Șeful guvernului, Marcel Ciolacu, a făcut în mod repetat, marți, trimitere la nevoia de criterii de performanță în învățământ, “pe lângă salarizarea corectă și justificată” cerută de profesori, criterii necesare, spune el, pentru a implementa reforma în sistemul de educație. El a cerut astfel de criterii în declarațiile comune făcute după întâlnirea cu ministrul Educației, Ligia Deca, la Ministerul Educației. Ligia Deca susținea, în iarnă, că salarizarea pe criterii de performanță nu ar fi posibilă.
Potrivit lui Marcel Ciolacu, “așteptăm de la specialiștii din învățământ, de la minister, echipele de lucruri să venim și cu criteriile de performanță pentru a introduce, pe lângă salarizarea corectă și justificată pe care o solicită dascălii, sa ducem și criteriile și să implementăm reforma în sistemul de educație”.
Premierul a spus că, fără reforme – la care asociază criteriile de performanță în educație – “peste 3-4 ani vom fi tot în același loc”:
- “Așa cum am spus și în discursul de învestire, dacă nu implementăm reformele și criteriile de performanță și nu câștigă cei îndreptățiți să câștige cel mai bine din sistemul de educație, peste 3-4 ani vom fi tot În același loc”.
Amintim că în februarie, când a prezentat noile proiecte ale legilor educației, ministrul Ligia Deca spunea că salarizarea profesorilor pe criterii de performanță nu ar fi posibilă în condițiile actuale: „Întâi cred că trebuie să stabilim și să punem la punct un sistem coerent de evaluare curentă la clasă și abia apoi putem să gândim sisteme de acest tip“. Ea spunea că această formulă de salarizare nu poate fi introdusă cât „evaluările la clasă nu sunt bine standardizate“, temându-se de „o inflație a notelor, (…) să nu fie o problemă în zona de salarizare, s-ar putea crește artificial notele de la clasă“.
Ligia Deca, în februarie:
- „Avem diferite discuții vizavi de ce înseamnă evaluarea de performanță. Din discuțiile pe care noi le-am avut până acum cu specialiști din Ministerul Educației, este foarte greu, câtă vreme evaluările de la clasă nu sunt bine standardizate, să condiționezi salarizarea cadrelor didactice de performanțele elevilor, adică este foarte variabilă această performanță și cred că am duce și la o inflație a notelor, adică ca să nu fie o problemă în zona de salarizare, s-ar putea crește artificial notele de la clasă. Întâi cred că trebuie să stabilim și să punem la punct un sistem coerent de evaluare curentă la clasă și abia apoi putem să gândim sisteme de acest tip. De notat însă că aceste sisteme de salarizare pe bază de performanță funcționează foarte greu în alte sisteme naționale“.
Marcel Ciolacu, președinte PSD, se pronunţa și în iunie 2022, în favoarea introducerii unor criterii de performanţă în Legea Educaţiei, care să permită profesorilor performanți să obţină salarii mai mari, fără a spune cum să fie aplicată o astfel de măsură. În 2021, fostul ministru liberal al Educației, Sorin Cîmpeanu, spunea despre introducerea criteriilor de performanță: „Mi se pare greșit să fie acordate creșteri salariale otova, trebuie date pe anumite criterii de performanță. Nu neapărat pe excelență sau elitism, este mult mai greu sa duci un elev de la nota 5 la nota 6, decât să-l duci de la 9 la 10“.
Foto: © Viacheslav Iacobchuk | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.