Procedura de gestionare a cazurilor de violență, doar pe hârtie, într-o școală din Teleorman: inspectoratul școlar a început o anchetă la aproape o săptămână după ce un elev a fost rănit la cap, îmbrâncit de un coleg / Tatăl victimei nu a fost contactat de școală nici până acum

Foto: © Phuttharak Chindarot | Dreamstime.com

Pe 2 octombrie un elev de gimnaziu de la Școala Gimnazială Siliștea, din județul Teleorman a fost rănit la cap după ce un coleg l-a îmbrâncit, scrie TotalImpact.ro. Tatăl elevului rănit spune că nu a fost contactat deloc: “Doamna directoare nu m-a anunțat ce s-a întâmplat, deși i-am dat mesaje după ce am văzut rana copilului când a ajuns acasă”. De cealaltă parte, inspectorul școlar de management instituțional, Cristian Părpălea, spune într-un interviu pentru Edupedu.ro, că “din discuțiile avute cu doamna director, au chemat părinții ambilor copii chiar în ziua incidentului și au văzut despre ce e vorba.” El mai recunoaște faptul că Inspectoratul a aflat din presă despre caz, iar conducerea școlii a anunțat “târziu” incidentul: “Au considerat probabil că e un caz ușor, pentru că nu au mai existat astfel de fenomene, mai ales între cei doi copii”, mai spune inspectorul școlar.

La Școala Gimnazială Siliștea, din județul Teleorman procedura de gestionare a cazurilor de violență este doar pe hârtie.

Pe 2 octombrie, un elev de gimnaziu a fost rănit la cap după ce un coleg l-a îmbrâncit când pentru că nu voia să îi dea o mingiuță. Când s-a aplecat să o ia de jos, elevul ar fi fost îmbrâncit de colegul său și s-a lovit cu capul de pervazul ferestrei, spune tatăl copilului, contactat de Edupedu.ro.

Deși inspectorul școlar de management instituțional Teleorman, Cristian Părpălea, spune că procedura de gestionare a cazurilor de violență școlară a fost aplicată de conducerea școlii, el recunoaște că inspectoratul școlar a aflat din presă despre caz, și că școala a anunțat “mai târziu” instituția: “Au considerat probabil că e “un caz ușor, pentru că nu au mai existat astfel de fenomene, mai ales între cei doi copii”, a spus inspectorul pentru Edupedu.ro.

“S-a întâmplat pe 2 octombrie, în timpul pauzei, între 8:50- 9 dimineața. Elevii urmau să aibă oră cu doamna directoare. S-a urmat procedura, s-a întocmit fișa de intervenție în caz de violență, s-a întocmit proces-verbal al comisiei de gestionare a cazurilor de violență din unitatea de învățământ și au considerat că nu a fost necesară apelarea numărului unic de urgență 112, nefiind un caz grav”, spune Cristian Părpălea, inspector școlar de management instituțional Teleorman.

Copilul a fost rănit la cap, a avut nevoie de îngrijiri medicale pe care le-a primit de la dirigintă, spune tatăl elevului. “Copilul mi-a povestit când a ajuns acasă că nu a vrut să îi dea mingea unui coleg și acel l-a împins și el s-a lovit cu capul de pervaz. Apoi doamna dirigintă a trimis pe cineva să cumpere un medicament cu care să îl trateze pe rană”, spune tatăl. Acesta a mers cu copilul la spital unde medicii i-au spus că ar fi nevoie de una-două copci pe rană.

“Copilul a avut o julitură pe pielea capului, pe scalp, o escoriație ușoară, s-a rănit cu capul de bancă, scrie în procesul-verbal al comisiei de disciplină”, spune inspectorul școlar.

Părinții copiilor au fost chemați la școală chiar în ziua incidentului, spune inspectorului școlar Cristian Părpălea: “Important e că conflictul s-a aplanat de atunci după discuții, pentru că au fost chemați ambii părinți ai celor doi copii implicați. În data de 2 octombrie au venit părinții la școală. Din discuțiile avute cu doamna director au chemat părinții, au văzut despre ce e vorba, copiii din pauza următoare s-au jucat împreună“, menționează inspectorul școlar.

