Material susținut de Viva Control

Primul an de catalog electronic în școli. Șase directori vorbesc despre cum au pilotat platforma, cum au primit profesorii tehnologia în viața lor profesională și ce influență are schimbarea asupra comunității școlare

7.285 de vizualizări
A trecut primul an școlar din programul pilot în care 742 de școli au fost aprobate să utilizeze catalogul electronic. Avantajele catalogului electronic au fost explicate de 6 directori de școli din România, potrivit testimonialelor realizate de platforma de management școlar „Viva-Catalog”. „Acest catalog electronic ne dă posibilitatea să scoatem un raport pe absențe motivate, nemotivate, pe clasă. (…) Este o economie de timp și de energie”, este de părere Meda Florian, director adjunct al Școlii Gimnaziale „Ion Creangă” din Cluj-Napoca.

Mirela-Dana Feneșan, director al Liceului Teoretic „Dumitru Tăuțan” Florești, a povestit cum a fost primită ideea implementării catalogului electronic de către echipa școlii, de profesori și de părinți: „S-a dorit foarte mult implementarea catalogului electronic, iar în ceea ce privește platforma de documente a fost privită ca un mare beneficiu în construirea portofoliilor comisiilor.”

Referitor la beneficiile observate în școală după implementarea catalogului electronic, directoarea Feneșan a precizat că a fost eficientizat procesul de învățământ:

„După implementarea catalogului electronic Viva, am văzut că oarecum s-a întâmplat o eficientizare a procesului de învățământ. Chiar și pe parte de secretariat, avem unele documente la îndemână: rapoartele de absenteism și unele analize în ceea ce privește notarea.

Foto: Mirela-Dana Feneșan, director al Liceului Teoretic „Dumitru Tăuțan” Florești

În privința sursei de finanțare, aceasta a spus că primăria și consiliul local asigură banii: „Pentru catalogul electronic, Primăria și Consiliul Local ne ajută și ne oferă finanțarea necesară pentru implementarea catalogului electronic, deci nu plătesc părinții.”

Și profesorii de la Liceul Tehnologic ”Vlădeasa”din Huedin folosesc catalogul electronic Viva. Directoarea Cristina Florentina Șaitiș a povestit că decizia de digitalizare a venit în anul școlar 2021-2022, cu aplicare în anul școlar 2022-2023. Aceasta a mărturisit că a existat o reticență din partea cadrelor didactice, pentru că „li s-a părut ciudat că nu mai merg cu acel obiect (catalogul clasic – n.red) la oră.”

Directoarea mai spune că „părinții au fost cei mai deschiși. Ei au spus că, pentru prima dată, pot să aibă acces, într-adevăr, la catalog, fără să mai fie nevoie să învoiască de la serviciu, pentru a veni dimineața să vadă care este situația la învățătură și la discipline.”

Foto: Cristina Florentina Șaitiș, director al Liceului Tehnologic ”Vlădeasa”din Huedin

„Părintele poate afla de acasă care este situația și oarecum este pregătit de ceea ce urmează să i se spună la școală sau știe dacă trebuie să ia legătura cu dirigintele, să clarifice anumite probleme”, a precizat Cristina Florentina Șaitiș.

Directorul adjunct al Colegiul National „Ion Neculce”, Sebastian Emanuel Oprița, a menționat că, la început, au fost anumite întrebări, dar „ele au fost repede risipite în momentul în care profesorii au început să folosească propriu-zis catalogul electronic.”

El a precizat că ceilalți profesori i-au spus că nu mai vor să se întoarcă „niciodată la catalogul clasic”, deoarece sunt numeroase avantajele catalogului electronic: „Se încheie mult mai ușor mediile. Nu mai stai să verifici de zeci de ori să vezi dacă ai făcut o greșeală, dacă ți-a ieșit bine sau nu media generală. (…)”

Foto: Sebastian Emanuel Oprița, directorul adjunct al Colegiul National „Ion Neculce”,

Directorul adjunct a adus în atenție că părinții află imediat dacă nu sunt copiii la școală, iar problemele pot fi soluționate rapid:

