Închiderea școlilor și încercarea de a transfera orele din preuniversitar în online a scindat familiile, care învață odată cu profesorii ce înseamnă învățarea la distanță, așa cum este făcută în România. “Ne-ați îngropat în teme” – se plâng parte dintre părinți și elevi, care-i acuză pe profesori că își ascund competențele digitale scăzute dându-le mult mai mult de lucru decât o făceau la clasă. La polul opus se află situațiile în care nimeni din școală nu contactează părinții sau copiii, în contextul în care mesajele publice ale Ministerului Educației au creat un orizont de așteptare puternic.
Reprezentantul părinților, Iulian Cristache, a declarat pentru Edupedu.ro că, “în general, sunt două tabere: sunt părinți care consideră că propriii copii sunt în vacanță si nu ar trebui deranjați absolut deloc, și părinți care mă sună și îmi spun că propriii copii nu au fost contactați deloc de la școală“.
“La nivel național, sunt puțini părinții care consideră că sunt ‘abuzați’ copiii cu teme, și aici depinde de fiecare școală. Eu, în prima etapă, am perceput acest asalt al profesorilor la fiecare disciplină de a da teme și de a face lecții online ca un fel de revoltă la adresa modului în care inspectoratele cereau o evidență a cursurilor pe care ei le țineau“, a precizat Cristache.
Liderul elevilor, Antonia Pup, a afirmat pentru Edupedu.ro că, “în continuare, sunt foarte multe licee care au profesori care nu organizează deloc cursuri online. Dar sunt și profesori care se situează de partea cealaltă a baricadei, profesori care pe timpul orelor doar dictau și puneau elevii să lucreze de capul lor, care acum s-au transformat în profesorii care nu fac deloc predare, ci doar transmit documente care nu substituie actul instructiv-educativ deloc“.
“Nu credeam că o să vreau vreodată atât de mult să mă întorc la școală. Pentru mine, tot timpul studiul individual a fost mai valoros, sunt un caz particular. Dar chiar și așa, simt nevoia de a merge la școală. Elevii ar trebuie să-și găsească strategii de învățare particulare în această perioadă; școala, din păcate, nu ne învață cum să învățăm. Eu fiind în clasa a XII-a se duce așa o bătălie alimentată de incertitudine în mine și știu că asta se resimte și pentru colegii mei”, a povestit Antonia Pup pentru Edupedu.ro.
Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți:
- În general, sunt două tabere: sunt părinți care consideră că propriii copii sunt în vacanță si nu ar trebui deranjați absolut deloc, și părinți care mă sună și îmi spun că propriii copii nu au fost contactați deloc de la școală.
- Vreau să fac mențiunea că Ministerul Educației a făcut o recomandare, astfel încât profesorii care interacționează cu elevii în această perioadă, online, să nu-i evalueze, ci doar să continue și să creeze un cadru educațional astfel încât copiii să nu fie rupți complet de tot ceea ce înseamnă educație școlară. În momentul în care se vor reîntoarce la școală, dacă se vor reîntoarce în acest an școlar, pentru că depindem de evoluția cazurilor de COVID-19, atât copiilor, cât și profesorilor le va fi mult mai ușor să continue procesul educațional clasic, pe baza materiei transmise online.
- Părinții care nu vor școală online să știe că nu au nicio obligație să pună la dispoziție copiii pentru aceste lecții online, ci doar aceia care vor și cât vor. Copilul poate să interacționeze 20-30 de minute și profesorii trebuie să înțeleagă că nu există un concurs de predare online, ci trebuie să creeze un cadru plăcut pe care îl pot rezuma chiar și numai la discuții cu copiii, fără să îi pună să facă teme.
- Această stare neplăcută de acum poate însemna un start nou pentru sistemul educațional, inclusiv pentru profesori, elevi și părinți. Ar fi bine ca după această perioada nefastă să avem cu toții de învățat, în sensul în care Ministerul Educației trebuie să aloce sumele necesare ca să poată dezvolta sistemul educațional și platforme educaționale care pot ajuta copiii și familiile care nu își pot trimite copiii la meditații.
- Profesorii trebuie să prezinte deschidere și cunoștințe, pentru că unii aveau dosarele doldora de documente care atestau competențele digitale și, din păcate, unii dintre ei nu știu să folosească nici aplicații ca Whatsapp.
- Tot referitor la minister, trebuie să gândească un program operațional pentru dotarea elevilor din familii defavorizate cu dispozitive necesare educației online.
- Ni s-a părut cea mai bună soluție Teleșcoala, pentru că dă acces aproape tuturor elevilor la aceste lecții.
