„În timpul anului școlar, ei (copiii – n.red) sunt foarte încărcați, din păcate, din punctul de vedere al programei școlare, al orarului școlar, al temelor și a altor sarcini”, a declarat profesoara Adina Mihaela Ursu, pentru TVR Craiova. Aceasta predă Limba și literatura română la Colegiul Național „Elena Cuza” din Craiova. Cadrul didactic spune că „vacanța este foarte așteptată, uneori, de cei mai mulți dintre ei, pentru că atunci au posibilitatea să citească exact cărțile care sunt pe gustul lor.”
Reporter: Cum îi poate ajuta pe elevi lectura din timpul vacanței de vară?
Adina Mihaela Ursu: În vacanța de vară, cei mai mulți dintre noi avem timpul pe care ni-l dorim. În timpul anului școlar, ei sunt foarte încărcați, din păcate, din punctul de vedere al programei școlare, al orarului școlar, al temelor și a altor sarcini, activități școlare și extrașcolare pe care le au de de făcut. De aceea, cred că vacanța este foarte așteptată, uneori, de cei mai mulți dintre ei, pentru că atunci au posibilitatea să citească exact cărțile care sunt pe gustul lor sau au timp și de joacă, au timp și de prieteni, au timp și de plimbare, dar în egală măsură au timp și de citit.
Reporter: Este important ca cei mici să fie lăsați să citească cărțile care le fac plăcere? Și nu neapărat cei mici. Și adolescenții.
Adina Mihaela Ursu: Cred că aceasta este cheia succesului: de a-i determina pe copii să lectureze. Nu cred că ar trebui să fim foarte rigizi, nici măcar din punctul de vedere al unui profesor de limba și literatura română. Ar trebui să le dăm copiilor libertatea de a-și alege cărțile pe gustul lor.
Reporter: De la ce vârstă ar trebui să descopere un copil pasiunea pentru lectură?
Adina Mihaela Ursu: Pasiunea pentru lectură cred că începe din primii ani ai vieții, când modelul trebuie să fie unul dintre părinte. De regulă, este mama. Mama adoarme copilul seara, având un anumit ritual. Ritualul este acela al cititului. Exact cum îl învățam pe copil să se spele pe dințișori, ca și ca să-și elimine impuritățile de la hrana din timpul zilei, cred că așa este important să-l obișnuim pe copil să-și spele gândurile negative și să înlăture, eu știu, umbrele nopții, lecturând. Într-un mediu liniștitor, odihnitor, cu siguranță, trupul și mintea îl vor ajuta pe copil să se trezească cu o altă stare de spirit și poate să-și scalde nopțile cu eroii preferați.
Și cred că lectura este foarte importantă la vârste fragede, pentru că, preluând puțin din comportamentul părinților, există acele cărți interactive sau acele jocuri interactive care au la bază o carte în care, nu știu, lumea lor este presărată cu prinți, cu zâne, cu feți-frumoși, cu balauri, cu dinozauri sau cu alte personaje din acestea din povești sau din basme, care ar trebui să le înfrumusețeze copilăria.
Reporter: Deci, părinții au un rol important și ei.
Adina Mihaela Ursu: Da, ei sunt factorul decisiv, sunt primul factor, pentru că, înainte de a ajunge la grădiniță sau înainte de a ajunge mai târziu la școală, părintele este cel care le insuflă pentru prima dată seria aceasta de a intra într-o lume virtuală, într-o lume paralelă, într-o lume în care realitatea interferează oarecum cu universul ficțiunii.
Reporter: Apoi, pasiunea pentru lectură poate fi consolidată și la școală de către profesori.
Adina Mihaela Ursu: Bineînțeles, rolul profesorului acesta și este: de a-i determina pe copii să citească. Și cred că nu este doar rolul profesorului de limba și literatura română. La început, cu siguranță, este rolul educatorului, apoi este rolul învățătorului. Dar ajungând în clasele gimnaziale, rolul profesorului de limba și literatura română este acela de a-l canaliza, de a-l educa, de a-l constrânge, poate într-un mod plăcut, astfel încât copilul să nu simtă, să-i aducă un univers din acesta ficțional, bogat, variat, care să conțină foarte multe elemente de cultură generală și care să-i furnizeze ulterior abilitățile, valorile, atitudinile pe care trebuie să le aibă în fața unui examen național. Și poate că nu doar profesorul de limba și literatura română face acest lucru și sunt sigură că, în egală măsură, acest lucru se întâmplă la toate disciplinele, pentru că, inclusiv la o lecție de fizică sau de chimie, copilul este nevoit să lectureze lecția pentru a înțelege informația. Așadar, lectura este esențială.
1 comment
Predau in doua scoli. Nu am nici macar un singur elev care sa citeasca o carte din proprie initiativa. Mai precis, am o singura eleva care citeste dar din obligatie. Ceilalti stau online pe Instagram, TikTok si manele. Tații acestor copii sunt aproape toti tatuati si nu au un loc de munca. Mamele, și ele in majoritate tatuate, fac videochat (cele sub 35 de ani) sau se duc prin tări ale UE cu mici treburi urgente (prostitutie sau furturi din buzunare prin gări, piete publice si statii de metrou). Mai mai ajuta cu detalii politistul de proximitate. Sa nu credeti ca sunt de etnie rroma. Aproape toti sunt români. La clasa a 6-a apar unghiile false si la a 7-a genele exagerat de mari. Tot de la a 6-a apar si sarcinile. Limbajul uzual al elevilor este mizerabil. Evit sa intru prin clase pana sa se sune de intrare. Va rog frumos sa-mi scuzati acest text lipsit de valoare literara, dar sunt foarte dezamagita de tot ce se intampla cu populatia majoritara. Încerc sa ies din sistem si sa plec din România. De vreo 10 ani încoace viata din Focsani s-a transformat într-un coșmar.