„Mi-am înaintat demisia ieri, 31 august 2021, din funcția de președinte al ARACIP”, a declarat Alina Paraschiv pentru Edupedu.ro. Fusese numită în fruntea Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar pe 3 august. Informația a apărut inițial pe educatieprivata.ro.
Paraschiv susține că plecarea, după doar o lună de mandat, din fruntea instituției care acreditează și autorizează toate școlile și grădinițele din România, de stat și private, vine după ce recent a primit un proiect de hotărâre de guvern, despre care spune că prevede schimbări fundamentale în organizarea agenției.
„Este o formă de organizare în care eu nu mă regăsesc”, spune Alina Paraschiv, acum fosta președintă a Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar – ARACIP, despre reorganizarea propusă prin proiectul de act normativ.
„Din punctul meu de vedere, nu respectă nici măcar viziunea de România Educată, dar asta este strict părerea mea”, mai spune Alina Paraschiv.
Întrebată dacă a primit instituțional proiectul de hotărâre, fosta președintă a spus că nu și că nu a fost consultată deloc pe acest subiect. Ba mai mult, aceasta a mai declarat: „Nu cred că ministrul a fost implicat în elaborarea acestui HG”.
În ultimele zile spune că a încercat să discute cu ministrul Sorin Cîmpeanu, „înțeleg că nu a avut timp să stăm de vorbă. Poate dacă ne-am fi întâlnit și mi-ar fi explicat ce viziune a avut cu acest HG, poate lucrurile ar fi stat altfel”, susține Paraschiv.
Declarațiile Alinei Paraschiv pentru EduPedu.ro:
“Edupedu.ro: De ce ați demisionat din funcția de președinte al ARACIP?
Alina Paraschiv: Am demisionat din cauza lipsei de predictibilitate. Din cauza proiectului de hotărâre de guvern pentru reorganizarea instituției în care nu regăsesc imaginea mea despre noul ARACIP, și, astfel, nu mă regăsesc nici eu…
Edupedu.ro: Ați avut o discuție cu ministrul și în urma discuției s-a ajuns la demisie?
Alina Paraschiv: Cu domnul ministru Cîmpeanu, din păcate dânsul a avut un program foarte încărcat zilele acestea și am înțeles că nu a avut timp să stăm de vorbă. Acesta este unul dintre aspectele pe care chiar îl regret pentru că îi mulțumesc pentru șansa pe care mi-a acordat-o, îl știu pe domnul ministru de ceva vreme, de câțiva ani – eu mai colaborez cu ministerul și în alte domenii – am avut o colaborare foarte bună cu dânsul, înțeleg că nu a avut timp să stăm de vorbă. Poate dacă ne-am fi întâlnit și mi-ar fi explicat ce viziune a avut cu acest HG, poate lucrurile ar fi stat altfel.
Edupedu.ro: Ce ați găsit în acest proiect de hotărâre, concret?
Alina Paraschiv: Este o formă de organizare în care eu nu mă regăsesc. Sunt schimbări fundamentale și din punctul meu de vedere nu respectă nici măcar viziunea de “România Educată”, dar asta este strict părerea mea.
Edupedu.ro: Cine a făcut acest proiect pentru organizarea Agenției?
Alina Paraschiv: Asta nu știu. Pe de o parte, am regretat faptul că nu am fost consultată și cred că și acesta a fost unul dintre aspectele care m-au determinat să iau această hotărâre.
Edupedu.ro: Ce ați găsit la ARACIP?
Alina Paraschiv: De când am ajuns acolo am înțeles că au avut o vară destul de dificilă, cel puțin angajații, colegii de acolo așa mi-au transmis, că au avut o vară destul de dificilă, cu un control al ministerului pe diverse aspecte și le-au blocat cumva activitatea o perioadă mai lungă. Într-adevăr, am găsit un munte de hotărâri care nu au fost emise, hotărâri de consiliu referitor la autorizări și acreditare ale diverselor unități care fuseseră deja evaluate.
Eu sper că, și din câte știu eu, ieri au fost semnate ultimele ordine de ministru, deci ar trebui să fie deja publicate o parte, restul urmează să fie publicate în Monitorul Oficial, de acordare de autorizări și acreditări. Și recunosc că aceasta a fost principala mea activitate pe care m-am bazat în această lună august, dar am reușit să semnăm toate aceste documente pentru a permite unităților de învățământ să înceapă anul școlar de astăzi în condiții de legalitate.
