Premieră la Astra Film Festival 2024: DocStudent Hub, cel mai nou program de formare dedicat studenților la film din țară și străinătate 

Sursa: Astra Film 2024

În premieră în acest an, Astra Film Festival le dedică în exclusivitate studenților la film din România și din Europa un program de formare, care include workshop-uri, masterclass-uri și activități practice din domeniul artei, producției și distribuției filmului documentar, potrivit unui comunicat de presă primit de Edupedu.ro. Participă 20 de studenți și profesori de la șase universități de prestigiu din Praga, Zagreb, Vilnius, Bratislava, Zlin, prin programul Erasmus, cărora li se adaugă tot atâția de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj și de la UNATC București. 

Astra Film Festival 2024

Ana Vlad, lect. univ. dr. la UNATC București, a arătat că acesta este primul program intensiv mixt Erasmus organizat de UNATC, într-o colaborare „ideală” cu Astra Film Festival. „E minunat că, în loc să ținem programul în spatele ușilor închise, într-o universitate, îl scoatem într-un eveniment care pune pe harta lumii filmul documentar și unde toți studenții au, pe lângă oportunitățile oferite de Erasmus, șansa de a întâlni oameni din industrie, veniți din toate părțile lumii, precum și acces la toate filmele și evenimentele unui festival important, așa cum este Astra Film Festival”, a spus Ana Vlad. 

„Sunt două lucruri bune pentru studenți: partea educațională, pusă la dispoziție de UNATC, și partea de acces și de întâlnire pe care o furnizează Astra Film Festival”, a mai spus ea.

Student din Cehia: ,,Sunetul ne ajută nu doar atunci când vrem să auzim informații, ci și să simțim lucruri”

La sesiunile de mentorat de marți, 22 octombrie, studenții au putut lua parte la un masterclass despre sunetul filmelor, susținut de Ștefan Rucăreanu. Timp de o oră și jumătate, cei prezenți au aflat informații relevante despre sunet, și anume că poate descrie, de exemplu, personaje în funcție de atributele lor psihologice, sociologice, culturale etc, poate dicta direcția de storytelling sau pe cea a naratorului sau poate da viață obiectelor. Mai mult, sunetul filmelor poate chiar manipula percepția audienței asupra producției, așa cum chiar Ștefan Rucăreanu a arătat în prezentarea susținută, sau poate oferi acces către arii ale sunetelor care în realitate sunt imposibil de perceput. 

Studenții au rămas curioși pe toată perioada masterclass-ului și și-au extras cele mai interesante informații. Un student de la Universitatea Tomas Bata din Zlin, Cehia, enumeră ce i-a plăcut în mod special la acest curs: că prezentarea nu s-a axat doar pe zona tehnică a sunetului de film, ci și pe cea filosofică. 

„De exemplu, poți simți sunetul chiar și atunci când ești decedat, prin frecvențele de vibrație. Sunetul ne ajută nu doar pentru a auzi informații, ci și pentru a simți lucruri. Și am mai aflat ceva: că sunetul e mai rapid decât imaginea; putem să ne gândim la el doar în timp, pentru că sunetul curge, pe când imaginea nu”, a spus studentul ceh. 

Un coleg de la Universitatea de arte performative din Bratislava, Slovacia, a remarcat mixul dintre literatură și sunet în prezentarea susținută de Ștefan Rucăreanu: „Știu câteva cărți pe baza cărora și-a construit prezentarea și e cu atât mai captivant să poți vedea și o altă perspectivă despre sunetul din filme”. 

Cum să spargi „barierele de contexte ale închisorilor mentale”

A doua parte a întâlnirii de marți din cadrul DocStudent Hub a fost marcată de vizionarea unui documentar de 50 de minute, Prison of History,  la care au lucrat ca editori și operatori și o parte dintre studenții de la Universitatea din Zlin, Cehia. 

Jan Gogola, regizorul filmului și profesor, a menționat că a fost o colaborare extrem de eficientă cu studenții și că nu s-a simțit deloc diferența dintre generații. Cât despre film, el a menționat că dacă totul se duce către trecut și către poveștile din interiorul închisorii, perspectiva lui e să amintească și de contextele sociale din zilele noastre. „Poate că astăzi vom reuși să spargem toate barierele de contexte ale închisorilor noastre mentale, că vom reuși să interacționăm și să socializăm altfel”

Iar Adam, student, unul dintre operatorii filmului, a precizat că cea mai mare provocare pentru el a fost să fie cât mai aproape de poveștile personajelor, fără să treacă granița de observator. 

Michael Stewart despre ceea ce face ca documentarul să fie „atât de special” 

Miercuri, 23 octombrie, studenții au discutat pe baza filmului documentar din perspectiva colaborării, cu antropologul Michael Stewart, în masterclass-ul Collaborative anthropology in the digital age. 

„Oamenii din documentare nu sunt actori, iar acesta e cel mai frumos aspect care face documentarul să fie special”, le-a precizat Stewart studenților, potrivit căruia colaborarea, pe care „o practicăm instinctiv”, joacă un rol esențial în film. Simplul fapt că apărem într-o fotografie e tot o formă de colaborare, a mai arătat el. 

Programul DocStudent Hub continuă și în zilele următoare, în cadrul Astra Film Festival, prilej cu care studenții vor putea acumula informații relevante și captivante despre industria cinematografiei – de pe scenă și din ce se întâmplă în culise. DocStudent Hub, proiect dezvoltat de Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București și de Astra Film Festival, este unul dintre programele adiacente AFF, alături de DocTank, prin care proiectele nefinalizate cinematografice primesc ghidare din partea specialiștilor sau New Media Dome, cu proiecții de filme imersive. Detalii, pe site-ul oficial, Astrafilm.ro.

Citește și:
Profesorii pot folosi filmele prezentate la Astra Film Festival ca teme de dezbateri la ore. Documentare numai bune de urmărit de către tineri
Studenții la film și tinerii regizori pot participa la masterclassuri și pot fi sprijiniți financiar la Astra Film Festival 2024 – programul DocTank
Exit mobile version