Premierul Marcel Ciolacu a venit, marți dimineață, la Ministerul Educației pentru o întâlnire cu ministrul Educației, Ligia Deca. Aceasta a fost anunțată de guvern pentru ora 9:00. După întâlnire sunt programate declarații de presă.
Edupedu.ro a transmis LIVE TEXT și VIDEO declarațiile celor doi
„Ora 9:00 Întâlnire de lucru cu ministrul Educației, Ligia Deca”, apare pe agenda premierului Ciolacu. Întâlnirea are loc în ziua în care absolvenții de clasa a XII-a susțin proba obligatorie a profilului la matematică sau istorie, iar elevii care au susținut Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a așteaptă publicarea rezultatelor inițiale pe 28 iunie, miercuri.
Este prima vizită publică a premierului Ciolacu la Ministerul Educației și a treia a unui premier al României, în ultimii 5 ani, cel puțin, la sediul instituției din strada General Berthelot, după cum Edupedu.ro a scris aici.
Principalele declarații:
Ligia Deca: Am avut onoarea să spunem bun venit domnului prim-ministru Marcel Ciolacu la Ministerul Educației, am avut o întâlnire cu conducerea Ministerului în care am discutat o serie de chestiuni curente cum ar fi examenele naționale, dar și ceea ce ne propunem pe viitor în acord cu programul de guvernare, de la investițiile în PNRR, până la schimbările pe care legile educației le vor pune în practică începând chiar cu anul școlar și universitar viitor.
Așa cum știți, astăzi se desfășoară a doua probă a examenului național de Bacalaureat, urez pe această cale mult succes celor care susțin astăzi proba obligatorie în funcție de profil, de matematică sau de istorie, și pe această cale mulțumim încă o dată pentru prezența domnului prim-ministru. Soresc să-l invit să ne spună câteva cuvinte.
Marcel Ciolacu: Eu cred că trebuie să vă mulțumesc mai ales după o perioadă destul de agitată în tot sistemul de educație. Cu adevărat mi-aș fi dorit să vorbim mai mult de legile educației, ca orice lege este perfectibilă, sunt ferm convins că se pot modifica cu argumente anumite lucruri, dar greva în educație a acoperit spațiul public și trebuie să recuperăm acest lucru.
Trebuie să începem din nou să vorbim despre legile educației și o spun foarte clar: tot ceea ce am asumat împreună cu dumneavoastră, ministru al Educației, împreună cu fostul prim-ministru Nicolae Ciucă, actualul președinte al Senatului, vom respecta tot angajamentul făcut față de dascăli.
Așteptăm de la specialiști în învățământ, de la minister, echipele de lucru să vedem și criteriile de performanță pentru a introduce, pe lângă salarizarea corectă și justificată pe care o solicită dascălii, sa ducem și criteriile și să implementăm reforma în sistemul de educație.
Așa cum am spus și în discursul de învestire, dacă nu implementăm reformele și criteriile de performanță și nu câștigă cei îndreptățiți să câștige cel mai bine din sistemul de educație, peste 3-4 ani vom fi tot în același loc.
Astăzi am vorbit cu întreaga echipă a dumneavoastră, o echipă cu multe doamne, ceea ce m-a bucurat foarte mult, am vorbit și despre dezvoltarea infrastructurii școlare, că suntem într-un maraton prin PNRR.
Facem o greșeală în continuare și vorbim mult prea mult despre banii din PNRR și mai puțin despre reformele din PNRR care trebuie să creeze acest echilibru.
Am vorbit mult despre învățământul dual, doamna ministru a terminat selecția, cred că sunteți în procedura de contestație cu cele 29 de centre. Nu există finanțare pentru aceste toate 29 de centre (…), indiferent dacă vom reuși prin modificarea PNRR pentru finanțare de la alt capitol, consider că nu este un efort pentru bugetul de stat de a veni cu diferența, pentru ca toate cele 29 de centre să fie implementate pe teritoriul României, mai ales că trebuie o dezvoltare unitară.
S-a dezvoltat până la urmă corect zona Ardealului, Brașovul, Cluj, Timișoara, pe acest sistem de învățământ dual, unde este și o industrializare mai mare decât în Moldova sau în sudul țării. Reprezintă parte din viitorul învățământ și atunci va trebui să facem un efort ca și in restul țării să fie dezvoltat învățământul dual.
