Cum am putea explica istoria Inteligenței Artificiale și implicațiile sale, pe înțelesul elevilor de gimnaziu? Și de unde am putea afla aplicații ale AI în științe precum astronomie, biologie, ecologie, meteorologie, geografie, medicină? Cum ar putea învăța elevii ce înseamnă realitatea virtuală (VR) și realitatea augmentată (AR) și ce profesii sunt legate de aceste tehnologii? Fundația Vodafone a lansat 12 lecții/activități digitale de învățare, reunite sub tematica „Pregătiți pentru viitor”, pe care profesorii le pot aplica gratuit la clasă. Profesorii care vor să înțeleagă direct de la formatorii Fundației cum pot utiliza în școală lecțiile multimedia, sunt așteptați să se înscrie și să participe fizic, în limita locurilor disponibile, marți, 15 octombrie, la Conferința Națională „Școala din viitor – resurse și conținut transdisciplinar pentru profesorii de gimnaziu” organizată cu începere de la ora 13:30 de Fundația Vodafone și Edupedu.ro la centrul cultural ARCUB Gabroveni, cu intrare din Strada Lipscani nr. 84 – 90.
- Profesorii participanți la Conferința Națională „Școala din viitor – resurse și conținut transdisciplinar pentru profesorii de gimnaziu” pot lua parte la un workshop gratuit, la alegere, pe una dintre cele 4 tematici pe care Fundația Vodafone a dezvoltat lecții digitale: Mediu și ecologie, Inteligență digitală, Robotică sau Pregătiți pentru viitor.
- Conferința Națională „Școala din viitor – resurse și conținut trandisciplinar pentru profesorii de gimnaziu” se va desfășura în format fizic, pe 15 octombrie, la centrul cultural Arcub Gabroveni din București, aflat pe Strada Lipscani nr. 84 – 90. Înscrierile se pot face, în limita locurilor, prin completarea formularului de aici
- Profesorii care vor fi în sală la conferința de la ARCUB Gabroveni vor primi la finalul evenimentului o diplomă semnată de Fundația Vodafone și ISMB, recunoscută la nivel național.
Parcursul „Pregătiți pentru viitor” a fost dezvoltat cu sprijinul financiar al Raiffeisen Bank.
Pentru aplicarea concretă la clasă a lecțiilor reunite în tematica „Pregătiți pentru viitor”, profesorii au gata pregătit câte un ghid didactic ce conține competențele transversale pe care le dobândesc elevii în urma parcurgerii cu succes a activităților propuse, competențele specifice vizate pe parcursul fiecărei activități de învățare, exemple și recomandări de sarcini de lucru în clasă, precum și corespondența cu competențele-cheie din Curriculumul Național.
Activitățile de învățare pot fi folosite de profesori în programele „Săptămâna Verde” și „Școala Altfel”, dar și în timpul anului, în activitățile curente la clasă. Lecțiile și activitățile de învățare au fost realizate în cadrul programului „Școala din viitor” realizat de Fundația Vodafone.
Pentru a deschide fiecare lecție, elevii și profesorii pot lucra de pe tabletă, smartphone sau de pe calculator, cu conexiune stabilă la internet. Ei pot accesa activitățile multimedia fie accesând linkul de pe platformă, fie scanând codul QR aferent fiecărei lecții.
Cele 12 lecții/activități de învățare care compun tema Pregătiți pentru viitor sunt următoarele:
Activitatea 1: Revoluțiile industriale
În această activitate, elevii vor explora modul în care revoluțiile industriale au transformat radical societatea și tehnologia, transformând idei aparent imposibile în realități inovatoare. Elevii vor descoperi cum fiecare revoluție a schimbat modul în care trăim și lucrăm, de la mecanizarea inițială, la integrarea tehnologiilor avansate precum inteligența artificială și realitatea augmentată. Elevii vor învăța despre tendințele și provocările actuale, cum ar fi securitatea cibernetică și sustenabilitatea. Materialul este realizat cu sprijinul Universității Naționale de Știință și Tehnologie Politehnica București.
