Profesoara Andreia Bodea: Elevii învață mult și inutil. Un elev mediocru din Caragiale de acum 10 ani știa mai mult din literatura română decât știe un elev acum, care stă șapte, opt ore la școală

66.910 vizualizări
Foto: © Xalanx | Dreamstime.com
România este printre țările cu cele mai puține zile de școală din Europa, dar cu multe ore petrecute în școală și programa școlară supraîncărcată. Despre acest paradox al școlii din România și efectele sale au vorbit Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național „I. L. Caragiale” din București și Ciprian Mihali, conferențiar la Universitatea „Babeș Bolyai”, Cluj-Napoca, la TVR Cultural, pe 25 aprilie 2023. „Programa este prost gândită și neadaptată. Elevii învață mult și inutil”, susține Andreia Bodea. Ciprian Mihali spune că programa „este stufoasă și produce un sentiment de semi-eșec care-i împinge pe majoritatea copiilor înspre meditații”.

„Elevii știu mai puține lucruri, fac confuzii grave, nu învață ce trebuie. Învață mult și inutil. Față de acum 10 ani, un elev mediocru din Caragiale știa mai mult din literatura română decât știe un elev acum, care stă șapte, opt ore la școală. Asta înseamnă că programa este prost gândită și neadaptată”, a susținut Andreia Bodea. 

Ciprian Mihali spune ca un efect al programei încărcate este faptul ca se apelează la meditații. „Produce acest sentiment de semi-eșec care-i împinge pe majoritatea copiilor înspre meditații. Nu are timp dna. profesoară sau dl. profesor să ne explice funcțiile la clasă, neapărat trebuie să iau pe cineva să fac meditații ca să învăț funcțiile, pentru că la clasă nu am reușit. Profesorii sunt aproape niște roboți, elevii sunt niște roboții, trebuie să parcurgă cu o viteză extraordinară o programă supraîncărcată”.

Intervenția profesoarei Andreia Bodea:

„Oferta educațională este prost structurată, prost gândită și neadaptată. Îmi este foarte greu să spun dacă este mult sau puțin, atâta vreme cât predăm în acest sistem în care nu ai autonomie, nu ai nimic sau ai o iluzie de autonomie. Eu mă uit la ceea ce spun elevii. Ei spun că examenele naționale sunt, în ultimii 7-8 ani, din ce în ce mai ușoare. Rezultatele sunt, pentru niște colegii deosebite, la fel de bune cum erau și acum 10 ani, dar nu au crescut spectaculos la majoritatea liceelor. Elevii știu mai puține lucruri, fac confuzii grave, nu învață ce trebuie. Învață mult și inutil. Față de acum 10 ani, un elev mediocru din Caragiale știa mai mult din literatura română decât știe un elev acum, care stă șapte, opt ore la școală.

Asta înseamnă că programa este prost gândită și neadaptată, pentru că pe de altă parte vin profesorii care predau disciplinele de examen română, matematică și istorie și spun ca e puțin pentru bacalaureat și eu cred că este puțin, lipsesc lucruri canonice. Eu nu-mi dau seama cum de s-a ajuns în acest punct, pentru că va fi foarte să mergem mai departe, pentru că noi ne ducem tot în jos”. 

Intervenția lui Ciprian Mihali la TVR Cultural

Suntem printre țările care au cel mai mic număr de zile de școală într-un an. Pe de altă parte însă, zilele de școală ale unui copil în România sunt copleșitoare ca număr de ore pe care copii le petrec în școală și pregătind temele. Suntem iarăși într-o situație dezechilibrată. Fiica mea are ore astăzi de la opt la trei, după care vine și mai are încă probabil trei sau patru ore de făcut temele pentru mâine sau pentru poimâine. Asta înseamnă că ea lucrează de multe ori mai mult decât mine. 

