Prima reacție la OUG-ul din educație care le permite universităților să înființeze societăți comerciale. Remus Pricopie: Nu este exclus să aflăm că nu educația și știința sunt cele care contează, ci satisfacerea intereselor „comerciale” ale unor grupuri preocupate de orice altceva decât de cercetare

398 de vizualizări
Remus Pricopie / INQUAM Photos – Octav Ganea
Prima reacție la adoptarea în termen record de către Guvernul Ciucă a Ordonanței de Urgență care modifică Legea actuală a Educației, pentru a le permite universităților să înființeze societăți comerciale. “Nu este exclus să aflăm că nu educația și știința sunt cele care contează, ci satisfacerea intereselor „comerciale” ale unor grupuri preocupate de orice altceva decât de cercetare, de noile tehnologii și de învățământul universitar de performanță”, avertizează Remus Pricopie, rectorul SNSPA.

Fost ministru al Educației, Pricopie afirmă că “este regretabil că sunt adoptate ordonanțe de urgență, într-un domeniu atât de important, cum este educația, fără niciun fel de explicații publice. Această practică constituie o ignorare flagrantă a unor principii democratice de bază: transparența și dialogul social”.

Reacția integrală a lui Remus Pricopie, rectorul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA):

“Este regretabil că sunt adoptate ordonanțe de urgență, într-un domeniu atât de important, cum este educația, fără niciun fel de explicații publice. Această practică constituie o ignorare flagrantă a unor principii democratice de bază: transparența și dialogul social.

Nu este exclus să aflăm că nu educația și știința sunt cele care contează, ci satisfacerea intereselor „comerciale” ale unor grupuri preocupate de orice altceva decât de cercetare, de noile tehnologii și de învățământul universitar de performanță.

Timpul va confirma sau infirma acest lucru.”

Amintim că Guvernul Ciucă a aprobat miercuri, 21 septembrie 2022, prin ordonanță de urgență (OUG), modificări la legea actuală a Educației, în condițiile în care atât ministrul Educației, cât și premierul vorbesc despre o nouă lege a educației, lansată deja în timpul verii în dezbatere publică de Sorin Cîmpeanu. Modificarea la lege adoptată acum o zi prevede că universitățile își pot înființa societăți comerciale și consorții de învățământ dual.

Inițial, Ministerul Educației a publicat pe 15 septembrie prevederi din acest OUG într-un alt proiect de ordonanță care conținea, însă, și modificări privind decontarea transportului elevilor. Acel proiect a fost retras pe 16 septembrie (detalii aici) și împărțit în alte două: cel privind decontarea transportului a fost postat vineri seara pe site-ul ministerului, iar cel privind înființarea învățământului superior dual a apărut în urmă cu trei zile pe site.

Citește și:
Universitățile pot înființa societăți comerciale și consorții duale, după ce Guvernul a aprobat în termen record prin ordonanță de urgență modificări la legea actuală a Educației, copiate din proiectul de lege Cîmpeanu
Ministerul Educației insistă să aprobe rapid porțiuni întregi copiate din proiectul legii Educației, printr-o ordonanță de urgență / Este vorba despre posibilitatea ca universitățile să înființeze societăți comerciale și consorții de învățământ dual
BREAKING Ministerul Educației a retras proiectul de ordonanță de urgență care dădea posibilitatea universităților să înființeze societăți comerciale și consorții de învățământ dual
Articole întregi din proiectul legii educației, preluate copy-paste într-un proiect de ordonanță de urgență prin care ministerul vrea să înființeze învățământul superior dual / Universitățile ar putea înființa societăți comerciale, iar firmele care intră în consorții duale ar obține beneficii fiscale majore

3 comments
  1. Domnul rector ar fi cazul să știe sau să afle că principalul scop al educației este inserția elevului în piața muncii, pentru a își putea recupera statul (adica noi cei care plătim taxe și impozite) investiția prin taxarea muncii acestuia.
    Ori asta înseamnă că “interesele” comerciale sunt cele care de fapt ar fi cazul să dicteze direcțiile educației și implicit cele ale cercetării, nu idealul înfundat al unor ideologi (de obicei socialiști) 🤷🏻‍♂️

  2. Normal că nu vom ajunge nicăieri, atâta timp cât sunt profesori și cercetători, in cadrul U.B., care au și funcții de directori de departamente/centre si care sunt acționari in firme private. Aceștia folosesc resursă materială și umană în interesul lor. Sigur că se pot depista ușor aceste nereguli, prin verificarea declarațiilor de interese (multi nu le depun chiar daca sunt obligatorii). UB știe aceste lucruri dar decât să facă curățenie prefera să treacă cu vederea! Asta-i Romania educată!

  3. Un profesor universitar, rector, cu 260 citări la munca de cercetare de-o viață, vorbește despre “grupuri preocupate de orice altceva decât de cercetare”!
    :)))))))))))))))

    Aaaa …. să nu uit: 100 citări din alea 260 îi vin de la 1 articol cu 5 autori … deci nu se știe cine și cât a contribuit acolo! Articolul cu pricina a apărut în 2015, deci a fost scris probabil mai devreme – poate 2013-2014, când ce funcție a ocupat acest profesor universitar!?!?

    Iar cont de Google Scholar, unde se poate vedea clar producția științifică, nu are (sau l-a șters) acest profesor universitar care îi acuză pe alții “de orice altceva decât de cercetare”!
    :)))))))))))))

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Predarea istoriei, între caracterul excepțional al națiunii “folosit în scop politic” și abordarea obiectivă și autocritică, “europeană”. Corespondența ieșită din comun dintre Parlamentul European și ministrul polonez al Educației

Comisia pentru Educație și Cultură din Parlamentul European a decis, luna aceasta, să publice corespondența sa cu ministrul polonez al Educației, după ce acesta din urmă a acuzat structurile europene…
Vezi articolul

Profesorul Radu Gramatovici: Un copil mediu nu o să scape fără meditații la Matematică, pentru că așa cum e făcut sistemul, ca să beneficieze de școli bune, va trebui să intre în acest sistem de dopaj. Pentru un copil peste medie meditațiile nu mai sunt ore remediale, ci ajung să fie sisteme de dopaj

Un copil de nivel mediu „nu o să scape” fără meditații la Matematică, pentru că „așa cum e făcut sistemul, ca să beneficieze de școli bune, trebuie să intre în…
Vezi articolul

Educația românească, sub bisturiul OCDE într-o analiză economică a situației din țară: stagnare la un nivel redus în ultimii ani, nivelul analfabetismului ar putea crește / “România Educată” – doar un “prim pas” pentru nevoile de reformă reală în domeniu

Performanța educației românești a stagnat la un nivel scăzut în ultimii ani și riscă să se deterioreze și mai mult din cauza crizei Covid-19, afirmă Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare…
Vezi articolul

Activități anti-bullying, de sprijin pentru reintegrare și de susținere pentru studenții din medii dezavantajate – printre noile atribuții de combatere abandonului universitar, propuse pentru Centrele de consiliere și orientare în carieră – proiect de metodologie

O serie de activități menite să combată abandon ul universitar vor intra în atribuțiile centrelor de consiliere și orientare în carieră (CCOC) din cadrul instituțiilor de învățământ superior – de…
Vezi articolul

Banca Mondială: România rurală are rezultate similare cu Senegalul la testările internaționale aplicate elevilor / Sistemul actual nu permite României să răspundă schimbărilor globale de pe piața muncii

Elevii din București au rezultate similare cu cei din Islanda la testele internaționale standardizate, cei din România urbană au în medie rezultate similare cu elevii ucraineni, pe când, în România…
Vezi articolul