Problemele probei de interviu pentru concursul de directori de școli, în opinia lui Andrei Ion, doctor în psihologie organizațională și managerul regional al unei companii internaționale de recrutare

Andrei Ion / Foto: captură - conferințe UniBuc

Cele mai mari probleme ale concursului național pentru angajarea directorilor de școli „cred că sunt legate de etapa de interviu”, spune Andrei Ion într-o analiză făcută pe metodologia și organizarea concursului, la solicitarea Edupedu.ro.

Acesta remarcă „insuficienta standardizare” la nivelul probei de interviu, explicând ce înseamnă de fapt un interviu structurat, lucru care, potrivit regulilor actuale de desfășurare a examenului, nu se întâmplă, în opinia specialistului.

„Bunele practici în domeniul selecției pentru roluri manageriale recomandă utilizarea unor metode comportamentale de evaluare alături de testarea obiectivă – interviul, în special cel structurat are șansa de a crește obiectivitatea procesului”, potrivit lui Andrei Ion.

Potrivit metodologiei în vigoare, interviul evaluează:
        a. competențele de management strategic, operațional și de comunicare – prin prezentarea unei strategii de dezvoltare a unității de învățământ;
        b. abilitățile de rezolvare a unor situații problema prin raportare la contextul și specificul unității de învățământ;
        c. competențele digitale prin utilizarea calculatorului.

Interviul va avea 60 de minute, iar evaluarea va fi făcută cu punctaje de la 1 la 10 acordate de fiecare membru al comisiei. Punctajul final este media aritmetică. Nu se admit diferențe mai mari de trei puncte între membrii comisiei. 

Din comisie fac parte:
    – președinte – inspector școlar – funcție de obicei politizată
    – membri – doi reprezentanți ai unității de învățământ 
    – un reprezentant al consiliului local 
    – un reprezentant HR/companie de recrutare/cadru didactic cu experiență în management

Legat de componența comisiei de interviu, Andrei Ion susține că „cercetările din domeniul interviului de selecție arată că sunt obținute evaluări mai obiective atunci când numărul membrilor din comisie este de 3-5 evaluatori. Prin urmare, și această decizie are potențialul de a crește obiectivitatea procesului și de a asigura un proces mai transparent”. 

Desfășurarea etapei de evaluare a competențelor digitale nu este clar explicată și ghidată de regulament, mai remarcă Andrei Ion.

Obiectivitatea interviului – pentru a fi cât mai obiectiv, un interviu ar trebui să fie, pe cât posibil, structurat. Ce înseamnă un interviu structurat:

Evaluarea competențelor digitale în interviu – competențele digitale pot fi evaluate mult mai eficient și mai obiectiv printr-o metodă obiectivă, adică un test. Nu-mi dau seama cum se va derula această probă? Membrii comisiei vor privi candidații în timp ce deschid un browser sau sortează emailuri? 

Instruirea evaluatorilor – nu este menționat dacă evaluatorii sunt sau nu instruiți în derularea interviurilor structurate. O bună practică ar fi instruirea tuturor membrilor pentru a asigura că interviurile sunt implementate cât mai obiectiv. 

Evaluarea distinctă a dimensiunilor. Realizarea unor evaluări globale în interviu este mai puțin utilă decât evaluarea granulară, separată a competențelor sau dimensiunilor evaluate. Utilizarea unor evaluări separate per proba de interviu, respectiv standardizarea procesului pot ajuta la “desubiectivizarea procesului”.

Concluzia lui Andrei Ion este că „testarea obiectivă e un pas important pentru obiectivitatea procesului de selecție. Cu siguranță va avea un rol important în a depolitiza acest rol. Îngrijorările sunt legate mai mult de insuficienta standardizare a probei de interviu”.

Proba de competențe digitale este detaliată în procedura operațională a probei de interviu – în 15 minute candidații vor trebui:

Potrivit calendarului concursului, de marți, 2 noiembrie, va începe în fiecare școală constituirea comisiilor de interviu.

Exit mobile version