De asemenea, există un număr mare de discipline și vedem în ultima vreme o adevărată emulație din aceasta de a introduce noi și noi cursuri va face istoria, cutare, va face cutare ș.a.m.d. Dar toate acestea sunt făcute fără coerență, din păcate. Adică sunt făcute fără să se asigure niște repere educaționale și să se asigure o viziune care să permită unui copil pe ciclu școlar să dobândească anumite competențe și abilități care vor fi folositoare în viață. Nu înseamnă că ele pot să fie puse brambura acolo, într-un coș și copiii să se servească sau profesorii să aleagă cursuri la nesfârșit. Asta face ca de multe ori procesul educațional să fie unul deficitar, supraîncărcarea programei. Profesorii sunt aproape niște roboți, elevii sunt niște roboții, trebuie să parcurgă cu o viteză extraordinară o programă supraîncărcată, pentru că dacă vrei să faci ceva vocațional, limitezi șansele altor copii de a învăța pentru bacalaureat sau pentru evaluările periodice.

Lucrurile sunt dezechilibrate și cred că nu e vorba de câte discipline sunt până la urmă, că sunt 4 sau 5 sau sunt 15. Problema este cum sunt ele structurate și care este finalitatea lor în sistemul academic. 

Să vă dau un exemplu: în sistemul academic se lucrează tot mai mult astăzi pe module sau pe sub-module. Sunt cursuri de 4 săptămâni sau de 6 săptămâni. Se renunță în multe țări la ciclul de 14 săptămâni pe care îl avem acum și se împarte un curs de 14 săptămâni în trei. Există o anumită elasticitate și care dă seama despre capacitatea noastră de a adapta procesul educațional la și la așteptările copiilor, elevilor, studenților, dar și la posibilitățile profesorilor de a-și crea e înșiși la un moment dat un conținut propriu pe care să-l asume și pe care să-l poată preda fără să stea sub această constrângere apăsătoare a unor programe care sunt foarte stufoase și care produc acest sentiment de semi-eșec care-i împinge pe majoritatea copiilor înspre meditații. Nu are timp dna. profesoară sau dl. profesor să ne explice funcțiile la clasă, neapărat trebuie să iau pe cineva să fac meditații ca să învăț funcțiile, pentru că la clasă nu am reușit”.

Foto: © Xalanx | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
De ce apelăm la meditații? Antoaneta Firuța Tacea, directoarea departamentului de Științe ale Educației, Universitatea București: Pentru că vrem rezultate imediate. Pentru că nivelul de performanță de la Evaluările Naționale nu este unul documentat pe vreo cercetare
Profesoara Dana Papadima, despre lipsa de predictibilitate din educație: Fiecare diriguitor al învățământului suferă de vocație adamică. Eu sunt Adam și de acum, fără să țin cont de absolut nimic, creez ceva care mie mi se pare providențial

41 comments
  1. Complicat! Ia analizați viața de la terminarea liceului și până în prezent! De câte ori ați avut nevoie efectiva de operații/ ecuații matematice cu o necunoscuta! Și unde!? La piață? În Obor!? La Mamaia!? Pe Booking!? Pe Waze!? Când distribuiți marfa!? Când ați cumparat casa, mașina!? La maternitate!? În instanta!? În sala de operații a unui spital!? La ferma….când numărați vacile!? Când predați istoria, biologia….religia? În managementul unui club de fotbal sau …. altfel de club!? În contabilitate!? Nu cred ca folosiți creionul și hârtia ci ….. program de conta! Da când vorbiți cu prietenii la grătar!? De câte ori formulați/ repetați dialogul …. gramatical …. în gând!? Și mai ales amintiți-vă….. la ce vârstă chiar a-ți avut nevoie!? La 14 ani când nici mucii nu ni ștergeam cum trebuie!?

    1. N- am inteles nimic din ce comentati. Si cand am mai vazut si greselile grave de ortografie care dau in primul rand confuzie la citire, m-am gandit cum este posibil ca oameni ca dumneavoastra sa vorbeasca despre scoala si educatie.

  2. nu înțeleg ce-a vrut sa spună doamna cu autonomia școlară. adică învățăm doar ce ne place, restul nu ne-nteresează? păi examenele de admitere la liceu, facultate etc din ce le dăm, doar din Eminescu și Ana Blandiana??? Ion Minculescu, Bacovia, Macedonski și alți corupători sunt pentru fraierii care se pregătesc pentru Litere, pe noi la Medicina sau la Poli nu ne întreabă așa ceva, așa spune Uniunea Europeană! vai de noi !

