Problemele în serie legate de consimțământul elevilor și profesorilor impun schimbarea prevederilor din lege referitoare la supravegherea în școli, avertizează Asociația Specialiștilor în Protecția Datelor / Aceasta spune că autoritatea în domeniu nu a fost consultată, dar a semnalat că Legea avea neajunsuri încă din faza de proiect

5.527 de vizualizări
Foto: © Vyacheslav Petelin | Dreamstime.com
Legea învățământului preuniversitar ridică o serie de probleme cu privire la respectarea regulilor în vigoare legate de protecția datelor, prin articolul ce vizează supravegherea audio-video în mediul educațional, mai precis nereguli extinse privind obținerea consimțământului elevilor, profesorilor și părinților, avertizează Asociația Specialiștilor în Confidențialitate și Protecția Datelor (ASCPD). Aceasta cere, printr-o scrisoare deschisă publicată joi, schimbări substanțiale în Articolul 66 din Legea respectivă, așa încât actul normativ să respecte legislația europeană și națională în domeniul protecției datelor personale.
  • Scrisoarea deschisă este adresată ministrului Educației, Ligia Deca, secretarului de stat Sorin Ion, responsabilei cu protecția datelor personale în ME – Mihaela Nicoleta Ganea. 

ASCPD arată  a fost informată de către principala instituție responsabilă în acest domeniu – Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) – că nu a fost consultată în cazul proiectului Legii învățământului superior, înainte ca aceasta să intre în vigoare anul trecut. Potrivit sursei citate, problemele apar în condițiile în care ANSPDCP a arătat, chiar, că a semnalat în 2023 Ministerului Educației că dispozițiile Articolului 66 ridică probleme de compatibilitate cu Regulamentul GDPR și, drept urmare, trebuie „reanalizate”.

Asociația specialiștilor în protecția datelor cere, drept urmare, reformularea Articolului 66 din Lege, „prin corectarea dispozițiilor referitoare la obținerea consimțământului, a condițiilor de respectare a dreptului de acces la datele cu caracter personal, dar și cu limitarea cazurilor în care s-ar putea aplica o astfel de măsură de supraveghere a activității în unitățile de învățământ preuniversitar”.

Printre problemele semnalate de aceasta:

  • GDPR și legislația națională impune consimțământ individual, de exemplu pentru instalarea sistemului de supraveghere audio-video, nu consimțământul majorității, cum e menționat în lege, sau solicitarea consimțământului „la comun”, cum s-a întâmplat în aplicarea Legii.
  • Legea prevede ca înregistrările video să fie puse la dispoziția părinților sau elevilor în baza unei cereri „motivate”, „aprobate” de director, or acesta este un drept al respectivelor persoane care trebuie respectat conform normelor GDPR.
  • O parte dintre spațiile pentru care nu este necesar acordul majorității părinților în cazul instalării de camere audio-video (exteriorul clădirilor, holuri, săli de mese, de festivități) sunt considerate, totuși, ca fiind în sfera vieții private, conform unui precedent stabilit de ANSPDCP.
  • Persoanele vizate trebuie să fie informate explicit în privința posibilității de a-și retrage consimțământul pentru prelucrarea datelor personale, retragere care poate fi făcută oricând și fără justificări sau aprobări.

Concluzia Asociației citate este că „Articolul 66 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 prezintă mai multe neconcordanțe cu legislația privind protecția datelor, ghidurile și orientările EDPB privind supravegherea video, consimțământul, relațiile de muncă, dar și jurisprudența CEDO. Deși recunoaștem preocuparea instituțiilor statului pentru reducerea cazurilor de violență în școli, modalitatea prezentată în articolul menționat lasă loc de abuzuri privind respectarea vieții private, a drepturilor și libertăților persoanelor, fie elevi, fie profesori, fie alte categorii de personal (auxiliar, de întreținere / administrare etc.).”

