Președintele Consiliului Național de Combatere a Discriminării, despre propunerea cultelor religioase de a se elimina din proiectele legilor Educației “diversitatea” și “orientarea sexuală”: “Eu cred că sunt confuzii în abordări, pentru că egalitatea de gen vorbește despre egalitate între femei și bărbați”

236 de vizualizări
meditații în perioada în care școlile au fost închise
Foto: Pexels.com
Președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), Csaba Asztalos, a explicat într-un interviu la Digi24 că propunerea cultelor religioase de a se elimina din proiectele legilor Educației “diversitatea” și “orientarea sexuală” poate crea confuzie în privința egalității de gen. “Eu cred că sunt confuzii în abordări, pentru că egalitatea de gen vorbește despre egalitate între femeie și bărbat și nu văd cine ce ar avea de protestat sau criticat și de ce ar trebui să excludem egalitatea de gen din legea educației, egalitate de gen care, subliniez, este un principiu constituțional, egalitatea între femei și bărbați și este un principiu care stă la baza organizării oricărei societăți democratice”, a spus Csaba Asztalos.
  • Nu este prima oară când în spațiul public identitatea de gen este confundată cu egalitatea de gen. Edupedu.ro a scris despre ghidul pentru profesori, privind egalitatea de gen, devenit ținta unei campanii de petiții, aprobat de Ministerul Educației și care respectă prevederile legale la nivel național și european, după cum spunea Coaliția pentru Egalitate de Gen.

Președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării, Csaba Asztalos, a explicat într-un interviu la Digi24, că propunerea cultelor religioase de a se elimina de proiectele legilor educației definiția diversității poate veni pe fondul unei confuzii între identitatea de gen și egalitatea de gen.

“Eu cred că sunt confuzii în abordări, pentru că egalitatea de gen vorbește despre egalitate între femeie și bărbat și nu văd cine ce ar avea de protestat sau criticat și de ce ar trebui să excludem egalitatea de gen din legea educației, egalitate de gen care, subliniez, este un principiu constituțional; în articolul 16 din constituția României, egalitatea între femei și bărbați și este un principiu care stă la baza organizării oricărei societăți democratice. Egalitatea de gen nu are nicio legătură cu minoritățile sexuale. Ca atare, nu înțeleg această critică formulată de cultele religioase”, spune Csaba Asztalos.

“Este nevoie de dialog, dar cu sau fără includerea acestor noțiuni, legea educației trebuie să respecte aceste principii. Cred că unii care se gândesc la egalitatea de gen se referă și la persoane de transgender și la schimbare de gen, ceea ce este cu totul alt subiect și nu are legătură cu egalitatea între femei și bărbat și cred că acest lucru trebuie a fi clarificat. A elimina noțiunea de diversitate din lege cred că nu este oportună și nici binevenită, pentru că diversitatea este un concept foarte larg.

Putem să vorbim și de diversitatea religioasă, iar în educație, dacă nu avem această diversitate și educarea copiilor în spiritul diversității ține și de filosofia religiilor creștine și nu numai, atunci avem o mare provocare, o mare problemă”, spune președintele CNCD la Digi24.

Csaba Asztalos atrage atenția și asupra faptului că multe culte religioase sunt “iritate” doar de simpla existență a unor oameni, a persoanelor cu altă “orientare sexuală”.

“Eu ceea ce observ este că anumite organizații, sau chiar și cultele, se concentrează exclusiv pe drepturile minorităților sexuale și orice noțiune ce ar promova în mod indirect și drepturile minorităților sexuale creează o iritare și o reacție de a șterge tot ce exprimă zona drepturilor omului și a nediscriminării. De aici și aceste cereri de a elimina diversitatea sau de a califica așa-zisa ideologie de gen. Cred că aici sunt elemente care induc în eroare. Și simpla existență a unor oameni, a persoanelor cu altă orientare sexuală decât hetero, generează în ultima vreme în rândul unor reprezentanți ai cultelor iritare.

Ei interpretează că simpla existență acestor persoane, și dacă își asumă identitatea în spațiul public, chiar și într-o școală, de exemplu, de ce nu un copil, acest lucru ar crea o formă de discriminare la cei care sunt heterosexuali, ceea ce este o interpretare pe care într-o democrație nu putem să o acceptăm. Fiecare are dreptul să își asume identitatea și cred că școala trebuie să crească copiii cu un spirit critic, să poată distinge între informația corectă și informația falsă. Și din acest punct de vedere avem nevoie și de valorile religie”, spune Csaba Asztalos.

Informații de context

Edupedu.ro a scris pe 14 martie că reprezentanți ai 13 culte religioase din România au trimis o scrisoare către Ligia Deca, în care îi cer să elimine definiția „diversității” din proiectul legii învățământului preuniversitar.

Mai mult, în scrisoarea către ministru, reprezentanții bisericilor, la inițiativa Patriarhiei Române condusă de patriarhul Daniel, cer să fie eliminată din proiectul de lege și obligația cadrelor didactice de a promova „diversitatea, ca resursă de învățare, pentru a genera elevilor atitudini incluzive și tolerante”.

Cultele mai solicită și ștergerea sintagmei „orientare sexuală” dintr-un articol în care se arată că sunt interzise în toate spațiile destinate educației discriminările de orice tip, inclusiv discriminările pe baza orientării sexuale.

„Cultele religioase, recunoscute în România, au luat act de publicare a proiectelor modificat de legi ale învățământului în ziua de luni, 27 februarie 2023, pe site-ul Ministerului Educației. Cu privire la aceste documente, la inițiativa Patriarhiei Române, cultele religioase recunoscute în România solicită:

Eliminarea articolului 2 alin. 1. b) – definirea „diversității”, a articolului 224, litera e) – obligația de a promova diversitatea în școală – și a sintagmei referitoare la „orientarea sexuală” din articolul 11 alin. 1. din proiectul legii învățământului preuniversitar, conform principiului independenței față de orice formă de ideologie”, conform documentului trimis Ministerului Educației luni, pe 13 martie.