  3. Am tot respectul pentru profesori , dar concediul de odihna este de 20- 25 zile în majoritatea domeniilor. Norma unui profesor este de 18 ore și alte câteva ore pentru pregătit materiale în timp ce
    norma celorlalți este de 40 de ore, iar activitatea didactica din vacante este de 2- 3 ore și în unele cazuri nu în fiecare zi, asa ca ar trebui sa se mai abțină domnii profesori sa se mai victimizeze. Ce sa mai spunem de medici care nu își iau concediu cu anii pentru ca nu au timp sau cei care lucreaza in privat unde abia indraznesc sa zica ceva de zile libere. Un învățător cu 20 de ani vechime ajunge sa ia 4000 de lei în timp ce un farmacist sau un economist cu aceeași vechime ajunge la 3000. Sa fim totuși cinstiți.

    1. Norma unui profesor este de 40 de ore, un profesor bun lucreaza mai mult de 40 de ore pe saptamana. Concediul este de 60 de zile in caz ca nu ai alte activitati.

    2. 20 de zile concediu la fabrica de șuruburi vă justifică părerea ca și profesorii să aibă tot atât concediu?

      E așa de ușor în învățământ că mă mir de ce nu rup unii ușile să se înscrie la concurs. Vă așteptăm pe toți dătătorii de păreri să ne luminați și să deveniți martirii noilor educații.

      Dacă salariul unui profesor ar fi cât al unui medic de familie, nici eu nu mi-aș mai lua concediu cu anii. Aș fi prea ocupată să strâng bani cât să-mi cumpăr câte o casă la fiecare doi-trei ani, nu o garsonieră în 30.

  4. In 2001 National Academy of Sciences, National Academy of Engineering, Institute of Medicine si National Research Council din SUA spuneau asa:

    “Preocuparea publicului cu privire la cât de bine învață școlarii din SUA matematica este în creștere. […] Rapoartele din mass-media despre predare inadecvată, curricule prost concepute și scoruri scăzute la teste alimentează temerile că tinerii nu dobandesc in scoala toate abilitățile matematice cerute de societate.”

    Profesori si cercetatori de top de la universitatile americane, project manageri, lideri de top din business au lucrat 18 luni pentru ca toti copiii pana in clasa a 8-a sa poata dobandi competente matematice in 5 domenii: intelegere, socoteli, rezolvare de probleme, gandire logica si aplicare (understanding, computing, applying, reasoning, engaging).

    Acesti oameni s-au intrebat cum trebuie sa schimbam matematica in scoala pentru ca elevii sa devina competenti la matematica. Au facut propuneri cum sa se schimbe predarea, mijloacele didactice, evaluarea, formarea profesorilor si sistemul de educatie in ansamblu.

    Faceti comparatie intre asta si Romania Educata de nulitatile absolute Deca si Dulap.

    Adding It Up: Helping Children Learn Mathematics (2001)
    https://nap.nationalacademies.org/catalog/9822/adding-it-up-helping-children-learn-mathematics

    Aruncati un ochi sa vedeti matematicieni de top care au lucrat in acest proiect si mai ales standardele inalte de lucru setate.

    1. Sigur ca ,,lucratorii din invatamant” stiu cel mai bine care-i baiu’. Da’ transmit mesaje contradictorii pt. a crea o si mai mare brambureala. E simplu doar! Produsul finit e cheia. N-ai cum sa-l scoti de calitate cand prin toate mijloacele sabotezi procesul tehnologic, zi de zi. Deci ramane cum s-a stabilit! Si mai multi needucati, tot mai usor de manat in directia dorita. Doar nu tre’ sa fii ,,din sistem” pentru a observa cum tot mai mult evaluarile se realizeaza pe ceea ce stiu elevii. Ca daca s-ar face pe ceea ce ar trebui sa stie am avea ,,universitatile” goale pusca.

    2. Avem și noi matematicieni de top: au abandonat matematica pentru funcția de primar !
      Avem și doctori care au abandonat medicina pentru funcția de … primar !
      Ingineri care ….