Asociația Specialiștilor în Protecția Datelor, despre lipsa consultărilor cu autoritatea în domeniu:

„ASCPD a solicitat Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal un punct de vedere pe această speță, iar ANSPDCP a comunicat, prin adresa numărul 0001584.29-01-2024 următoarele:

  • Proiectul acestei legi nu a fost transmis, în prealabil, pentru avizare la Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. 
  • Autoritatea de supraveghere a semnalat, în anul 2023, Ministerului Educației faptul că dispozițiile art. 66 din Legea 198/2023 ridică problema compatibilității cu prevederile art. 6 din Regulamentul (UE) 2016/679 și cu principiul proporționalității statuat de art. 5 din același regulament european.
  • Totodată, în considerarea rolului de inițiator al acestei legi și a atribuțiilor Ministerului Educației, am supus atenției acestei instituții, necesitatea reanalizării dispozițiilor art. 66 din Legea nr. 198/2023 a învățământului preuniversitar și efectuarea demersurilor necesare astfel încât să se asigure concordanța cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679.”
Ce spune Articolul 66 din Legea Învățământului Preuniversitar 198/2023:

„Articolul 66

(1) În urma consultării cadrelor didactice, a părinților sau elevilor majori, unitatea de învățământ preuniversitar poate decide instalarea unui sistem de supraveghere audio-video în vederea asigurării pazei și protecției persoanelor, bunurilor și valorilor.

(2) Unitățile de învățământ cu sistem de supraveghere audio-video cuprind în contractul educațional prevăzut la art. 14 alin. (4) acordul sau, după caz, dezacordul scris al părinților/reprezentanților legali pentru supravegherea audio-video a beneficiarilor primari.

(3) Unitățile de învățământ cu sistem de supraveghere audio-video își asumă răspunderea publică cu privire la respectarea și punerea în aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), precum și ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare, în special în ceea ce privește modul de stocare, prelucrare și utilizare a datelor cu caracter personal obținute din înregistrările camerelor de supraveghere audio-video instalate în incinta unităților de învățământ.

(4) Nu vor fi instalate camere de supraveghere audio-video în sălile de clasă în care majoritatea părinților își exprimă dezacordul, în scris, în cadrul contractului educațional.

(5) Prevederile alin. (4) nu se aplică în situația instalării camerelor audio-video în exteriorul clădirilor, pe holuri, în săli de mese și săli de festivități.

(6) Unitățile de învățământ cu sistem de supraveghere audio-video:

a) asigură funcționarea corespunzătoare și continuă a sistemelor de supraveghere audio-video pe toată durata desfășurării activităților cu beneficiarii primari;

b) asigură angajarea personalului autorizat în ceea ce privește modul de organizare și funcționare a sistemului de supraveghere audio-video;

c) asigură păstrarea, în condiții de siguranță și confidențialitate, a înregistrărilor audio-video pentru o perioadă de 30 de zile, după care aceste informații se șterg sau, după caz, se arhivează.

(7) Unitățile de învățământ cu sistem de supraveghere audio-video au obligația de a permite accesul la înregistrări următoarelor categorii de persoane:

a) părintelui, tutorelui legal sau elevului major, în baza unei cereri motivate scrise, cu aprobarea directorului unității de învățământ;

b) directorului unității de învățământ, reprezentaților DJIP/DMBIP și reprezentanților Ministerului Educației;

c) psihologului/consilierului școlar din unitatea de învățământ, cu acordul părintelui, al tutorelui legal sau al elevului major, cu aprobarea directorului unității de învățământ;

d) personalului medical, dacă este cazul.

(8) Punerea înregistrărilor audio-video la dispoziția persoanelor enumerate la alin. (7) lit. a) se face pe bază de cerere scrisă, justificată, adresată directorului unității de învățământ. Cererea trebuie să cuprindă, pe lângă justificare, și perioada de timp corespunzătoare înregistrărilor care se solicită.

(9) Punerea înregistrărilor audio-video la dispoziția persoanelor enumerate la alin. (7) lit. a) se realizează în maximum 2 zile de la momentul înregistrării cererii.

(10) Unitățile de învățământ cu sistem de supraveghere audio-video garantează caracterul confidențial și privat al înregistrărilor audio-video.

(11) Înregistrările audio-video din incinta și din sălile de clasă ale unităților de învățământ nu pot fi comercializate și nu pot fi făcute publice.

(12) Persoanele enumerate la alin. (7) care intră în posesia înregistrărilor audio-video din incinta sau din sălile de clasă nu pot publica aceste materiale și nu le pot folosi ca mijloc pentru prejudicierea imaginii sau integrității fizice sau psihice a beneficiarilor primari, părinților, tutorilor legali sau personalului angajat în unitățile de învățământ.