Edupedu.ro: Ce echipa ați găsit la ARACIP mai ales după ce raportul Ministerului și declarațiile din conferința de presă au aruncat o imagine rea asupra agenției?
Alina Paraschiv: Oamenii de acolo era un pic șocați, pentru că nu cred că se așteptau să le dispară președintele, domnul Iosifescu, așa rapid din structură. Deci pentru ei a fost un șoc, erau un pic speriați de cine va veni, este o situație absolut normală după ce ai o conducere 15 – 16 ani, aproape, să se schimbe lucrurile.
Și, din nou, lipsa de predictibilitate de care vorbeam, probabil că și dânșii au resimțit-o la fel. Majoritatea sunt oameni cu experiență în privința evaluării, deci nu am găsit acolo decât niște profesioniști care respectă o anumită legislație și anumite standarde.
Edupedu.ro: Ați avut conflicte în instituție sau diferende de idei cu angajații de acolo?
Alina Paraschiv: Nu, cu absolut nimeni. Dimpotrivă, chiar au fost drăguți, sper să rămânem prieteni în continuare. Azi dimineață i-am anunțat și pe dânșii, pe grupul nostru, mulțumindu-le pentru colaborarea din această lună și pentru eforturile pe care le au depus în această lună.
Edupedu.ro: Sunteți membru al vreunui partid? Aveți implicare politică?
Alina Paraschiv: Nu am absolut nicio implicare politică. Ăsta a fost și unul dintre multele motive pentru care am apreciat această propunere, faptul că deși nu am nicio apartenență politică la niciun partid, am fost numită aici. Am văzut în momentul în care am fost numită, în urmă cu o lună, o mulțime de reacții cu privire la presupusa apartenență a mea la un partid sau altul – astfel de reacții am mai avut și în momentul în care am fost numit inspector de matematică la Inspectoratul Școlar al Municipiului București – și așa cum nici atunci nu am avut nicio culoare politică, deși era altă guvernare în acea perioadă, nici acum nu am.
Am luat-o ca pe o provocare și am acceptat-o ca pe o provocare, fără a avea foarte mari așteptări, am zis văzând și făcând, dar cu ceva așteptări spre viitor, nu foarte multe.
Edupedu.ro: Din momentul de început, când ați vorbit cu ministrul, înainte de numire, ați mai vorbit pe parcursul acestei luni cu acesta despre viitorul Agenției, despre ce faceți acolo, ce ați găsit?
Alina Paraschiv: Sigur, am mai avut întâlniri cu domnul ministru în momentul în care aveam ceva important să-i comunic referitor la disfuncționalități, să le spunem, pe care le-am identificat acolo, întotdeauna i le-am comunicat. Așa că întâlniri am mai avut pe parcursul acestei luni la cabinet și i-am comunicat de fiecare dată, reiterând poziția mea și faptul că sunt acolo pentru a-mi oferi sprijinul…
Edupedu.ro: Și nu a existat nici măcar o idee de colaborare pe HG-ul care urma să vină?
Alina Paraschiv: Nu cred că dânsul a fost implicat în elaborarea acestui HG.
Edupedu.ro: Acest proiect a ajuns la dumneavoastră instituțional?
Alina Paraschiv: Nu, nu a ajuns în mod instituțional la mine.
Edupedu.ro: Vă întoarceți la catedră?
Alina Paraschiv: Sigur. Am revenit de astăzi.”
Alina Paraschiv este profesoară de Matematică la Colegiul Național „Elena Cuza” din Sectorul 6, București, unde predă din 2005. A fost inspector de matematică la Inspectoratul Școlar al Municipiului București în perioada 2019-2020.
Amintim că ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat pe 3 august că, în urma unui control întreprins la ARACIP, au fost constate nereguli “atât de grave, încât depășesc limitele de competență ale Ministerului”. El a spus atunci că a fost sesizat Parchetul și a anunțat că a fost emis ordinul de eliberare din funcție a președintelui ARACIP, Șerban Iosifescu, în funcție în ultimii 15 ani.
6 comments
UN GEST DE ONOARE! FELICITĂRI!