  5. “Oferta educațională este prost structurată, prost gândită și neadaptată.” – mi-a placut asta. Da o stim cu totii profesori si parinti… dar ministerul invatamantului si cei care legifereaza educatia nu stiu decat sa mai bage evaluari in plus si sa schimbe vacantele. Sunt incapabili, nu stiu, nu se pricep… pentru ca sunt angajati pe alte criterii decat pe competente.
    Un singur exemplu dau, limba romana: acum 30 de ani eu am invatat 2 tipuri de numerale, cardinal si ordinal. Azi, copilul meu invata si despre numeral substantival, adjectival, pronominal. Copiii de gimnaziu nu stiu sa scrie corect ortogramele si totusi li se preda o gramatica din ce in ce mai complicata…

    1. așa e și în loc de complemente sunt nenumărate circumstanțiale,relative etc ,preluate din lb franceza.Vorba lui Creanga meșteșug de tâmpenie!

  6. Programa de liceu e aberanta, ma refer la matematica, e peste ceea ce era acum 20-30 ani cand saptamana includea si sambata. 7-8 ore erau si in epoca de aur, manualele alea erau de 10 ori mai bune ca gunoiul actual. In plus nu erau telefoane inteligente.

  7. Ce ne miram atat ? Cum arata clasa politica,asa arata si invatamantul.Peste tot sunt numai numiri politice.

  8. Avem legea educatiei in parlament care ar putea fi modificata daca ar exista mai multa implicare din partea tuturor.

  9. în sfârșit o persoana din sistemul de învățământ care are curaj și sânge în instalație sa spună adevărul.sa speram ca vor mai ieși persoane din sistem și se va schimba ceva,măcar pentru generația următoare!
    Felicitări!

  10. Au dreptate, Scoala sa inceapa la 1 septembrie si sa se incheie la 31 iunie. Doua luni de vacanta sunt suficiente. Dar la noi se face dupa cum vor sefii din turism. Manualele create de profesorii de liceu dintre cei mai buni si nu de universitari.

    1. De acord ! 2 luni de vacanta sunt suficiente! Ar trebui sa sustinem mai multi acest lucru… este in interesul copiilor!

      1. 2 luni de vacanta pentru elevi atrag dupa sine modificari in vacanta profesorilor. Astfel, profesorul ar ramane cu doar 1 luna de vacanta, jumatate de luna din faptul ca profesorul trebuie sa inceapa mai devreme. Deasemenea, profesorul poate sau trebuie sa participe la etape de mobilitate ce merg pana la jumatea lui septembrie, altfel nu am avea profesori la clasa si nici profesori in comisiile de mobilitate. In plus, consumul psihic si rodajul fizic sunt atat de mari in cele 9 luni de predare, incat un profesor nu se poate reface in doar 30 de zile de concediu, pentru ca am explicat, cu atat ramane, ca are si activitate pe vara si activiate in septembrie. Momentan, un profesor fara functie de conducere are 62 zile de concediu, adica 2 luni pe an. Subliniez AN. Asadar, va rog sa nu mai scrieti povesti nemuritore de tipul 3 luni pe vara. Sunt 62 de tot. Nu stii, te abtii s vorbesti.

        1. Sunt multi care comenteaza fara a sti ce inseamna sa fi profesor. Mai intai stai 4-5 ani in sistemul de educatie dupa sa vedem ce parere ai. Poate daca nu ai noroc sa prinzi un post de titular mai trebuie sa dai examen in fiecare an cu toate ca iei note peste 9.

    1. Cum pot fi atrasi copii la școală când stau în jur de 6,7 ore la scoala iar când vin acasă trebuie să își facă temele pentru a doua zi. Cum pot fi atrași copii la școală când profesori sunt plătit mizerabil și ca atare predau cu scârbă și nu au nici o atracție pentru ceea ce fac. Pedagogic profesori ar trebui sa îi atragă spre școală dar…..!!! Cum pot fi atrași copii la școală când materia școlară este inutila 90% începând din clasa 0 pana la terminarea facultății, ca să faci fata trebuie sa mai faci și meditați pe lângă cele 6,7 ore de școală pentru a face fata materiei care se preda la foc conținu fără ca profesori sa se asigure ca au înțeles toți elevi fiindcă asa este programa. Putem continua la nesfârșit de ce nu sunt atrași copii de școală. Aici cea mai mare vina o area asocia părinților care sunt niște lași și nu fac nimica concret stau ghiocei precum politicieni noștri dragi plus angajați ministerul invatamintului care ias da afara pe toți și a-și angaja oameni capabili pana în 45 de ani care au mai multa viziune și mai deschiși la minte, ar trebui sa renunțăm la toți intelectuali care depășesc 60 de ani și sunt copți pentru vremurile de astazi…..!!!Nu va mai plingeți fiindcă cu toți suntem devina….!!!!

