Rădăuți, care a intervenit în dezbaterea online organizată de Ministerul Educației. Propunerea, spune aceasta, vine după ce s-a confruntat cu atitudini ostile din partea profesorilor cu experiență.
„În loc să perpetueze ierarhii rigide sau să manifeste superioritate, acești profesori ar trebui să îmbrățișeze un spirit de colaborare și susținere, oferind debutanților nu doar cunoștințe, ci și sprijin emoțional și moral”, a spus profesoara la dezbaterea referitoare la noile standarde profesionale.
„Eu una am simțit denigrarea și sabotajul din partea colegilor cu experiență în momentele în care am obținut rezultate remarcabile cu elevii”, a mai menționat aceasta.
Redăm intervenția integrală din dezbaterea organizată de Ministerul Educației:
Carmen Beraru: O să am și eu câteva aspecte de spus ca și profesor debutant și o să mă leg un pic de tradiția educațională japoneză, deoarece relația dintre maestru și discipol este mai mult decât un simplu transfer de cunoștințe. Întocmai, este un proces de formare profundă, unde mentoratul se manifestă printr-o combinație de respect, responsabilitate și cultivare continuă a virtuților profesionale. Profesorii cu experiență, având grade didactice, dețin nu doar cunoștințe avansate, ci și o autoritate morală care îi poziționează ca modele de etică profesională pentru colegii debutanți. În acest context, se așteaptă ca acești profesori să adopte un rol activ în ghidarea și susținerea morală a debutanților, contribuind astfel la formarea acestora nu doar ca educatori, ci și ca membri integri ai comunității academice. Această relație mentor-discipol presupune o implicare profundă din partea profesorilor cu experiență, care trebuie să vadă în fiecare debutant un viitor custode al valorilor educaționale.
În loc să perpetueze ierarhii rigide sau să manifeste superioritate, acești profesori ar trebui să îmbrățișeze un spirit de colaborare și susținere, oferind debutanților nu doar cunoștințe, ci și sprijin emoțional și moral. Astfel, s-ar crea un mediu educațional în care respectul și colaborarea sunt fundamentale, iar debutanții sunt încurajați să își dezvolte competențele într-un mod în care reflectă cele mai înalte standarde profesionale. În această lumina, profesorii cu grade devin nu doar educatori, ci și arhitecți ai culturii academice, economice, contribuind la modelarea unui mediu educațional unde valorile umane și profesionale sunt interconectate. Aceasta nu este doar o responsabilitate profesională, ci o obligație morală, care are un impact destul de profund asupra întregii comunități educaționale. Prin manifestarea unei atitudini de mentorat și susținere față de profesorii debutanți, cadrele didactice experimentate asigură continuitatea și îmbunătățire a calității educației, formând nu doar profesor competenți, ci și indivizi capabil să inspire și să ghideze, la rândul lor, generațiile viitoare
În concluzie, consider că acest act normativ ar trebui să includă nu doar reglementări privind competențele și valoarea cadrelor didactice, ci și norme clare care să protejeze integritatea personală și profesională a profesorilor debutanți. Tema pe care o punctez este esențială, deoarece eu una am simțit denigrarea și sabotajul din partea colegilor cu experiență în momentele în care am obținut rezultate remarcabile cu elevii prin promovarea competiției și a performanței. Lipsa de sprijin și protecție în astfel de situații subliniază necesitatea unor măsuri concrete pentru a asigura un mediu educațional bazat pe respect reciproc și colaborare, care să permită fiecărui profesor să-și îndeplinească potențialul fără teama de represalii sau marginalizare. Și totuși, aceste aspecte, dacă ar fi integrate în actul normativ, ar contribui semnificativ la îmbunătățirea climatului educațional, cât și la consolidare a unei culturi academice mult mai sănătoase.
Proiectul privind profilul profesorului și standardele profesiei didactice a fost pus în dezbatere publică pe 30 iulie în contextul în care acesta ar fi trebuit să fie aprobat prin ordin de ministru până pe 31 mai cel târziu.
