Predarea religiei în școli rămâne neschimbată, prevede noua metodologie, deși ministrul Educației a criticat „modalitatea de predare” / Daniel David, în urmă cu o lună: Elevii alunecă în pseudo-religie

1.412 vizualizări
Foto: © Pathathai Chungyam | Dreamstime.com
Ministerul Educației a pus în dezbatere publică, cu o întârziere de peste un an, proiectul privind metodologia de predare a religiei în școli care este identic cu cel aflat în vigoare. Documentul trebuie reactualizat ca act subsecvent al legii Educației nr.198/2023. Recent, ministrul Educației, Daniel David, spunea, în contextul noilor planuri-cadru pentru liceu, că la religie „va trebui schimbat conținutul și modalitatea de predare, fiindcă elevii alunecă în pseudo-religie”.
  • Profesorul de religie care a propagat mesaje legionare la ore a fost sancționat de Colegiul Național „B.P. Hasdeu” din Buzău cu 15% din salariu timp de 6 luni și interdicția de a mai participa la examene și gradația de merit timp de 3 ani.
  • Într-un interviu acordat Edupedu.ro, Cătălin Raiu, lector universitar în Științe Politice, cu studii în teologie, declara că „este o problemă modul în care e predată teologia în Facultățile de teologie. Se creează un fel de analfabetism în privința culturii politice și ai preoți care desconsideră virtuțile democrației. Cătălin Raiu a făcut declarațiile în contextul în care în primul tur al alegerilor prezidențiale din decembrie 2024 (n. red. anulat ulterior de CCR) candidatul clasat peste noapte pe primul loc are un discurs neolegionar, antisemit, pro-putinist, presărat cu negări ale științei și mesaje declarative de pace

Proiectul privind metodologia de predare a religiei în școli, pus în dezbatere de Ministerul Educației prevede aceleași reguli care există și în prezent legate de prezența opțională la ore, condițiile pe care școala trebuie să le îndeplinească pentru elevii care aleg să nu participe la ora de Religie, cum se încheie media. Metodologia este valabilă pentru învățământul primar, gimnazial și liceu. Nicio schimbare legate de modul de predare sau de ce se întâmplă cu elevii care aleg să nu facă ora de religie.

În continuare, „părinţii copiilor care urmează să înceapă școala în învăţământul primar şi care
doresc participarea copilului la ora de Religie bifează în cererea-tip de înscriere rubrica
corespunzătoare, precizând cultul solicitat”, iar „schimbarea opţiunii de a frecventa ora de Religie se face tot prin cerere scrisă a elevului major, respectiv a părintelui sau a reprezentantului legal, pentru elevul minor”.

În prezent se aplică ordinul nr. 5.232 din 14 septembrie 2015 privind aprobarea Metodologiei de organizare a predării disciplinei Religie în învățământul preuniversitar.

De menționat că ministerul Educației a întârziat publicarea acestui proiect de metodologie peste un an, care nu conține nicio modificare privind organizarea orelor sau predarea în școli. Documentul ar fi trebuit să fie gata în februarie 2024, dar a fost amânat prin ordin de ministru pentru data de 31 decembrie 2024. Nici atunci nu a fost gata.

Amânările au fost făcute în mandatul Ligiei Deca.

Ce prevede Legea Educației nr 198/2023 privind predarea Religiei

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 prevede că înscrierea elevului pentru a frecventa orele de religie se face prin cererea scrisă a elevului major sau a părinților, pentru elevul minor:

Articolul 87 – „(1) Planurile-cadru ale învățământului primar, gimnazial, liceal includ religia ca disciplină școlară, parte a trunchiului comun. Elevilor aparținând cultelor recunoscute de stat, indiferent de numărul lor la nivelul unei unități de învățământ, li se asigură dreptul constituțional de a participa la ora de religie, conform confesiunii proprii.

(2) Înscrierea elevului pentru a frecventa orele de religie se face prin cererea scrisă a elevului major sau a părinților/ reprezentantului legal, pentru elevul minor. Schimbarea acestei opțiuni se face tot prin cererea scrisă a elevului major sau a părinților/reprezentantului legal, pentru elevul minor. În cazul în care elevul nu frecventează orele de religie, situația școlară se încheie fără disciplina Religie. În mod similar se procedează și pentru elevul căruia, din motive obiective, nu i s-au asigurat condițiile pentru frecventarea orelor la această disciplină. Elevului care nu frecventează orele de religie i se va asigura prezența în unitatea de învățământ pe durata derulării cursurilor.

