Președinta comisiei de medicină școlară din Ministerul Sănătății: S-a spus „școlile se închid ultimele”, Ok, atunci închide alte lucruri să poată să vină copiii doar la școală și să-i duci înapoi acasă pe drumul cel mai scurt și cu un transport sigur

Daniela Rajka / Foto: INQUAM Photos - Octav Ganea

„S-a spus ‘școlile se închid ultimele’, Ok, atunci închide alte lucruri să poată să vină copiii doar la școală și să-i duci înapoi acasă pe drumul cel mai scurt și cu un transport sigur”, a declarat pentru Edupedu.ro Daniela Rajka, președintele comisiei de medicină școlară din Ministerul Sănătății. Membru în Grupul de suport tehnico-științific privind gestionarea bolilor înalt contagioase pe teritoriul României, medicul școlar susține că „trebuiau eforturi făcute la nivel de societate, la nivel mai înalt: stimularea vaccinării, puse condiții mai aspre pentru vaccinare”, în condițiile în care școlile au rămas deschise și după pragul de infectare de 6 la mie în localitate.

Rajka a mai spus că „în mod clar am mers pe relaxare la nivel general”, întrebată despre aprobarea unor evenimente cum au fost festivalurile, concertele sau congresele partidelor politice înainte de începutul cursurilor în școli sau imediat după.

Medicul susține că a avut un punct de vedere diferit de toți ceilalți membri ai Grupului tehnico-științific în momentul în care s-a discutat decizia de a nu mai corela rata de infectare din localitate de trimiterea automată a elevilor în online. „Mi s-a părut mai curând o decizie luată în grabă și fără să fie analizată în așa fel încât să punem în prim-plan siguranța copiilor în școală”, a declarat aceasta.

Ministrul Educației a anunțat, într-o declarație de presă făcută pe 29 septembrie, imediat după ședința Grupului tehnico-științific, că decizia de eliminare a pragului de 6 la mie a fost votată în unanimitate – „exclusiv membri cu drept de vot, având competențe medicale/epidemiologice”.

Daniela Rajka a fost membru cu drept de vot în acest Grup tehnico-științific, din care spune că în urma ședinței de miercuri, 29 septembrie, și-a dat demisia (n. red. – precizarea a venit după interviul redat mai jos).

“Ar trebui, la nivel de societate, se înăsprim regulile, ar trebui, la nivel de școală, să înăsprim regulile și să respectăm regulile, ar fi trebuit vaccinarea să fie mult mai mult susținută și cu testare corespunzătoare”, a mai spus președinta Comisiei de medicină școlară.

Redăm interviul integral:

Edupedu.ro: Înțeleg ca v-ați opus eliminării pragului de infectare din ordinul comun, cel de 6 la mie în localitate, prag la care școlile ar fi intrat în online. Este adevărat? Care au fost argumentele?

Daniela Rajka: „Da, mi-am exprimat acest punct de vedere diferit de toți ceilalți, dar nu pentru că eu aș fi vrut neapărat să trecem școala în online peste 6 la mie, ci am considerat și am spus și atunci, cu anumite amendamente, că ar trebui la nivel de societate se înăsprim regulile, ar trebui la nivel de școală să înăsprim regulile și să respectăm regulile, ar fi trebuit vaccinarea să fie mult mai mult susținută și cu testare corespunzătoare. Mi s-a părut mai curând o decizie luată în grabă și fără să fie analizată în așa fel încât să punem în prim-plan siguranța copiilor în școală. Era vorba de transport, până la școală, ne referim în primul rând la orașele foarte mari, unde incidența pur și simplu a explodat. Deci nu pentru că aș fi neapărat împotrivă să rămână școlile deschise, ci pentru că ar fi trebuit să gândim niște soluții ca să simțim că sunt în siguranță copiii în școală, în aceste condiții de incidență foarte mare”.

Edupedu.ro: Practic, ce spuneți dumneavoastră este că acum s-a eliminat acest prag și nu există neapărat niște lucruri care au fost puse în schimbul acestei eliminări. Adică există o relaxare la nivelul școlilor, dar fără o măsură compensatorie?

Daniela Rajka: „Exact, acesta a fost punctul de vedere”.

Edupedu.ro: În ce comitet sau grup v-ați exprimat acest punct de vedere?

Daniela Rajka: „În grupul tehnico-științific. La acea întâlnire a grupului tehnico-științific la care s-a discutat acest lucru. Nu am fost singura care a pus în discuție faptul că nu este corect să rămână școlile deschise, au fost mai multe persoane de specialitate, medici, care au spus că trebuie gândită mai bine această măsură. (…) Pentru că există un risc și într-un fel și în celălalt. Toți suntem conștienți că școala online nu a reprezentat cel mai bun lucru pentru copiii noștri, și asta cred că este clar pentru toată lumea, că nu este o soluție de dezvoltare normală a copiilor, de-aici am pornit cu toții. Însă, nici a-i aduce fără să iei cele mai logice măsuri de siguranță în școli, pentru că și aici este un risc. Era în balanță riscul de a rămâne online cu riscul de a veni la școală fără să-i protejăm”.

