Șerban Iosifescu, fostul președinte al agenției care acreditează grădinițele și școlile, ARACIP, a cărui demitere a fost anunțată săptămâna trecută, consideră că eliberarea sa din funcție a fost făcută într-o manieră ilegală și, drept urmare, o va contesta în instanță, după cum a declarat el, luni, pentru Edupedu.ro. El a afirmat că “nu știe dacă mai e o miză” revenirea sa în funcție, dar “problema e de legalitate”, pentru că, dacă noul președinte (ARACIP – n.r.) a fost numit în baza unui ordin ilegal, atunci documentele pe care le va semna acesta vor deveni nule de drept.
- Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat marțea trecută că, în urma unui control întreprins la ARACIP, au fost constate nereguli “atât de grave, încât depășesc limitele de competență ale Ministerului”. El a spus atunci că, în legătură cu aceste nereguli, a fost sesizat Parchetul și a anunțat că a fost emis ordinul de eliberare din funcție a președintelui ARACIP, Șerban Iosifescu.
Acesta a făcut, în ultimele zile, pe Facebook, o serie de comentarii pe tema controlului la agenția pe care a condus-o și pe cea a demiterii sale – detalii mai jos.
Contactat luni de Edupedu.ro, el a apreciat că e ilegală demiterea sa. “Motivele nu pot să vi le spun, pentru că le discut cu avocatul. Când voi trimite plângerea prealabilă la minister, cu toate motivele respective, le voi spune atunci”, a spus el. Întrebat dacă va contesta ordinul de demitere printr-o acțiune în contencios administrativ, el a răspuns că “da, absolut”, și că va face acest pas după procedura plângerii prealabile. “Altfel nu se poate anula ordinul respectiv, decât în instanța de contencios”, a spus el.
Potrivit lui Șerban Iosifescu, ordinul demiterii “produce efecte, asta să fie clar (…). Problema este de legalitate, pentru că dacă noul președinte a fost numit în baza unui ordin ilegal, atunci orice semnează, inclusiv ordine de ministru care vor fi propuse Ministerului Educației pentru autorizare și acreditare, vor deveni nule de drept”.
- Săptămâna trecută, Educatieprivata.ro a scris, pe surse, că în funcția de președinte al ARACIP ar fi fost numită Alina Paraschiv, profesoară de matematică având experiență în managementul școlar.
Șerban Iosifescu a mai făcut trimitere și presupuse motive de natură politică în cazul verificărilor făcute de minister la ARACIP: “Controalele respective în general și atitudinea ministerului față de ARACIP au fost determinate, hai să spunem așa, de nesupunerea la presiuni politice în favoarea unor unități de învățământ sau unor anumiți petenți. De asta sunt convins.”
“Ministerul a tratat discriminatoriu și abuziv instituția ARACIP și conducerea acesteia”
După ce ministrul Educației a anunțat demiterea președintelui ARACIP și faptul că, în controalele la această instituție, au fost constatate 10 tipuri de nereguli “grave” ce au determinat sesizări la Parchet, Curtea de Conturi, ANI și alte foruri, Șerban Iosifescu a făcut, în ultimele zile, o serie de comentarii pe Facebook în care a sugerat că acțiunile ar fi ilegale și a acuzat abuzuri la adresa sa.
El a acuzat și interferențe presupus politice în activitatea ARACIP în trecut.
Între altele, el a scris:
– Vineri, 6 august:
“(…) Din cauza faptului că ARACIP și-a manifestat activ independența față de factorul politic și față de orice tentativă de ingerință și de ”îndoire” a deciziilor în favoarea unor petenți, relațiile cu Ministerul au fost, aproape întotdeauna, tensionate. Cu mici excepții (Mircea Miclea, Adrian Curaj, Mircea Dumitru și, parțial, Monica Anisie), toți miniștrii au fost ostili sau, în cel mai bun caz, au arătat indiferență față de activitatea ARACIP (…)”
“(…) ARACIP a fost controlată și paracontrolată de toate instituțiile posibile, inclusiv cu tentative repetate de demitere a conducerii. În 2020 și 2021 controalele s-au îndesit, fiind legate tocmai de momente în care conducerea ARACIP și-a arătat independența față de factorul politic. (…)”
“(…) Raportul a fost publicat încălcând, în opinia mea, Art. 1 (Demnitatea umană), 7 (Respectarea vieții private și de familie) și 8 (Protecția datelor cu caracter personal) din Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene. În afara încălcării prezumției de nevinovăție, în urma publicării Raportului și preluării lui pe site-urile agențiilor de presă și în mediile sociale, a fost afectată grav imaginea și demnitatea persoanelor nominalizate. ARACIP a mai fost controlată de numeroase instanțe, dar cu protecția datelor cu caracter personal în ceea ce s-a publicat.
