Pregătirea olimpicilor internaționali rămâne subfinanțată, atrag atenția mai mulți profesori. Ministerul Educației acordă câte 100 de lei per participant, din bugetul propriu, pentru taberele celor mai performanți elevi, fără o reglementare exactă pentru aceste fonduri

1.560 de vizualizări
Foto: colaj Edupedu.ro / Sursa fotografiilor: Facebook.com
Finanțarea pentru pregătirea olimpicilor internaționali ai României este făcută de Ministerul Educației la un nivel derizoriu, după cum semnalează mai mulți profesori consultați de Edupedu.ro. Aceștia mai spun că cei mai performanți elevi din țară sunt susținuți în taberele speciale de pregătire cu doar 100 de lei pe zi, față de 200 de lei pe zi de participant, cât este finanțarea pentru etapele de olimpiade naționale. Întrebat de Edupedu.ro dacă acest cuantum urmează să fie modificat, secretarul de stat Florian Lixandru a spus că „facem tot posibilul să asigurăm cele mai bune condiții”, dar a dat de înțeles că nu există la acest moment o intenție pentru a majora aceste sume provenite direct din bugetul Ministerului Educației. Nu există niciun regulament pentru acordarea acestor bani, iar profesorii vorbesc despre o birocrație foarte mare pentru solicitare sumelor de către loturi, uneori volumul de hârtii fiind descurajant.
  • Context. Loturile de olimpici români iau anual parte, după fazele naționale ale olimpiadelor naționale școlare, la sesiuni de pregătire organizate pentru etapele internaționale de la care revin în țară, de cele mai multe ori, cu premii și distincții de nivel înalt. Sunt cunoscute drept tabere de pregătire care durează o săptămână – exemple mai jos.

„Din fericire, dacă sunt probleme, acestea se rezolvă prin implicarea comunității locale sau a societăților profesionale. Dar nu este drept ca efortul copiilor să nu fie continuat, după o olimpiadă națională de care au trecut, la care condițiile sunt bine asigurate, cu tabere de activități finanțate pe cuantumul vechi”, spune un profesor.

”Birocrația este foarte mare ca să cerem sumele de la Minister pentru aceste tabere, preferăm să găsim niște sponsori să suplimentăm, pentru a avea condiții bune. Dacă este complicat, mai degrabă căutăm în altă parte”, declară pentru Edupedu.ro un profesor coordonator de lot, sub protecția anonimatului.

În nenumărate rânduri de-a lungul ultimilor ani, oficiali din cel mai înalt nivel al Ministerului Educației aproape că nu au ratat nicio șansă de a se fotografia cu olimpicii internaționali care s-au pregătit în aceste tabere:

Secretarul de stat Florian Lixandru, în coordonarea căruia sunt olimpiadele și concursurile școlare, a lăsat de înțeles că la nivelul Ministerului Educației nu se ia în calcul suplimentarea sumei, în declarațiile pentru Edupedu.ro.

Întrebat dacă se va modifica suma pentru cazare și pentru pregătirea la olimpiadele internaționale, așa cum s-a întâmplat pentru fazele naționale ale olimpiadelor, Lixandru a răspuns: „Modificarea a vizat doar olimpiadele naționale, nu și pregătirea loturilor. Însă pentru pregătirea loturilor am identificat soluții pentru a asigura condiții foarte bune de cazare. Sumele nu sunt gestionate nici de elevi și nici de profesorii participanți, ci de inspectoratele școlare organizatoare”. „Facem tot posibilul să asigurăm cele mai bune condiții”, a continuat acesta.

  • Cronologia sumelor alocate la olimpiade: 50 – 100 – 200 de lei:

La nivel de inspectorate școlare nu a fost identificat un cadru legal pentru cei 50 de lei acordați pentru olimpiadele naționale până în 2018. În acea vreme bugetele aprobate pe județe cu sumele repartizate veneau de la Ministerul Educației, potrivit surselor Edupedu.ro. Suma a ajuns să fie 100 de lei pe zi când a fost modificată metodologia de organizare a olimpiadelor și concursurilor, doar pentru olimpiade, conform articolului 52 din actul în vigoare din 2012.

A urmat ca ordonanța de urgență (OUG) nr. 69 din 26 mai 2022 să modifice legea educației 1/2011 în vigoare prin introducerea unui articol unde scrie că acest cuantum este de 200 de lei. La acea vreme, ministrul Educației Sorin Cîmpeanu spunea că, „deși au crescut de la 50 de lei la 100 de lei pe zi pentru a plăti costurile cazare și de masă, trei mese pe zi, apreciez că este puțin, motiv pentru care am decis să propun Guvernului creșterea cuantumului de la 100 la 200 de lei pe zi, alocație pentru cazare și masă”. 

