Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre salarizarea bazată și pe criteriul performanței la profesori. Aceasta este de părere că, în baza unui salariu decent, prestația la clasă ar trebui să dovedească performanță școală.
„Da, într-adevăr, să existe un salariu decent, dar, în baza acestui salariu decent, prestația la clasă să dovedească performanța școlară, performanța școlară neînsemnând să-i ducem pe toți copiii la olimpiade internaționale sau naționale, sau la cine știe ce concursuri. Performanța școlară este atingerea standardelor educaționale”, a precizat directoarea.
Moderatoare: Dar sunteți optimistă că această discuție, încă incipientă în România și lăsată de o parte, cel puțin în această perioadă, legată de salarizare diferențiată bazată pe criterii de performanță, va duce undeva?
Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București: Nicăieri în Europa n-a dus la nimic, iar în Statele Unite s-a renunțat la ea. Da, într-adevăr, salarizarea pe criteriul de performanță, din păcate, a eșuat peste tot, dar eu mă refeream la faptul că avem nevoie de dascăli bine pregătiți și avem nevoie de a stimula această performanță. Din punctul meu de vedere, să existe o salarizare unitară, așa cum este în momentul de față, dar să existe și un bonus salarial acolo unde există și performanță școlară, pentru că uneori apare această întrebare „dacă eu la un colegiu național îmi fac meseria la cel mai înalt nivel și dovedesc prin performanțele elevilor că îmi fac treaba, de ce am același salariu ca cel care este profesor la un alt tip de școală, unde rata de promovare a examenelor naționale este 0%?”
În luna august, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” au solicitat ministrului Educației, Ligia Deca, să precizeze public că la acest moment nu există niciun proiect privind salarizarea diferențiată în funcție de performanță.
Amintim că, pe 1 aprilie, Ministerul Educației anunțat că a decis “constituirea unui grup de lucru” cu sindicatele, ca să „să elaboreze proiectul de Metodologie privind salarizarea diferențiată a personalului didactic pe baza unor criterii de performanță”, potrivit unui comunicat de presă al instituției.
În 2016 au mai fost discuții despre introducerea unor criterii de performanță în învățământ, dar sindicatele profesorilor au respins salarizarea pe baza acestor criterii de performanță, după cum a scris publicația informatiazilei.ro.
Informații de context
Amintim că premierul României, Marcel Ciolacu, după publicarea rezultatelor de la testele PISA 2022, a cerut public ministrului Educației, Ligia Deca, să prezinte criterii de performanță pe baza cărora salariile profesorilor să poată fi crescute diferențiat. „Îi cer ministrei Deca să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune. Trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește“, a declarat Ciolacu. Acesta făcuse referire la astfel de criterii încă de la preluarea mandatului de premier.
Pe 8 decembrie, la prezentarea Raportului național PISA 2022 pe România, Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educație al OCDE, a precizat că salarizarea bazată pe performanță este „una dintre cele mai dificile dileme cu care se confruntă orice sistem de educație“.
Pe 15 ianuarie, premierul Marcel Ciolacu a declarat „nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul”, la Antena 3, potrivit G4Media.ro.