Publicând raportul fără a cere un punct de vedere anterior publicării (cum face, de exemplu, Curtea de Conturi), Ministerul a pus instituția (și conducerea ei) în imposibilitatea de a-și exercita dreptul la apărare și dreptul la petiționare.
Se vorbește despre ilegalități (care, până la o decizie definitivă a instanței sunt, cel mult, ”presupuse”) încălcând prezumția de nevinovăție.(…)”
“(…)De altfel, ministerul a tratat discriminatoriu și abuziv instituția ARACIP și conducerea acesteia. De exemplu:
- ARACIP a depus o plângere prealabilă privind controalele realizate în 2020 de către Minister, menționată mai sus, la care nu a primit răspuns. La fel s-a întâmplat cu multe dintre solicitările adresate Ministerului. În schimb, petițiile înregistrate împotriva ARACIP (5 la număr, din aceeași zi, cu numere consecutive, toate de la instituții private de învățământ), au dus, după numai 2 zile, la controalele care au condus la acest raport (și la demiterea mea).
- Elemente din raport au fost comunicate presei înainte să fie aduse la cunoștința instituției și persoanelor afectate: pe 19 iulie, concluzii preliminare și elemente știute numai de echipa de control, iar pe 2 august întregul raport (care a ajuns la ARACIP pe 2 august, la ora 17.30, după încheierea programului).
- Raportul a fost publicat – situație singulară: nu cunosc nicio altă situație în care, un raport al Corpului de Control al Ministerului Educației, să fi ”beneficiat” de atâta reclamă. (…)”
Mesajul complet:
Sâmbătă, 7 august:
“(…) dacă aș fi adeptul ”teoriilor conspirației”, m-aș întreba, chiar, dacă, nu cumva, ceea ce s-a întâmplat cu ARACIP nu are ca scop (pe lângă aducerea instituției sub control politic) tocmai slăbirea capacității sistemului de a implementa și evalua măsurile respective. Dar nu sunt adeptul teoriilor conspirației.
Public acest ordin și pentru că vă propun un concurs: dau o bere celui / celei / celor care va enunța cel puțin trei motive pentru care acest ordin este ilegal (desigur, dintre motivele care vor fi reținute și de instanța de contencios). Dacă va fi nevoie, voi închiria o terasă!(…)”
Mesajul complet:
Duminică, 8 august:
“(…) Aceste motive dispărând și pentru a-mi apăra imagine și reputația profesională, voi reveni în arena publică pentru că e nevoie de echilibru: nu pot lăsa fără răspuns noul val de noroi inițiat la adresa mea și a instituției păstorite timp de 15 ani. Ca outsider pot, acum, mai mult ca înainte, să spun lucrurilor pe nume (desigur, cu argumente) – nu trebuie să mai menajez pe nimeni. (…)”
Mesajul complet:
Motivația demiterii lui Șerban Iosifescu, anunțată de Sorin Cîmpeanu săptămâna trecută
Situația legalității prezenței lui Șerban Iosifescu la conducerea ARACIP în ultima perioadă a fost prezentată astfel de ministrul Sorin Cîmpeanu când, săptămâna trecută, anunța eliberarea din funcție a acestuia:
- “Cererea președintelui ARACIP a fost înregistrată la Ministerul Educației, în 7 aprilie 2020, pentru menținerea în funcția de președinte. Această prelungire se poate aproba conform Legii 253, anul acesta nu am înregistrat solicitări de menținere în activitate, pe cale de consecință am emis ordinul de eliberare din funcție a dlui președinte Iosifescu Șerban Constantin, din funcția de președinte ARACIP. Repet, Legea 53 din 2003, art. 56, alin. 4 prevede necesitatea unor solicitări anuale, prelungiri anuale. Din data de 10 mai, dacă nu mă înșel, oricum din luna mai, avem o problemă cu legalitatea exercitării funcției de președinte, lucrurile fiind constatate pe parcursul controlului.”