Activitatea 2: Introducere în AI
În cadrul acestei activități, elevii vor învăța despre inteligența artificială, înțelegând cum funcționează, cum învață din experiențe și modul în care ia decizii pe baza datelor. Vor explora tipurile de inteligență umană și câteva aplicații practice ale AI, cum ar fi vehiculele autonome. Vor descoperi diferențele și asemănările dintre inteligența umană și AI, realizând că inteligența artificială necesită antrenare, are limite și nu poate imagina scenarii noi cu ușurință. La final, elevii vor fi evaluați prin activități interactive care verifică înțelegerea conceptelor și diferențelor dintre AI și inteligența umană.
Activitatea 3: Aplicații ale AI în diverse domenii
În cadrul acestei activități, elevii vor învăța cum inteligența artificială (AI) poate genera, spre exemplu, imagini artistice însă are limitări în crearea de imagini complexe, cu caracter științific. Vor descoperi câteva aplicații ale AI în științe precum astronomie, biologie, ecologie, meteorologie, geografie și topografie, și vor afla cum AI este utilizată în analiza datelor și realizarea de predicții. Vor explora rolul AI în medicină, inclusiv în diagnosticarea bolilor și dezvoltarea de medicamente, și vor înțelege cum AI sprijină profesioniștii din domeniul medical. De asemenea, vor învăța despre beneficiile și riscurile utilizării AI în domeniile sociale, cum ar fi asistența psihologică și justiția. La final, elevii vor fi evaluați pe baza înțelegerii modului în care AI funcționează în artă, domenii sociale și medicină.
Activitatea 4: Explorarea meseriilor viitorului în domeniul AI
În cadrul acestei activități, elevii vor afla informații despre diverse meserii în domeniul AI, precum dezvoltator AI, inginer AI sau specialist în machine learning sau expert în securitate cibernetică. Vor afla despre rolul inginerilor în gestionarea datelor și cum cercetătorii în robotică folosesc AI pentru a îmbunătăți performanța roboților. La final, elevii vor fi evaluați prin identificarea responsabilităților profesioniștilor în domeniu.
Activitatea 5: Bioinginerie medicală și medicină personalizată
În cadrul acestei activități, elevii vor învăța informații despre bioingineria medicală și diversele sale ramuri, precum biomecanica și bioinstrumentația, și vor explora câteva meserii din acest domeniu. Vor aprofunda medicina personalizată, înțelegând cum se ajustează tratamentele pentru a răspunde nevoilor individuale ale pacienților. De asemenea, vor învăța despre competențele esențiale pentru meseriile din domeniu, cum ar fi cunoștințele solide STEM, dar și abilități de comunicare, gândire analitică și creativitate. Evaluarea va verifica înțelegerea prin întrebări despre tendințele în domeniu, precum și rolul geneticianului medical.
Activitatea 6: Explorând ingineria genetică
În cadrul acestei activități, elevii vor învăța despre ADN și cum ingineria genetică permite modificarea acestuia pentru a schimba trăsăturile organismelor. Vor descoperi genele, rolul enzimelor de restricție și vectorii genetici, explorând aplicațiile ingineriei genetice în agricultură, medicină și energie curată. De asemenea, vor afla informații despre beneficiile și provocările aduse de ingineria genetică, precum și despre carierele pe care le pot urma în domeniu. La final, vor fi evaluați prin exerciții interactive pentru a demonstra înțelegerea conceptelor și aplicațiilor practice ale ingineriei genetice.
Activitatea 7: Realitatea virtuală și augmentată
În cadrul acestei activități, elevii vor învăța despre realitatea virtuală (VR) și realitatea augmentată (AR), utilizările și echipamentele necesare, și vor explora profesii legate de aceste tehnologii. Vor înțelege cum VR și AR pot fi folosite în educație și vor putea construi obiecte tridimensionale cu blocuri virtuale. Evaluarea finală va verifica înțelegerea diferențelor dintre VR și AR, precum și a meseriilor existente în aceste domenii.