      1. Marian, Nu ti-a placut scoala, se vede de la o posta. Parintii ar trebui sa-si vada de meseria lor si sa-i lase pe profesori sa-si vada de-a lor si sa nu mai barfeasca in fata copiilor scoala si profesorii. Acesta e primul pas care sa conduca la o colaborare intre elev si scoala.

        1. Îmi cer scuze ca intervin,în cazul în care ,ca părinte,îmi vedeam de meseria mea,copilul meu,acum în clasa a VIII-a,în prag de Evaluare,nu ar avea șanse de reușită De ce?Foarte simplu:profesorul nu își face treaba,adunate de la începutul anului școlar nu sunt 10 ore întregi dar își permite ca doar este director !Unde mai pui ca preda și limba română. Uite asa,am fost nevoita sa facem pregătire 4 ore pe săptămână, nu 2,în particular. S-a ținut ședința, un singur părinte a avut “tupeul ” sa ridice problema. Urmarea:de a doua zi dl profesor vine tot cum vrea dar preda în dușmănie…….păcat ,în cazul acesta de copii și de banii părinților!

          1. Este un caz particular.
            Aceasta ura impotriva profesorilor, (si a medicilor) este alimentata de conducerile institutiilor “de sus” si evident de uscaturi si este vinovata de situatia actuala – profesori injurati si amenintati, basca mai nou atacati de elevi sau parinti. Vreau sa stiu si eu pe cati dintre parinti (care nu sunt profesori) ii injura si ii ataca la locul de munca populatia neangajata acolo ?
            Si apropo de cele 18 ore- sunt cele de predare, dar pe langa aceste ore sa adaugam minim 18 ore doar asa pe deasupra de pregatire – nu te duci in clasa fluierand, mai adaugam evaluarea (lucrari, teme, etc). Se aduna multe ore, mult peste cele 40. In plus este enervant sa te oblige sa iti iei concediu in vacantele dintre module, cand ORICUM avem de corectat si de pregatit multe, si le facem, in concediu fiind. Iar vara cand in sfarsit am incheiat sa venim la scoala sa lucram activitati de secretariat.

  11. Extraordinar ce constatare!!! Sistemul de învățământ pe care l au adoptat acești incapabili in ultimii 20-25 ani ,au distrus învățământul din țara noastră. Ne miram acum că a explodat comportamentul deviant al elevilor din școlile românești față de cadrele didactice? Asta pentru că le ați permis VOI ,stimați conducători incompetenți! Întrebare care se pune este: Oare ați făcut o intenționat sau din prostie? Eu cred că prima opțiune,sigur! Se dorește generații de persoane ușor de manipulat și ci cunoștință informațională scăzută ( analfabeți sau semi- analfabeți)! Unde e Disciplina, Respectul și Bunul Simt? Le au distrus,asta pentru că reprezenta pilonul unei instituții precum Educația,care scotea Valori!!! Acum ce avem? Nimic, rar cate unul- doi care iese in evidenta! Fără muncă și sacrificii Nu obții niciodată rezultate mari! Doar cu Respect și Disciplină se poate face treabă!

  12. Hristos a Inviat! De acord. Exista o veche zicere: Decat mult si fara rost…. As continua: “mai putin si adaptat realitatii”.

  13. Elevul stă 7-8 ore la școală, nu pentru el, ci pentru profesorii care în alte condiții nu ar avea catedrele întregi. Copiii s-au cam prins de figura, de aici și starea lor de agitație din spațiul școlar. Căt dinspre uniii dascăli, nicio nădejde, aceștia fiind apatici din născare…Din toată această ecuație existențială, cei de la catedră se aleg cu o brumă de bani, iar cei din bănci,
    cu o brumă de cunoștințe…

  14. Vorbim despre subiectul si despre problemele astea de cel putin 20 de ani. Absolut degeaba. Pentru ca nu se schimba nimic concret.

