La cursul “Predarea și învățarea în vremuri dificile” ce se va desfășura la București în perioada 16-18 decembrie sunt 71 de locuri disponibile pentru profesori români și ucraineni. Cursul este organizat de British Council, în parteneriat cu UNICEF în România și Organizația Internațională pentru Migrație, potrivit unui comunicat de presă.
- Cursul a fost organizat în diferite zone ale lumii afectate de conflicte sau în țări care găzduiesc refugiați (cel mai recent în Polonia).
Cursul “Predarea și învățarea în vremuri dificile” se adresează atât profesorilor români ce predau elevilor ucraineni refugiați în țara noastră, cât și profesorilor ucraineni ce își desfășoară activitatea în România.
Cei 71 de profesori ucraineni, români și bulgari vor fi ajutați să învețe cum să recunoască problemele emoționale ale copiilor refugiați și cum să își facă orele de curs mai primitoare pentru toții elevii.
Potrivit comunicatului de presă, cursul are un dublu scop. “Pe de o parte, acesta facilitează accesul la educație și subliniază nevoia de sprijin acordat tuturor copiilor. Pe de altă parte, el favorizează integrarea tuturor copiilor ucraineni în România și evidențiază felul în care oferirea suportului emoțional este primordială, în cazul elevilor refugiați, ce și-au părăsit țara natală, fugind din calea războiului. Astfel, principalele obiective ale cursului sunt relevate prin fuziunea dintre suportul garantat tuturor copiilor în procesul de învățare și integrarea acestora în România, atât din punct de vedere educațional, cât și din punct de vedere social”.
Cei 71 de profesori care vor urma acest curs intensiv de 30 de ore vor învăța:
- cum să creeze un mediu de învățare care să ia în considerare trauma elevilor;
- cum să gestioneze comportamentele dificile ale copiilor, atât români cât și ucraineni, care ar putea fi un răspuns al acestora la traume;
- cum să facă lecția și sală de clasă mai primitoare pentru copiii refugiați.
Cursul se va desfășura în perioada 16-18 decembrie 2022 la București. Dintre cei de 71 de profesori care vor participa la curs, 19 provin din București, 50 din alte 18 județe din întreaga țară, iar 2 din Bulgaria. Aceștia sunt reprezentanți ai diferitelor entități educaționale naționale, de la inspectorate școlare la școli gimnaziale și grădinițe, dar și ai organizațiilor non-guvernamentale ce sprijină refugiații ucraineni, și chiar ai hub-urilor educaționale înființate de profesori ucraineni în România.
Informații de context
Elevii ucraineni veniți în România se află în situații diverse privind accesul la educație, cei mai mulți dintre ei urmând cursurile școlii ucrainene online, potrivit comunicatului de presă al UNICEF. “Doar unu din 10 copii refugiați este înscris într-o școală sau grădiniță din sistemul nostru de învățământ, de cele mai multe ori în calitate de „audient”. O parte dintre elevii ucraineni beneficiază fie de cursurile hub-urilor educaționale înființate de profesori ucraineni în România, fie de activitățile didactice și extracurriculare oferite de diferite centre educaționale create de organizații non-guvernamentale.
În toate aceste circumstanțe, însă, copiii ucraineni au nevoie de sprijin emoțional, întrucât întâmpină numeroase probleme ce îngreunează predarea și învățarea, de la bariera lingvistică dintre ei și profesori, la anxietate, teamă și incertitudine continuă legată de situația de acasă. Profesorii, pentru a înlesni integrarea elevilor ucraineni în sistemul de învățământ românesc, trebuie să poată gestiona dificultățile întâmpinate, în primul rând prin recunoașterea lor, iar apoi prin aplicarea unor metode pedagogice și psihologice adaptate dispoziției emoționale a „copiilor cu traume, speriați de război și împușcături”, după cum a precizat una dintre doamnele profesoare participante la această ediție a cursului, atunci când a fost întrebată care sunt problemele cărora trebuie să le facă față în relația directă din clasă”, scrie în comunicatul de presă.
În luna octombrie, organizațiile partenere au oferit deja cursul pentru 45 de profesori, iar doi dintre ei au povestit pentru UNICEF ce a însemnat în dezvoltarea lor:
„Numele meu este Natalyia. Sunt din Herson. Am ajuns în România în mai. Iar de la începutul lui iunie predau engleză într-un hub al copiilor ucraineni din București și țin lecții online la o școală ucraineană. Aici am întâlnit pentru prima dată copii care nu vor să facă nimic din ce include comunicarea cu alte persoane din jurul lor. Ei așteaptă să se întoarcă acasă. Am înțeles că acest lucru este cauzat de traumă, dar nu am avut nicio idee despre cum să gestionez asta. În timpul cursului, am învățat despre caracteristicile fizice ale creierului uman, despre impactul lor asupra reacțiilor și despre modalități de a gestiona diferite tipuri de comportament cauzat de traumă. Mentorii și colegii mei și-au împărtășit experiențele, ceea ce este util și pentru elevii mei.”
„Numele meu este Bohdana și în prezent predau elevilor ucraineni din România. Copiii sunt viitorul Ucrainei și acest curs ajută prin formarea profesorilor pentru a păstra acest viitor”, mai transmit organizațiile.