Edupedu.ro: Și ce măsuri ați propus?

Daniela Rajka: „Eu cred că trebuiau luate măsuri la nivel de societate și să nu ajungem la 6 la mie în decurs de o lună. Sau mai puțin de o lună. Am deschis școlile la o incidență de sub 1 la mie și am ajuns în București la peste 10 la mie în curs de trei săptămâni. Și cred că trebuiau eforturi făcute la nivel de societate, la nivel mai înalt: stimularea vaccinării, puse condiții mai aspre pentru vaccinare. S-a spus școlile se închid ultimele, ok, dar atunci închide alte lucruri să poată să vină copiii doar la școală și să-i duci înapoi acasă pe drumul cel mai scurt și cu un transport sigur”.

Edupedu.ro: Au existat evenimente publice de o amploare foarte mare, în preajma deschiderii anului școlar, cum ar fi festivaluri, concerte sau congresul politic de la București toate acestea credeți că au influențat părerea oamenilor lăsând impresia ca autoritățile acceptă o relaxare a regulilor sanitare?

Daniela Rajka: „În mod clar am mers pe relaxare la nivel general. Asta nu poate s-o nege nimeni, am crezut că vom trece prin valul 4 fără să suferim prea mult și ne-am înșelat”.

Edupedu.ro: Decizia de eliminarea pragului a fost argumentată și cu argumente științifice?

Daniela Rajka: „Prin necesitatea prezenței fizice a copiilor în școală”.

Edupedu.ro: Atât?

Daniela Rajka: „Da, atât. Acesta a fost singurul”.

Edupedu.ro: Experiența altor state a contat aici, a fost invocată?

Daniela Rajka: „Da, a fost invocată, dar nu prea ne putem compara cu alte state care au o rată de vaccinare de peste 80%”.

Edupedu.ro: Dar școlile în aceste state au fost deschise și anul trecut, când nu exista vaccinul, în școlile din foarte multe state cursurile au fost în format fizic cu măsuri de siguranță.

Daniela Rajka: „Cu măsuri… și acolo era o chestiune diferențiată, au avut întotdeauna posibilitatea de a fi în online și nu știu cum au trecut prin valuri, nu cred că ei au 30 de elevi într-o clasă”.

Edupedu.ro: În acest moment ce este în școli, care este situația, ce vă spun medicii?

Daniela Rajka: „Sunt foarte multe cazuri în unele școli, numărul de clase trecute în online se dublează sau se triplează de la o săptămână la cealaltă, situația nu este deloc bună”.

Edupedu.ro: S-a vorbit despre introducerea testării suplimentare și a controalelor pentru respectarea măsurilor, care este situația acestora?

Daniela Rajka: „Testare s-a făcut în cabinetele medicale școlare, s-a făcut testare pentru întoarcerea rapidă, este vorba despre testarea de ziua a 8-a, pentru întoarcerea rapidă în clasă a elevilor care au avut clasa suspendată. Testarea s-a făcut. În cabinetele școlare din țară au fost făcute peste 26.000 de teste rapide cu prelevare nazală, din 21 septembrie. În 8 zile de școală s-au făcut peste 26.000 de teste numai pentru această testare de ziua a 8-a în cabinetele școlare, pe lângă testarea simptomaticilor. La testarea simptomaticilor avem un procent de pozitivare a testelor care se apropie de 10%. Dar s-a testat foarte mult de ziua a 8-a, am avut probleme cu numărul de teste pentru că nu mai avem teste”.

Edupedu.ro: Capacitatea de testare care este?

Daniela Rajka: „Capacitatea de testare este în acest moment depășită, suntem depășiți de numărul de cazuri pozitive tot mai mare. Și nu avem nici spații… Am făcut 26.000 de teste în 8 zile. Sunt colege de-ale mele care au testat 70-80 de copii, s-au testat câte 6-8 clase într-o zi. Este imposibil. Mai mult de două clase nu se pot face”.

Edupedu.ro: Care este procedura? De ce durează atât de mult?

Daniela Rajka: „Trebuie să introduci copilul, trebuie să completezi formularul de testare, trebuie să testezi, să aștepți 10-15 minute până când este valid testul, după care trebuie introdus și în baza de date fiecare test, deci este consumatoare de timp extraordinar de mare. Ne-am transformat în laboratoare de testare, practic. Ne depășește posibilitățile fizice testarea de ziua a 8-a”.