    1. Mereu spun: schimbarea nu trebuie așteptată, ea trebuie înfăptuită, de fiecare individ în parte! Un sistem în care bubele se înmulțesc cu o viteză uluitoare, este de fapt, un organism bolnav, care are nevoie realmente, să moară. El continua sa respire doar fiindca noi ne ținem agățați de el, îi întreținem boala.
      Renunțarea va aduce schimbarea, nașterea a ceva nou, total diferit!
      Dezbaterea și analiza întrețin ce este vechi.
      Să gândim logic: dacă de mâine refuzăm cu toții să intrăm în supermarket, timp de 5 zile consecutiv, care va fi urmarea? FALIMENTUL! Așa va fi și aici.
      Lucrurile sunt simple, noi le complicam, în principal din pricina ambiției prostești și a orgoliului nemăsurat!

  15. Bla, bla

    Doar o încercare patetică de a justifica examenul de admitere paralel…

    Elevii știu mai puțină ,, carte ” ca acum 10 ani pt. că indiferența lor a crescut exponențial!
    În plus, acum 10 ani nu erau dependenți de telefoanele lor, care au devenit mai importante ca orice altceva în viață!

    În loc să se taie raul de la rădăcină se preferă soluții surogat care nu vor rezolva problema ci le vor agrava!

  16. Citat din titlu
    “Un elev mediocru din Caragiale de acum 10 ani știa mai mult din literatura română decât știe un elev acum, care stă șapte, opt ore la școală”.
    DA e adevarat, stau 7-8 ore la scoala PE facebook si tik-tok si altele asemenea. De acolo nu se poate “invata” nimic util.
    Urmeaza povestea cu modulele. Nici unul dintre cei doi se pare ca n-au fost prin scoli decat ca musafiri. Ferfenitarea anului scolar in minunate module nu face altceva decat sa rupa ritmul. Inainte si dupa o vacanta sunt saptamani pierdute. Adica in timpul anului pierdem minim 1 saptamana -prima din an, inca una ultima si la fiecare vacanta intre module cate 2-total 10 saptamani. Daca adaugam DOAR cele 2 saptamani in care nu se face scoala (verde si altfel) ajungem la 12 (putem adauga inca minim 2 saptamani langa aceste minunate pierdute) deci cca 14 saptamani din 36 !!! In concluzie pierdem vremea cu gratie peste o treime din saptamanile de scoala.
    Iar in saptamanile dintre module noi profesorii SUNTEM OBLIGATI sa ne luam zile de concediu. Pai care e logica ? In timpul scolii am nevoie sa-mi pregatesc materiale, lectii, sa corectez lucrari, teste etc. In vacanta de vara (inca nu știu incadrarea exact), nu avem asa ceva de facut si atunci ne sunt varate pe gat muncile secretariatului – ca sa “avem ce face” – liste cu elevii, completarea foilor matricole, etc…
    Iar povestea cu cele mai putine zile de scoala e o fumigena – francezii incep scoala cu o saptamana mai devreme si incheie cu una mai tarziu, dar au toate vacantele de DOUA saptamani si TREI saptamani in iarna. Logic, aritmetic (clasa 1-adunarea) cu 3 saptamani mai putin decat la noi.
    Ce se pregateste ? Temele astea fumegate nu prevestesc nimic normal.
    Ne-am bucurat acum vreo 4 ani sa scapam de vacanta imbecila din februarie, ca sa ne potcovim acum cu una si-n octombrie. Si putin le pasa celor de sus ca distrug generatii de elevi. Si daca doar asta ar strica, dar lista cozilor de topor e lunga….

  17. Programa nu e mai încărcată (la liceu, cel puțin) ca acum 10 ani, când au fost schimbate ultima dată programele?

    Doar că intervin mai mulți factori.
    1. O lipsă generală de interes/atenție (elevii au auzit de multe ori că școala e degeaba, că nu îi ajută la nimic, că e pierdere totală de vreme să înveți, etc)
    2. S-au cam schimbat unele generații de profesori cu unele mai noi, dintre care suficient de mulți proveniți pe linia S. Haret, formați inițial pentru alte discipline sau niveluri, și care nu se mai adaptează cu ușurință la noile cerințe.
    3. Social-media e mult mai interesantă și ubicuă decât acum 10 ani. Acum 10 ani, era cel mult FB. Acum sunt FB, IG, TT, twtr, etc. Iar telefoanele smart sunt peste tot, au ajuns suficient de ieftine (și necesare) ca toată lumea, de la vlădică la opincă, să aibă unul în buzunar. Școala cu Ion și Luceafărul nu se poate lupta cu ultima provocare TT.
    4. Se acumulează carențele de la clase din ce în ce mai mici. La liceu nu mai ai mare lucru ce se poate repara, reface, construi, când baza (gramatica, vocabularul și ortografia) nu există.
    5. Școala e nevoită să fie mult mai permisivă. Nu mai rămâne nimeni corigent sau repetent, nu mai e vina elevului că n-a depus un gram de efort, e de vină profesorul că n-a știut să-l ”motiveze” (și atunci a se vedea punctul 3).

