Profesia de cadru didactic să fie mai respectată și valorizată, un procent mai mare din PIB pentru Educație, asta vor două treimi din profesorii participanți la un sondaj World Vision România / Trei sferturi dintre elevii care au răspuns vor ore în format fizic, jumătate dintre ei vor lecţii atractive şi un sfert, să nu mai primească teme pentru acasă

728 de vizualizări
Sursa foto: Fundația World Vision Romania
Aproape 80% dintre elevii şi profesorii participanți la un sondaj vor ca anul acesta orele să se desfăşoare fizic, la şcoală, iar jumătate dintre elevi îşi doresc ca profesorii să facă lecţiile mai atractive, mai interactive, potrivit unui comunicat de presă. Făcut pe 1.000 de persoane din mediul rural de Fundația World Vision România, sondajul “Nevoile şi aşteptările elevilor şi profesorilor pentru anul şcolar 2021-2022”, arată că atât elevii, cât şi profesorii vor mai mulţi bani pentru educaţie. În privința profesorilor, aceștia vor, într-o proporție de două treimi, ca profesia de cadru didactic să fie mai respectată și apreciată.

În topul dorinţelor elevilor de la sistemul de învăţământ sunt activităţile extraşcolare, infrasctructura adecvată, digitalizarea şi un climar şcolar sigur, fără bullying.

Principalele așteptări ale elevilor din mediul rural de la sistemul de învăţământ în acest an şcolar, potrivit sondajului:

  • 74% dintre elevi își doresc ca orele să se desfășoare fizic, la școală 
  • 52% vor lecțiile să fie predate într-un mod mai interactiv, să îi captiveze  
  • 40% își doresc să existe mai multe activități extrașcolare, cursuri cu ajutorul cărora ar putea învăța ceva interesant, excursii, diverse personalități să fie invitate la ore  
  • 38% dintre elevi ar vrea ca profesorii să fie mai apropiați de ei, să comunice mai bine cu ei 
  • 33% dintre elevi vor să se modernizeze școala – să aibă mobilier nou, căldură, aer condiționat, destule clase în care să se desfășoare orele, toaletele să fie curate 
  • 32% vor acces la tehnologie si digitalizare: acces la internet, un laborator cu calculatoare/cu mai multe calculatoare în școală, proiectoare, imprimante
  • 27% își doresc să nu mai aibă teme pentru acasă
  • 24% ar vrea să nu mai fie bullying în şcoli

Copiii îşi doresc de la părinţi să fie ajutaţi la teme, să fie susţinuţi emoţional, dar şi material. 1 din 5 copii au spus că ar vrea să aibă rechizite, haine, mâncare sau bani pentru transport şcolar.

Principalele așteptări ale elevilor de la familie în acest an şcolar

  • 47% își doresc ca părinții să-i ajute la lecții sau atunci când nu înțeleg ceva
  • 34% își doresc să fie întrebați de părinţi și cum se simt la școală (nu doar ce au învățat), cum le vorbesc colegii, să le fie ascultate problemele cu înțelegere și răbdare 
  • 32% ar vrea să fie întrebaţi de părinţi sau persoanele care îi au în grijă ce au făcut la școală
  • 31% și-ar dori să nu mai fie comparați cu colegii lor
  • 29% ar vrea ca părinții să nu-i mai critice cand nu iau notele dorite de aceștia
  • 20% ar vrea ca adulții din jur să facă astfel încât să poată ajunge zilnic la școală: să aibă rechizite, haine, mâncare, acces sau bani pentru transport
  • 12,6% ar vrea ca părinții/alți adulți să facă rost de un telefon/tabletă/laptop pentru momentele în care orele se desfășoară online
  • 8% își doresc să nu mai fie nevoie să muncească în loc să merg la școală

Pe de altă parte, profesorii vor ca educaţia să fie finanţată corespunzător, mai mult de jumătate dintre ei vor salarii majorate, investiiţii în infrastructură, digitalizare, cursuri atât pentru a preda mai bine materia, cât şi pentru a interacţiona mai bine cu elevii. În plus, cadrele didactice îşi doresc să fie adoptată şi implementată o strategie pe 5-10 ani, iar aceasta să conțină pași clari despre cum poate fi modernizată educația din România. 

Principalele așteptări ale profesorilor de la sistemul de învăţământ în acest an şcolar

  • 88%  vor ca școala să se desfășoare fizic anul acesta 
  • 67% dintre profesori ar vrea să se aloce un procent mai mare din PIB pentru educație
  • 63% vor ca salariile cadrelor didactice să fie majorate
  • 62% vor să crească investițiile în modernizarea școlilor existente și deschiderea de școli/corpuri noi acolo unde este cazul
  • 57% ar vrea sa crească investițiile în digitalizarea școlilor
  • 56% ar vrea să fie adoptată o strategie pe 5-10 ani, iar aceasta să conțină pași clari despre cum poate fi modernizată educația din România. 
  • 52% vor să aibă acces continuu la cursuri pentru perfecționare atât în ceea ce privește predarea materiei cât și în privința modulului în care interacționează cu elevii
  • 40% și-ar dori să se aloce mai puțin timp pentru crearea de strategii și mai mult implementării celor existente deja
  • 32% vor sa se schimbe programa școlară; 25,7% vor să nu se mai schimbe programa școlară
  • 30% dintre profesori și-ar dori ca pregătirea viitoarelor cadre didactice să fie făcută mai serios, programa din universitățile de profil să fie actualizată, iar, în final, selecția cadrelor didactice sa fie mai riguroasă
  • 23% dintre cadrele didactice vor ca specialișii din mediul privat (experți în anumite domenii, dar care nu sunt profesori- scriitori, ingineri, istorici, biologi, informaticieni, fizicieni, chimiști) să se implice mai mult în crearea programei școlare astfel încât aceasta să fie adaptată cerințelor de pe piața muncii
  • 21% vor să fie mai susținuți și motivați de către managementul școlii 