„Atât timp cât părinții au primit posibilitatea aceasta de a se loga, bineînțeles că s-a îmbunătățit (relația cu părinții – n.red), pentru că, în primul rând, știu unde sunt copiii, dacă sunt la școală. Dacă văd că au absență, pot să-i sune, să-i întrebe „de ce nu ești la oră?”. Practic, cred că-ți oferă o predictibilitate, în primul rând, și ca profesor, și ca diriginte, și ca școală, și ca părinte. Având această predictibilitate, dacă apar probleme, pot să le soluționez din timp, nu pe ultima sută de metri când, probabil, soluțiile nu mai sunt așa la îndemână”, a punctat Sebastian Emanuel Oprița.

Colegiul Economic „A.D. Xenopol” a încercat să găsească o soluție pentru registrele și situațiile statistice, iar catalogul electronic este în beneficiul tuturor. Referitor la avantajele pe care le-a observat după implementarea catalogului Viva, directoarea colegiului, Mihaela Iacoban, a explicat cum pot fi profesorii ajutați:

„De exemplu, având în vedere că unitatea noastră are două clădiri și, de foarte multe ori, profesorul este nevoit să meargă în 10 minute, cât este pauza, dintr-o locație în alta, n-a mai fost nevoie să umble cu catalogul. Asta ar fi un beneficiu. Faptul că s-au operat foarte ușor absența și nota, faptul că părintele a aflat în în timp util situația copilului. Și cel mai mare avantaj pe care l-am văzut: nu au mai fost greșeli în calculul mediilor. În acest mod, s-au evitat aceste mici greșeli în calculul mediilor.”

Foto: Mihaela Iacoban, director al Colegiului Economic „A.D. Xenopol”

Mihaela Iacoban a spus că, pentru a se familiariza cu platforma, cadrele didactice au fost ajutate la început de informaticianul unității și de reprezentantul firmei: „Lucrurile au intrat în normal și toată lumea a fost a fost mulțumită – atât profesori, cât mai ales părinți.”

Și o unitate de învățământ din mediul rural a apelat la catalogul electronic Viva. Mioara Neag, directoarea Școlii Gimnaziale „Octavian Goga” Ciucea, Com. Ciucea, a punctat de ce este utilă aplicația pentru profesori, elevi și părinți:

„Ne-am gândit că ar fi mai util pentru elevi și pentru părinți să afle notele. Unii părinți nu aveau timpul necesar să vină la școală, așa oricând primesc nota. În ziua respectivă sunt și ei anunțați, fiecare are un cont. Elevii știu notele, pot să-și verifice exact notele, că uneori diriginții au timp sau nu au timp să le treacă notele în carnet. Acum, deja părintele este informat ce notă ia elevul în fiecare zi (…).” – Mioara Neag, directoarea Școlii Gimnaziale „Octavian Goga” din Comuna Ciucea

Foto: Mioara Neag, director al Școlii Gimnaziale „Octavian Goga” din Comuna Ciucea

Încă de la început, profesorii au fost deschiși, după cum a mărturisit directoarea Mioara Neag: „Profesorii au fost încântați. Credeau că este foarte greu. Când au văzut cât de ușor este, nu a fost nicio problemă.”

Directoarea a menționat că finanțarea este asigurată de autoritățile locale: „De la bugetul local noi avem banii necesari și pentru platformă, și pentru catalog. Deci, toți banii de la bugetul local.”

Meda Florian, directorul adjunct la Școala Gimnazială „Ion Creangă” din Cluj-Napoca, a povestit cum au ajuns să folosească catalogul electronic: „Anul trecut, inspectoratul școlar a implementat un program-pilot privind introducerea în școli a catalogului electronic și, bineînțeles, când am auzit de acest program, am fost deosebit de interesanți.”

Aceasta a vorbit despre avantajele catalogului electronic: „Școlile noastre trebuie să raporteze lunar numărul de absențe. Acest catalog electronic ne dă posibilitatea să scoatem un raport pe absențe motivate, nemotivate, pe clasă. De asemenea, avem de monitorizat notarea ritmică. De asemenea, prin catalog electronic, putem scoate acest raport, pe clasă, pe elev. Este o economie de timp și de energie.”