(3) Disciplina Religie poate fi predată numai de personalul didactic calificat, conform prevederilor prezentei legi, și avizat de cultele religioase recunoscute oficial de stat, în conformitate cu metodologia aprobată prin ordin al ministrului educației. În conformitate cu metodologia, Ministerul Educației încheie protocoale de colaborare cu cultele religioase recunoscute oficial de stat.”

Religia, disciplină opțională la BAC, potrivit legii Educației

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 include religia ca disciplină opțională la examenul de BAC. Practic, proba opțională de Religie a fost introdusă pentru elevii de la profilul uman, specializările filologie și științe sociale, la proba E.

Precizăm că noul BAC se aplică începând cu generația de elevi înscriși în clasa a IX-a în anul școlar 2026-2027, potrivit estimărilor ministerului.

Articolul 102 – (5) Proba E – probe scrise, obligatorii, specifice profilului sau specializării sunt desfășurate după cum urmează:

c) pentru profilul umanist, specializarea științe sociale, din filiera teoretică, două probe scrise, dintre care o probă obligatorie la Istorie și o probă la o disciplină relevantă pentru profilul umanist, la alegere între Geografie și științe socioumane: Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie sau Religie;

d) pentru profilul umanist, specializarea filologie, din filiera teoretică, două probe scrise, dintre care o probă obligatorie la limba și literatura unei limbi de circulație internațională și o probă la o disciplină relevantă pentru profilul umanist, la alegere între: Istorie, Geografie sau științe socioumane: Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie sau Religie;

Informații de context

Edupedu.ro a scris că religia, materie la care elevii pot alege să nu participe, are de două ori mai multe ore în trunchiul comun decât Istoria, Chimia, Fizica, Biologia sau Geografia, în proiectul de planuri-cadru pentru liceu.

Revenirea religiei în școli, după 1990, „a fost susținută ca un act de dreptate, fiindcă ea a fost interzisă în timpul comunismului”, a afirmat Patriarhul României, după slujba de liturghie de duminică, pe 11 martie 2025. El a declarat că a reușit să îl convingă pe ministrul Educației de atunci să reintroducă religia ca materie școlară, după ce a dat ca exemplu Germania, unde ora de religie „era privită ca o necesitate culturală pentru cunoașterea istoriei și culturii poporului”, a spus el.

Recent ministrul Daniel David spunea la TVR Info că învățământul liceal are nevoie de schimbare, inclusiv în predarea religiei, pentru a combate fenomenul pseudo-științei și al pseudo-religiei în rândul elevilor.

Într-o discuție pe tema noilor planuri-cadru, Daniel David a declarat că este necesară o reformă în modul de predare a științelor la liceu, dar și în ceea ce privește predarea religiei, deoarece actualul model nu îi ajută pe elevi să înțeleagă corect conceptele religioase: „Deși avem religia în trunchiul comun, va trebui schimbat și acolo conținutul și modalitatea de predare, fiindcă copiii alunecă într-o pseudo-religie. Chiar cei care sunt religioși ajung să creadă, de fapt, lucruri care din punct de vedere religios sunt la limita blasfemiilor și nu văd diferența între cele două”, a afirmat ministrul Daniel David.

Cătălin Raiu, lector universitar în Științe Politice, cu studii în teologie a spus într-un interviu pentru Edupedu.ro că este o problemă modul în care e predată teologia în Facultățile de teologie. Se creează un fel de analfabetism în privința culturii politice și ai preoți care desconsideră virtuțile democrației. El a venit și cu o idee de reformă: cursuri pentru studenții teologi despre modul în care funcționează democrația, ce este libertatea religioasă, dialogul inter-religios.

Suntem în fața unei mistificări a istoriei, pentru că mulți oameni care s-au alăturat susținerii acestor mesaje fie nu cunosc adevărul istoric, fie preferă să interiorizeze doar o parte seducătoare a lui”, spune teologul Cătălin Raiu, lector la Universitatea din București. În contextul în care în primul tur al alegerilor prezidențiale (n. red. anulat ulterior de CCR) candidatul clasat peste noapte pe primul loc are un discurs neolegionar, antisemit, pro-putinist, presărat cu negări ale științei și mesaje declarative de pace, Cătălin Raiu a avertizat că parte a publicului „este captiv unor teorii conspiraționiste”.

Profesorul de religie care a propagat mesaje legionare la ore a fost sancționat de Colegiul Național „B.P. Hasdeu” din Buzău cu 15% din salariu timp de 6 luni și interdicția de a mai participa la examene și gradația de merit timp de 3 ani. Preotul le-ar fi spus elevilor la ora de religie că „legionarii au fost împotriva comunismului” și că mareșalul Antonescu nu ar trebui asimilat cu comuniștii. „Legionarismul a plecat din tineretul studios al vremii. (…) Cum să îl asimilezi pe Antonescu cu legionarii? Legionarii nu au fost chiar ceea ce se spune și ce a rămas despre ei”, a spus profesorul.