De remarcat: deși se desfășoară în aceeași perioadă și au un regim similar, pentru concursurile școlare naționale s-ar acorda tot 100 de lei de participant, majorarea necuprinzându-le și pe ele explicit în OUG 69.

Ce activități de pregătire se organizează în acest an. Sunt peste 30 – LISTĂ

În anul școlar curent, 2022-2023, se organizează 37 de activități „de pregătire și selecționare a loturilor naționale pentru participarea la olimpiadele internaționale 2023”, conform documentului publicat de Ministerul Educației pe 20 ianuarie, când a anunțat calendarul olimpiadelor din acest an.

Cele mai multe astfel de activități se organizează pentru competiții din aria „Matematică și științe”. La Matematică – olimpiadă balcanică de juniori din, pregătirea se realizează în lunile aprilie-iunie.

Tot la matematică, lotul lărgit pentru Olimpiada Internațională de Matematică (OIM), 15 elevi, a fost pregătit online înainte ca echipa de șase elevi să meargă la Balcaniada din Turcia în săptămâna 7-13 mai, iar Ministerul Educației a plătit orele profesorilor care au pregătit olimpicii, potrivit surselor Edupedu.ro. Lotul restrâns pentru aceeași competiție este pregătit în zilele de 12 – 17/18 iunie, la Bușteni, în județul Prahova, conform surselor.

Recent, la începutul lunii mai, la Slatina au fost pregătiți elevii din loturile restrânse și lărgite pentru Balcaniada de Informatică (BOI) și Olimpiada de Informatică a Europei Centrale (CEOI) 2023.

În fiecare an, elevii români care reprezintă România la internaționale revin în țară cu medalii pe care Guvernul are de gând să le premieze și pentru care să le acorde burse de mii de lei.

Printre rezultatele de anul trecut:

Cazarea la olimpiadele naționale 2023, la hoteluri

În acest an școlar, la fazele naționale ale olimpiadelor școlare naționale, elevii au cazați la hoteluri: la Sibiu (Olimpiada de Limba și literatura română – Liceu), la Arad (Olimpiada de Limba și literatura română – Gimnaziu), la Cluj-Napoca (Olimpiadele de Limba Engleză, Franceză, Limbi romanice), la Oradea (Fizică) și așa mai departe.

Situația a fost diferită până acum. Anul trecut, cazările au fost făcute la cămine, iar condițiile în mare parte mizerabile au fost sesizate de mai mulți părinți și profesori. Edupedu.ro scria, la acea vreme, în exclusivitate, despre ”Vive la France, Vive la Roumanie” – uimirea unei eleve olimpice când vede condițiile de cazare și masă pentru cel puțin jumătate din loturile de la Olimpiada Națională de Limba Franceză, organizată la Craiova. Printre probleme erau băi și toalete disfuncționale, apă caldă cu porția „doar după mai multe telefoane la inspectorat”, camere murdare.

Situația a fost similară și la Engleză, olimpiadă organizată la Pitești în aceleași zile. La o zi distanță, Edupedu.ro prezenta prăpastia între realitatea elevilor și laudele oficialităților la această competiție. Un elev relata despre cazare mizeră, mâncare rece, afirmând că ”sutele de elevi din clasele VII – XI nu vor mai dori să participe la așa ceva de teamă”. Inspectoratul Școlar Argeș susținea, în paralel, că “am scris o poveste fără pereche”.

Foto: © Mauro Rodrigues | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


5 comments
  1. cred ca ar trebui accesate fonduri europene pentru finanțarea olimpiadelor pentru ca de majoritatea olimpicilor vor beneficia tarile vestice ,poate și celor de peste Oceanul Atlantic le bate obrazul cineva asa cum Donald Trump a pretins celorlalți din NATO sa contribuie la bugetele armatelor poate se găsește cineva și de la noi sa pună problemă jafului prin exportul de creiere formate pe banii amărâților din aceasta tara….Scuzați, va rog, naivitatea….