„Profilul profesional al unui cadru didactic include ansamblul de competențe necesare pentru realizarea activității didactice. Profilul cadrului didactic este adaptat pe etape ale carierei și pe niveluri de învățământ și determină setul de standarde de calitate pentru programele de formare inițială și setul de standarde profesionale pentru funcțiile didactice. Setul de standarde de calitate pentru programele de formare inițială și setul de standarde profesionale pentru funcțiile didactice sunt aprobate prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației”, se arată în articolul 166, alineatul 1 din noua lege a Educației.
Edupedu.ro a scris pe larg despre prevederile din proiect:
- Profesorii de gimnaziu și liceu trebuie să țină cont de experiențele de viață și interesele elevilor atunci când predau – proiect profilul și standardele profesionale;
- Depășirea obstacolelor sociale și financiare ale elevilor pentru a progresa în educație este responsabilitatea învățătorilor – proiect profilul profesorului de învățământ primar;
- Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic pentru educație timpurie – proiect;
- Profilul profesorului din învățământul tehnologic și tehnologic dual, pe legea educației Deca. Acesta poate organiza stagii de pregătire practică – proiect;
- Profesorii din școli și licee trebuie să cunoască fiecare elev și modul în care învață pentru a-și adapta predarea – proiect profilul profesorilor.
4 comments
1.Sunt profesor mentor, dar nu o mai spun cu mândrie (așa cum o spuneam la început, știind efortul devenirii mele)!
Atâția oameni care nu meritau acest statut s-au încolonat rapid, că orice efort făcut cândva pare o naivitate! (și cu câte piedici! – puse tot spre a-si pune favoriții, că de, era nr. limitat).
2.Apropo de cadrele tinere: se vede imediat dacă pentru individ contează devenirea ( cronofagă, plină de riscuri, dătătoare de ,,cicatrici”), nu cățărarea rapidă peste ceilalți ( prin acceptarea imediată de funcții, unele chiar decizionale, date de directorul manipulator, cât și prin asocierea cu acesta în a lua- in detrimentul oricărei reguli dătătoare de echilibru – doar clase alese împreună cu directorul etc.)!
A te tângui că nu ești cu statutul celui care a străbătut un drum lung e de luat in seamă (doar că spune altceva decât crezi!)!
E o realitate că nu ești egalul lor!
Toți profesorii veniți in ultimii aproximativ douăzeci de ani în catedra noastră au fost aduși cu sprijinul directorilor (concurs dat in școală, venire prin titularizare in alte localități parțial, pe ore care erau la limită- depinzând nr. lor inițial, dar și de la un an la altul de ISJ- țup, țup rapid sat- oraș- de nu putea să îi vadă saltul, din cauza vitezei, orice profesor din zonă în așteptarea unor situații avantajante pentru el, titularizați cu un an înainte in alte școli).
Probabil de aici e gustul meu amar!
Al altora e de la altele!
Din păcate, lipsa de regulamentele clare și dublate de sancțiuni și lipsa de proceduri (cel puțin semnate vreodată de mine de luare la cunoștință) readaptate cu viteză la orice deviere producătoare de picaje ale sistemului au dus la o asemenea realitate greu de suportat de oricine!
“Ca și profesor?” Zău?
Mâna pe carte!
Cu prioritate de oferit debutanților sugestii privind menținerea liniștii în clasă.
M-am lovit ani de zile de “sabotajul și denigrarea” colegelor cu vechime mai mare. Am cautat sprijin moral la ISMB și apoi la Minister. Am primit cuvinte goale rostite pe ton ridicat și iritat. Sub pretextul ca urmează și alte audiente mi-a fost deschisa ușa. Nu ne facem bine de invidie și ura. Nu suntem în stare sa colaboram, “sa fim o echipa”(slogan pe care îl aud în toate CP-urile).