Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre salarizarea bazată și pe criteriul performanței la profesori. Aceasta este de părere că, în baza unui salariu decent, prestația la clasă ar trebui să dovedească performanță școală.
„Da, într-adevăr, să existe un salariu decent, dar, în baza acestui salariu decent, prestația la clasă să dovedească performanța școlară, performanța școlară neînsemnând să-i ducem pe toți copiii la olimpiade internaționale sau naționale, sau la cine știe ce concursuri. Performanța școlară este atingerea standardelor educaționale”, a precizat directoarea.
Moderatoare: Dar sunteți optimistă că această discuție, încă incipientă în România și lăsată de o parte, cel puțin în această perioadă, legată de salarizare diferențiată bazată pe criterii de performanță, va duce undeva?
Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București: Nicăieri în Europa n-a dus la nimic, iar în Statele Unite s-a renunțat la ea. Da, într-adevăr, salarizarea pe criteriul de performanță, din păcate, a eșuat peste tot, dar eu mă refeream la faptul că avem nevoie de dascăli bine pregătiți și avem nevoie de a stimula această performanță. Din punctul meu de vedere, să existe o salarizare unitară, așa cum este în momentul de față, dar să existe și un bonus salarial acolo unde există și performanță școlară, pentru că uneori apare această întrebare „dacă eu la un colegiu național îmi fac meseria la cel mai înalt nivel și dovedesc prin performanțele elevilor că îmi fac treaba, de ce am același salariu ca cel care este profesor la un alt tip de școală, unde rata de promovare a examenelor naționale este 0%?”
În luna august, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” au solicitat ministrului Educației, Ligia Deca, să precizeze public că la acest moment nu există niciun proiect privind salarizarea diferențiată în funcție de performanță.
Amintim că, pe 1 aprilie, Ministerul Educației anunțat că a decis “constituirea unui grup de lucru” cu sindicatele, ca să „să elaboreze proiectul de Metodologie privind salarizarea diferențiată a personalului didactic pe baza unor criterii de performanță”, potrivit unui comunicat de presă al instituției.
În 2016 au mai fost discuții despre introducerea unor criterii de performanță în învățământ, dar sindicatele profesorilor au respins salarizarea pe baza acestor criterii de performanță, după cum a scris publicația informatiazilei.ro.
Informații de context
Amintim că premierul României, Marcel Ciolacu, după publicarea rezultatelor de la testele PISA 2022, a cerut public ministrului Educației, Ligia Deca, să prezinte criterii de performanță pe baza cărora salariile profesorilor să poată fi crescute diferențiat. „Îi cer ministrei Deca să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune. Trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește“, a declarat Ciolacu. Acesta făcuse referire la astfel de criterii încă de la preluarea mandatului de premier.
Pe 8 decembrie, la prezentarea Raportului național PISA 2022 pe România, Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educație al OCDE, a precizat că salarizarea bazată pe performanță este „una dintre cele mai dificile dileme cu care se confruntă orice sistem de educație“.
Pe 15 ianuarie, premierul Marcel Ciolacu a declarat „nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul”, la Antena 3, potrivit G4Media.ro.
15 comments
Nu știu ce face d na profesoara la clasa,fiica mea a învățat la acesta școală ,,faimoasa” , realitatea recentă era că cei mai mulți profesori nu veneau la ore,sau când veneau nu făceau nimic la clasa cu elevii.D na știe ,toți profesorii știu ce se întâmplă în școli dar se apără între ei și toți îi găsesc vinovați pe elevi și familiile lor pentru eșecul învățământului .
Are dreptate dna! Nu ar trebui sa ia același salariu cu profesorul de la Tehnologic. Profesorul de la tehnologic ar trebui sa ia cu minim 50% mai mult pt efortul pe care îl depune ca elevii care întra la liceu cu 2 , 3, 4 sa reușească un 5 la bacalaureat
Interesantă ideea cu rotația cadrelor didactice!
Văd din start inadecvată ideea că performanța profesorului este dată doar de performanțele elevilor săi. Trebuie că sunt mulți alți factori pe lângă asta.
Intrați în clase și priviți doar profesorul ce face, cum predă, cum face atmosferă de cooperare, cum intrigă cu întrebări, cum folosește tehnici noi de învățare, dacă oferă feedback, cui si cum, cum le vorbește copiilor, dacă trece printre bănci, etc. Intrați dumneavoastră, colegii profesorilor. După ce ați terminat orarul (sau înainte) cât ia să intrați 20 min in clasa unui coleg ce predă la o clasă comună? E un câștig enorm să învățați unii de la alții, doi metodisti pe școală e doar un minim ca resursă. Plus că dacă țineți lecții cu ușa deschisă, aveți un motiv în plus să încurajați copiii să facă liniște (pentru clasele vecine). Așa, intră un debutant pe ușă și observă și el cum se face managementul clasei. Cum să deranjeze ora? Nici nu salută verbal, nu scârțâie ușa, doar trece și observă niste minute. De se distrag, copii se distrag oricum de la problemele lor cu concentrarea, nu că intră cineva in clasă în liniște, deci nici un deranj. Dacă profesorul vizitat se simte deranjat, e oricum de la ezitările lui de a fi evaluat, nu? De ce aceste ezitări? Oricum directorii intră pe neanunțate în clase (și bine fac), îndrăzniți să le spuneți lor că vă deranjează ora! Astfel, vizitând alte ore, tânărul prof. își și cunoaște elevii în ipostaza “ai mei cu alți profesori”.