Foto: Meda Florian, director adjunct al Școlii Gimnaziale „Ion Creangă” din Cluj-Napoca

Cadrele didactice care sunt de serviciu pe școală nu mai sunt nevoie să țină catalogul clasic după ele, după cum a spus Meda Florentin: „Așa cum știți, în școlile noastre, cadrele didactice efectuează serviciul pe școală, ieși de la oră cu catalogul, du-te repede și lasă-l în sala profesorală, du-te să faci de serviciu, întoarce-te să iei catalogul când sună. Acest lucru nu s-a mai întâmplat, n-a mai fost nevoie, având catalogul electronic.”

Colaborarea cu echipa tehnică

În privința colaborării cu echipa de suport tehnic, Mirela-Dana Feneșan a menționat că „ echipa de suport tehnic a fost întotdeauna promptă la problemele identificate de noi, s-au rezolvat într-un timp util și foarte rapid.”

Cristina Florentina Șaitiș -„Colaborarea cu echipa de suport tehnic de la Viva Control este întotdeauna foarte bună. De ce? Pentru că avem acces foarte ușor la această echipă, adică oamenii chiar răspund la telefon și la mailuri. Orice problemă se rezolvă, mai ales că suntem o școală complexă și a trebuit să facem setările personalizate, și anume: doi profesori care să treacă notă în aceeași rubrică, discipline la care se încheie media în diferite intervale de timp. Nu toate disciplinele se încheie, ca medii, în același timp. Avem clase care după un semestru se despart: jumătate pe o specializare, jumătate pe altă specializare. Deci, sunt setări complexe pe care le-am rezolvat întotdeauna punctual cu echipa de suport tehnic.”

„A fost întotdeauna un om în spatele telefonului cu care am putut discuta în tihnă, fără nervi. Întotdeauna au fost disponibili și dispuși să asculte, în cazul în care am avut anumite probleme sau idei.” – Sebastian Emanuel Oprita

Mihaela Iacoban a zis că reprezentantul firmei și informaticianul unității au găsit împreună cele mai bune metode, „în așa fel încât să se adapteze, așa cum am spus și mai devreme, la specificul unității noastre.”

Mioara Neag spune că nu au fost dificultăți: „Nu am întâmpinat nicio dificultate, întotdeauna am colaborat. Eu zic că e în regulă. Chiar am sunat când ni s-au transferat elevii, ca să pot să trec din urmă notele elevilor care au venit în școală. Eu zic că-i în regulă. (…) Ne gândeam, inițial, că e mult mai greu, dar e în regulă. Ne-am descurcat.”

Meda Florian – „Platforma este super. (…) La o primă vedere, poate nu-ți dai seama de toate facilitățile, dar este bine structurată platforma.”


5 comments
  1. Vad imediat fiecare nota, absenta, pot sa-mi fac o idee despre situatia lui scolara si asta e foarte important.