Nu e foarte greu, trebuie să ne uităm de unde există cea mai mare migrație către Occident odată cu dezvoltarea infrastructurii, nu numai școlare, sunt ferm convins că vom intra într-o etapă de echilibrare, de dezvoltare a regiunilor României. Trebuia făcut de mult acest lucru, dar nu este foarte târziu.
Am vorbit cu doamna ministru despre siguranța în școli. Ar trebui cu Ministerul de Interne mai ales în această perioadă de vacanță, nu când începe școala și să profităm de această perioadă de vacanță și să acoperim cat mai bine violența în școli, nu să intervenim nu mai atunci când se întâmplă ceva. Partea de prevenție este mai importantă decât intervenția propriu-zisă.
Nu avem violențe foarte mari, vedem cu toții că la știri negative suntem campioni, de câte ori există ceva violent în lume sau în România acestea sunt primele știri, nu avem un flagel în ceea ce privește Bullyingul sau violența, în schimb încep să crească cotele în ceea ce privește consumul de droguri în școală și nu trebuie să ascundem acest lucru, trebuie să vorbim despre el, trebuie să avem psihologie în școli care să ajute copiii care au căzut în această tentație, pentru că vorbim totuși despre niște copii, adolescenți, trebuie ajutat să depășească cat mai repede. Nu sunt o paria a societății, dimpotrivă dezvoltarea aduce și astfel de lucruri
Statul român are obligația de a interveni și de a face toate eforturile. O să avem o discuție și cu domnul ministru de interne și eu cred că putem începe pe 15 septembrie sau când începe noul an școlar să avem un program coerent în ceea ce privește consumul de droguri în școli, mai ales în zonele urbane aglomerate.
Avem această obligație și avem această obligație, repet, de a vorbi despre acest lucru.
Sunt foarte multe de spus, am vorbit și despre reducerea abandonului școlar, i-am spus întregii echipe că este și o restanță și a politicului faptul că nu s-a făcut până acum o reformă administrativă astfel încât sistemul de educație să fie mult mai ușor de organizat în zonele neacoperite, în zona rurală unde există cel mai mare abandon. Este obligatoriu ca să găsim resursele să ajungem la copiii care provin din familie nu la fel de norocoase ca ale altora. acei copii trebuie ajutați să nu intre în acest sistem de abandon școlar. Normal că am vorbit și despre bac, aici toate detaliile tehnice o să le dea doamna ministru, sper ca și de această dată să mai scadă numărul de licee care termină cu marea performanță de a avea nici un copil care ia Bacul.
Dar printr-o serie de reforme pe care le derulăm în acest an sperăm ca și acest capitol să-l închidem încet, încet.
Era normal să venim la pachet cu o reforma administrativă, este mult prea aproape și nu putem modifica Legea administrativă înainte de alegeri, dar cred că putem veni cu legi care să se aplice din următorul exercițiu electoral. Chiar cred că avem această datorie, pentru că dinamica de dezvoltare a României și a oamenilor este una foarte alertă în acest moment. Trebuie să ne ridicăm la acest nivel, trebuie să înțelegem copiii așa cum sunt ei astăzi, nu cum suntem noi. Dacă vom căuta să înțelegem copiii și nu cum gândim noi facem o greșeală majoră, ne depășesc în acest moment ca tehnică și ca abordare, văd lucrurile și lumea cu totul altfel. Trebuie să avem și noi consilieri din rândul copiilor să înțelegem foarte bine ce doresc și unde se îndreaptă societatea românească.
Întrebări: Au fost mai mulți elevi care au semnat o petiție în cursul zilei de ieri pentru că la examenul de bacalaureat la proba de limba română să fie acceptate și alte sinonime pentru locuțiuni adverbiala “de bună seamă”, ce se va întâmpla?
Ligia Deca: Așa este, am văzut și noi discuțiile din spațiul public și am discutat și cu cei implicați în organizarea examenului. Pentru o corectură unitară a fost transmisă o notă în toate centrele zonale de evaluare ce conține clarificări referitoare la punctarea și a altor sinonime în afara cuvântului desigur care este menționat în barem și clarificări vizavi și de modul în care se face evaluarea, ați văzut că acolo erau punctaje asociate unor anumite elemente în așa fel încât toată lumea să urmeze același mod de corectură, să nu avem diferențe. Ne-am ocupat chiar dimineață de acest subiect și cred că va fi în avantajul elevilor să avem această abordare unitară.