Activitatea 8: Energii regenerabile și protecția mediului
În cadrul acestei activități, elevii vor învăța despre energiile regenerabile, sursele naturale din care provin, beneficiile utilizării acestora în reducerea impactului asupra mediului și costurilor energetice și importanța lor în combaterea schimbărilor climatice. Vor descoperi diferite tipuri de energie regenerabilă, avantajele și dezavantajele acestora, precum și diverse meserii din domeniul energiei regenerabile. La final, vor fi evaluați prin exerciții interactive pentru a-și demonstra cunoștințele acumulate.
Activitatea 9: Design și creativitate digitală
În cadrul acestei activități, elevii vor învăța despre importanța designului digital și rolul creativității în îmbunătățirea interfețelor digitale, explorând aplicații practice în diverse domenii și meserii creative precum designer grafic, ilustrator digital, arhitect virtual, designer UI/UX, designer web, animator digital sau editor video. Vor afla care sunt abilitățile esențiale necesare pentru a deveni designeri digitali și vor explora tendințele actuale și provocările din acest domeniu. La final, elevii vor fi evaluați prin exerciții pentru a verifica înțelegerea noțiunilor prezentate, a conceptului de design responsiv și a rolului unui designer UI/UX.
Activitatea 10: Etica în utilizarea inteligenței artificiale
În cadrul acestei activități, elevii vor învăța despre utilizarea și limitările AI în realizarea temelor, riscurile etice asociate și impactul asupra competențelor personale și echității academice. Vor explora problemele etice ale AI în justiție, precum discriminarea și erorile, și provocările legate de drepturile de autor și utilizarea neautorizată a datelor. Vor descoperi aplicațiile neetice ale AI, precum crearea de știri false și deepfakes. La final, elevii vor fi evaluați prin exerciții care verifică înțelegerea riscurilor etice și a utilizării responsabile și etice a AI.
Activitatea 11: De la probleme la soluții
În cadrul acestei activități, elevii vor învăța despre diferitele tipuri de gândire (gândirea critică, creativă sau analitică) și tehnici de rezolvare a problemelor, aplicând aceste tehnici în contexte de viață cunoscute lor. Vor învăța să abordeze problemele într-un mod organizat, parcurgând etapele esențiale, de la identificarea problemei până la evaluarea rezultatelor, exersând să definească clar problemele, să genereze și să compare soluții, să aleagă și să implementeze soluții eficiente. În final, elevii vor fi evaluați prin exerciții practice, demonstrându-și capacitatea de a aplica ceea ce au învățat pentru a lua decizii informate și eficiente.
Activitatea 12: Cariere în explorarea spațiului
În cadrul acestei activități, elevii vor învăța despre astrofizică și viitorul explorării spațiului, inclusiv posibilitatea colonizării planetelor precum Marte și provocările asociate. Vor descoperi realizările unor astronauți celebri și vor analiza provocările majore ale explorării spațiale. Vor explora diverse meserii implicate în explorarea spațiului și vor învăța despre ordinea planetelor în sistemul solar și caracteristicile acestora. La final, elevii vor fi evaluați prin întrebări și exerciții care testează cunoștințele lor despre aceste subiecte.
Informații de background
Activitățile de învățare digitală de mai sus fac parte dintr-un pachet de 48 de noi lecții digitale din programul educațional „Școala din viitor”, dezvoltat de Fundația Vodafone pentru nivelul gimnazial.
Lecții sunt grupate în 4 tematici: mediu și ecologie, inteligență digitală, robotică și utilizarea noilor tehnologii în meseriile viitorului, ce pot fi accesate pe platforma www.scoaladinviitor.ro. Fiecare din cele patru parcursuri de învățare include 12 activități de tip e-learning dezvoltate pentru elevii de gimnaziu, ce pot fi folosite atât de profesori la școală, cât și de elevi, acasă, individual sau alături de părinți.
