Elevii din clasele primare pot obține premii dacă au calificativul “Foarte bine” la încheierea mediilor, potrivit unei propuneri din proiectul Statutului Elevului pus în dezbatere publică pe 12 iunie. În prezent, actualul statut prevede că doar elevii de gimnaziu și liceu primesc premii la încheierea cursurilor. Mai sunt și alte situații în care elevii pot primi premii, de exemplu, dacă a obținut performanțe la concursuri sau “s-au remarcat prin fapte de înaltă ţinută morală şi civică”. Acestea prevederi se regăsesc și acum în Statutul Elevului.
Premii și pentru elevii din clasele primare, propune proiectul de Statut al Elevului, pus recent în dezbatere publică de Ministerul Educației. La articolul 13, alineatul 5 se propune următoarea modificare:
“Elevii din învăţământul primar, gimnazial, liceal, profesional pot obţine premii dacă:
a) au obţinut primele medii generale pe clasă şi acestea nu au valori mai mici de 9.00, respectiv calificativul Foarte bine – în cazul elevilor din ciclul primar; pentru următoarele medii se pot acorda menţiuni conform reglementărilor interne ale unităţii de învăţământ”;
Elevii din clasa pregătitoare nu vor putea primi premii pentru că aceștia nu primesc calificative, potrivit Legii Educației.
- Potrivit Legii Educației, rezultatele evaluării se exprimă, după caz: a) în învățământul primar, cu excepția clasei pregătitoare, pe parcursul căreia nu se acordă note sau calificative, prin calificative: „foarte bine“, „bine“, „suficient“ sau „insuficient“;
În prezent Statutul Elevului propune acordarea premiilor doar pentru elevii de la gimnaziu și liceu dar și în alte situații:
De asemenea, “unitatea de învăţământ preuniversitar poate stimula activităţile de performanţă înaltă ale copiilor/elevilor la nivel local, naţional şi internaţional, prin alocarea unor premii, burse, din partea asociaţiei părinţilor, a agenţilor economici, a fundaţiilor ştiinţifice şi culturale, a comunităţii locale şi altele asemenea”, mai scrie în actualul Statut dar și în proiect.
Se menține și alineatul (3) de la art 13: La sfârşitul anului şcolar, elevii pot fi premiaţi pentru activitatea desfăşurată, cu diplome sau medalii, iar acordarea premiilor se face la nivelul unităţii de învăţământ, la propunerea învăţătorului/institutorului/profesorului pentru învăţământul primar, a profesorului diriginte, a consiliului clasei, a directorului şcolii sau a consiliului şcolar al elevilor.
Cum se încheie media cu calificative, potrivit ROFUIP
Potrivit actualului ROFUIP, calificativul pe disciplină se stabilește prin alegerea a două calificative cele mai frecvente, apoi în perioada evaluărilor, învățătorul poate alege unul dintre calificative pe baza mai multor criterii:
(1) La clasele I-IV se stabilesc calificative anuale la fiecare disciplină de studiu.
(2) Pentru aceste clase, calificativul pe disciplină se stabilește astfel: se aleg două calificative cu frecvența cea mai mare, acordate în timpul anului școlar, după care, în perioadele de recapitulare și de consolidare a materiei, în urma aplicării unor probe de evaluare sumativă, cadrul didactic poate opta pentru unul dintre cele două calificative, în baza următoarelor criterii:
a) progresul sau regresul elevului;
b) raportul efort-performanță realizată;
c) creșterea sau descreșterea motivației elevului;
d) realizarea unor sarcini din programul suplimentar de pregătire sau de recuperare, stabilite de cadrul didactic și care au fost aduse la cunoștința părintelui, tutorelui sau reprezentantului legal.
Photo 119484815 © Potatushkina | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
5 comments
Pertinent mesaj, Dna Vio! 👏👏👏 ne am săturat de falsa concurență și fala premiilor de final de an, atâta ierarhie…Fiecare îsi știe locul, nivelul, fără paradă daca s ar putea și ipocrizie.
Premii?Care premii ca se cumpără din banii învățătorului/dirigintelui premiile.
Nu mi se pare corect si normal. In primul rand, nu toti elevii de FB au aceeai valoare. E ca ai cum i-ai considera si pe cei de 9 si pe cei de 10 la fel. In al doilea rand, constat o cutuma foarte viciata in a se da coronita la toti elevii clasei. Ce inseamna asta? Sunt unii care ridica in sus clasa si iau coronita ca cei cuminti si silitori? Copilul trebuie sa-si stie valoarea. Sa stie de concurenta. Doamnele invatatoare trebuie sa invete ca nu se da coronita doar pentru ca a avut parintele 30lei sa o cumpere. De la an la an constat la invatamantul primar fel si fel de trenduri care mai de care mai ciudate: nu scriem decat cu creionul pana in clasa modulul 4. Poftim?? Dupa 2 ani de litere???
Corect!
Mie mi se pare corect.E vorba de dezvoltarea lor emoțională.Copii vin din medii diferite și emoțional sunt depășiți!Ce competiție? Grădinițele sunt in afară de programa școlară.Fac ce vor! Manualele școlare sunt un haos: cu cărți ,caiete ajutătoare ,povestiri și exerciții scoase din context.Mapa învățătorului e alta.Totul este fără continuitatea de care are nevoie copilul. Acasă nu ai repere să îl ajuți!Trebuie să vezi zi de zi aceste anomalii să poți înțelege. Învățătorul este cel mai important dascăl din tot sistemul de învățământ. Face parte din familie.El deschide drumul copilului. Descoperă și antrenează abilitățile copilului! La clase ar trebui să fie 1-2 suplinitori care să ajute elevii la partea practică a lecțiilor și deci invatatorul.Ca în străinătate!
Coronițe da.Copii învață pentru ei nu la concurență! Au limitele lor neuro-emoționale nu sunt roboței și nici adulți în miniatură.Să auzim de bine!