Aurelian Damian este profesor de religie la Colegiul Național „B.P. Hasdeu” de 20 de ani și este preot slujitor la Catedrala „Sfântul Sava” din Buzău, scrie Recorder care a publicat înregistrările.

La 3 zile distanță, procurorii Parchetului de pe lângă Judecătoria Buzău s-au sesizat din oficiu şi au anunțat că fac cercetări în cazul unui profesor de religie, care ar fi promovat în faţa elevilor idei legionare şi concepţii privind Mişcarea Legionară, potrivit G4Media.ro.

În februarie 2024, un raport referitor la activitatea BOR în 2023 arăta că un număr de 6.171 de profesori predau disciplina Religie, 1.161 dintre aceştia fiind clerici, 4.911 laici cu studii teologice şi 99 laici cu alte studii, relevă, potrivit Agerpres. 

Proiectul de metodologie privind predarea religiei în școli

Foto: © Pathathai Chungyam | Dreamstime.com /
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Profesorul de religie care a propagat mesaje legionare la ore a fost sancționat de Colegiul Național „B.P. Hasdeu” din Buzău cu 15% din salariu timp de 6 luni și interdicția de a mai participa la examene și gradația de merit timp de 3 ani
Ministrul Educației, Daniel David: La religie va trebui schimbat conținutul și modalitatea de predare, fiindcă elevii alunecă în pseudo-religie. Chiar cei care sunt religioși ajung să creadă lucruri care sunt la limita blasfemiilor și nu văd diferența între cele două
Religia, materie la care elevii pot alege să nu participe, are de două ori mai multe ore în trunchiul comun decât Istoria, Chimia, Fizica, Biologia sau Geografia, în proiectul de planuri-cadru pentru liceu
Importanța orei de Religie în școli și cum a fost introdusă în anii ‘90, evocate de Patriarhul Daniel în predica săptămânală
Peste 6 mii de profesori predau Religie în acest an școlar, potrivit unui raport al Patriarhiei / Mai mult de 72% sunt titulari


6 comments
  1. macar la clasele terminale sa scoata religia, pentru ca scoala neavand alte optiuni, chiar daca nu te inscrii la religie, trebuie sa fii prezent in clasa si daca aduni orele dintr-un an… cam cate ore pierdute se strang? Chiar conteaza pentru un copil care are un examen de sustinut sa stea 6 ore la scoala in loc de 7

    1. La școală la mine nu trebuie să fii prezent în clasă dacă nu ești înscris la ora de religie, ci într-o sală separată – de pildă, biblioteca. Iar acolo poate să învețe copilul tău pentru examen cât își doreste, dacă o oră pe săptămână fără Dumnezeu face minuni pentru el. Fiind democrație, nu trebuie să ii privăm de dreptul de a frecventa ora de religie pe elevii de liceu (cu referire la cei care își doresc).

  2. religia nu e știință așa că poate fi pseudo , și așa de la an la an crește numărul de sfinți , totul e posibil orice religie e o pseudoreligie pt că e de fapt un folclor..

    1. Nu are cum să fie folclor venirea Sfintei Lumini, an de an, la Ierusalim, de Învierea Domnului. Nu are cum să fie folclor sosirea norului pe Muntele Tabor, an de an, doar in timpul săvârșirii Sfintei Liturghii, de Schimbarea la Față a Domnului. Nu are cum să fie folclor întoarcerea apelor Iordanului, an de an, la Preaslăvita Sărbătoare a Botezului Domnului. Plus atâtea și atâtea alte minuni, care dovedesc existența lui Dumnezeu. Numai să avem ochi sufletești și trupești pentru a le vedea.

  3. “Din două una, daţi-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo.. “

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

În cinci proiecte prezentate ca inovatoare, elevii de la colegii tehnice din județul Cluj vor primi peste 1.000 de agende, 2.000 de caiete, 3.000 de pixuri și aproape 750.000 de stickere drept „kituri de practică” / Programul are finanțare de peste 12 milioane de lei, din care peste 230.000 de lei pentru produse de birotică, rechizite și papetărie

Peste 1.200 de elevi din Cluj-Napoca, Dej și Câmpia Turzii, care urmează cursuri în sistem dual în domeniile profesional și tehnic vor participa la un program de stagii de practică…
Vezi articolul