- La nivel național, sunt puțini părinții care consideră că sunt “abuzați” copiii cu teme, și aici depinde de fiecare școală. Eu, în prima etapă, am perceput acest asalt al profesorilor la fiecare disciplină de a da teme și de a face lecții online ca un fel de revoltă la adresa modului în care inspectoratele cereau o evidență a cursurilor pe care ei le țineau.
- Noi am lansat, împreună cu Asociația Proacta EDU, Ministerul Educației și FSLI un proiect care le acordă suport psihologic gratuit pentru profesori, elevi și părinți care se află în momente limită. Sunt psihologi care le răspund la numerele de telefon 0771.141.767 și 0771.141.750 și îi încurajăm să sune, dacă se simt vulnerabili, pentru că în situația aceasta de încărcare socială o stare de nemulțumire poatre să iasă din nimic.
- Sper ca Ministerul Educației să învețe că trebuie să aloce odată o sumă pentru învățământul online și am rugat Ministerul să continue Teleșcoala și după ce se termină nenorocirea asta.
Antonia Pup, președintele Consiliului Național al Elevilor:
- În continuare, sunt foarte multe licee care au profesori care nu organizează deloc cursuri online. Dar sunt și profesori care se situează de partea cealaltă a baricadei, profesori care pe timpul orelor doar dictau și puneau elevii să lucreze de capul lor, care acum s-au transformat în profesorii care nu fac deloc predare, ci doar transmit documente care nu substituie actul instructiv-educativ deloc.
- Este dovada faptului că profesorii, deși mulți dintre ei dețin certificate care le atestă competențe digitale, nu sunt deloc pregătiți să facă predare-învățare online care să întorcă și rezultate, nu doar să bifeze o activitate. Și asta este vina sistemului, nici nu pot să spun că e doar vina lor, pentru că nu au fost formați în această logică.
- De aceea am spus că această criză s-ar putea transforma într-o șansă, dacă factorii decizionali ar putea să-și asume măsuri pe termen scurt ca accesibilizarea cursurilor online prin garantarea infrastructurii necesare fiecărui profesor și elev, ca să poată onora egalitatea de șanse, iar pe termen lung să ne asigurăm că există resurse educaționale deschise, dar și o metodologie clară, astfel încât profesorii să nu predea în gol, ci să urmeze o strategie sustenabilă.
- Sunt mai mulți elevii care spun că nu au fost contactați de nimeni, de la școală, decât cei care se plâng că sunt asaltați cu teme.
- Nu credeam că o să vreau vreodată atât de mult să mă întorc la școală. Pentru mine, tot timpul studiul individual a fost mai valoros, sunt un caz particular. Dar chiar și așa, simt nevoia de a merge la școală. Elevii ar trebuie să-și găsească strategii de învățare particulare în această perioadă; școala, din păcate, nu ne învață cum să învățăm. Eu fiind în clasa a XII-a se duce așa o bătălie alimentată de incertitudine în mine și știu că asta se resimte și pentru colegii mei. Mesajul meu este că Consiliul Național al Elevilor este aici, pentru a se asigura că nicio decizie nu se va lua fără a fi luat în considerare ceea ce noi avem nevoie, care uneori este mai important decât ce vrem noi.
Amintim că toate școlile din România sunt închise de aproape 3 săptămâni, de pe 11 martie 2020 și până cel puțin după Paște, pentru a limita răspândirea epidemiei COVID-19. Ministerul Educației a anunțat că nu ia în calcul înghețarea anului școlar, însă încă nu a comunicat oficial o decizie cu privire la soarta examenelor naționale.
În toată această perioadă, Ministerul le-a recomandat în repetate rânduri profesorilor să continue orele în sistem online. Potrivit unei evaluări făcute de site-ul specializat Didactic.ro, care face parte din rețeaua Intuitext, de la închiderea școlilor din cauza pandemiei și trecerea în online, cele mai populare aplicații folosite de profesorii care au participat la evaluare sunt:
- Zoom – 25,3% dintre respondenți
- WhatsApp – 14,6%
- YouTube – 10,1%
42,2% dintre participanți spun că alocă peste 3 ore în plus pentru pregătirea orelor în contextul actual, față de perioada când școlile erau deschise.
Telefonul este cel mai folosit aparat de către elevi, în aceste zile.
Peste jumătate dintre participanți (54,7%) au spus că nu au reușit să intre în legătură cu toți elevii din clasă. Motive menționate: elevii nu au internet, elevii nu au laptop/tabletă/calculator, dezinteresul părinților, lipsa materialelor didactice, lipsa sprijinului diriginților.
Photo by ThisIsEngineering from Pexels
Citește și: