Premierul desemnat să formeze un nou Guvern după alegerile parlamentare 2024, Marcel Ciolacu, evocă din nou criteriile de performanță pentru profesori. În discursul său din Parlament dinaintea votului de investitură, acesta a spus că alocarea banilor în învățământ „trebuie să se facă în funcție de performanța școlară”.
Ciolacu a făcut o trimitere pe scurt la performanța în educație în discursul său din fața deputaților și senatorilor, reuniți în plen pentru a vota investitura noului Guvern.
Prim-ministrul desemnat a vorbit despre investiții de 6 miliarde de euro în următorii 4 ani, apoi a enumerat câteva din investițiile pe care guvernul Ciolacu 2 le are în plan:
„Vorbim despre generalizarea programului „masa caldă” în școli, adică un sprijin consistent pentru. Aici aș mai adăuga și construirea a peste 900 de școli și grădinițe, dar și achiziția a 1.200 de microbuze electrice pentru transportul elevilor. În plus, vom cheltui un miliard de euro pentru învățământul dual”.
Iar șeful social-democraților a adăugat, spunând că va continua să-i ceară noului ministru al Educației, Daniel David, introducerea criteriilor de performanță:
- „Totodată, vom reduce masiv impozitele pentru tinerii angajați. Dar și aici voi continua să-i cer noului ministru al educației introducerea unor criterii clare de performanță pentru profesori. Alocarea bugetară în învățământ trebuie să se facă în funcție de performanța școlară”.
Informații de context. Criteriile de performanță, discutate de Ciolacu de acum un an
Programul de guvernare pe care coaliția PSD-PNL-UDMR îl prezintă luni seara în Parlament prevede acordarea de incentive financiare și non-financiare ca mod de încurajare a cadrelor didactice.
- Profesorii cu rezultate excepționale la nivel școlar, județean și național pot primi „bonusuri, premii, sau alte beneficii menite să recunoască și să încurajeze performanța profesională și contribuția la îmbunătățirea calității educației”, după cum se arată în documentul obținut de G4Media.ro.
Această măsură pare să fi fost introdusă în contrapondere cu cea propusă de Marcel Ciolacu, care, la începutul mandatului de prim-ministru, a solicitat Ministerului Educației să vină cu soluții pentru criteriile de performanță în Învățământ, după cum a scris Edupedu.ro în decembrie anul trecut.
Cu toate acestea, Marcel Ciolacu nu a mai adus în discuție aceste criterii spre finalul mandatului său.
După cererea premierului, venită în contextul publicării rezultatelor PISA 2022, în urma cărora România s-a plasat pe penultimul loc în clasamentul țărilor din Uniunea Europeană, ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat că țara noastră lucrează împreună cu experții Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) pentru întocmirea criteriilor de salarizare bazate pe performanță.
Ca urmare a primelor discuții avute cu reprezentanții OCDE, Ligia Deca a declarat că „sistemele care salarizează diferit, în funcție de performanță, de regulă, o fac cu bonusuri salariale”.
- „Pentru astfel de bonusuri, noi avem un sistem, se numește de gradație de merit, cu niște criterii, avem în lege un alt sistem, și anume fondul de 2% din fondul salarial la dispoziția directorului, care va fi o altă sursă de stimulare a celor cu performanțe ridicate”, a explicat aceasta.