Întrebare: Ce alte răspunsuri ar putea fi acceptate de către cei care corectează?
Ligia Deca: Sinonime ale sintagmei “de bună seamă”. Acolo cred că în funcție de fiecare centru zonal sinonimele acceptabile vor fi luate în considerare. Nu are sens să le menționez fiindcă iarăși vor fi interpretate limitativ.
Întrebare: Considerați că a fost o scăpare c-a apărut această neînțelegere?
Ligia Deca: Cred că baremul de notarea de multe ori lasă loc pentru interpretare și este normal să fie așa, mai ales la limba română, însă acolo unde apar întrebări în spațiul public și discuții legitime putem interveni cu clarificări, așa cum s-a întâmplat acum.
Întrebare: Am văzut că acum la bac subiectele s-au scurs în timp real în spațiul public, pe internet, același lucru s-a întâmplat și la evaluare Națională Într-o școală din Olt dacă nu mă înșel. Ce se întâmplă în acest sens?
Ligia Deca: Într-adevăr inspectoratul școlar Caraș-Severin a înaintat încă de ieri solicitarea de schimbarea comisiei de la liceul teoretic Decebal din Caransebeș. Practic comisia a fost schimbată, în paralel continuăm demersurile de cercetare ca să vedem cine a fost implicat și care sunt consecințele. Și în celelalte cazuri măsurile au fost similare, înlocuirea Comisiei și cercetare disciplinară pentru cei care se dovedesc că au făcut publice subiectele – ele s-au făcut publice când elevii erau deja în sală și se aflau în condiții de siguranță, deci nu putem spune că au influențat într-un fel corectitudinea examenului, însă într-adevăr vom lua toate măsurile disciplinare astfel încât astfel de abateri la regulament să nu se mai întâmple. Și cred că având în vedere că atât de simplu au fost identificate și atât de repede s-au luat măsuri ar trebui să descurajeze pe viitor astfel de practici.
Am putea vedea demisie în astfel de cazuri?
Ligia Deca: Cred că putem vedea consecințe disciplinare serioase pentru cei care au făcut astfel de greșeli.
Întrebare: Cum vă explicați că, de exemplu, “de bună seamă” a fost o sintagmă căutat înainte pe internet?
Ligia Deca: Ca urmare a informațiilor pe care l-am văzut cu toții în spațiul public, Centrul Național de politici de evaluare în educație a procedat în primul rând la identificarea elementelor de securitate asociate procesului de extragere a variantelor de subiecte și de distribuire către centrele de examen. Ca idee, spațiul de lucru în care se desfășoară acest proces este unul securizat, toți cei care au acces la subiect în acea dimineață auzit telefoanele lăsate la intrare, sigilate, nimeni nu a comunica cu cineva în din exterior. Deci depune vedere al subiectelor de a fi scăpat în piață spațiul public, din toate verificările noastre nu este posibil. Am verificat cu specialiști în zona IT. Încercările de căutări efectuate în cursul zilei de ieri și în cursul zilei de astăzi, la nivelul Ministerului Educației, relevă în privința expresii “de bună seamă” date diferite. Deci în funcție de unitatea digitală pe care o utilizăm și în funcție de locul din care se face căutarea, rezultatul este diferit.
De asemenea, inclusiv în această dimineață datele au fost diferite. Am discutat și cu specialiștii de la compania care gestionează motoarele de căutare și i-am spus că acest instrument nu poate fi folosit pentru a vedea exclusiv numărul de căutări realizate de către indivizi, ci acest număr de incidente încorporează și caută realizate de publicații și în alte chestiuni. În alte zile ale anului au fost incidente similare pe aceeași expresie, număr similar de căutări sau chiar mai mare, deci nu putem face o corelație între numărul de căutări și o potențială breșă de securitate la nivelul subiectelor.
Întrebare: Este o coincidență faptul ca fost căutată această expresie și că există si in subiectele de la bacalaureat?
Ligia Deca: Este un rezultat care nu poate fi corelat științific cu o potențială ieșirea subiectelor în spațiul public, credeți-ne, am verificat. Și vom dispune și de un audit informatic la CNPEE ca să ne asigurăm că toate lucrurile sunt în regulă. Verificările de aseară nu ne-au lăsat să avem vreo suspiciune cu privire la potențiale incidente.
