Președinta Consiliului Național al Elevilor (CNE), Bianca Ivan, spune că e foarte important impactul pe care îl va avea atât asupra elevilor, cât și asupra profesorilor, măsura care permite școlilor să înființeze “săli de detenție sau de liniștire” în care să fie trimiși elevii care deranjează orele. Bianca Ivan a fost invitată la TVR 1, luni seară, într-o emisiune la care a participat și secretarul de stat Florian Lixandru. “Trebuie să existe și măsuri și să vedem exact cum putem să-i ajutăm, nu doar să îi pedepsim pe elevi”, a mai spus Bianca Ivan.
- Context. Din anul școlar 2024-2025, elevii care deranjează orele pot să fie mutați într-o sală sub supravegherea obligatorie a unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar, potrivit noului Statut al Elevului, document publicat în Monitorul Oficial.
- Măsura nu e obligatorie: fiecare școală decide dacă are nevoie și dacă are resurse. În document nu sunt prevăzute nici situațiile în care un profesor poate trimite elevul la acea sală. La fel – fiecare școală face regulile, a spus recent ministrul Educației, Ligia Deca.
Bianca Ivan, președinta Consiliului Național al Elevilor (CNE), spune despre camera de detenție că e important efectul pe care îl va avea asupra elevilor care vor fi trimiși acolo. „Trebuie să existe și măsuri și să vedem exact cum putem să-i ajutăm, nu doar să îi pedepsim”, a spus Bianca Ivan. Ea precizează că din informațiile de la elevii din teritoriu nu sunt școli care să au înființat această cameră de detenție deocamdată.
„În momentul acesta, personal și la nivel profesional, din ce am întrebat, nu știu nicio școală care a înființat această cameră de detenție sau spațiu de liniștire, oricum ne simțim confortabil să-l numim”, spune Bianca Ivan.
„Ce vrem noi din partea Consiliului Național a Elevilor e să vedem cum facem această perturbare a orei, să devină ceva din care putem să învățăm”, mai spune președinta CNE.
- Declarația președintei CNE vine la o săptămână de când a început școala și lasă de înțeles că ar fi de acord cu măsura spunând că „în teorie este o măsură care pentru unii elevi poate ar funcționa”. Asta deși, în urmă cu o lună, vicepreședintele Consiliului Național al Elevilor (CNE), Rafaela Barac-Bologa spunea: „camera de detenție în școli, așa cum este introdusă prin Statutul Elevului, e fix opusul a ceea ce am propus noi”, potrivit Știrile Pro TV.
Declarația integrală a președintei CNE, Bianca Ivan, pe acest subiect:
Bianca Ivan, președinta CNE: Noi, cei de la Consiliul Național al Elevilor, am tot urmărit declarații în presă, am întrebat elevii din teritoriu ce se întâmplă, cum percep ei toate situațiile acestea și cel puțin acum, la început de an școlar, până să se formeze consiliul de administrație, pentru că bineînțeles și un elev trebuie să fie prezent acolo (…). În momentul acesta, personal și la nivel profesional, din ce am întrebat, nu știu nici o școală care a înființat această cameră de detenție sau spațiu de liniștire, oricum ne simțim confortabil să-l numim.
Oricât de multe documente ar exista, strategii, legi, Statutul Elevului, ROFUIP, persoanele, adică profesorii și elevii sunt aceeași, deci trebuie o perioadă de acomodare.
În teorie este o măsură care pentru unii elevi poate ar funcționa, dar cum am susținut de fiecare dată, e foarte important să vedem ce se întâmplă cu acești elevi după ce stau în spațiul respectiv, pentru că nu putem doar să-i trimitem acolo.
Trebuie să existe și măsuri și să vedem exact cum putem să-i ajutăm, nu doar să îi pedepsim și să existe aceste sancțiuni care, bineînțeles, există în legea nr. 198/2023 și acum sunt și în Statutul Elevului – dar e important să vedem cum remediem, pentru că școala asta ar trebui să însemne. Ar trebui să existe un spațiu de învățare, un spațiu de educare, un spațiu în care noi să devenim cetățeni și e foarte important să vedem ce impact o să fie asupra elevilor și cum putem noi să îi ajutăm să fie în beneficiu lor, fie că vorbim de acum, că pot să meargă la un psiholog al școlii, fie că pot să facă ore remediale, fie că pot să existe la orele dirigenție.
Cred că e foarte important să ne dăm seama că impactul pe care lucrurile acestea le au asupra elevilor e foarte mare și nu doar asupra elevilor, ci și asupra profesorilor, pentru că nu e comod nici pentru un profesor, nici pentru elevi, cumva, să se fracționeze această oră. Fie că elevul este trimis în acest spațiu sau nu, tot este un factor perturbator pentru oră. Acum ce vrem noi din partea Consiliului Național a Elevilor e să vedem cum facem această perturbare să devină ceva din care putem să învățăm și ceva din care chiar la finalul zilei elevul să învețe și cumva să devină în conștiința lui, că s-a întâmplat asta”.
Informații de context
Sala de detenție a fost introdusă în școlile din România prin noul Statut al Elevului și se aplică din anul școlar 2024-2025. Măsura nu are un nume dat de Ministerul Educației dar în spațiul public se face referire la sala de detenție, la fel cum apare în filmele americane din anii 2000, iar Ministerul Educației preferă să spună că poate fi o cameră de „liniștire”, un cadru în care, teoretic, elevii să își poată recăpăta calmul, în cazul în care și-l pierd în timpul orei.
Fiecare școală își va organiza spațiul și procedura de supraveghere a elevilor care deranjează orele, în funcție de resursele existente, a transmis Ministerul Educației. „În cazul elevilor care în timpul orelor manifestă comportamente care afectează desfășurarea acestora, cadrul didactic poate decide ca aceștia să desfășoare activitate în școală, în timpul orei respective, într-un alt spațiu, sub supravegherea unui cadru didactic”.
Ministra Educației, Ligia Deca, a precizat că posibilitatea ca un profesor să trimită un elev care deranjează ora în alt spațiu din școală este o opțiune, nu este o obligație, și fiecare școală decide setul de reguli și ce înseamnă că un elev deranjează ora.
Camera de detenție a stârnit controverse atât în rândul elevilor, cât și a părinților și profesorilor, în contextul în care fiecare școală trebuie să decidă dacă o aplică sau nu, în funcție de nevoie. Dar Ministerul Educației nu a precizat de exemplu, ce poate face o școală care vrea și are nevoie să aplice măsura dar nu are profesor sau o sală disponibilă.
Ligia Deca a spus doar că “nu este nicio școală obligată să aplice această măsură dacă nu o consideră necesară sau dacă consideră că nu are resursele necesare pentru ea“.
Veronica Bălan, directoarea unei școli din Bistrița-Năsăud, remarca pentru Edupedu.ro că „trebuie să ai un profesor mereu liber, trebuie o planificare pentru așa ceva. Și sincer, nu există întotdeauna un profesor liber tot timpul”.
La Colegiul Gheorghe Lazăr, din Capitală, de exemplu, va fi înființată o sală de reflecție, spune directoarea Ionela Neagoe. Vezi aici cum aplică măsura și alte școli
Într-o intervenție la Digi 24, în prima zi de școală, Ligia Deca a detaliat ce se întâmplă atunci când un elev deranjează oră și trebuie să meargă în acea sală. Elevul care deranjează ora poate fi „extras de către școală într-o sală specială”, fără să i se pună absență, spunea Ligia Deca.