În proiectul legii Educației, publicat pe site-ul ministerului Educației pe 9 martie, în varianta prezentată în Guvern, la articolul 2 actul normativ propus enumeră printre valorile care stau la baza sistemului de învățământ preuniversitar și diversitatea. Cultele cer eliminarea acestei definiții.

Ce prevăd articolele vizate de cererea cultelor de eliminare din proiectul legii:

„Art 2. Sistemul de învățământ preuniversitar are la bază următoarele valori:

alin 1) b) Diversitatea – respectarea și valorizarea diferitelor perspective culturale, etnice, identitare, a sensibilității și a empatiei, alături de întărirea și pozitivarea imaginii de sine individuale și colective”

Art 224. Personalul didactic are următoarele obligații: e) promovarea diversității, ca resursă de învățare, pentru a genera elevilor atitudini incluzive și tolerante;

Articolul 11 (1) În unitățile de învățământ preuniversitar și în toate spațiile destinate educației și formării profesionale, precum și în cadrul activităților desfășurate în mediul online de unitățile de învățământ preuniversitar, sunt interzise discriminările pe criterii de vârstă, etnie, sex, origine socială, orientare politică sau religioasă, orientare sexuală sau alte tipuri de discriminare, inclusiv segregarea școlară prin concentrarea elevilor în anumite spații școlare, săli de clasă, clădiri, structuri, bănci sau activități și comportamente care încalcă sau favorizează încălcarea normelor de moralitate/conduită, în orice formă de manifestare, atât ca violență psihologică – bullying, cât și ca violență fizică, precum și orice alte activități sau comportamente care pot pune în pericol sănătatea sau integritatea fizică/psihică ale beneficiarilor primari și ale personalului din învățământ. Sunt interzise, de asemenea, manifestările și propaganda de natură politică și prozelitismul religios”.

Citește și:
Diversitatea să nu mai fie definită în proiectul legii învățământului, iar profesorii să nu mai fie obligați să o promoveze, îi cer Ligiei Deca reprezentanții cultelor religioase, la inițiativa Patriarhiei ortodoxe. Acestea mai solicită ca sintagma „orientare sexuală” să fie ștearsă din document
Scrisoare deschisă către Ministra Educației, Ligia Deca, semnată de 42 de ONG-uri: Eliminarea diversității ar încălca Constituția României / Solicităm o disciplină despre diversitate, echitate și incluziune la liceu
Ghidul pentru profesori, privind egalitatea de gen, devenit ținta unei campanii de petiții, a fost aprobat și apreciat de Ministerul Educației și respectă prevederile legale la nivel național și european, spune Coaliția pentru Egalitate de Gen

1 comment
  1. Cred că am ani de zile, de când, inclusiv pe linie politică, am atras atenția că termenul de gen este utilizat în mod eronat și că, iată acum, vor provoca deservicii imense ambelor categorii prin confuzia “oficializată” a lor.
    Pentru a mia oară, genul, indiferent de contextul utilizat (identitate vs “egalitate de gen”), are o referință științifică bine determinată și se referă la latura psiho-socială a unui individ, cu care acesta se identifică, folosind sau nu manifestări sexuale și pot fi infinite.
    Sexul biologic nu are vreo legătură cu genul sau chiar cu organele sexuale ale individului, fiind determinat cromozomial (XX feminin, XY masculin).
    Este mai mult decât evident că nu poți urmări o oarecare egalitate între femei și bărbați atunci când prin inserarea termenului de gen, confunzi cele 2 sexe între ele, prin inserarea automată a variațiilor psiho-sociale, anulând orice efort în acel sens. Mi s-ar părea absolut normal ca un bărbat care se identifică psiho-social drept femeie să considere că este discriminat nu pentru genul său ci pentru faptul că e femeie.. absurd..
    Este evident și de unde vine această confuzie, culmea oficializată, tocmai de la nivelul central al UE, care urmărește o direcție falsă, nefundamentată științific ci doar acceptată activist, cea a utilizării termenul de “gender” pentru ambele categorii sociale. Ori acest simplu fapt este cauza unor multiple tulburări sociale din ultimii 10 ani, la nivel global chiar (mai ales USA) provocând radicalizarea atât a organizațiilor activiste cât și a celor religioase.
    Sunt absolut sigur, că, dacă s-ar oficializa aceste diferențe pe fundament științific, cea mai mare parte a radicalizărilor pe segmentul “gender” s-ar plafona instant, inclusiv religia contemporană acceptând opțiunile individuale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

LIVE VIDEO TEXT Luăm în calcul ca ceea ce acum este Curriculum la decizia școlii să devină Curriculum la decizia elevului, din oferta școlii / Reevaluare după un an pentru organizarea modulară a anului școlar – Ligia Deca, în prima conferință de presă în calitate de ministru al Educației

Prima conferință de presă a noului ministru al Educației, Ligia Deca, a avut loc joi, 13 octombrie, între 11:00 și 12:00. Subiectele conferinței: prioritățile mandatului și proiectele legislative ale educației.…
Vezi articolul

VIDEO Evaluare Națională 2021 Programa școlară de limba și literatura română, explicată de experții de la Institutul de Lingvistică al Academiei Române. Prima lecție: noțiuni de fonetică și fonologie

Experții de la Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Al. Rosetti” din cadrul Academiei Române au realizat lecții video de gramatică a limbii române din programa școlară de limba și…
Vezi articolul