Aplicațiile educaționale românești marchează astăzi primul pas spre folosirea inteligenței artificiale, prin crearea unei culegeri „smart” de matematică pentru copiii de clasele I-IV, cu răspuns instantaneu la fiecare exercițiu. Compania Brio a lansat astăzi primul instrument de intervenție educațională. Cum a reușit compania românească să conceapă și să construiască in-house „culegerea nesfârșită de probleme”? Ce este nou în exercițiile de matematică generate digital? Și cine este programatorul care a pus la punct noul sistem de testare? Specialistul în programare Adi Matei a explicat pentru Edupedu.ro cum funcționează noile teste de matematică, bazate pe generarea programatică, dinamică și randomizată de itemi.
- Testele sunt disponibile în versiune beta pentru primii 200 de elevi din clasele I-IV care se înscriu pe platformă (opțiune disponibilă în “Contul meu”), urmând ca după aproximativ o lună acestea să poată fi accesate public, iar ulterior să fie dezvoltate și pentru clasele V-VIII și liceu.
Adi Matei, programatorul care a construit noul modul de testare al Brio.ro, a declarat că motorul pe care l-a dezvoltat „este un precursor” al AI (n. red. Artificial Intelligence, Inteligență Artificială). „Modulul de antrenament din Brio.ro este bazat pe generarea programatică, dinamică și randomizată de itemi. În cadrul acestui modul, elevii vor întâlni probleme asemănătoare cu ce lucrează și ei acum (fie la școală, fie pe Brio, fie în caiete de lucru și/sau culegeri), numai că fiecare problemă va fi unică în felul ei (date diferite, enunțuri diferite, personaje diferite – multe din problemele I-IV au enunțuri de acest gen). Modulul de antrenament din Brio.ro va fi disponibil întâi pentru clasele I-IV, urmând să lucrăm și să lansăm în curând pentru clasele V+, apoi pentru liceu”, a explicat acesta.
Noul modul face trecerea de la testele clasice Brio – care sunt un instrument de diagnostic, îți arată nivelul actual de cunoștințe – , la un instrument de intervenție, cu scopul de a îmbunătăți rezultatele copilului.
Rep: Pentru elev, ca utilizator, dar și pentru părinte și profesor, ce este bine să știe despre noile teste Brio, care folosesc acest motor de generare programatică de itemi? Care este diferența dintre testele anterioare și cele aplicate de-acum înainte?
Adi Matei, Brio.ro: Testele de antrenament sunt mai scurte (10-20 întrebări), categoriile din care sunt selectate problemele sunt mai granulare (copilul sau părintele poate selecta o categorie mult mai restrânsă la care vrea să aplice testul), iar la finalul testului nu există un raport Brio.ro (nefiind un test standardizat), elevul va vedea direct pe ecran rezultatul sesiunii de testare (dacă a greșit, dacă a răspuns corect, care era răspunsul corect – acest lucru nu este disponibil pentru testările standardizate din Brio.ro).
Acest modul este, spre deosebire de testele clasice Brio care sunt teste de nivel, un modul de învățare/fixare de cunoștințe. Este știut că învățarea, mai ales cea la științe exacte, e bazată pe antrenament/practică.
Real, un elev se poate antrena și învăța itemi în aria în care sunt probleme aflate din raportul unui test standardizat din Brio.ro. Exemplu, dacă în urma raportului rezultă că elevul are dificultăți cu adunările cu trecere peste ordin, el se poate antrena doar cu probleme de acest tip până când stăpânește foarte bine acel capitol.
Rep: Cât de personalizată este testarea?
Adi Matei, Brio.ro: Elevii/părinții vor trebui să își aleagă ce anume vor să lucreze în aceste teste de antrenament. Dacă în testele standardizate categoriile nu sunt foarte granulare, aici vor avea categorii ce îi vor lăsa să lucreze pe teste la nivelul lor din clasă. Un test standard din Brio.ro funcționează bine/mai bine evaluând cunoștințele elevului spre finalul anului/la final de ciclu/capitol, căci testarea standardizată este făcută pentru evaluarea unui volum mai mare de învățare.
Testele de antrenament se pot folosi pe tot parcursul anului pentru că se pot antrena exact la capitolul sau subcapitolul curent de la clasă.
Rep: Elevii vor mai primi feedback-ul, diagnoza pe care platforma le-o genera la finalul fiecărui test, sau transformarea instrumentului în unul de intervenție va modifica interacțiunea cu utilizatorii?
Adi Matei, Brio.ro: Feedback-ul primit de elev la testele de antrenament este dacă a răspuns corect/incorect la o întrebare și care era răspunsul corect (în caz că a răspuns incorect). Testele standardizate Brio.ro nu ofereau și răspunsul corect elevilor, ci un scor/centilă care îl poziționează într-un anume eșalon statistic, între copiii de același nivel cu el din întreaga țară.