Oricine este lucid si onest, are gandire carteziana/ logica (precum profesorii de matematica) si nu se preteaza la simulacre, uzurpari si inselatorii ar fi putut sa vada (dincolo de cauzele circumstantiale mentionate in interviul dnei Paraschiv) cateva realitati dure rezultate din OG 75-2005 privind asigurarea calitatii educatiei, o reglementare plina de erori conceptuale, confuzii, prejudecati si lacune (dar care a fost promulgata ca L87/2006 de fostul presedinte Basescu desi a fost avertizat sa nu o faca!):
1.UE/ CE nu a solicitat/ impus infiintarea ARACIP (ca in cazul ARACIS – prin conferintele ministrilor educatiei din statele membre, pana in 2003) – deci ARACIP NU TREBUIA SA EXISTE, ea fiind doar initiativa si ambitia autorilor OG 75-2005, atat pentru a putea controla ce se intampla in scolile noastre (mai ales private) cat si pentru … a da lectii (!!!) decidentilor si scolilor din UE/ CE…
2.ARACIP nu are echivalent in alte state membre ale UE/ CE intrucat asigurarea calitatii educatiei este necesara doar in universitati.
3.Recomandarile ministrilor educatiei din E16 au inclus preluarea unor standarde si modele de asigurare a calitatii aplicate de decenii in mediul de afaceri (PDCA, ISO 9000, EFQM, etc.) dar care au fost respinse ab initio de autorii OG75-2005 pe considerentul ca mediul de afaceri este preocupat doar de vanzari, cifra de afaceri si profit, iar in educatie acestea nu …. conteaza!
4.”Modelul bazat pe Leviathan” introdus de autorii OG 75-2005 (din Stiintele politice ale sec.XIX !!!) ca model de asigurare a calitatii educatiei (!!) in Romania este irelevant, ineficace si inutil – situatie recunoscuta, dar abia dupa un deceniu, chiar de unii autori ai OG 75-2005 care au cerut, alaturi de multi altii, abrogarea L87-2006 de aprobare a OG 75-2005… Dar decidentii actuali habar nu au ce inseamna toate acestea si se bazeaza pe frecventele justificari FALSE ale sefilor din ARACIP si ARACIS conform carora “Asa vrea Comisia Europeana (CE)!!!!”
5. In 16 ani de aplicare a OG 75-2005, ARACIP si ARACIS au generat doar un AMPLU SIMULACRU de asigurare a calitatii educatiei (uzurpand conceptul si declansand o monstruoasa, costisitoare dar inutila birocratie, pe baza vechiului principiu scump birocratilor din lumea intreaga “ORICE DOCUMENT ESTE O DOVADA/ PROBA A UNUI FAPT”! Dar sumele cheltuite de scoli si universitati pentru plata functionarilor ARACIP si ARACIS nu au determinat generarea si cresterea INCREDERII in capacitatea lor de-a satisface cerintele beneficiarilor lor (angajatori, absolventi, studenti, elevi, parinti) – care initial nici nu au fost acceptati ca atare!!! – acesta fiind de fapt SCOPUL asigurarii calitatii educatiei. Oricine poate constata ca acesta nu a fost realizat…
Cu SIMULACRE, IGNORANTA, SUFICIENTA, AROGANTA – unde vom ajunge oare??
O să pice cum au picat și altele, mai ales că nu va ataca piesa de rezistență, cheia și miezul din dodoașă: programele școlare.
În continuare vom avea:
a) programe școlare fără prea mare legătură cu dezvoltarea cognitivă a copiilor (multă materie dată prea devreme);
b) materie care nu ține seama de numărul de ore pe săptămână (conținuturi înghesuite la o oră pe săptămână);
c) persoane care alcătuiesc programele școlare fără să fi lucrat la grupa de vârstă respectivă (REZIDENȚIAT pedagogic, persoanele care fac parte din aceste comisii să fi lucrat un număr de ani la respectivele grupe de vârstă);
Restul e tăcere, vorba poetului…
Felicitări , doamna profesor (de matematică nu de ”traforaj„) ! Nu puteți fi șefa unei adunături de chiulăi plătiți degeaba !
Respect!
Oricum ne-am saturat de aracipuri, brigazi si alte inspectii si inspectisoare fara niciun rost. Totul ca sa se creeze niste posturi si niste plocoane. In tari civilizate nu exista asa ceva sa ti tremure chilotii ca vine brigada sau aracip si fiecare cere altceva. Daca sunt probleme, angajatorul, directorul stiu sa sanctioneze pe cine nu-si face treaba. Nu mai poate lumea de aracipurile si brigazile voastre. Stau si fac hartii pana-mi pocnesc ochii in loc sa pregatesc niste lectii frumoase, atractive. Ma duc frant la scoala dupa ce stau noptile pe laptop sa va fac hartiile voastre tampite ca sa aveti ce arhiva si pentru ce taia paduri.