Conferința Națională Școala din viitor – resurse și conținut trandisciplinar pentru profesorii de gimnaziu, București 15 octombrie 2024, de la ora 13:30
Pentru lansarea pachetului educațional, Fundația Vodafone din România, în parteneriat cu Edupedu.ro, organizează la București, pe 15 octombrie 2024, de la ora 13:30, Conferința Națională Școala din viitor – resurse și conținut trandisciplinar pentru profesorii de gimnaziu. Înscrierile sunt deschise prin completarea formularului de aici. Locurile sunt limitate.
Prin formularul de înregistrare puteți alege să participați la workshopul Pregătiți pentru viitor, în cadrul căruia sunt explorate conceptele de inteligență artificială, realitate augmentată și virtuală, biotehnologii etc., cu implicații în meseriile viitorului. Suntem pregătiți pentru noile tehnologii? Ca să nu ne fie teamă de viitor, trebuie să învățăm. Ce și cum îi putem cere unui model de inteligență artificială? Ce probleme etice se pun? Sfaturi pentru profesori despre cum ar trebui să abordeze impactul tehnologiei în viitorul elevilor.
Invitatul special la acest atelier este conf.univ.dr.ing. Răzvan Crăciunescu, prodecan, Facultatea de Electronică Telecomunicații și Tehnologia Informației, Universitatea Națională de Știință și Tehnologie POLITEHNICA Bucuresti, iar formatorul este profesorul George Pataki.
În cadrul conferinței care se va desfășura în format fizic, marți 15 octombrie 2024, la centrul cultural ARCUB Gabroveni cu intrare din Strada Lipscani nr. 84 – 90, în București, va vorbi profesorul Mircea Miclea, fost ministru al Educației, fondatorul școlii cognitive în psihologia românească. Profesor de științe cognitive aplicate la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, cercetător și fondator al Institutului de cercetare-dezvoltare Cognitrom, care dezvoltă produse la intersecția dintre psihologie si tehnologie, Mircea Miclea va vorbi despre ce înseamnă să fii profesor în școala din viitor, care sunt competențele necesare elevului de astăzi pentru a prospera într-un prezent și viitor tehnologizat și cum pot stimula profesorii aceste competențe.
Psihologul Domnica Petrovai, coordonatoarea și co-autoare a Strategiei Naționale de Sănătate Mintală a Copilului și Adolescentului din România, va vorbi despre menținerea unui echilibru sănătos în petrecerea timpului online și offline, precum și despre starea de bine a profesorilor și copiilor, efectele negative ale utilizării excesive a tehnologiei asupra performanței școlare și relațiilor interpersonale și despre importanța activităților fizice, a contactului social și a unei diete echilibrate în menținerea sănătății mentale și emoționale în fața presiunii de a fi mereu conectați la mediul digital.
Profesorul Csaba Asztalos, cadru didactic la Universitatea din București și la Universitatea Româno-Americană și președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), instituție care a realizat împreună cu IRES studiul despre Discursul urii în România, va vorbi despre natura și efectele discursului instigator la ură, diferitele forme pe care le poate lua acesta și impactul său dăunător asupra elevilor, a profesorilor și a părinților, precum și despre responsabilitatea fiecăruia de a combate acest fenomen. Școala este principala instanță care ar trebui să se implice mai mult pentru a opri discursul urii în societate, spune majoritatea celor chestionați în studiul IRES-CNCD. Cum pot opri profesorii spirala discursului urii, care escaladează în forme de violență verbală și fizică tot mai prezente în mediul educațional? Pot ajuta noile tehnologii și conținuturile digitale la educarea și crearea unui climat?
Prof.dr.ing. Mihnea Moisescu, decan Facultatea de Automatică și Calculatoare, Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica Bucuresti va vorbi despre revoluțiile industriale și explozia dezvoltării Inteligenței Artificiale, integrate în cercetarea cu aplicabilitate educațională, cum integrează educația tehnologiile avansate și care sunt tendințele și provocările actuale, în dezvoltarea inteligenței digitale în mediul educațional. Plus: un pas spre explorarea meseriilor viitorului. O întrebare importantă la care va răspunde este: Ce trebuie să învețe elevii, astfel încât să poată deveni profesioniști ai prezentului, fie că vorbim de ingineri de date, dezvoltatori de software, experți în machine learning sau securitate cibernetică?