Rep: De când ați început lucrul la acest instrument și ce înseamnă implementarea lui în acest domeniu?
Adi Matei, Brio.ro: Lucrăm de aproximativ 6 luni la dezvoltarea efectivă la care putem adăuga probabil partea de gândire efectivă a acestui instrument/ce ne dorim de la el, făcută de Dragoș Iliescu – și aici nu știu câte luni și/sau ani sunt 🙂
Rep: Acest model de testare cu itemi generați programatic mai e folosit și de către organizații internaționale de testare a cunoștințelor sau abilităților?
Adi Matei, Brio.ro: Ca în orice domeniu, se lucrează în zona aceasta de generare programatică și/sau combinată cu inteligență artificială. NU avem știință ca în acest moment să existe teste care funcționează în același mod în care Brio.ro le va folosi, pentru antrenament, deoarece generarea unui item și folosirea lui într-un test standardizat înseamnă mult mai mult, nu doar să avem o problemă generată de calculator. Un item folosit de Brio.ro în testările standardizate este testat pe 5-10.000 copii, știm dificultatea lui reală între elevi (deci nu doar ce credem noi sau un profesor, știm cum s-au descurcat alți elevi la acest item).
Următorul pas este deci de a încerca să ajungem în punctul în care pe baza testelor de antrenament și a informațiilor de la itemii standardizați, deja testați, să putem genera și gradul de dificultate al unui exercițiu generat de calculator. Deși acesta este un challenge (n. red. provocare), sunt sigur că vom ajunge și acolo! Acesta este de fapt un pas ce ne aduce mai aproape de inteligența artificială „curată”.
Rep: Ce înseamnă faptul că acest motor va avea 100 sau 100.000 de copii? Cu cât baza de testare e mai mare, cu atât mai fidel va putea genera itemii necesari în progresul fiecărui copil?
Adi Matei, Brio.ro: Cu cât baza de date este mai mare și mai diversă (în termeni de copii/ clase/ cunoștințe/ categorii de exerciții), cu atât mai mult putem să fim mai aproape de acel pas următor despre care vorbeam, și anume să ajungem în punctul în care un exercițiu generat de calculator să aibă și un grad de dificultate.
Având și o dificultate generată ne va aduce mai aproape de a genera milioane de itemi + dificultatea lor pentru a putea face trecerea la AI și antrenarea lui, punct în care vom putea spune că un calculator a învățat și știe singur să dea un exercițiu de matematică unui elev. Cum spuneam, este un challenge, nu o să fie ușor, dar o să ajungem și în acel punct.
Rep: Care este parcursul dvs educațional, profesional și cum de ați rămas în țară?
Adi Matei, Brio.ro: Programez din clasa a V-a, ceea ce acum pare ușor (cu toată tehnologia din 2021), însă pentru mine asta se întâmpla în ’92-’93. Am fost apoi olimpic la informatică în toate clasele de liceu. Mi-a plăcut dintotdeauna programarea și lucrez din anul 1999-2000, moment în care aveam foarte puține site-uri în RO, internetul însemna modem și cartelă. M-am axat pe zona de web development, am rămas tot în această zonă și acum. De-a lungul timpului am fost și programator, și project manager și product manager. Am lucrat în zona media/media advertising (Cațavencu, Realitatea, Think Digital).
Nu m-am gândit niciodată serios să plec din țară, poate doar în cei câțiva ani în care am lucrat freelancing cu clienți din Olanda/SUA, când vedeam cum o oră de programare este plătită între 5-10 ori mai mult pe acolo. Însă am găsit și în România tot timpul proiecte challenging ce m-au ținut activ.
Informații de background
Brio.ro este prima platformă de testare standardizată din România, care acum face trecea la generarea algoritmică de itemi printr-un motor de inteligență artificială. Fondatorul Brio, companie românească de testare a performanței elevilor, este Dragoș Iliescu, psiholog, profesor universitar și colaborator OECD la crearea testelor internaționale.
Dragoș Iliescu este director al Școlii Doctorale de Psihologie în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București. Expert în psihometrie, ramură a psihologiei care se ocupă cu testarea și măsurarea psihologică, Iliescu este colaborator OECD la parte din testările internaționale, este președintele Diviziei de Evaluare și Apreciere Psihologică din cadrul IAAP (International Association of Applied Psychology). A fost președinte al Comisiei Internaționale de Testare (ITC) și președintele Asociației de Psihologie Industrială și Organizațională (APIO). Dragoș Iliescu este fondator al companiei Test Central, cel mai mare publisher de teste psihologice din România, precum și al grupului Psyence.
1 comment
Am venit doar pentru teste pe Free.