Premierul Ciolacu, mesaj pentru Deca: Să preluaţi propunerile OCDE privind salarizarea pe bază de performanţă în învăţământ şi să le discutăm rapid cu sindicatele. Trebuie să îndeplinim această cerinţă legitimă

Foto: Sabin Cristoveanu si Octav Ganea / Inquam Photos

Premierul Marcel Ciolacu i-a cerut ministrului Educaţiei, Ligia Deca, să preia propunerile OCDE privind salarizarea pe bază de performanţă în învăţământ şi să le discute „rapid” cu sindicatele, având în vedere că procesul de aderare la Organizaţia de Cooperare şi Dezvoltare Economică presupune şi îndeplinirea acestei cerinţe, transmite Agerpres.

Să preluaţi propunerile OCDE privind salarizarea pe bază de performanţă în învăţământ şi să le discutăm rapid cu sindicatele. Ca să aderăm la OCDE, obiectiv strategic al României, trebuie să îndeplinim această cerinţă legitimă. Şi ştiu că toţi părinţii elevilor din România au aceeaşi aşteptare de la sistemul de învăţământ!”, a declarat Marcel Ciolacu, joi, în şedinţa de Guvern, relatează agenția de presă.

Declarația integrală a premierului Marcel Ciolacu referitoare la educație, din debutul ședinței de guvern de joi, 7 martie 2024:
Elizabeth Fordham, OCDE, într-o conferință la București la care Ministerul Educației nu a invitat presa: Există o legătură slabă între creșterea salariilor și creșterea performanței profesionale. Încurajăm diferențieri
Elizabeth Fordham / Foto: Edupedu.ro

Amintim că salarizarea profesorilor din România în funcție de performanța acestora a fost cerută Ministerului Educației condus de Ligia Deca într-un raport elaborat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) cu finanțare de la DG Report a Comisiei Europene, la solicitarea Ministerului Educației. Raportul a fost lansat la București marți, 5 martie 2024, în cadrul unei conferințe în care Elizabeth Fordham, senior advisor la OCDE Directorate for Education and Skills, a declarat că în România „a existat o creștere a salariilor profesorilor. Dar trebuie atenție și la modul cum se stabilește această creștere. Există o legătură slabă între creșterea salariilor și creșterea performanței profesionale. Încurajăm diferențieri”.

Presa nu a fost invitată la conferința organizată de Ministerul Educației, ci doar îndreptată de reprezentanții instituției, cu 15 minute înainte de deschiderea evenimentului, să urmărească o transmisie pe Facebook. Reporterilor Edupedu.ro care au venit să asiste fizic, dat fiind interesul public ridicat în legătură cu acest subiect, persoane implicate în organizare din partea Ministerului Educației le-au transmis inițial că nu este permis accesul presei. La întrebările reporterilor cu privire la identitatea celor care au impus această interdicție, persoanele respective au revenit asupra deciziei și au hotărât să permită prezența jurnaliștilor la conferința organizată de Direcția Generală pentru Sprijinirea Reformelor Structurale (DG REFORM) a Comisiei Europene, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și Ministerul Educației.

Raportul OCDE «Reforma învățământului preuniversitar în România: consolidarea sistemelor de guvernanță, de evaluare și de sprijin» include nu mai puțin de 18 recomandări-cadru pentru România și peste 70 măsuri detaliate pentru autoritățile române, multe care ating elemente-cheie necesare unei reforme în educație, dar care lipsesc în prezent. Concret, experții OCDE îi cer ministrului Ligia Deca „revizuirea sistemului de salarizare a cadrelor didactice pentru a consolida legătura dintre performanță și recompensă și pentru a îmbunătăți transparența”. O altă solicitare este următoarea: „stabilirea metodologiei de tranziție a cadrelor didactice pe noile trasee de carieră și de gestionare a performanțelor și progresului pe parcursul carierei”.

Premierul social-democrat Marcel Ciolacu i-a cerut în mod repetat ministrului liberal Ligia Deca să prezinte criterii de performanță pe baza cărora salariile profesorilor să poată fi crescute diferențiat. „Nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul”, a spus Ciolacu în ianuarie 2024, după ce în decembrie 2023, ca urmare a rezultatelor slabe înregistrate de România la PISA, îi ceruse din nou public să introducă o salarizare a cadrelor didactice în funcție de performanța acestora.

DOCUMENT Descarcă de aici raportul OCDE finanțat de Comisia Europeană – „Reforma învățământului preuniversitar în România: Consolidarea sistemelor de guvernanță, de evaluare și de sprijin”:
Citește și:
DOCUMENT Elizabeth Fordham, OCDE, despre „reforma învățământului preuniversitar în România”: A existat o creștere a salariilor profesorilor. Dar există o legătură slabă între creșterea salariilor și creșterea performanței. Încurajăm diferențieri
Raluca Painter, Head of Unit la DG Reform: Competențele digitale vor influența în mod major accesul la piața muncii. O serie de state au venit la DG Reform pentru a lucra pe competențele digitale pentru copii, dar extrem de importantă este formarea competențelor digitale ale personalului didactic
DOCUMENT Salariile profesorilor din România să fie legate de performanța acestora, reformele în certificarea și evaluarea lor să fie revizuite, să fie luate măsuri care să evite suprapuneri și conflicte de interese în evaluările școlilor – printre cele 18 recomandări-cadru ale OCDE pentru Ministerul Educației
Ligia Deca: Reiterez angajamentul ferm al Guvernului cu privire la creșterea atractivității carierei didactice. Avem nevoie de un echilibru între îmbunătățirea performanțelor cadrelor didactice și investiții
Mario Nava, Director General al DG Reform, Comisia Europeană: Recomandările făcute Ministerului Educației din România „oferă sugestii concrete pentru implementarea pachetului legislativ adoptat anul trecut. Acest lucru va îmbunătăți eficiența și echitatea sectorului educațional din România”
Premierul Ciolacu: Nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul
VIDEO Marcel Ciolacu, după rezultatele la PISA 2022: Îi cer ministrei Deca să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune. Trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește
Andreas Schleicher, fondatorul PISA: 40% din statele OCDE au sisteme de bonusuri pentru a stimula performanța profesorilor / Dacă vreți să impuneți criterii de performanță în salarizarea cadrelor didactice, folosiți cât mai multe criterii posibil, pentru că dacă puneți unul singur, acela va fi corupt
Exit mobile version