(13) Încălcarea dreptului la protecția datelor cu caracter personal se sancționează conform legii.

(14) Ministerul Educației elaborează norme specifice privind instalarea camerelor de supraveghere audio-video și poate asigura achiziționarea de sisteme de supraveghere audio-video.”

Scrisoarea deschisă poate fi consultată integral pe site-ul ASCPD.

Foto: © Vyacheslav Petelin | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


8 comments
  1. In strainatate se merge foarte mult pe filmari in locuri publice si nu se mai plange nimeni. Eu zic ca toata lumea e mai protejata daca exista supraveghere video. Cine nu se simte bine cand e filmat la scoala sau la munca are o problema inseamna. Si nu uitati ca filmarile se pot accesa numai cu motive intemeiate (la fel ca si in Mall-uri sau orice alt loc public), nu ca asa vrea directorul, ca sa urmareasca profesorii la clase. Credeti ca directorul nu are altceva mai bun de facut decat sa stea cu ochii pe cadrele didactice? Haideti sa intram odata in normalitate si sa ne vedem de treaba la care ne-am inhamat fiecare. Nu va mai ascundeti, ci mai degraba indreptati-va!

  2. 1.Ca profesor, nu mi s-a cerut acordul să fiu filmat in timpul orei! Sunt conștient de puterea unor baze de date (creată de
    persoane care nu vor răspunde in fața legii dacă fac abuzuri) care pot fi stocate la nimereală! Până acum nu am fost informat despre ce spune exact legea, deci am dreptul de a fi suspicios!
    Am fost anunțați in C.P., la inceputul anului școlar, in trecere, așa…, ca și cum ar fi ceva neimportant, că s-au montat camere in zona X de clase, că vor fi montate in restul zonelor (evident, și in clase! )-fără nicio reacție din partea auditorilor.
    2.Părinților elevilor li s-a dat automat, la grămadă, să semneze, odată cu contractele, și aceste acorduri!(Deci nu separat!) Așa încât, întrebați fiind, nu au știut să spună … despre subiect!
    3.Rolul diriginților (aleși pe sprânceană, nu terchea-berchea-profesori care (își) pun întrebări despre fiecare document, deci care nu pot fi modele de comportament ca diriginți) era (și este) să obțină semnăturile, nu să ii facă pe elevi, pe părinți conștienți de ce semnează!
    4.Directorul nostru are in cabinet pereții plini, ca la NASA, de ecrane, cu care amenință de câte ori prinde ocazia că el știe tot ce facem (bineînțeles, inclusiv când mergem la baie!)!
    Așa înțelege el un comportament managerial! Educă astfel zilnic părinți, elevi, profesori in spiritul acesta: școala, din ce in ce mai mult, e doar o scenă de teatru, fără ,,unghiuri moarte” pentru ei, directorii, în care un grup restrans de oameni (C.A.-propus de ei și acceptat tacit) face ce vrea! E puterea lor, arătată fățiș, dublată de decizii fără acoperire logică și de serbări somptuoase (circ absolut) – tolerate de părinți care abia așteaptă ,,să scape copilul” de/de la școală, aplaudate de cei care au chiulit de la ore pentru realizarea lor (nevăzuți de camere, sâc!).
    Restul sunt obligați să ,,danseze” automat – păpuși ce înțepenesc in fiecare zi, in loc să exerseze comunicarea eficientă, conștiența luării fiecarei decizii, gândirea critică,
    rezolvarea conflictelor etc.!
    Celor care nu dau bine pe camerele lor de vederi (- sens figurat, aici!) li se dau ore puține, sunt ridiculizati când întreabă ceva, când naiv forțează de la forurile superioare ale sistemului lămuriri (care, și ele, dau bine pe sticlă, pe cameră, fără să facă binele așteptat)!

    Sistemul de învățământ de astăzi este din ce in ce mai mult un mediu nefolositor și câteodată chiar dăunător devenirii unui om onest!

    Aștept naiv (?) cântarul legilor gândite și corect implementate care ne construiesc viitorul!Toți vom fi parte a ceea ce va deveni umanitatea!

  3. E valabil in toate școlile.
    In niciuna NU există acordul scris al tuturor părinților si profesorilor.
    In unele NU există deloc nicio informare sau notificare scrisă transmisă oficial in baza legii in vigoare.

