Pregătirea universităților din UE pentru viitor: “Astăzi, societatea europeană are nevoie mai mult ca oricând de contribuția universităților și a altor instituții de învățământ superior”

160 de vizualizări
Foto: Comisia Europeană
Au fost aprobate două inițiative: o propunere a Comisiei de recomandare a Consiliului Europei privind crearea de punți pentru o cooperare europeană eficace în domeniul învățământului superior – ambele vor sprijini universitățile în acest demers, potrivit unui comunicat de presă al reprezentanței Comisiei Europene în România.

Europa se confruntă cu provocări majore, cum ar fi schimbările climatice, transformarea digitală și îmbătrânirea populației, într-un moment în care este lovită de cea mai mare criză sanitară mondială din ultimul secol și de consecințele sale economice. Universitățile și întregul sector al învățământului superior se situează la intersecția dintre educație, cercetare și inovare și ocupă o poziție unică pentru a modela economii durabile și reziliente și a spori caracterul ecologic, incluziv și digital al Uniunii Europene.

Cele două inițiative noi adoptate astăzi, 18 ianuarie, o Strategie europeană pentru universități și o propunere a Comisiei de recomandare a Consiliului privind crearea de punți pentru o cooperare europeană eficace în domeniul învățământului superior, vor sprijini universitățile în acest demers.

Margaritis Schinas, vicepreședintele pentru promovarea modului nostru de viață european, a declarat: „Universitățile europene incluzive și de excelență reprezintă atât o condiție, cât și o bază pentru modul nostru de viață european. Ele sprijină societățile deschise, democratice și echitabile, precum și creșterea susținută, spiritul antreprenorial, integrarea și ocuparea forței de muncă. Prin propunerile noastre de astăzi, urmărim să aducem cooperarea transnațională în învățământul superior la un nou nivel. Valori comune, mobilitate sporită, un domeniu de aplicare mai larg și sinergii mai puternice pentru a construi o dimensiune cu adevărat europeană în învățământul nostru superior”.

Mariya Gabriel, comisarul pentru inovare, cercetare, cultură, educație și tineret, a declarat: „Propunerile de astăzi vor aduce beneficii întregului sector al învățământului superior și în primul rând studenților noștri. Ei au nevoie de campusuri transnaționale moderne, cu acces facil la mobilitatea în străinătate, pentru a permite un parcurs școlar și o experiență cu adevărat europene. Suntem pregătiți să ne unim forțele cu statele membre și cu instituții de învățământ superior din întreaga Europă. Împreună putem aduce educația, cercetarea și inovarea în serviciul societății. Alianțele universităților europene pregătesc terenul; până la jumătatea anului 2024, bugetul european va sprijini până la 60 de alianțe ale universităților europene cu peste 500 de universități din întreaga Europă”.

O strategie europeană pentru universități

Europa găzduiește aproape 5.000 de instituții de învățământ superior, 17,5 milioane de studenți din învățământul terțiar, 1,35 milioane de persoane care predau în învățământul terțiar și 1,17 milioane de cercetători. Această strategie urmărește să sprijine toate universitățile din Europa și să le permită să se adapteze la condițiile în schimbare, să prospere și să contribuie la reziliența și redresarea Europei. Ea propune un set de acțiuni importante pentru a sprijini universitățile europene în vederea atingerii a patru obiective:

  • consolidarea dimensiunii europene a învățământului superior și a cercetării;
  • consolidarea universităților ca faruri ale modului nostru de viață european prin acțiuni de sprijin axate pe carierele academice și de cercetare, pe calitatea și relevanța pentru competențe adaptate exigențelor viitorului, pe diversitate, incluziune, practici democratice, drepturi fundamentale și valori academice;
  • capacitarea universităților ca actori esențiali ai schimbării în dubla tranziție verde și digitală;
  • consolidarea universităților ca vectori ai rolului și poziției de lider deținute de UE la nivel mondial.

1 comment
  1. Depinde și unde apar aceste universități. Dacă apar la gimnaziu, dacă se ocupă de programele și manualele școlare, situația va rămâne în continuare dramatică. Nu suntem în Finlanda, unde manualele sunt date la reciclat dacă devin prea dificile pentru copii. La noi până și adulții nu pricep mai nimic din manuale care ar trebui să fie de cultură generală.
    Pentru a remedia problema, ar trebui introdus un fel de REZIDENȚIAT PEDAGOGIC. La fel cum un chirurg trebuie să urmeze un rezidențiat înainte de a intra în sala de operație, tot în acest fel un profesor, care dorește să participe în comisiile de programă, examene sau manuale, ar trebui să aibă la activ cel puțin 5 ani de lucru cu grupa de vârstă pentru care candidează.
    Educația nu înseamnă doar să torni informație în capul unui copil, ci să fi lucrat cu copii. Educația presupune și o latură practică. Dacă ai lucrat o viață întreagă cu adulți atunci nu prea ai ce căuta în comisiile de gimnaziu și liceu. Desigur, o formație academică e un plus, însă o perioadă consistentă de lucru cu grupa de vârstă respectivă ar trebui să fie un criteriu de bază.
    Din păcate la noi nu se remediază această problemă. Vom avea în continuare analfabetism funcțional și manuale greu de descifrat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sindicat al profesorilor: Nu există certitudini în ceea ce privește ultima etapă a creșterilor salariale preconizate, printr-o viitoare lege a salarizării / Noile grile de salarizare pentru profesorii și angajații din Învățământ, majorate cu 50% față de grila din actuala lege a salarizării, au fost trimise la Ministerul Muncii, transmite Ministerul Educației

Sindicatul Învățământ Preuniversitar (SIP) Hunedoara a transmis că „nu există certitudini în ceea ce privește ultima etapă a creșterilor salariale preconizate (printr-o viitoare lege a salarizării unice)”. În luna august,…
Vezi articolul

DOCUMENT Ghidul pentru digitalizarea universităților, pentru proiecte în valoare de 234 milioane euro, pus în consultare de Ministerul Educației. Care sunt condițiile și cheltuielile eligibile

Ministerul Educației a pus miercuri noaptea, în consultare publică, Ghidul pentru digitalizarea universităților, pentru proiecte în valoare de 234 milioane euro. Documentul fusese anunțat de miercuri dimineața de ministrul Cîmpeanu.…
Vezi articolul

Educator în București la o grădiniță privată, versus educator în Stockholm: Colegele mele nu aveau neapărat studii. Ce m-a șocat a fost că niciuna dintre ele nu avea curs de prim-ajutor / Trebuia să facem doar activități care costă bani, dacă mergeam într-un parc, care nu costa bani, nu era bine

„Am lucrat într-o grădiniță privată timp de șase luni și am intrat cu foarte mult entuziasm și dorință de a arăta și de a face, mai ales că, teoretic, mi…
Vezi articolul
Cheltuielile unei familii cu Educația: comparația cu ceilalți ani

Bursele elevilor: Școlile vor avea bugete pentru burse și vor stabili propriile politici în acordarea lor până la un prag stabilit de lege, potrivit propunerii din Legea Educației Naționale din Învățământul Preuniversitar

Ministrul Educației a prezentat astăzi într-o conferință de presă modificările aduse Legii Educației Naționale. Printre acestea se reglementează acordarea unor burse pentru elevi, iar școala va avea un buget și…
Vezi articolul