Edupedu.ro: Câte teste faceți, într-un cabinet cu medic și asistent medical, într-o oră?

Daniela Rajka: „Acolo unde sunt două persoane în cabinet noi facem 15 copii într-o oră, dar în afară de asta avem urgențele, noi nu putem face numai testare, avem urgențele, avem anchete epidemiologice de făcut la cazurile pozitive pe care le aflăm, după aceea trebuie introduse testele în aplicația „Rapter”. Și dacă facem 15 copii într-o oră tot ne ia două ore până când termină numai cu testarea a 15 copii, să zicem. Nu avem o sală separată, facem în cabinet, în timpul acesta toți ceilalți copii care au nevoie de cabinetul medical trebuie să aștepte până terminăm testarea. Avem urgențe în școală, am avut o fractură, nu poți să te ocupi numai de testare”.

Edupedu.ro: De ce ar fi nevoie pentru a putea face mai multe teste, cum s-ar putea organiza această activitate în școli?

Daniela Rajka: „Din punctul meu de vedere testarea de ziua a 8-a nu este o soluție. În aceste condiții, în care avem incidență peste 8-10 la mie, să aduci copiii care au fost contact cu un alt copil, să-i scoți din casă și să-i aduci în grupuri cu alți elevi și necontrolat la școală doar pentru testare, și să te trezești că sunt pozitivi, nu este cea mai bună soluție. Cred că ar putea să rămână 14 zile acasă, așa cum este o carantină obișnuită, ei nu sunt în carantină, sunt doar online. Cred că soluția ar fi să rămână 14 zile acasă. Nu este timpul să vină în ziua a 8-a”.

Edupedu.ro: Considerați mai bună măsura inițială, care presupunea ca elevii să stea 14 zile acasă?

Daniela Rajka: „Da și să testăm simptomaticii, pentru că și simptomaticii sunt destui. Și acum nu îi putem testa până când nu terminăm testarea clasei de ziua a 8-a. Așteaptă simptomaticii să-i testăm. Așadar testăm și simptomatici și asimptomatici, e greu”.

Edupedu.ro: Câți medici școlari sunt acum?

Daniela Rajka: „La nivel național sunt aproximativ 800 de medici școlari și vreo 3.000 de asistente medicale, multe dintre ele lucrează singure în orașele mici și pentru el este cu atât mai greu să facă toate astea”.

Edupedu.ro: Ce se întâmplă cu testele antigen rapide, despre care s-a spus că părinții le refuză?

Daniela Rajka: „Nu este adevărat. După cum v-am spus nu reușim să facem față testărilor cerute de părinți. În anul acesta părinții acceptă mult mai mult testarea „antigen rapid”. Avem foarte puține refuzuri de testare”. 

Edupedu.ro: Și cum vă explicați…

Daniela Rajka: „Cred că s-au obișnuit oamenii în această perioadă, s-au testat mult mai mult și deja este o obișnuință testarea”.

Edupedu.ro: Testele pe bază de salivă nu sunt încă omologate. Ce știți despre aceste teste, câte se fac pe săptămână, când anume…?

Daniela Rajka: „Nu-mi dau seama cum se dorește să se recolteze. Dacă se dorește să se aducă toți cei 1.000 de copii dintr-o școală și, la prima oră, fiecare copil să intre în clasa în care abia are 1 metru distanță, sau mai puțin, și să scuipe în pliculeț și învățătoarea să supraveghere felul în care scuipă fiecare copil în pliculeț și după aceea să și bage bățul și să vadă dacă este pozitiv sau negativ mie mi se pare absolut irealist. Părerea mea este că ar trebui ca aceste teste cu salivă să fie puse la dispoziția părinților și să se facă acasă, înainte de a porni spre școală. Dacă aducem infectați în școală și încep să-și dea masca jos de pe față și să scuipe în pliculeț și găsești unul pozitiv, ce faci cu restul clasei, cu restul colegilor? Răul a fost făcut deja, a venit în colectivitate.

Fiecare medic școlar are câte 2.000 de elevi de care răspunde, câte 1.000 de elevi într-o școală. Unii medici au câte 5-6 unități de învățământ și sunt sigură că învățătorii și educatorii și diriginții nu o să stea la prima oră să testeze, să supravegheze testarea din salivă. E mult mai logic să o facă acasă, dacă tot doresc, dacă tot sunt teste neomologate foarte bine s-ar potrivi acasă, ca un prim pas de testare, un prim pas de a „cerne” copiii care ar putea fi pozitivi”. 

În urmă cu puțin timp, Ministerul Sănătății a trimis o circulară la toate inspectoratele școlare prin care anunță că testarea elevilor care vor să revină la școală în a 8-a zi, după ce au intrat în online din cauza cazurilor de coronavirus apărute în clasă, nu se mai face la cabinetele școlare.

Exit mobile version