  2. Catalogul electronic trebuia introdus in scolile noastre de cel putin doua decenii – cu toata rezistenta unora care nu se gandesc decat la eforturile si comoditatea lor – intrucat, mai ales, imbunatateste CALITATEA inregistrarilor privind situatia zilnica a fiecarui elev si faciliteaza considerabil COMUNICAREA parintilor cu scoala si profesorii privind aceasta situatie si evolutiile ei… Dar, de secole si pana in prezent, scolile noastre utilizeaza ca unic mijloc de comunicare cu parintii traditionalele “sedinte cu parintii” care, daca totusi au loc, sunt prea putin eficace si eficiente intrucat se tin rar si sunt de regula, evident, doar post-factum… Dar au proces verbal si, mai ales, semnaturi asa cum impun birocratii si juristii nostri tot mai numerosi! Asa ceva nu mai exista de multi ani in scolile din statele dezvoltate!!!!… Acest argument suprem al calitatii OPTIME a comunicarii parinti-profesori ar fi trebuit sa determine deciziile Ministerului educatiei si nu consideratiile principiale si birocratice avansate demagogic si ipocrit dar repetat de unii reprezentanti ai acestuia care au intarziat atat de mult demararea proiectului pilot de introducere a catalogului electronic.
    De bine de rau, avem acum cca 700 scoli (din peste 6000) in care catalogul electronic a fost experimentat cu rezultate benefice pentru toti cei implicati… Ar fi de asteptat ca, in etapa urmatoare (nu mai mult de un an!), acest catalog electronic sa fie extins si in celelalte peste 5300 unitati scolare, daca nu vor aparea noi obstacole de ordin financiar, reglementar, motivational… Tot datorita acestor consideratii principiale/ metodologice/ birocratice – dar demonstrand de fapt rezistenta la schimbare a decidentilor – am ajuns in post-pandemie sa diabolizam invatamantul online, ba chiar, la comanda ministeriala, sa fie stabilite de ARACIS, din birouri, niste cerinte formale si imposibile, unele chiar contra-productive, privind invatamantul online care, chipurile, conform dlui fost ministru al educatiei SC (specialsit in imbunatatiri funciare!) ar fi fost “in toata lumea catastrofal”. Ministerul educatiei nu abordeaza public rezistenta/ reticenta la schimbare (normala intrucat demonstreaza vitalitatea organismului social) si se pare ca nu are habar ca exista metode si tehnici manageriale de reducere a ei (anularea fiind imposibila)…
    In lipsa unor abordari manageriale stiintifice si credibile avem parte de simulacre, minciuni si manipulare tot mai multe, mai evidente si mai nocive, din pacate….Pana cand? Cele cca 4 milioane de conationali implicati in educatia romaneasca au nevoie de adevaruri, onestitate, pragmatism, luciditate, eficienta – nu de manipulari publicitare si fake-uri cotidiene… Asa cum este de exemplu, SIMULACRUL de asigurare calitatii practicat de 18 ani, pe multi bani si enorm de multe hartii inutile, dar DEGEABA, de ARACIS si ARACIP, pe baza prevederilor trist celebrei OUG 75-2005, a carei aplicare va fi prelungita (probabil pentru alte decenii) prin promulgarea festiva la Presedintie, marti 04 iulie 2023, a noilor legi ale invatamantului, rod al gandirii colective din Min Educatiei si comisiile Parlamentului…
    Multumesc profesorilor si directorilor intervievati in acest remarcabil articol pentru declaratiile si pozitia lor – toate echilibrate, oneste, lucide, constructive si proactive… Le doresc succes in lupta lor cu inertia, ignoranta, indolenta, suficienta si aroganta unor decidenti ministeriali si din Legislativ… Unii dintre ei nu s-au sfiit sa reintroduca in noile legi ale invatamantului (totalizand acum peste 500 de pagini – dificil de tiparit, citit, inteles, aplicat, etc.) vechi prevederi contra-productive din OUG 75-2005 (initial abrogata apoi mentinuta!) si unele dispozitii din vechi Hotarari de Guvern si Ordine de Ministru – doar pentru a …. ingreuna considerabil eventualele modificari ulterioare ale acestora, fara sa tina cont de cerintele educabililor, cadrelor didactice (altele decat majorarea salariilor!!!), agentilor economici, etc….Si dupa prost-exemplul aratat de Ministerul Educatiei care considera ca doar cerintele lui ar trebui respectate (ca “standarde”) de scoli si universitati, si ONG-urile, sindicatele si alti parteneri de interese (stakeholders) ai educatiei din scoli si universitati, revendica doar propriile cerinte, fara sa abordeze o perspectiva integratoare a cauzelor NON-CALITATII EDUCATIEI din Romania… O reala asigurare a calitatii educatiei – conform standardelor si practicilor mondiale – ar fi implicat necesitatea generarii INCREDERII tuturor partenerilor de interese in faptul ca TOATE CERINTELE lor au fost, sunt si vor fi satisfacute… Dar OUG 75-2005 a stabilit de acum 18 ani cu totul altceva… De aceea, la noi, NEINCREDEREA sporeste continuu ca si costurile simulacrului ! Pana cand?