    Abuzul ca abuzul dar deja cred ca sunt încălcări flagrante ale legii.
    Nu vreau să aud argumentele puerile că nu ai nimic de ascuns deci ce contează.

    E vorba strict de respectul față de lege!

  4. Este un lucru benefic instalarea camerelor în sălile de clasă. Violența (verbală, emoțională, fizică) atinge cote alarmante în toate școlile. Nu cred că se încalcă dreptul la viață privată prin utilizarea acestor sisteme. Nimeni nu trebuie să se teamă că doar nu face nimic nepotrivit, nu? Elevii sunt supravegheați la ore și în pauze de către profesori, cadrele didactice sunt asistate de către director la ore etc. Răspunderea stocării și utilizării înregistrărilor revine exclusiv conducerii unității școlare. Totul este propus pentru siguranța elevilor și a profesorilor, pentru EDUCAȚIE ( dacă ne dorim asta…)

    1. Mai bine v-ati proteja copii de live-urile de pe internet, sa vezi acololo bullying, acolo este violenta emotionala adevarata.

    2. Nimeni, niciodată, n-a abuzat de orice informație, scoțând-o din context și prezentând-o denaturat.

      Mai ales într-o țară perfectă precum România. /s

    3. Nu comentam daca e benefic sau nu doar ca NU este legal! Pentru a lua astfel de masuri trebuie respectata legislatia privind siguranta fizica dar si protectia datelor. Daca in urma citirii scrisorii deschise, in care am adus o sumedenie de argumente LEGALE, nu ati inteles diferenta intre ce ne dorim si ce ar trebui sa facem ca ceea ce noi ne dorim sa respecte legea si faptul ca lasa loc multor abuzuri, as vrea sa stiu daca din perspectiva angajatului, va convine sa fiti supravegheat AUDIO- video la locul de munca. Faceti acest exercitiu empatic si vedeti daca va este influentat comportamentul sau nu.

  5. Veniti in teritoriu sa vedeti abuzuri: Camere instalate in vacanta de vara, fara…nu consultarea, nici macar notificarea parintilor sau profesorilor in prealabil. Profesorii au fost instiintati fugitiv la primul CP neputand oricum sa mai schimbe ceva si resemnandu-se in fata unei decizii abuzive. Parintii nu au fost consultati NICIODATA nici la aceasta ora, neexistand niciun acord scris, nicio semnatura, nicio instiintare. In era GDPR-ului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cum arată subiectele din 1987 și ’88 pe care Nicușor Dan le-a rezolvat la Olimpiada Internațională de Matematică, unde a obținut 2 medalii de aur “pur”. Radu Gologan: Nicușor a avut la OIM câteva soluții foarte originale

Nicușor Dan este primul matematician cu două medalii de aur “pur” la Olimpiada Internațională de Matematică ce ocupă funcția de primar al Bucureștiului. În 1987, primul an în care Nicușor…
Vezi articolul

Profesoarele pot rămâne la catedră până la 68 de ani – decizie publicată în Monitor. Numărul profesorilor pensionari din gimnaziu și liceu s-a dublat în ultimii 5 ani

Profesoarele pot rămâne la catedră, peste vârsta de 65 de ani. Ecaterina Andronescu a modificat Metodologia privind mobilitatea personalului didactic. Potrivit actului publicat miercuri în Monitorul Oficial, profesoarele care vor…
Vezi articolul

Miercuri, 14 februarie, profesorii și angajații din Învățământ primesc salariile majorate de la 1 ianuarie 2024 / Directorii de școli și inspectorii primesc cele mai mari salarii și au cele mai ample majorări

Miercuri, 14 februarie, profesorii și angajații din Învățământ primesc salariile majorate de la 1 ianuarie 2024. Amintim că, la sfârșitul lunii ianuarie, aplicația de salarizare pentru angajații din Educație a…
Vezi articolul

Se înființează Institutul de Științe ale Educației, care va monitoriza și evalua programele pilot și naționale și va deveni centru pentru evaluări ale elevilor și profesorilor, realizate în colaborare cu OCDE – proiect

Ministerul Educației a pus în dezbatere publică un proiect de hotărâre de Guvern prin care se va înființa Institutul de Științe ale Educației, care va realiza, la solicitarea Ministerului Educației,…
Vezi articolul