Prevederi-cheie de sprijin pentru școlile defavorizate sau cu puțini elevi, amânate până în 2025 – proiect de ordonanță de urgență / Măsura – propusă după ce PISA 2022 a desemnat România drept țară campioană la inechitate educațională

1.940 de vizualizări
Foto: © Vadreams | Dreamstime.com
O prevedere-cheie din Legea învățământului preuniversitar, de sprijin pentru școlile defavorizate, nu va fi aplicată înainte de 2025, lucru valabil și pentru modul de alocare a fondurilor pentru școlile cu puțini elevi, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență pus în dezbatere de Ministerul Finanțelor.

Noul proiect de OUG prevede prorogarea până la începutul anului școlar 2025-2026 a unor măsuri din Legea 198/2023. Printre acestea:

  • Art. 138 alin. (5) referitor la suplimentarea costului standard pentru școlile defavorizate
  • Art. 139 alin. (7) referitor la baza mai largă de calcul pentru fondurile alocate școlilor cu puțini elevi.

Art. 138 (5) prevede că, pentru școlile defavorizate, să fie suplimentat cu 25% costul standard pentru școlile defavorizate:

  • Costul standard pentru unitățile de învățământ defavorizate, stabilite anual pe baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației, la propunerea Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar, este suplimentat cu 25%.”

Art. 139 (7) din Legea 198 prevede ca, pentru școlile cu mai puțin de 300 de elevi, să fie luat în considerare un număr mai mare de elevi în calculul fondurilor alocate școlilor:

  • „Baza de calcul a fondurilor alocate unităților de învățământ, pentru finanțarea de bază, o constituie costul standard per antepreșcolar/preșcolar/elev calculat de CNFÎP. În cazul unităților de învățământ cu personalitate juridică cu mai puțin de 300 de elevi sau mai puțin de 300 de antepreșcolari, preșcolari și elevi, alocarea fondurilor se face luând în considerare un număr mai mare de elevi astfel încât procesul educațional să se poată desfășura în condiții normale. Factorul de multiplicare este stabilit de CNFÎP și este adoptat prin hotărâre a Guvernului privind costul standard”.
Ce este costul standard per elev

Școlile din România primesc finanțare de la nivel central în baza unui cost standard pe elev. Acesta este decis în fiecare an prin hotărâre de guvern și are două componente de bază:

  1. costul pentru cheltuielile cu salariile și
  2. costul pentru cheltuielile cu bunurile și serviciile, pregătirea profesională, evaluarea elevilor.

Acest coeficient se calculează diferit în funcție de zona de temperatură în care este școala, de numărul elevilor/copiilor pe care îi are înscriși și de tipul de școală/grădiniță.

Foto: © Vadreams | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


5 comments
  1. Vai de ei cu prevederile lor cheie.
    Mai cumpără la suprapreț niște laptopuri și au cheltuit banii.

    Irinuco dă-i soțului tău și nește ore de fizica daca tot l-ai pus sa separe bănci.
    La mine la liceu au ținut vreo 6 luni băncile vechi și birourile in curte afara in ploaie și zăpadă evident până le-au spart si aruncat. Erau poate de 10 ani maxim vechime. Erau bune multe dintre ele, erau și rupte dar probabil de la cum le-au manevrat. Cam așa sunt treaburile. Mă gândeam să-mi iau un birou d-ala acasă dar nu am avut cum. De cumpărare nu au cum că așa e, sunt băgate la casat, deși alții nu au. Mă uitam zilnic cum se degradau acolo. Pai se aduseseră altele noi și astea nu mai aveau loc.

  2. ăștia au tăiat tot ce au putut
    bine că au cumpărat platforma educațională de 70 de milioane de euro !!!!
    da ați auzit bine
    cică sa corecteze profii simularuile de acasă
    asta era problema educației , trebuiau să se strângă profii la școală să corecteze. acu se scanează și se trimite la domiciliu🥴

    1. Pai nu mai bine fac economii scolile? Ma uit cate lemne merg intr-o zi in care stau acasa si cate cand vin la 3-4 de la scoala. Ma usuca de bani in weekend. Nu mai bine facem noi ba scoala online, corectat la examene acasa la profesor? Ca tot se faceau de toate de acasa si cu chestii de acasa. Maine poimaine ne-or pune sa ne aducem si sotii si sotiile in folosul scolii…Aaa, stai ..deja mi-am adus sotul la scoala sa repare banci, sa prinda panouri, ca doar noi avem om care asigura intretinerea in scoala…om platit… Jigodiile dreaq ce sunteti!!!

      1. că bine zici , oliaca din iconomie nu strica
        da ce te faci cu 70 de milioane de euro aruncate pe o ,platformă educațională digitală, , din bani publici , a dracu economie…făceai un spital cu banii ăștia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Șase din zece copii ucraineni participanți la un sondaj Salvații Copiii spun că preferă să fie organizate clase speciale în școlile românești, după programa din Ucraina / Aproape trei sferturi dintre ei au continuat educația la distanță, urmând programa ucraineană, spun mamele lor

Doar 6% dintre copiii ucraineni ai căror mame au participat la un sondaj Salvați Copiii au frecventat școli românești după ce au sosit în România, în timp ce aproape trei…
Vezi articolul

Secretarul de stat din Ministerul Educației, Radu Szekely, întrebat dacă a citit noul raport “România Educată”: Nu o să comentez / Ligia Deca: Vom face public întreg raportul, odată cu asumarea lui de către Guvern, cel mai probabil miercuri

„Nu o să comentez”, a fost răspunsul lui Radu Szekely, secretarul de stat din cadrul Ministerului Educației la întrebarea dacă a citit noul raport „România Educată”, în cadrul unei conferințe…
Vezi articolul

A fost lansată Platforma de sprijin pentru ajutorarea refugiaților ucraineni din România / Aplicația integrează iniţiativa Guvernului „Ucraina – Împreună ajutăm mai mult!

Reprezentanţii Guvernului, Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă şi ai „Code for Romania” au anunţat, vineri, lansarea unei Platformei de sprijin ce integrează iniţiativa Guvernului „Ucraina – Împreună ajutăm mai mult!”,…
Vezi articolul

Introducerea disciplinei obligatorii „Istoria evreilor și a Holocaustului” a fost amânată cu doi ani prin noua lege a învățământului, spune directorul Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”, Alexandru Florian

Prin noua lege a învățământului a fost amânată cu doi ani introducerea disciplinei obligatorii „Istoria evreilor și a Holocaustului”, remarcă directorul Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”,…
Vezi articolul