Liderul Alianței Naționale a Organizațiilor de Studenți (ANOSR), Sergiu Covaci, a spus că discuțiile legate de limitarea transportului studenților ar trebui să aibă loc pentru anul universitar următor, iar modificările să nu se aplice pentru anul în curs. Covaci a făcut declarația după ce a ieșit de la discuțiile de la Guvern, unde a fost primit de șeful cancelariei prim-ministrului. ANOSR a prezentat care sunt nemulțumirile studenților privind ordonanța „trenuleț”, adoptată azi de Guvern. Aceasta prevede, printre altele, și limitarea reducerilor pentru transport și plafonarea valorii burselor studențești.
Președintele Alianței Naționale a Organizațiilor de Studenți (ANOSR), Sergiu Covaci, a spus că discuțiile legate de limitarea transportului studenților ar trebui să aibă loc pentru anul universitar următor, nu să se aplice de acum.
„Am transmis poziția noastră, și anume că aceste discuții ar trebui să aibă loc pentru anul universitar următor. Am spus clar că atât de mult a fost și șifonat acest drept, încât el chiar nu mai oferă predictibilitate. Am fi singura țară din Uniunea Europeană care oferă o facilitate de genul cu limitare, adică reducere doar pe o anumită rută. Am spus clar că dacă este să vorbim despre impactul bugetar, vorbim despre ceva subunitar, care nu va avea efect. Au aplicat măsuri pentru pentru toate părțile, în așa fel încât să supere pe toată lumea în mod egal. Problema este că la noi au fost și măsurile pe burse, cu înghețarea, dar și pe transport, lucru pe care l-am și transmis că nu este în regulă, ca să nu mai discutăm de gratuitatea pentru studenți, orfani și pentru cei din centre de plasament. Asta am transmis noi.
Domnul șef al cancelariei primului ministru a ascultat, ne-a spus ce vrea să facă pe viitor din poziția lui, dar nicio poziție cu privire la ce ar urma să se promulge prin ordonanță, ci doar că va transmite în ședință”, a transmis Sergiu Covaci, liderul ANOSR, într-o scurtă declarație de presă, pentru jurnaliști.
Între timp, Guvernul a adoptat ordonanța „trenuleț” 2025. Deocamdată nu a fost publicată forma adoptată de Guvern luni, însă documentul final postat pe site-ul Ministerului de Finanțe prevede că modificările au loc „în anul 2025”, fără să fie specificat anul universitar.
- „Art. XXIX – (1) În anul 2025, prin derogare de la prevederile art. 128 alin. (3) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, studenţii înmatriculaţi la forma de învăţământ cu frecvenţă în instituţiile de învăţământ superior acreditate beneficiază de tarif redus cu 90% pe transportul intern auto și pentru transportul intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a doar pe distanța/rutele dintre localitatea de domiciliu şi localitatea în care se află instituția, pe tot parcursul anului universitar”.
- „(2) În anul 2025, prin derogare de la prevederile art. 128 alin. (3) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, studenţii înmatriculaţi la forma de învăţământ cu frecvenţă în instituţiile de învăţământ superior acreditate beneficiază de tarif redus cu 90% pe mijloacele de transport local în comun și transportul cu metroul, pe tot parcursul anului universitar, în localitatea în care își are sediul instituția de învățământ superior”.
Ulterior, într-o postare pe Facebook, ANOSR a publicat propuneri aduse luni Guvernului:
„În urma demersurilor realizate de Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) în ultimele zile cu privire la eliminarea prevederilor cuprinse în cadrul proiectului de Ordonanță de Urgență privind măsurile fiscal-bugetare pentru anul 2025 care limitează aplicarea reducerii de 90% de care dispun studenții pentru transportul intern feroviar și auto, președintele federației, prezent astăzi în fața sediului Guvernului României, a fost primit de membrii executivului la discuții.
În cadrul întâlnirii desfășurate între reprezentanții studenților și factorii de decizie,
ANOSR a punctat următoarele:
- Prevederile care ar restrânge posibilitatea studenților de a beneficia de tarif redus pentru orice rută feroviară ar trebui să fie eliminate sau, în cel mai rău caz, amânate pentru a fi discutate într-un cadru mai larg pentru anul următor;
- Modificarea actualelor prevederi creează încă o dată impredictibilitate pentru studenți, în special pentru cei care depind de călătoriile cu trenul pentru a participa la stagii de internship și de practică, schimburi de experiență sau manifestări artistice, culturale, sportive sau științifice, organizate în diferite orașe, având în vedere faptul că reducerile acordate au variat substanțial pe parcursul timpului;
- Limitarea mecanismului de sprijin face ca România să devină singurul stat european care acordă facilități pentru transportul studenților doar cu jumătate de măsură, respectiv doar pentru cei care călătoresc între localitatea de domiciliu și cea în care studiază, fiind în dezacord cu măsurile de sprijin generalizate la nivel european;
- Impactul bugetar pe care îl are această facilitate acordată studenților este foarte redus, raționament pentru care eventualele efecte produse asupra reducerii deficitului bugetar ar fi infime;
- Modificarea anulează mecanismele de sprijin suplimentar oferite studenților cu unul sau ambii părinți decedați, precum și studenților proveniți din centre de plasament sau care au fost în plasament la familia extinsă, substitutivă sau la asistent maternal, afectând în mod fundamental demersurile realizate de statul român până în prezent pentru a crește echitatea sistemului de învățământ superior din România.
Reprezentanții Guvernului României prezenți la discuție au ascultat solicitările noastre, însă nu au oferit un punct de vedere, urmând ca acestea să fie prezentate mai departe în cadrul ședinței de Guvern aflate în desfășurare.
ANOSR condamnă lipsa de asumare clară a Guvernului României cu privire la cererile studenților și solicită păstrarea, în forma actuală, a facilităților de transport feroviar pentru studenți, precum și consultarea directă a studenților în orice modificarea legislativă care îi impactează”, scrie în postare.
- Între timp, Guvernul a adoptat ordonanța de urgență „trenuleț”, dar încă nu a fost făcută publică forma adoptată. Premierul Marcel Ciolacu a prezentat la finalul ședinței de Guvern câteva modificări generale din document, dar nu a făcut nici o referire la domeniul educației.
2 comments
prietenasul asta vorbește despre “drepturi” câștigate în 2017. pretinde, alea au fost momelile tembelului de Dragnea. Drepturile sunt altele, astea sunt doar beneficii sau șpăgi electorale. înțeleg să aibă studenții gratis sau 50% reducere pt. deplasări casa – facultate-casa, dar sa ai gratis pt. toate deplasările e de a dreptul grețos, tinere! ah, sa nu zici că n-ai bani sa mergi la Untold sau neversea.
Sincer, nu inteleg de ce ar trebui ca ceilalti calatori sa achite 90% din pretul biletului unor adulti si nu ei inșiși? Ar fi de bun simț ca o persoană cu dizabilități să primească un astfel de ajutor social. Dar de ce să achit eu pretul calatoriei unui student (eventual repetent) care face turism? E o chestie de bun simț. De unde și până unde au ajuns studenții o categorie socială care are nevoie de ajutor social?