  3. Vă mulțumim, dar nu ne facem mari iluzii că sa nu avem mari deziluzii !Cine este in măsură să ceară implementarea in scolile și liceele noastre ??? De ce nu se implementează in toată România din oficiu, fără cereri ,inscrieri ??? Terminați
    oamenilor cu ascunsul rahatului sub preș!Va spun simplu din practica ,nu pun notele in catalog până la sfârșitul anului,sunt elevi care nici la data de astăzi nu -si cunosc mediile sau notele din timpul anului scolar.Așa sunt șantajați elevii și părinții ,e simplu ! Inspectoratul se duce in” control” ,o inspecție mică și se termină circul pentru o lună ,de următoarea lună “profesorul”își continuă șantajul,nu ?Și sa nu- mi povestiți de Comisiile de Ritmicitate ,nici să râd nu pot de plâns.Nu am dormit trei săptămâni ,de griji.Nu -mi intra copilul in examen ,lipseau notele cu desăvârșire din catalog ,la o singură materie.A încurcat tabelul cu catalogul ,ce drăguț,nu ?Ca să aflu că totuși la noi a închis mediile pe 16.06 .23 dar la celelalte clase din Liceu nu a anunțat nici acum notele/mediile .De noaptea minții ,dacă ar face o testare psihologica sau pshiatrica (pe bune ,ca la carte chiar ) probabil că sar lua și măsuri împotriva bietului om . Cine să facă această procedură corecta, profesorii au imunitate sunt cei mai inluminati in România ,în frunte cu Președintele lor ,culmea ales tot de ei.Sa nu mă întrebați cum am rezolvat ,avem și dovezi, tabelele și mulți copii care pot să spune adevărul care unii sunt majori chiar.Deci o luăm de la capăt ,de ce nu avem și telefonul Profesorului cum există telefonul copilului ???Unde sa se transmită mesaj vocal sau scris (,depinde de dovezi,)abuzurile pe care le fac profesorii în sistem ,in timpul serviciului și culmea plătiți din banii statului ???? Altă întrebare câte cazuri mai Sunt in țară !???Deci,cum se rezolvă problema???In toamnă incepe șantajul iarasi asupra copiilor noștri și asupra noastră ,de ce???

  4. Catalogul electronic caracteristici:
    – profesorul vine la ora si sta vreo 10-15 minute pe telefon sa treaca absentii
    – hopa am gresit ca ba nu merge “taciul” ba s-a blocat va spune mereu
    – mediile se fac automat, bucuria celor care nu pot aduna 4-5 numere odata pe an. De ce ai mai pretinde elevilor sa nu foloseasca tehnologia si la examene ca sa rezolve subiectele?
    – catalogul electric costa vreo 800 euro lunar intretinerea lui de catre firma “agreeata”, instalarea de pach-uri si updaturi ca de obicei. Ala de hartie costa 2 lei.

    – Concluzie partiala, daca si profesorul e obligat sa stea in timpul orei pe telefon de ce ai mai restrictiona elevilor folosirea telefoanelor in timpul orelor?

    – Daca si catalogul este o aplicatie pe telefon si nu o carte, atunci de ce ar mai citi elevii carti??

    – daca si catalogul este electronic pe telefon si scrii acolo note si absente de ce ar mai avea elevii caiete la ore si ar mai scrie cu creion si pix in ele de pe tabla sau temele??

  5. Nu stiu ce este catalogul electronic “Viva”, dar vreau sa sustin ideea de catalog electronic, ca parinte. Vad imediat fiecare nota, absenta, pot sa-mi fac o idee despre situatia lui scolara si asta e foarte important.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT În 2.167 de localități din România rata de infectare este sub 1. La două zile de la începerea școlii crește cu 110 numărul orașelor și comunelor „verzi”, în care toți elevii pot merge cu prezență fizică

În 2.167 de localități este scenariul verde pe 6 mai 2021, potrivit datelor de la Centrul Național de Conducere și Coordonare a Intervenției (CNCCI), publicate de Ministerul Educației. Cea mai…
Vezi articolul