    Cei din sistem știu care-s problemele. Iar soluții nu există pentru că nu mai avem practic nicio unealtă de folosit. Ce a mai rămas, pe sponci, va continua să fie distrus/înlăturat/golit de sens.

    1. Foarte bun comentariul. Subscriu. Articolul mediocru, scris de cineva care habar nu a avut și nu are de scoală.

      1. Mă întreb, cine a scris articolul, in ce perioadă o fi fost școlit?!
        Of, of! Săraca limbă română!
        Cât despre învățământ…. s.a ajuns aici pentru aici s.a dorit să se ajungă . Proștii sunt ușor de manipulat.

    2. De acord. Mi-aș permite să completez:
      6. Programă supraîncărcată. Greșit. Conținuturile sunt aceleași de acum 40 de ani când am terminat eu liceul și vor fi aceleași și peste 40 de ani pentru că se referă la noțiunile fundamentale. Timpul alocat este mai mic.
      7. Elevii petrec prea mult timp la școală. Câte ore credeți că ar fi suficiente? Trei, patru, cinci?Și pe urmă unde îi trimitem? Acasă, pe stradă? Mărind astfel timpul în care nimeni nu va ști ce se întâmplă cu ei?
      8. Profesori în vârstă. Propuneți guvernanților să micșoreze vârstă de pensionare in învățământ, nu să încurajeze rămânerea până la 70 de ani. Dar vor avea o mare problemă. În viitorul apropiat.Nu vor avea cu cine să îi înlocuiască. Pentru că cei tineri nu prea mai vor să vină în învățământ. Oare de ce? Că tot scriu unii despre cât de bine este.
      Am fost elev și am stat in școală 6 ore pe zi, 6 zile din săptămână și am învățat acasă alte trei ore. Și părinții mei, care munceau din greu și dumnealor, nu mi -au permis să mă plâng. M-au învățat că munca este cheia succesului. Și au avut dreptate.
      Vi se pare că muncesc prea mult copiii dumneavoastră. Asumați -va calitatea de părinți și învățați -i să învețe eficient și să găsească un echilibru între studiu și relaxare. Protejați -i , în tăcere, fără a mai duce munca in derizoriu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Federația sindicală “Spiru Haret”, scrisoare către premierul Orban pentru suplimentarea masivă a numărului de profesori: E nevoie de 29.000 de cadre didactice și peste 8.600 de alți salariați, altfel “școlile riscă să devină focare Covid-19”

Federația Sindicatelor din Educație “Spiru Haret” i-a transmis premierului Ludovic Orban o scrisoare deschisă în care susține că, în contextul pandemiei, în învățământ “ar fi nevoie de circa 29.000 de…
Vezi articolul

VIDEO Mircea Miclea: Ne așteaptă cea mai gravă criză pe care a traversat-o sistemul de educație, criza de resurse umane. În România, 51% dintre cadrele didactice au peste 50 de ani / Soluțiile: Salarii atractive bazate pe criterii de performanță, statul să ofere facilități fiscale masive pentru cei care se duc la programe de formare și educație continuă și pentru formatori

Mircea Miclea, fost ministru al Educației, psiholog și profesor universitar la Universitatea Babeș-Bolyai, atrage atenția că urmează o criză majoră de resurse umane în educație, în contextul în care, spune…
Vezi articolul

Profesorul anonim: Ne întoarcem cu capul sus, pentru că noi nu am renunțat. Elevii noștri trebuie să înțeleagă că poți fi învingător și dacă ai coloană vertebrală, respecți regulile jocului și legile

În rândul profesorilor există un grad mare de nemulțumire legat de rezultatele grevei. Dezamăgirea este direct proporțională cu acele procente pe care probabil nu le vom afla niciodată, care arată…
Vezi articolul