Problemele școlare ale elevilor cu cerințe educaționale speciale în pandemia Covid-19, sub lupa OECD: E nevoie de intervenții ample în sprijinul acestor copii

3.878 de vizualizări
Foto: Anna Kolosyuk – Unsplash
Copiii cu cerințe educaționale speciale sunt printre cei mai loviți dintre cei peste 91% dintre elevii lumii care au fost afectați de criza Covid-19. Pentru aceștia, întreruperea obiceiurilor educaționale și obligația de a trece la medii de învățare la distanță presupun provocări suplimentare, într-o situație deja dificilă, arată Cecilia Mezzanotte, consultant în cadrul Directoratului pentru Educație al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), într-un material publicat pe platforma online a acestei instituții. Ea prezintă atât riscurile pe care le înfruntă elevii cu cerințe educaționale speciale, cât și diverse soluții aplicate în unele dintre țările OECD.

Potrivit sursei citate, unele țări, precum Finlanda, au acționat în sprijinul elevilor cu CES încă din primele momente ale închiderii școlilor, pregătind instruirea la domiciliu pentru acești copii. Dar, pe măsură ce țările au fost obligate să impună măsuri de distanțare și izolare, a devenit necesară predarea online.

Experta citată arată că elevii cu CES riscă o dublă penalizare în timpul închiderii școlilor – din punct de vedere al accesului la educație, dar și cel al incluziunii.

Ei se bazează, adesea, mai mult decât ceilalți copii pe diverse tehnologii pentru educație, ceea ce ar fi un avantaj pentru tranziția lor către educația online. Dar nevoile lor specifice îi împiedică adesea să aibă acces la diversele instrumente folosite în prezent:

  • copiii cu deficiențe auditive ar putea fi în imposibilitatea să urmărească predarea pe canale video
  • copiii cu deficiențe de vedere ar putea întâmpina probleme cu temele trimise prin platforme virtuale, dacă formatul nu este accesibil
  • elevii cu tulburare de hiperactivitate cu deficit de atenție ar putea să întâmpine greutăți când vine vorba să-și facă temele sau să urmărească o lecție preînregistrată, care nu le captează suficient atenția
  • pentru copiii cu probleme de funcționare executivă, navigarea printre clasele virtuale, pentru diverse materii ar putea deveni o sarcină copleșitoare
  • copiii cu dislexie sau disgrafie ar putea să întâmpine greutăți dacă trebuie să parcurgă singuri materia sau să se bazeze pe părinți care nu au timpul au mijloacele să-i sprijine în învățare
  • copiilor cu autism le va fi dificil să înțeleagă, dar trebuie să li se explice situația actuală, la fel cum e nevoie să fie explicat și copiiilor cu anxietate de ce trebuie să-și schimbe programul și obișnuințele, în contextul măsurilor pentru combaterea pandemiei.

Această din urmă problemă nu se limitează doar la cei care sufereau de anxietate, ci oricui care ar putea fi astfel afectat de situația produsă de pandemie, arată autoarea.

Cecilia Mezzanotte arată că diverse proceduri au fost luate local sau național, în diverse țări, pentru asistarea elevilor cu CES. De exemplu:

  • temele pentru copiii cu deficiențe de vedere pot fi transcrise în Braille, în lipsa unui aparat cu funcții de accesibilitate pentru astfel de utilizatori
  • pentru elevii cu deficiențe de auz pot fi aplicate servicii de live captioning la distanță pentru cursurile video
  • sistemele de învățământ din țări precum Italia, Franța sau Irlanda, dar și diverse ONG-uri agregă liste de aplicații și instrumente pentru sprijinirea elevilor cu cerințe educaționale speciale – vezi un exemplu pentru elevii cu deficiențe de vedere
  • în SUA, un grup de profesori a lansat un hotline pentru a-i ajuta la teme pe elevii cu deficiențe de vedere și auditive
  • în cele mai multe țări există asistenți sau profesori pregătiți pentru a-i ajuta pe elevii cu CES care oferă online sprijin individual și cu materiale personalizate.

Cu toate acestea, arată specialista OECD, după actuala criză va fi nevoie de intervenții mai bine structurate și coordonate în sprijinul elevilor cu cerințe educaționale speciale, intervenții care să implice deopotrivă școlile, profesorii, consilierii, familiile copiilor vulnerabili, care au cel mai mult de suferit.


1 comment
  1. La noi ce s-a făcut pentru elevii cu CES? Cum vor partcipa la examene acești copii? Se discuta peste tot dar nu se face nimic pentru ei. In concluzie acesti copii sunt discriminati. Sunt copii cu probleme pentru care nu se face nimic iar dna ministru nici macar nu a adus in discutie cum vor proceda in cazul acestor elevi.
    Deci Dle presedinte, dna ministru al educatiei, dle premier ce veți face cu acesti elevi care au acelasi drepturi ca si ceilalți?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Apel al profesorilor de Biologie din București ca științele naturii să fie „tratate cu un respect egal” în planurile-cadru de liceu: Soluția nu este să introducem noi discipline. Ne lipsesc profesori bine pregătiți, laboratoare și manuale atractive

Profesorii de biologie din București atrag atenția asupra dezechilibrului dintre disciplinele STEM în noua propunere de plan-cadru pentru liceu. Într-un apel public, aceștia solicită Ministerului Educației o alocare echilibrată a…
Vezi articolul

Ligia Deca își face bilanțul după 6 luni în fruntea Educației: „Rezultatele muncii sunt deja vizibile“ / Nicio vorbă despre acceptarea celui mai mic buget raportat la PIB din istoria recentă a ministerului sau despre eliminarea salarizării profesorilor din proiectul legii Educației

Ministra Educației, Ligia Deca, și-a făcut un bilanț pentru jumătatea de an pe care a petrecut-o în funcție, bilanț publicat pe site-ul instituției pe care o conduce. Aceasta susține că…
Vezi articolul
Domnica Petrovai

Domnica Petrovai, psihoterapeut: Cred că investiția în starea de bine a adulților – profesori și părinți – este cea mai valoroasă, pentru că are un impact direct asupra copiilor. Este copleșitor sentimentul de neîncredere, cu impact foarte puternic și asupra rezultatelor școlare

„Cred că vom avea copii mai încrezători, dacă vor trăi și vor învăța în comunități – cum este școala – și în familii, unde starea de bine va fi la…
Vezi articolul

Cătălin Ciupală, profesor de matematică la Colegiul „Şaguna” din Braşov, analiză punct cu punct a rezultatelor simulării Evaluării Naționale: Anul trecut nivelul de dificultate al subiectului I era în jurul clasei a IV-a – a V-a, anul acesta exercițiile au fost un pic mai ridicate, astfel încât s-a trecut la nivel de clasă a VII-a – a VIII-a, într-un mod real / Intuiesc că mulți elevi au ghicit răspunsurile la testele grilă

Profesorul de matematică Cătălin Ciupală de la Colegiul Național „Andrei Şaguna” din Braşov spune despre rezultatele de la simularea Evaluării Naționale că a identificat cel puțin trei itemi unde elevii…
Vezi articolul