Profesoara Anamaria Ghiban: Cred că inteligența artificială ar putea fi de ajutor în realizarea unei standardizări a evaluării elevilor

0 vizualizări
Rezolvare BAC 2024 Română Anamaria Ghiban / Foto: Arhiva personală
Inteligența artificială (AI) ar putea juca un rol important în procesul de standardizare a evaluării elevilor, a declarat profesoara Anamaria Ghiban de la Liceul Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” din Iași, într-un interviu pentru Radio Iași.

La întrebarea „Care sunt avantajele utilizării inteligenței artificiale în procesul de predare, învățare și evaluare?” adresată de moderatoare, Anamaria Ghiban a răspuns că utilizarea AI facilitează accesul rapid la informație, iar aspectul esențial este ce se face ulterior cu această informație, subliniind astfel nevoia de a utiliza responsabil această resursă.

Anamaria Ghiban: Cred că sunt aspecte diferite ale discuției și ele necesită aprofundare, dar privit așa în ansamblu, n-are cum să fie rău. Utilizarea inteligenței artificiale în procesul educațional,  dacă e să ne referim la un nivel minimal, înseamnă acces la informație mult mai rapid. Ce faci cu informația mai departe, asta este o altă discuție.

Apoi, în ceea ce privește evaluarea, există deja numeroase discuții și idei care sunt puse în practică în legătură cu realizarea unei standardizări a evaluării și cred că inteligența artificială ar putea fi de ajutor în direcția asta. Și cred că, de asemenea, e important să știm lucruri despre inteligența artificială. Pentru că ne place sau nu, inteligența artificială e folosită peste tot în mass-media, de la a crea afișe publicitare până la a crea, nu știu, texte. Și atunci e important ca tinerii să discearnă între lucrurile acestea.

Profesoara a completat că inteligența artificială poate fi folosită atât în sprijinul elevilor, cât și ca instrument de sprijin pentru profesori: „Sunt multe feluri de a folosi inteligența artificială. De la a o folosi în sprijinul nostru, al profesorilor, ca un instrument care să ne ajute să ne creionăm lecțiile, până la a exersa împreună cu copiii în activități care să vedem, de exemplu, ce poate să facă inteligența artificială și ce nu poate să facă”, a mai afirmat ea.

Informații de context

Despre evaluarea elevilor, potrivit ROFUIP 2024

Art. 103 – „(1) Evaluarea rezultatelor la învăţătură se realizează permanent, pe parcursul anului şcolar.

(2) La sfârşitul clasei pregătitoare și clasei I, evaluarea dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor faţă de învăţare ale copilului, realizată pe parcursul întregului an şcolar, se finalizează prin completarea unui raport, de către cadrul didactic responsabil împreună cu consilierul școlar, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei. 

ART. 104 – (1) Instrumentele de evaluare se stabilesc în funcţie de vârstă şi de particularităţile psihopedagogice ale beneficiarilor primari ai educației şi de specificul fiecărei discipline. Acestea sunt:

a) evaluări orale;

b) teste, lucrări scrise;

c) experimente şi activităţi practice;

d) referate;

e) proiecte;

f) probe practice;

g) alte instrumente stabilite de comisia pentru curriculum şi aprobate de director sau elaborate de către Ministerul Educaţiei/inspectoratele școlare.

(2) În învăţământul primar, la clasele I-IV, în cel gimnazial, liceal, profesional şi în cel postliceal, elevii vor avea la fiecare disciplină/modul, cu excepţia celor preponderent practice, cel puţin două evaluări prin lucrare scrisă/test pe an şcolar

ART. 106 – (1) Rezultatele evaluării se exprimă, după caz, prin:

a) aprecieri descriptive privind dezvoltarea copilului – la nivelurile antepreşcolar, preşcolar şi clasa pregătitoare;

b) calificative la clasele I-IV din învățământul de masă şi, respectiv, pentru clasele I-IV și pentru nivelul de învățământ gimnazial din învăţământul special care şcolarizează elevi cu deficienţe grave, severe, profunde sau asociate;

c) note de la 1 la 10 în învăţământul gimnazial, liceal, profesional şi în învăţământul postliceal;

d) prin punctaje/coduri specifice, în cazul testelor standardizate aplicate în afara evaluărilor externe prevăzute de lege;

e) prin rapoarte anuale de evaluare a dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor de învăţare, pentru clasa pregătitoare şi clasa I.

(2) Rezultatele evaluării se consemnează în catalog, cu cerneală albastră, sub forma: „Calificativul/data”, respectiv „Nota/data” sau în catalogul electronic, în cazul unităţilor-pilot în care se utilizează acesta, cu obligativitatea tipăririi, înregistrării şi arhivării acestuia la sfârşitul anului şcolar prin compartimentul secretariat.”


Citește și:
Peste 80 de posturi noi în inspectoratele școlare, pentru „persoane cu competențe digitale avansate” care să gestioneze baze de date, să monitorizeze reforme PNRR și să pregătească standardizarea examenelor din 2027 – proiect de Hotărâre de Guvern
Profesorul Constantin Lomaca: Cea mai mare problemă a învățământului românesc este lipsa echității. Dacă am ridica un pic partea de jos, n-ar mai fi dezastre și nici atât de mulți tineri care nu se simt deloc băgați în seamă de societate


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Material susținut de VIVA

E extraordinar că la finalul anului ne aduce catalogul integral printat, nu mai facem noi asta, spune Olga Hrițcu, directorul Școlii Gimnaziale Scobinți, județul Iași, despre soluția aleasă de școala sa, cu finanțare de la primărie: „Tichetele din catalogul electronic funcționează la copii mai bine decât notele, am observat”

Directoarea Școlii Gimnaziale Scobinți, județul Iași, spune că prima experiență cu un catalog electronic a avut-o în timpul pandemiei, când întreaga educație a trecut online. La școala la care era atunci,…
Vezi articolul

DOCUMENT Până vineri toate școlile trebuie să trimită la minister numărul elevilor cărora nu li se poate încheia media pe Semestrul I din cauza că nu au putut participa la orele online. Statistica unul dintre criteriile anunțate de ministru pentru o eventuală redeschidere a școlilor

Până vineri, 8 ianuarie 2021, toate școlile din țară trebuie să trimită la minister situația elevilor cărora nu li se poate încheia situația școlară pe Semestrul I din cauza că…
Vezi articolul