Mă rog, am cam deraiat, scuzați, dar mă gândesc că așa puteți crea un precedent bun și nu aveți nevoie de inspectori nepricepuți care doar dau din pix pe-o foaie.🍀
Despre ce era vorba? Aaa….doamna Bobocea e din sfere înalte, au muncit alții până i-au adus cei mai buni copii la Mate, ca dânsa să își permită să vorbească așa sfătos, ca și cum ar mai vrea să fie și consilier pe la minister, cu bani din proiecte susținute de corporații.
Stimata doamna ar trebui sa lucreze un an la un liceu tehnologic și pe urmă să vedem ce mai spune? Ar vedea ca acolo se lucrează dublu ca să aduci un elev de la 3 la 5, dar de unde sa știe doamna care lucrează cu elevi de 9-10!
Se poate merge oricad la o scoala cu promovabilitate 0 la examenele nationale pentru a schimba situatia in bine! La inceput pe un salariu mic, in concordanta cu performantele existente la venire!
Pentru ca s-ar putea ca elevii sa nu fie interesati de scoala.
De ce sa ia salariu mare profesorii de la un liceu cu rezultate foarte bune la BAC, dar care chiulesc cca 75% din ore. Acele rezultate se datoreaza pregatirilor in particular si nu muncii de la clasa.
Incredibila “poziție”…. de o înălțime educațională și educativa amețitoare!
Pentru ca tu,înfumurat persoana și cu sinapse reduse,ai vârfurile și nici nu trebuie sa faci mare lucru la clasa cu ei pentru ca sunt deja sătui de meditații.Râgâie de stătea meditații.
Interesant cum toată lumea recunoaște că salarizarea pe ,criterii de performanță” a eșuat în întrega lume dar noi discutam in continuare despre un subiect deja eșuat.
Înapoiați și întârziați, decuplați de la realitatea internațională.
Dacă eu am in medie 32 elevi/clasă de ce sunt plătit la fel cu cel care are doar 15?
De ce banii obținuți de școală prin supraaglomerarea claselor sunt luați la sfârșit de an școlar și transferați la școli cu promovabilitate 0?
De ce se fac ,,ajustări contabile” doar când e excedent nu și când e nevoie de cofinanțare pt proiecte de dezvoltare educațională locală?
Sunt multe inechități vizibile, rezolvabile dar noi încă dezbatem așa zise ,,criterii de performanță ” doar ca să ținem trena politicienilor care au lansat subiectul cu scop electoral si de dezbinare a societății.
„Legile ţării nu interzic nimănui să fie imbecil.” – Grigore Moisil
O rog pe stimata colega daca vrea un salariu mai mare sa mearga sa predea la un liceu tehnologic. La liceul respectiv unde preda doamna intra elevi cu medii mari. La liceele tehnologice intra elevi cu medii mici. Doamna a vazut testele BRIO? Stie ce sunt acelea? Va spun eu. S-a constatat ca marea majoritate a elevilor de licee tehnologice de clasa a 9 sunt de nivelul clasei a 5. De fapt cea mai buna treaba ar fi rotatia cadrelor. Asa se elimina si meditatiile.
Nici de clasă 5.Cei buni sunt pe acolo.Daca este “special ” este pe la clasele 1-2.Nu ai ce face cu ei la nivel.de liceu nici dacă te transformi.
… dar de ce ar trebui să meargă!? nu are email?…… daca ar înțelege despre ce și cum e vb in acest imens succes.. …. ar pune pe hârtie soluția miraculoasa și ar împartă și o… cu toți !
Că doar școlile nu sunt pe sistem concurențialo- comercial ….. . și , mai întâi, să facă suma meditațiilor plătite pt toți elevii din liceu, de parinti ….dar pe bune, nu ca la fisc …..
daca e pe zero….atunci, aplauze .. și publicarea “solutiei”!
Dar gradația de merit nu reflectă această muncă în plus? Este 25 % pe 5 ani!
Scuzați- mă! Am uitat…Gradația de merit reflectă ,,competența” de a
face un dosar cât mai gros cu tot felul de adeverințe și activități irelevante pentru ,,educabilul” nostru.
Dosare de peste 800 de pagini! Fraților, asta înseamnă o hârtie pe zi…