De la elevi, profesorii îşi doresc ca aceştia să aibă o atitudine pozitivă față de școală (să fie mai atenți la ore, să își facă temele, să răspundă/să pună întrebări), iar aproape 70% dintre profesori îşi doresc ca părinţii să fie mai implicați în procesul de educație. De asemenea, 70% dintre profesori şi-ar dori ca meseria de cadru didactic să fie mai respectată și valorizată. 

Principalele așteptări ale profesorilor de la elevi şi părinţi în acest an şcolar

  • 82% vor ca elevii să aibă o atitudine pozitivă față de școală (să fie mai atenți la ore, să își facă temele, să răspundă/să pună întrebări); 
  • 68% își doresc ca părinții să fie mai implicați în procesul de educație 
  • 66% vor ca profesia de cadru didactic să fie mai respectată și valorizată 
  • 55% ar vrea să nu mai existe bullying între elevi, să fie mai mult respect între aceștia
  • 49% vor ca elevii să nu mai lipsească de la ore
  • 40% ar vrea ca elevii să se implice mai mult în activități extrașcolare
  • 37% vor ca elevii sa fie mai disciplinati, cu mai multa toleranță și respect față de profesori

„După un an şi jumătate de şcoală în care elevii din mediile defavorizate nu au avut acces la educaţie, rata abandonului şcolar riscă să explodeze, iar aşteptările elevilor şi profesorilor sunt foarte mari.  Deşi o prioritate pe buzele tuturor, educaţia este de multe ori lăsată pe ultimul loc, lucru care reiese clar şi din finanţarea alocată. Din păcate, în comunităţile unde noi mergem zi de zi sunt elevi care muncesc în gospodărie în loc să meargă la şcoală, elevi care se duc flămânzi la culcare şi care încep anul şcolar fără rechizite sau cărţi. Cei care își doresc să ajute astfel de copii o pot face prin donații prin SMS cu textul “SPERANTA” la 8864 sau direct pe pagina World Vision România”, afirmă Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România. 

Foto: Fundația World Vision România


1 comment
  1. ”27% își doresc să nu mai aibă teme pentru acasă”

    pe bune, eu zic (și toti colegii mei) cum că ar fi vreo 99% – halal ”sondaj”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul Educației: Nu există disfuncționalități în asigurarea salariilor personalului din învățământ / În data de 1 noiembrie va pune la dispoziția inspectoratelor sumele pentru plățile pe Ordonanța 48

Inspectoratele școlare din țară vor primi la 1 noiembrie banii pentru plata diferențelor salariale ale profesorilor prevăzute de ordonanța 48/2022, transmite Ministerul Educației într-un comunicat de presă. Ministerul recunoaște că…
Vezi articolul

INFOGRAFIC Cum arată şcoala în “viziunea Andronescu”. Redenumirea claselor şi eliminarea Evaluării Naţionale de la clasa a IV-a, singura care monitoriza sistemul de educaţie

Renunţarea la denumirea “clasa pregătitoare”, dar şi noua structură a învăţământului primar, învăţământului gimnazial sau a celui liceal, anunţate de Ecaterina Andronescu şi susţinute de documentele puse în dezbatere publică,…
Vezi articolul

Peste 10 mii de cadre didactice au fost respinse la înscrierea în Corpul Profesorilor Evaluatori pentru Examenele și Concursurile Naționale, adică peste 35% din participanții la concursul de dosare

La concursul de dosare pentru profesorii care vor să evalueze lucrările elevilor și cadrelor didactice la examenele de Evaluare Națională, Bacalaureat, definitivare în învățământ și titularizare, 10 mii de cadre…
Vezi articolul

Flavian Georgescu, profesor de Matematică: Este inadmisibil ca în toți cei 4 ani de gimnaziu sau liceu să ne focusăm asupra tematicilor examenelor de evaluare națională sau de bacalaureat, algoritmic, fără a înțelege ce se află în spatele acestor probleme / Asta nu este Matematică! Asta este toceală și este tocmai opusul a ceea ce dorește disciplina Matematică pentru copii

Problema Matematicii în școala românească este analizată de profesorul de Matematică Flavian Georgescu într-un articol publicat de educatieprivata.ro. Acesta pune în antiteza rezultatele de la olimpiadele internaționale de matematică, unde…
Vezi articolul
Formatori pentru profesori de gimnaziu

Moment decisiv pentru profesori: Ce efecte practice va avea trecerea la statutul de autoritate publică, conform proiectului inițiat de Șerban Nicolae. De la 8 ore prestate efectiv pe zi, la evaluarea profesională ierarhică și interdicția totală a meditațiilor

Învestirea profesorilor cu statutul de autoritate publică va transforma cadrele didactice, din punct de vedere juridic, într-un “veritabil funcționar public”. Oricine îl va agresa va intra la ultraj, la fel…
Vezi articolul