Edupedu.ro a stat de vorbă și cu tatăl elevului care spune că “nici până în ziua de astăzi”, cei din partea școlii nu au legătura cu el ca să-i spună s-a întâmplat.

“Eu am constatat când a ajuns copilul acasă la ora 14:20. Școala spune că nu s-ar fi întâmplat în timpul orelor, ci în pauză. Sunt camere de supraveghere pe hol, am cerut poliției să verifice ora. După ce a sosit acasă, copilul avea un tubuleț de baneocin pe care l-a cumpărat de la farmacie doamna dirigintă. Cum să nu ai trusă medicală în școală? A trimis femeia de serviciu la farmacie să cumpere medicament. Tot ce știu, știu de la copil. Școala nu mi-a transmis nici un punct de vedere. Mi se pare normal să mă anunțe. S-a întâmplat la ora 9 dimineața și eu aflu la 14, când ajunge copilul acasă.

Edupedu.ro: Deci nu v-au informat despre incident? 

Tatăl elevului agresat: Sub nicio formă. 

Edupedu.ro: Cei de la Inspectoratul școlar ne-au spus că directoarea v-a chemat la școală în ziua incidentului. Pe părinții ambilor copii.

Tatăl elevului agresat: Că m-au chemat la școală? Sub nici o formă. Eu am sunat-o pe doamna directoare, i-am dat mesaje și poză cu rana din capul copilului. Am întrebat-o cum s-a întâmplat, cum și-a spart copilul capul, că măsuri se iau. 

Nici în momentul de față [N. Red 7 octombrie] doamna directoare nu m-a contactat. Nici nu am vrut să merg la școală să fac scandal. Dar nu e normal să nu fiu informat despre incident. Eu așa cred. Am căutat procedura pentru cazurile de violență, am văzut ce ar fi trebuit să facă, dar nu s-a întâmplat așa. Nici nu au chemat poliția sau numărul 119, așa cum am văzut că scrie în procedură”.

Diriginta i-ar fi spus părintelui copilului rănit că nu l-a chemat la școală pentru că “copilul a spus că nu-l doare”

“Doar diriginta mi-a răspuns la telefon. Am întrebat-o dacă nu e normal să fiu înștiințat ca părinte? Mi-a spus că, așa ar fi fost normal să mă informeze, dar nu m-au sunat pentru că copilul a spus că nu îl doare. Totuși a fost chemat părintele celuilalt copil. Mi s-a spus că atunci era în zonă acel părinte și de aceea l-au chemat doar pe el la școală”, a povestit tatăl copilul rănit.

Poliția s-a sesizat în legătură cu acest incident, abia pe 4 octombrie, după ce cazul a apărut în presa locală, potrivit surselor Edupedu.ro.

Deși școlile trebuie să anunțe Inspectoratul școlar Teleorman despre orice caz de violență care se produce, instituția fost sesizată tot după ce s-a aflat public despre incident.

“Am solicitat unităților de învățământ din subordine să ne transmită fiecare caz într-un timp cât mai scurt”, spune inspectorul școlar de management instituțional Teleorman, Cristian Părpălea.

În acest caz însă directoarea a anunțat “puțin mai târziu, probabil fiind prinsă în această febră a evenimentului a omis atunci, în ziua respectivă. A considerat probabil ca fiind un caz ușor, pentru că nu au mai existat astfel de fenomene între elevi, mai ales între cei doi copii”, spune inspectorul școlar.

Inspectoratul va demara o anchetă cât mai curând: “Putem considera ancheta începută”

Dacă la începutul discuției cu inspectorul școlar Cristian Părpălea ne spunea că se va deschide o anchetă privind modul de gestionare a cazului și că urmează să se deplaseze la școală, spre finalul conversației, când am întrebat exact când se va duce la școală pentru verificări, răspunsul a fost mai concret:

Inspector școlar Cristian Părpălea: Vom merge pe teren și vom vedea cu exactitate care este situația.

Edupedu.ro: Când? 

Inspector școlar Cristian Părpălea: Cât mai repede posibil, în cel mai scurt timp.

