Prima discuție după căderea Guvernului, la ministerele Muncii și Educației – despre salarizarea profesorilor. Sindicatele au cerut creșterea cu 16% de la 1 ianuarie 2022 și „s-a convenit că reprezentanții celor două ministere vor susține solicitările”

6.372 de vizualizări
Calendar oficial mobilitate
Foto: OECD
Sindicatele din învățământ au cerut creșterea salariilor cu 16% de la 1 ianuarie 2022, în prima întâlnire cu ministerele Educației și Muncii de după demiterea Guvernului Cîțu prin moțiune de cenzură.

La întâlnire au fost și Raluca Turcan și Sorin Cîmpeanu, iar în comunicatul primit de Edupedu.ro se arată că „una din temele abordate a vizat faptul că personalul didactic din învățământ ar fi trebuit să primească, începând cu 1 septembrie 2020, salariile prevăzute de lege pentru anul 2022, prevedere care a fost prorogată, reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ solicitând ca începând cu data de 1 ianuarie 2022 să se acorde cele două tranșe de majorări salariale restante prevăzute de Legea 153/2017, de câte 8% fiecare, astfel încât să se atingă nivelul maxim de salarizare prevăzut în această lege pentru personalul didactic”.

„S-a convenit ca Ministerul Educației să calculeze impactul financiar al acordării majorărilor salariale solicitate de sindicate, precum și al creșterii salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată și că reprezentanții celor două ministere vor susține solicitările reprezentanților federațiilor sindicale prezenți la această întâlnire”, potrivit comunicatului.

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat într-o declarație de presă de la Ministerul Educației că discuțiile au avut loc spunând că e „nevoie de aplicare a creșterilor salariale începând cu data de 1 ianuarie 2022”.

Oficialul a spus că nu va face mai multe precizări, dar că „în curând” jurnaliștii vor primi informații suplimentare într-un comunicat comun cu Ministerul Muncii.

Redăm comunicatul Ministerului Muncii:

„Ministrul Muncii și ministrul Educației au discutat cu sindicatele din educație despre salarizarea din acest domeniu

Ministrul Muncii și Protecției Sociale, Raluca Turcan, și ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, au avut miercuri o întâlnire de lucru cu reprezentanții sindicatelor din învățământul preuniversitar și universitar de stat pentru a discuta o serie de subiecte avansate de partea sindicală, privind salarizarea personalului din învățământ în anul 2022.

Una din temele abordate a vizat faptul că personalul didactic din învățământ ar fi trebuit să primească începând cu 1 septembrie 2020, salariile prevăzute de lege pentru anul 2022, prevedere care a fost prorogată, reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ solicitând ca începând cu data de 1 ianuarie 2022 să se acorde cele două tranșe de majorări salariale restante prevăzute de Legea 153/2017, de câte 8% fiecare, astfel încât să se atingă nivelul maxim de salarizare prevăzut în această lege pentru personalul didactic.

De asemenea, s-a discutat despre impactul majorării salariului minim asupra categoriilor de personal nedidactic care au deja veniturile la nivelul salariului minim pe economie de anul viitor.

În cadrul discuțiilor s-a convenit ca Ministerul Educației să calculeze impactul financiar al acordării majorărilor salariale solicitate de sindicate, precum și al creșterii salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată și că reprezentanții celor două ministere vor susține solicitările reprezentanților federațiilor sindicale prezenți la această întâlnire.

Totdată, având în vedere că Ministerul Educației a preluat creșele de la administrația publică locală, s-a ridicat problema salarizării unor funcții, precum cea de educator puericultor care nu se regăsește în categoria funcțiilor didactice din anexa nr. 1 la Lege-cadru nr. 153/2017. 

În acest context, în perioada următoare, Ministerul Educației va analiza consecințele  și impactul salarial pentru a putea propune modificările necesare în Legea salarizării.

În întâlnirea de lucru s-a ridicat și problema salarizării funcției de director din cadrul unităților de învățământ, care este complet nemotivantă, sindicatele semnalând că salarizarea acestei funcții de conducere este, în anumite cazuri, sub nivelul de salarizare al funcțiilor didactice de predare sau chiar sub nivelul unor funcții de conducere de la personalul didactic auxiliar. 

Ministrul Muncii și Protecției Sociale a explicat că inechitățile salariale pentru personalul din învățământ vor fi eliminate prin noua Lege a salarizării, care urmează a fi elaborată în perioada următoare tocmai cu scopul de a aduce echitate și calitate în sistemul public”.  

Salariile profesorilor ar fi trebuit să crească cu 16% de la 1 septembrie 2020, după cum anunța Ministerul Educației într-un comunicat de presă. Instituția explica atunci faptul că de la 1 ianuarie 2020 salariile au fost majorate cu 8%, iar ultimele două tranșe de majorare până la grila prevăzută de Legea 153/2017 ar fi trebuit să intre luna viitoare. Rectificarea bugetară a amânat însă acea creștere, cu totul, până în septembrie 2021.

Vezi aici ce salarii de bază brute ar fi trebuit să ia profesorii, învățătorii și educatorii, conform grilei de salarizare, pe fiecare funcție și grad.

Sindicatele din Învățământ au încetat să mai aibă poziții publice critice la adresa Guvernului sau a ministrului din momentul în care, pe 26 februarie 2021, premierul Florin Cîțu a spus că „singurii oameni care au rămas în funcție 30 de ani de zile sunt liderii de sindicat” și că ar fi cazul să se discute despre legislația care reglementează finanțarea sindicatelor, “dacă este bine ca respectivele cotizații să se plătească automat din conturile oamenilor”.

Articolul în curs de actualizare


2 comments
  1. Atunci cand toate salariile se vor marii cu 11%, sindicatele cer pentru profesori 16%, in loc sa ceara 16% cat era în legea salarizării plus 11% cat vor crește toate salariile, adică 27%. Cifra corecta de cerut, onor sindicatelor care nu ne reprezintă cu onoare, este de 27%! Băgați la cap, trădătorilor, 27%!

  2. Sindicatele au negociat la țanc, cu un guvern care nu poate face nimic, decat poate o meserie ciudata, existenta candva in COR, cea de ”aburitor”! Pacat ca nu avem si nu am avut oameni care sa isi iubeasca poporul la conducerea acestei tari si in functiile de reprezentare! Tara gastilor, de 30 de ani! Se va autodizolva prin emigrarea romanilor! Pacat!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Inspecții în licee pentru „monitorizarea implementării curriculumului la clasa a IX-a și a modului în care profesorii îl vor aplica”, impuse de Ministerul Educației prin inspectorate

Inspecții în licee pentru „monitorizarea implementării curriculumului la clasa a IX-a și a modului în care profesorii îl vor aplica”, sunt impuse de Ministerul Educației prin inspectorate, potrivit unei adrese…
Vezi articolul

Corectarea digitalizată a lucrărilor de la examenele naționale din Franța. Profesorii corectează pe calculatoare personale și nu sunt toți formați pentru acest tip de corectare nici în 2022 după 6 ani de folosire / Ce fac cadrele didactice în aplicația specială de evaluare – VIDEO

Corectarea digitalizată a lucrărilor de la examenele naționale este o realitate în alte state europene, așa cum se desfășoară efectiv sesiunile de Bacalaureat din Franța. Pentru a analiza un proces…
Vezi articolul