Profesoara Anca Florea, despre birocrația din școli: Dacă ne căutați în birouri, avem mai multe bibliorafturi decât cărți – e o imagine a intoxicării educației de un spirit al dării de seamă, care e contraproductiv și vetust. Nu există minciună mai mare decât ideea că birocrația îți măsoară performanța

Foto: Cristina Anculete/ https://www.qmagazine.ro/prof-dr-anca-florea-si-libertatea-trebuie-educata/

Aștept demitizarea acestei raționalități birocratice care ne ține la adăpost, spune profesoara Anca Florea, director adjunct al Colegiului Național B.P. Hasdeu din Buzău. Aceasta a caracterizat impactul negativ al birocrației asupra sistemului educațional, criticând volumul de sarcini administrative care împiedică profesorii să se concentreze pe activitatea didactică propriu-zisă, potrivit qmagazine.ro.

Profesoară de științe sociale la liceul din Buzău, Anca Florea descrie măsurarea performanței prin documente ca fiind o minciună a sistemului: „nu există minciună mai mare decât ideea că birocrația îți măsoară performanța și te ține departe de erori.” Raportările și procedurile impuse sufocă timpul și energia necesare pentru educația autentică, spune cadrul didactic, care se întreabă retoric dacă „este bine că facem Școala Altfel pe hârtie și nu zi de zi la orele de curs? Școala Altfel ar trebui să fie o provocare ca să nu ne plafonăm, să nu fim prea tradiționaliști sau conservatori.”

Impactul birocrației nu se limitează la profesori, ci se extinde mai ales asupra elevilor. Timpul alocat documentației administrative reduce capacitatea profesorilor de a preda, de a-și actualiza metodele, abordările, ideile, mai artată Anca Florea.

„Justa măsură e cea mai importantă lecție aristotelică. Trebuie nu să alegi între rolurile pe care le ai de îndeplinit, ci să le prioritizezi fără a face compromisuri. Sunt absolut mulțumită de tot ce am reușit să fac alături de colegii mei pentru comunitatea mea și sunt recunoscătoare faptului că zi de zi învăț de la elevii mei.

Ce știu însă cu certitudine e că aș fi putut face mult mai multe, ca noi toți, de altfel, dacă nu aș fi purtat piatra lui Sisif, metafora cea mai bună pentru birocrație. E bine că facem Școala Altfel pe hârtie și nu zi de zi la orele de curs? Școala Altfel ar trebui să fie o provocare ca să nu ne plafonăm, să nu fim prea tradiționaliști sau conservatori.

Dacă ne căutați în birouri, avem mai multe bibliorafturi decât cărți: e o imagine a intoxicării educației de un spirit al dării de seamă, care e contraproductiv și vetust. Are Weber o formulă sublimă: dezvrăjirea lumii. Asta aștept: demitizarea acestei raționalități birocratice care ne ține la adăpost. Nu există minciună mai mare decât ideea că birocrația îți măsoară performanța și te ține departe de erori. De altfel, e logic, într-o societate, cu cât ai mai multe norme, cu atât riști să încalci mai multe”, a declarat Anca Florea.

Profesoara atinge o altă plagă a sistemului de educație: politizarea școlii și a inspectoratelor. a tuturor funcțiilor care ar trebui ocupate de profesioniști apolitici, nu de oameni ai partidelor.

„Politizarea educației nu e doar cel mai mare deserviciu făcut sistemului educațional, e și o formă de nedreptate socială și de contra-cultură. Nu contează dacă managerii sunt competenți ca experți, profesori, dacă au o reputație profesională în spate, ceea ce ar da nu doar greutate, ci și viziune guvernării unei instituții educaționale.

Mediul politic își arogă competența de a selecta oamenii potriviți – a se traduce: fideli unor grupuri de interese constituite pe criterii mai mult sau mai puțin ideologice – în scaunele de secretari de stat, inspectori, directori, chiar dacă la bază, mediul politic se dovedește a fi incompetent în a rezolva problemele sistemului educațional.

E un domino al puterii, în care partidele impun reprezentanți în diferite mecanisme decizionale, dar nu dispun de experți care să poată guverna sau contribui la managementul educațional fără costuri morale sau chiar financiare pentru acțiunile lor”, punctează Anca Florea.  

Aceasta declara recent că „o autonomie a școlilor cred că este singura soluție pentru a se evita birocrația. Să ieșim și să ne spunem punctul de vedere”.

Citește și:
Profesorii nu sunt nici juriști, nici avocați, dar trebuie să semneze pentru dosare de burse și tichete sociale, lucruri la care nici nu se gândeau când s-au hotărât să lucreze în școală – apelul unui profesor la autorități să debirocratizeze și să depolitizeze educația
Birocrația care sufocă școlile. Cu atât de multe responsabilități, nu ai când și cum să le faci pe toate, multe rămân doar pe hârtie, spune un director de școală / Lista documentelor de întocmit
Post nou în școli care să preia funcțiile administrative și birocratice – propunerea unei directoare de școală: Aceste misiuni birocratice date de Minister fac ca între director, secretară și profesori să se paseze sarcini nedorite
Învățătorii sunt îngropați în hârtii, proceduri, comitete și comisii impuse și inventate de Ministerul Educației, inspectoratul școlar și direcțiunea școlii: 60% din activitatea unui profesor pentru învățământul primar este marcată de sarcini birocratice
Învățător: Sunt foarte multe cazuri în care cadrele didactice plătesc cursurile de formare din banii proprii / Cheltuielile pentru formarea continuă a profesorilor, cel puțin pentru obținerea numărului minim de credite transferabile, sunt suportate de angajator, potrivit cadrului legal
Cercetătoarea Thea Ionescu: Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat
Exit mobile version