Edupedu.ro: Așadar, Inspectoratul școlar urmează să înceapă o anchetă?

Inspector școlar Cristian Părpălea: Deja consider că s-a început această anchetă din moment ce mi-au parvenit și mie documentele de la unitatea de învățământ.

Edupedu.ro: Este o anchetă care vizează gestionarea situației la nivel de școală? 

Inspector școlar Cristian Părpălea: Da, o anchetă privind gestionare a situației în sine, a conflictului și a stopării unor astfel de conflicte.

Măsurile luate – consiliere școlară și activitate la clasă cu brigada de siguranță rutieră

“Prima măsură este consilierea individuală. Deja comisia de gestiune a cazurilor de violență a dispus această măsură. Consilierul școlar a stat deja de vorbă cu copiii”, mai spune inspectorul.

“O discuție la nivel de clasă a a vut loc după incident, dar nu individuală”, confirmă tatăl elevului rănit.

O altă măsură luată: luni, pe 7 octombrie cei de la brigada de siguranță școlară au venit și le-au vorbit copiilor în clasă pentru a preveni violența în școală transmite inspectorul școlar.

Informații de context

Din acest an școlar toate școlile trebuie să aplice procedura privind combaterea violenței în școli. Sunt pași stabiliți de Ministerul Educației și la nivelul fiecărei școli trebuie să existe o comisie specială. Inspectoratele școlare au instruit directorii de școli cu privire la proceduri.

Ministerul Educației a decis după apariția unui caz de agresiune între elevi la Școala Nicolae Titulescu din București, că este nevoie ca toți directorii să ia cursuri în plus ca să învețe să și aplice procedura de violență în școli, deși aceasta era făcută publică de câteva luni. Astfel toți directorii de școli au fost obligați să participe la sesiuni de formare privind managementul cazurilor de violență.

Toate școlile și liceele trebuie să aibă afișate la vedere pe hol, materialele vizuale de informare disponibile pe site.

Edupedu.ro a scris că școlile au început să pună afișele cerute Ministerul Educației cu procedura privind managementul cazurilor de violență. În multe cazuri însă imaginile sunt greu de citit, informațiile fiind printate pe coli A4.

Inspectoratele școlare județene vor monitoriza aplicarea Procedurii și incidența cazurilor de violență în acord cu prevederile în vigoare, potrivit Ministerului. În școlile cu un număr ridicat de cazuri de violență înregistrate, ISJ și CJRAE vor acorda sprijin de urgență pentru planificarea și desfășurarea unor măsuri de prevenire și combatere a cazurilor de violență.

De altfel, în Iași de exemplu, cei 268 de directori de grădinițe, școli și licee au aflat la o sesiune de formare organizată săptămâna aceasta, care sunt formele de abuz ușor și grav care se pot petrece în școală atât între elevi cât și între elevi și profesori și cum pot fi gestionate.

Ligia Deca spunea că “orice caz de violență în școală care constituie infracțiune se sesizează direct de către director, la poliție, la Biroul de siguranță școlară. Dacă acea violență este îndreptată împotriva unui minor, se sună imediat la 119″.

Tot ministra mai spunea despre modul de gestionare a cazurilor de violență în unele școli: Nu putem să ascundem lucrurile. Eu cred că avem diferențe foarte mari de înțelegere în ceea ce privește ce trebuie raportat și ce nu.

Foto: © Rido | Dreamstime.com /
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Bullying între elevi: Cadrul didactic să nu confunde sesizarea unei situații cu pâra. Adesea, copiii semnalează probleme, spune Diana Stănculeanu, psihoterapeut și expert în sănătate mentală
Ligia Deca, despre modul de gestionare a cazurilor de violență în unele școli: Nu putem să ascundem lucrurile. Eu cred că avem diferențe foarte mari de înțelegere în ceea ce privește ce trebuie raportat și ce nu
Camere audio-video în sălile de clasă, fără să fie necesar acordul părinților și al profesorilor, anunță Ligia Deca: Școlile nu pot folosi înregistrările audio-video în vederea evaluării profesionale a cadrelor didactice
Exit mobile version