Conferința va fi urmată de 4 sesiuni de Workshopuri tematice, în cadrul cărora profesorii de gimnaziu înscriși vor afla cum pot folosi concret la clasă, cu elevii, conținuturile digitale trans-curriculare realizate pe curriculum românesc lansate de Fundația Vodafone din România în programul Școala din Viitor. Cele 4 Workshopuri se vor desfășura în paralel, în 4 săli diferite găzduite de ARCUB-Gabroveni, pe următoarele tematici: workshop modul Mediu&Ecologie, workshop modul Inteligență digitală, workshop modul Robotică și workshop modul Pregătiți pentru viitor care cuprinde lecții prin care sunt explorate conceptele de inteligență artificială, realitate augmentată și virtuală, biotehnologii etc., cu implicații în meseriile viitorului. Workshopurile vor fi susținute de profesori creatori ai conținuturilor educaționale digitale în cadrul programului Fundației Vodafone și de câte un guest speaker cu competențe și activitate recunoscută în domeniu.
- Profesorii care participă marți, 15 octombrie 2024, la Conferința Națională găzduită începând cu ora 13:30 de ARCUB Gabroveni în centrul vechi al Bucureștiului se înscriu pe formularul de aici, unde este necesar să aleagă unul dintre cele 4 workshopuri la care vor să participe și o opțiune de rezervă.
- Locurile sunt limitate, iar ocuparea acestora se face în ordinea prezentării la eveniment. În cazul în care prezența va fi mai mare decât capacitatea sălii, discursurile speakerilor vor putea fi urmărite pe un ecran și în foaierul ARCUB.
- ATENȚIE: evenimentul se desfășoară exclusiv în format FIZIC.
Sunt invitați sa participe profesori de învățământ gimnazial pentru care au fost create resursele educaționale digitale, conținut transcurricular dezvoltat în cadrul programului Fundației Vodafone din România – Școala din viitor – care poate fi folosit gratuit în timpul școlii, la orice materie, dar și la orele de dirigenție, în Școala Altfel, Săptămâna Verde, Școala după școală, programe remediale. Se acordă diplome de participare.
Agendă Conferința Națională „Școala din viitor – resurse și conținut trandisciplinar pentru profesorii de gimnaziu”. București, ARCUB-Gabroveni, 15 octombrie 2024
13:30 – 14:00 Înregistrarea participanților
14:00 – 14:10 Deschiderea evenimentului – moderatori: Raluca Pantazi și Mihai Peticilă, Edupedu.ro
Reprezentant Ministerul Educației (tbc)
Elena Ștefan, inspector școlar pentru comunicare interinstituțională, Inspectoratul Școlar al Municipiului București
14:10 – 14:20 Prezentarea programului Școala din viitor și a conținutului educațional dezvoltat de Fundația Vodafone – Angela Galeța, director
14:20 – 15:00 Viitorul învățării în pas cu tehnologia
- prof.univ.dr. Mircea Miclea, fost ministru al Educației, fondatorul școlii cognitive în psihologia românească
- psihoterapeut și psiholog clinician pr. Domnica Petrovai, coordonatoarea Strategiei Naționale de Sănătate Mintală a Copilului și Adolescentului din România
- lector univ. dr. Csaba Asztalos, președinte Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, unul dintre autorii studiului despre Discursul urii în România
- prof.dr.ing. Mihnea Moisescu, decan Facultatea de Automatică și Calculatoare, Universitatea Națională de Știință și Tehnologie POLITEHNICA Bucuresti
Conferința Națională „Școala din viitor – resurse și conținut trandisciplinar pentru profesorii de gimnaziu” a deschis înscrierile prin completarea formularului de aici, a cărui trimitere durează două minute.