  2. V-am sustinut greva, dar din pacate multi dintre voi n-ati priceput mare lucru din problema mare. Problema nu sta in finantarea redusa a olimpicilor, care oricum nu conteaza in sistem. Olimpicii fac ce fac pt. ei, si profesorii sint f. implicati doar pt. ca le da bine la CV si tot felul de evaluari. Cu alte cuvinte, din pct. vostru de vedere ‘se merita’ mai mult sa muncesti cu un viitor olimpic (care-i destept ‘pe capul lui’) decit cu 2 clase mediocre. Voi tot nu pricepeti ca ‘invatamint de calitate’ = propulsarea celor multi catre normalitate sau chiar excelenta, si nu lucrul cu doar 1 om f. dotat. Realizarile olimpicilor nu sint deloc relevante pt. starea invatamintului in ansamblu, si marea masa de elevi nu se incadreaza la ‘olimpici’..si deci cu aia ce facem ? Nu deplingeti lipsa finantarii si pt. acestia ? De astia nu va pasa ? Aia sint la ‘si altii’ ?
    Nu vreti sa pricepeti ca olimpicii – dincolo de calitatile lor personale, de netagaduit – sint irelevanti pt. sistem si economie ? Aia sint exceptii, dar voi, profesorii, trebuie sa educati si ‘restul’. Toti visati doar la olimpici, sa dea bine peste tot..si cam atit.
    Apoi, o data cu salariile marite, ar trebui sa vina si calitate mai mare a predarii, asa incit sa nu mai fie nevoie de pregatire individuala a elevului, platita si neimpozitata. Sau nu ? Cu asta nu sintem de acord ? Facem scoala mediocra, asa incit sa cream nevoia de pregatire la profesor ? Voi chiar credeti ca aia de la guvernare si societatea nu vad si inteleg aceste aspecte, dincolo de salarizare ?
    Cam (si) asta e o parte din problema de ansamblu.

    1. Problema expusă în articol este reală și nu are nicio legătură cu celelalte probleme din sistem. Trebuie rezolvate toate. Nu va fi rezolvată niciuna. Aveți impresia că ministerul are mare grijă de olimpici în detrimentul celorlalți elevi? Vă înșelați. Cu olimpicii doar se laudă. Și nu are grijă de niciunii.

      1. CORECT!!!! Matematica, fizica, informatica, 80% din Liceul International (privat). Dar guvernul s-a laudat. a gafait si ciuca 5 minute.
        Asta nu inseamna ca pentru cei din sistemul de stat nu trebuie sa existe bani, Nici in sistemul de stat pentru un parinte nu e simplu sa sustina singur performanta. atunci merge la privat.
        Sunt maxim 10 in lot pe fiecare materie (pe tara).
        Si aici apare @vicol cu un comentariu extrem de real dar fara legatura.
        Da are dreptate “cu o floare nu se face primavara”. 10 varfuri din 300000 de “aproape” cititori si vorbitori de romana?
        Ca profesor nu esti bun ca sintr-o clasa de 30 scoti unul de 10. esti bun cand din 30 de 5 ii scoti pe toti de 8.

  3. Suma de 100 de lei acordată per participant din bugetul propriu al ministerului este de departe insuficientă pentru a acoperi costurile reale ale unei pregătiri adecvate pentru competițiile internaționale. Acești elevi talentați și dedicați aduc onoare țării noastre prin rezultatele lor remarcabile și ar trebui să primească susținerea și resursele necesare pentru a-și dezvolta întregul potențial.

    Este necesară o reglementare clară și transparentă pentru a asigura alocarea corespunzătoare a fondurilor și pentru a evita discreționaritatea în acest proces. Aceste reguli ar trebui să țină cont de costurile reale ale pregătirii, inclusiv cazarea, transportul, hrana și materialele didactice necesare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DISCURS INTEGRAL Ministrul Educației, Ligia Deca, și-a îndeplinit visul de a vorbi la TEDx: Haosul burselor de merit a apărut pentru că „intenția a fost înțeleasă”, dar „fără să agreăm împreună ce înseamnă merit în societate” / Deca fusese cea care, printr-un comentariu personal pe Facebook, a declanșat criza burselor 

Scandalul burselor de merit pentru elevi cu medii de 2, 3 sau 4 a apărut pentru că, deși “intenția a fost înțeleasă”, nu a fost agreat la nivel de societate…
Vezi articolul

Dacă Hotărârea de Guvern cu școlile pilot este publicată rapid, lansarea unei clase sau a două clase chiar începând cu anul școlar 2020-2021 este posibilă, spune Marian Staș, inițiatorul proiectului

”Frontul îngust pentru această ofensivă, adică breșa pe care o avem de făcut este breșa curriculară”, explică în termeni militari, într-un interviu pentru Edupedu.ro, Marian Staș, fost consilier al ministrului…
Vezi articolul

Cât de importantă este supravegherea timpurie a dentiției copiilor și de ce sunt importanți „dinții de lapte”. Medicul rezident Antinia Simion: Pedodonția, ramura stomatologiei care câștigă tot mai mult teren

Problemele de dentiție ale copiilor tind să devină tot mai importante pentru părinți, indiferent că este vorba despre „dinții de lapte” sau despre dantură permanentă. În Uniunea Europeană, rata medie…
Vezi articolul