Întrebare: A fost semnat la colegiul Șincai o situație privind lucrările care au fost anulate.
În dimineața aceasta am rugat inspectoratul școlar a Municipiului București să avem un inspector monitor și un inspector de management instituțional Care să monitorizeze activitatea în centrele de examen, pentru a vedea dacă se respectă întocmai prevederile regulamentului care vizează situațiile în care o lucrare poate fi anulată. De asemenea am verificat și lucrările anulate după probele a zilei de ieri pentru a vedea câte sunt și la ce moment au fost ele anulate. Ca o precizare suplimentară, candidații care greșesc pot tăia ce au greșit. Vom verifica și dacă în lucrările anulate există și suficient de timp pentru parcurgerea lucrările și vom lua toate măsurile ca astfel de potențiale incidente să nu se mai întâmple. Avem ancheta în desfășurare la aceste centre de examinare.
Ca idee, există posibilitatea de prelungire a timpului de examen, ea nu a fost utilizată. Acesta este un prim semnal. Dar vom analiza suplimentar să vedem totuși care este cantitatea de informație inclusă în lucrările respective. Vom face toate demersurile necesare pentru a vedea ce s-a întâmplat acolo.
Marcel Ciolacu: Gestionați cel mai mare sistem, (…) normal că întotdeauna vor exista lucruri de discutat. Dar eu vă felicit.
Ligia Deca: Mulțumesc frumos.
Întrebare: 50.000 de copii care acum 12 ani erau în clasa întâi nu s-au mai înscris în examenul național de bacalaureat, vorbim despre un procent de 24 la sută din această generație ce credeți că s-a întâmplat, nu mai reprezintă pentru ei bacalaureat un examen important sau sistemul de învățământ are anumite hibe care nu mai motivează elevi, absolvenți de clasa a 12-a.
Ligia Deca: Cred că este o situație pe care trebuie să o analizăm mai în profunzime, cu siguranță în fiecare an există un procent de elevi din clasele terminale care aleg să nu dea examenul de bacalaureat. Unii pentru că au altă opțiune pentru viitor cum este exemplul certificărilor de la liceele tehnologice, pentru moment aleg să nu dea examenul de bacalaureat, pentru moment obținând o diplomă de calificare care le permite să intre pe piața muncii, alții n-au situația încheiată și pot intra în bacalaureatul de toamnă sau în anul viitor, avem și acum 16000 de candidați din promoțiile anterioare. (…) Însă vom face o analiză, ca și în cazul evaluării naționale, și acolo unde aceste cauze nu țin de opțiunea elevului să putem interveni cu programe naționale de sprijin, social, educațional și așa mai departe.
Întrebare: Mâine se vor da rezultatele de la evaluarea națională dar și acolo sunt foarte mulți care nu au participat la acest examen, ce se poate face pentru ei ca să nu se piardă?
Ligia Deca: Ei oricum vor fi înscriși mai departe pentru că învățământul obligatoriu este până la finalul ciclului secundar superior, adică până la finalul liceului sau școli profesionale. Chiar dacă unii dintre ei nu au participat la evaluarea națională sau au luat note mici ei, oricum sunt repartizați în unitățile cereale sau în școli profesionale. Învățământul este obligatoriu până la clasa a XII-a sau până la finalul școlii profesionale. În acest context nu se pierd, ei merg mai departe, ceea ce trebuie să ne asigurăm însă este că din motivele altele decât potențialul lor ei aleg să nu fac asta. Atunci abia statul trebuie să intervină și nu numai statul la nivel central, ci și la nivel comunitar trebuie să-i ajutăm să meargă mai departe.
Întrebare: Ați apelat la ajutorul specialiștilor de la STS cu privire la ceea cerințe de la subiectul unu cu sintagma “de bună seamă” pentru a face verificări și a afla exact ce se întâmplă sau legat de situația de la colegiul Gheorghe Șincai?
Sunteți mulțumită de modul în care s-au desfășurat evaluare Națională și bacalaureatul?
Ligia Deca: Cred că ele s-au desfășurat fără incidente, cu resursă umană suficientă, în condiții bune. Sigur că mai apar incidente important este să le adresăm rapid, să nu sufere copiii și să învățăm lecțiile care trebuie învățate