15:45 – 17:00 Workshopuri tematice în paralel: Prezentarea conținutului educațional digital transcurricular dezvoltat în cadrul programului Fundației Vodafone din Romania – Școala din Viitor
1. workshop modul Mediu&Ecologie: 12 activități de tip e-learning dezvoltate pentru elevii de gimnaziu, ce pot fi folosite atât de profesori la școală, cât și de elevi, acasă, individual sau alături de părinți. Prin acest modul elevii descoperă mediile de viață și identifică strategii și instrumente de protejare a acestora, îmbinând atât cunoștințe de biologie, chimie și fizică, dar și matematică, informatică și TIC.
Guest speaker: Raul Pop, președinte EcoTeca, fost secretar de stat Ministerul Mediului
Tema: Resurse educaționale inovative pentru a le transmite elevilor noțiuni despre sustenabilitate, conservarea naturii și protejarea mediului, relația dintre climă și vegetație, importanța reciclării și reutilizării materialelor, conceptul de energie verde și sursele regenerabile de energie
Formator Școala din viitor: Prof. Dana Bobocea
2. workshop modul Inteligență digitală: Cele 12 activități ce fac parte din parcursul acestui modul ating subiecte dificile din mediul online, cum ar fi cyberbullying-ul, discursul instigator la ură (hate speech), drama digitală, identitatea online, și își propun să dezvolte o atitudine de viață echilibrată în rândul adolescenților, bazată pe alegeri conștiente.
Guest speaker: Ioana Avădani, președinte consiliu director Centrul pentru Jurnalism Independent
Tema: Analiza critică a știrilor de ultimă oră, verificarea surselor și înțelegerea impactului tehnologiei moderne asupra răspândirii informațiilor, pentru ca elevii și profesorii să poată fi pregătiți să navigheze în mod responsabil și informat în era digitală. Cum se deosebesc știrile credibile de cele false, care sunt metodele prin care se pot verifica sursele și autenticitatea informațiilor. Care sunt elementele fundamentale ale unui articol de știri online, astfel încât comunitatea școlară să poată să evalueze critic conținutul informativ, sponsorizat și cel tip clickbait, pentru o navigare responsabilă în spațiul online.
Formator Școala din viitor: Prof. Claudia Mitrache
3. workshop modul Robotică: include 12 activități de învățare cu aplicații practice ale acesteia în viața de zi cu zi, programare în Scratch și GeoGebra
Guest speaker: Mihai Peca, specialist programe de certificare, formator, ECDL Romania – ICDL Certification
Tema: Robotică, algoritmi, programare și automatizare – de la teorie la practică, în lecțiile predate la școală. Despre platformele de colaborare în Cloud și beneficiile acestora, ce este cloud computing și Internet of Things (IoT). Despre impactul tehnologiei moderne, inclusiv al roboților industriali, cei de uz casnic și cei de asistență personală, asupra vieții oamenilor. Care sunt beneficiile și limitările acestor tehnologii.
Formator Școala din viitor: Prof. Radu Jugureanu
4. workshop modul Pregătiți pentru viitor: cuprinde 12 lecții prin care sunt explorate conceptele de inteligență artificială, realitate augmentată și virtuală, biotehnologii etc., cu implicații în meseriile viitorului.
Guest speaker: conf.univ.dr.ing. Răzvan Crăciunescu, prodecan, Facultatea de Electronică Telecomunicații și Tehnologia Informației, Universitatea Națională de Știință și Tehnologie POLITEHNICA Bucuresti
Tema: Suntem pregătiți pentru noile tehnologii? Ca să nu ne fie teamă de viitor, trebuie să învățăm. Ce și cum îi putem cere unui model de inteligență artificială? Ce probleme etice se pun? Sfaturi pentru profesori despre cum ar trebui să abordeze impactul tehnologiei în viitorul elevilor.
Formator Școala din viitor: Prof. George Pataki
17:00 – 17:15 Acordarea diplomelor de participare și tombola pentru premierea participanților la cursurile oferite de speakerii din plen.Conferința Națională „Școala din viitor – resurse și conținut transdisciplinar pentru profesorii de gimnaziu” a deschis înscrierile prin completarea formularului de aici, a cărui trimitere durează două minute.